11/2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

05.06.2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle kuntalaisen aloitteeseen ilmaisten uintikertojen myöntämiseksi sotaorvoille Helsingin uimahalleihin

HEL 2018-002931 T 02 05 00

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Liikuntapalveluiden näkökulmasta ei ole tällä hetkellä perusteltua laajentaa maksuttomuutta koskemaan uusia ryhmiä, koska sisäänpääsymaksut ovat muutoinkin edulliset.

Aloitteessa esitetään, että toisen maailmasodan sotaorvoille myönnettäisiin Helsingin kaupungissa maksuton sisäänpääsyoikeus uimahalleihin. Arvioiden mukaan sotaorpoja on Suomessa elossa muutamia kymmeniä tuhansia, mutta liikuntapalveluilla ei ole käytettävissään tarkkaa tietoa, kuinka paljon tähän ryhmään kuuluvia henkilöitä asuu Helsingissä.

Sotaorvoista vain osa on hankkinut sotaorpotunnuksen, joka olisi ainoa keino osoittaa kuuluvansa ko. ryhmään. Tällä hetkellä ei pystytä arvioimaan, kuinka moni sotaorvoista on jo jonkun muun alennusryhmän piirissä liikuntaviraston hallinnoimissa uimahalleissa. Liikuntapalveluiden uimahallien sisäänpääsymaksut ovat maltilliset. Vuonna 2018 eläkeläisiltä, joihin sotaorpojen ryhmän voidaan olettaa lukeutuvan, peritään liikuntapalveluiden uimahalleissa (Itäkeskus, Jakomäki, Pirkkola ja Yrjönkatu) 3 euron sisäänpääsymaksu.

Helsingin kaupungin strategian mukaisesti kaupunkilaisten hyvinvointia tuetaan ja terveyseroja kavennetaan entistä enemmän liikunnan keinoin. Liikunnalla on tutkitusti merkittäviä myönteisiä fyysisiä, henkisiä ja sosiaalisia vaikutuksia ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Strategiassa korostetaan lisäksi liikunnan poikkihallinnollisen järjestämisen vahvistamista ja hyvien käytäntöjen luomista eri toimialojen välisenä yhteistyönä.

Liikuntapalvelujen tavoitteena on tarjota laadukkaita liikuntapalveluja, joilla voidaan vaikuttaa terveytensä kannalta riittämättömästi liikkuvien helsinkiläisten hyvinvointiin ja terveyteen.

Myönteinen kanta aloitteeseen ei liikuntapalveluiden käsityksen mukaan kuitenkaan olennaisesti lisäisi eläkeikään kuuluvien helsinkiläisten liikuntamahdollisuuksia tai uimahallien taloudellista saavutettavuutta tässä ryhmässä.

Liikuntapaikkojen maksuton sisäänpääsy koskee henkilöitä, joilla on rintama-, sotilas- tai rintamapalvelustunnus sekä sotainvalideja. Maksuton sisäänpääsy koskee myös erityisryhmien kuntoutukseen oikeutettuja henkilöitä (eräissä Suomen sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden kuntoutuksesta annetun lain (1039/1997 ja 984/2004) nojalla). Liikuntapalveluiden maksuttomuuskäytäntö kohdistuu samoihin ryhmiin, kuin valtiokonttorinsotainvalidien ja rintamaveteraanien etuudet.

Liikuntalautakunta on antanut lausunnon vastaavasta aloitteesta 10.12.2015.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen-Jormakka

Petteri Huurre, liikuntapaikkapäällikkö, puhelin: 310 87791

petteri.huurre(a)hel.fi

Kunnan asukkaan aloite 7.3.2018

Kaupunginkanslia on pyytänyt 26.8.2018 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle ********** kuntalaisen aloitteeseen, jossa anotaan ilmaisia uintikertoja kaikkiin Helsingin uimahalleihin sekä ilmaisia matkoja Helsingin seudun liikennelaitoksen bussi- ja raitovaunulippuihin. Aloite kokonaisuudessaan liitteenä.

Kuntalaisaloitteesta on pyydetty lausunto myös Helsingin seudun liikenne- ja kuntayhtymältä.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen-Jormakka