14/2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

11.09.2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Fatim Diarran toivomusponnesta, että selvitettäisiin mahdollisuutta saada nuorisoneuvoston jäsenille kummit

HEL 2018-005442 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Helsingin nuorisoneuvosto on kuntalain tarkoittama nuorten vaikuttajaryhmä Helsingissä. Nuorisoneuvoston vaaleissa ehdolle voivat asettua ja äänestää 13–17-vuotiaat helsinkiläiset. Nuorisoneuvostoon valitaan 20 edustajaa, ja kauden 2019 alusta lähtien 30 edustajaa. Nuorisoneuvoston kausi on yksi vuosi, ja kauden 2020 alusta kaksi vuotta. Nuorisoneuvoston toimintaa kaupungissa organisoi nuorisopalvelukokonaisuus, jossa nuorisoneuvoston toimintaa tukee kaksi nuoriso-ohjaajaa.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää kummivaltuutettumallilla hyvänä keinona edistää nuorisoneuvoston ja päättäjien välistä vuoropuhelua. Kummivaltuutetun tehtävänä olisi käydä nuorisoneuvoston edustajan kanssa keskustelua ajankohtaisista, nuoria koskevista asioista sekä kertoa nuorelle vaikuttamisen kanavista, tavoista ja käytännöistä kaupungissa. Kummivaltuutettuna toimiminen olisi myös kummivaltuutetuille kanava saada tietoa nuorisoneuvoston tärkeiksi kokemista asioista. Kummivaltuutettumallin tulee palvella sekä kummivaltuutettuja että nuorisoneuvoston edustajia.

Kummivaltuutettumallista on keskusteltu Helsingin nuorisoneuvoston puheenjohtajiston kanssa 20.8.2018. Nuorisoneuvosto pitää kummivaltuutettumallia erittäin kannatettavana, ja toivoo kummivaltuutettumallin käynnistämistä Helsingissä. Nuorisoneuvosto ehdottaa, että kummivaltuutettumallia kehitettäisiin aluksi yhdessä nuorisoneuvoston ja valtuuston edustajien kanssa, ja että valtuustoryhmille laaditaan ohjeistus kummivaltuutettujen valinnasta ja kummivaltuutettuna toimimisesta.

Kummivaltuutettumallin tulee perustua molemminpuolisesti vapaaehtoistuuteen. Kummivaltuutettumalli voisi käytännössä tarkoittaa esimerkiksi kummivaltuutetun ja nuorisoneuvostolaisen vapaamuotoisia tapaamisia, valtuutettujen vierailuja nuorisoneuvoston kokouksissa sekä nuorisoneuvoston edustajien vierailuja valtuuston kokouksissa kummivaltuutetun kutsumana. Kukin kummivaltuutettu ja nuorisoneuvoston edustaja voisivat sopia yhteistyön käytännöistä ja aikatauluista yhdessä.

Nuorisoneuvostossa on vuodesta 2018 lähtien toiminut neljä toimialaryhmää, joihin nuorisoneuvoston edustajat hakeutuvat kiinnostuksensa mukaan. Kunkin toimialaryhmän koollekutsumisesta vastaa toimialajohtaja. Nuorisoneuvosto pitää suositeltavana, että kullekin nuorisoneuvoston edustajalle löytyisi kummivaltuutettu siitä lautakunnasta, jonka toimialaryhmässä nuorisoneuvoston edustaja vaikuttaa.

Helsingin nuorisoneuvosto on puoluepoliittisesti sitoutumaton toimielin, jossa nuori voi etsiä ja kokeilla itselleen sopivia osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja ja kanavia. Tämä on ensiarvoisen tärkeää huomioida myös kummivaltuutettumallin toiminnassa. Nuorisoneuvosto pitää erittäin tärkeänä, että kaikista valtuustopuolueista olisi kummivaltuutetuissa tasapuolinen edustus.

Helsingin nuorisoneuvoston toiminta on osa Helsingin nuorten vaikuttamisjärjestelmä Ruutia. Ruudin toimintaperiaatteet ovat vaikuttamisen taitojen oppiminen, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, toisten hyväksi toiminen, alueellisuus ja yhdessä tekeminen sekä osallistumisen monimuotoisuus. Näiden toimintaperiaatteiden tulee ohjata myös kummivaltuutettumallin toimintaa.

nuorisoasiainjohtaja

Mikko Vatka

Johanna Laukkanen, suunnittelija, puhelin: 310 89091

johanna.laukkanen(a)hel.fi

Diarra Fatim, toivomusponsi 5, Kvsto 25.4.2018, asia 4

Kaupunginkanslia on pyytänyt 28.9.2018 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Fatim Diarran toivomusponnesta, jossa pyydetään selvittämään mahdollisuutta saada Helsinkiin Turun ja Vantaan kaupunkien kaltainen kummivaltuutettumalli, jossa nuorisoneuvoston jäsenillä on omat kummivaltuutetut tai jossa nuorisoneuvostolle valitaan tietty määrä kunnanvaltuutettuja, jotta tieto liikkuu paremmin valtuuston ja kunnan nuorten kesken.

Toivomusponnesta on pyydetty lausuntoa myös kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.

nuorisoasiainjohtaja

Mikko Vatka