14/2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

11.09.2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Mari Holopaisen toivomusponnesta koskien nuorten Ruuti-aloitteisiin vastaamisesta

HEL 2018-005436 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Valtuutettu Holopaisen toivomusponnessa esitetään että, kaupunki selvittää mahdollisuudet vastata nuorten aloitteisiin mahdollisimman pian ja viimeistään kolmen kuukauden kuluessa.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta katsoo, että nuorten aloitteisiin vastaamista tulee ja voidaan nopeuttaa. Vastaamisen nopeuttaminen edellyttää saapuneiden aloitteiden ja aloitteisiin vastaamisen entistä tarkempaa seurantaa asianhallintajärjestelmässä sekä vastausten valmistelijoiden entistä parempaa perehdyttämistä tähän tehtävään. Nämä toimenpiteet ovat toteutettavissa ilman merkittäviä kuluja tai muutoksia nuorten aloitteisiin vastaamisen työnjaossa.

Nuorten aloitejärjestelmä on osa Helsingin nuorten vaikuttamisjärjestelmä Ruutia. Ruudin toiminta jäsentyy neljän toimintamuodon kautta joita ovat omaehtoisen toiminnan tukeminen, edustuksellinen toiminta, osallistuva budjetointi ja yhteiskehittäminen sekä vaikuttamisen tapahtumat. Nuorten aloitejärjestelmä on yksi nuorten omaehtoisen toiminnan ja vaikuttamisen kanavista.

Nuorten aloitteella tarkoitetaan helsinkiläisten 13–17-vuotiaiden tekemiä aloitteita kaupungin toimintaan kuuluvissa asioissa. Nuori voi tehdä aloitteen yksin tai yhdessä useamman nuoren kanssa.

Helsingissä nuorten aloite tehdään pääsääntöisesti nuorisopalvelukokonaisuuden hallinnoimalla vaikuttamisjärjestelmä Ruudin nettisivuilla olevalla sähköisellä lomakkeella. Kaikkiin nuorten aloitteisiin vastataan pormestarin tai apulaispormestarin toimesta ja kooste nuorten aloitteista viedään tiedoksi kaupunginvaltuustoon kaksi kertaa vuodessa.

Nuorten aloitteilla ja niiden käsittelyllä on demokratiakasvatuksellinen rooli. Nuori saa aloitteeseensa tarvittaessa täydennysapua nuorisopalvelukokonaisuudesta. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta myös suosittelee, että vastauksen valmistelija olisi nuoreen yhteydessä henkilökohtaisesti vastausta valmistellessaan.

nuorisoasiainjohtaja

Mikko Vatka

Johanna Laukkanen, suunnittelija, puhelin: 310 89091

johanna.laukkanen(a)hel.fi

Holopainen Mari, toivomusponsi 4, Kvsto 25.4.2018, asia 4

Kaupunginkanslia on pyytänyt 28.9.2018 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Mari Holopaisen toivomusponnesta koskien nuorten aloitteisiin vastaamista mahdollisimman pian.

Toivomusponnesta on pyydetty lausuntoa myös kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.

nuorisoasiainjohtaja

Mikko Vatka