Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

11/2018

1 (1)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

05.06.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 118

HIT Helsinki yhdistys ry:n oikaisuvaatimus kulttuurijaoston päätökseen 20.3.2018, § 8

HEL 2018-002569 T 02 05 01 00

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hylätä HIT Helsinki yhdistys ry:n oikaisuvaatimuksen kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaoston tekemään avustuspäätökseen 20.3.2018, § 8 Taide- ja kulttuuriavustukset 2018, kulttuurijaoston 3. jako

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Tuula Haavisto

Lisätiedot

Petri Rostedt, suunnittelija, puhelin: 310 32988

petri.rostedt(a)hel.fi

Liitteet

1

Saate 11.4.2018, oikaisuvaatimus, HIT Helsinki

2

Oikaisuvaatimus 5.4.2018, päätös

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hakija

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

HIT Helsinki yhdistys ry hakee 11.4.2018 saapuneella oikaisuvaatimuksella oikaisua päätökseen. Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaiselle on lähetetty 3.4.2018 pöytäkirjanote kirjeitse oikaisuvaatimusohjeineen. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluessa lähettämisestä. Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle. Oikaisuvaatimus kokonaisuudessaan on liitteenä.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaosto myönsi 20.3.2018, § 8 HIT Helsinki yhdistys ry:lle 4 000 euron avustuksen pienten lasten kesäteatterihankkeelle. Oikaisuvaatimuksessa pyydetään myönnetyn summan nostamista joko haettuun 10 000 euroon tai vähintään vuoden 2017 avustuksen tasolle 7 500 euroa.

Oikaisuvaatimuksessa vedotaan seuraaviin seikkoihin:

  1. Yhdistyksen toiminta on vakiintunutta ja yhdistys on toiminut jo 10 vuotta.
  2. Yhdistyksen toiminta on merkittävää ja tärkeää.
  3. Kesäteatteriesitykselle on selkeä tarve eli Helsingissä ei ole muita pienille lapsille suunnattuja ammattiteatteriesityksiä kesän aikana. ”Kesäteatteria perheelle löytyy jonkin verran, mutta ei sellaista, jonne voi huoletta viedä myös 2-vuotiaan”.
  4. HIT Helsinki on merkittävä taidealan työllistäjä. ”Tuotanto mahdollistaa kesätyön kymmenelle helsinkiläiselle teatterialan ammattilaiselle. Lisäksi HIT Helsinki palkkaa noin 20 nuorta kesätöihin Helsingin kaupungin myöntämällä kesäsetelillä. ”
  5. Kulurakenne vaatii lisärahoitusta, ”jotta voimme ylläpitää ja kehittää ammattimaista esitystoimintaa lapsille”.
  6. Lastenteatterin lippujen hintoja on kompensoitava.
  7. Referenssikohteena Teatteri Helsinki, joka tarjoaa vuosittain noin neljälle henkilölle työkokeilupaikan ja HIT Helsinki palkkaa noin20 nuorta kesätöihin. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa väitetään, että yhdistysten kulurakenne on identtinen.
  8. Hakijan mukaan kaupungin strategiassa mainitaan useassa kohdassa lasten ja nuorten hyvinvointi ja oikeus taiteeseen. ”HIT Helsinki toivoo, että strategia näkyisi myös käytännössä avustussummissa”.
  9. Yhdistyksen ”kesäteatteriesitys on loistava lisä kesäkaupunki Helsingin kulttuuritarjontaan”.
  10. Yhdistys kehittää lastenkulttuuria edelleen ja toimii aktiivisesti lasten- ja nuortenkulttuurin kehittäjänä.

Kohdat 1, 2 ja 10: HIT Helsinki yhdistys ry:n taiteellinen toiminta on hyvää ja korkealaatuista sekä tärkeä osa kaupungin lasten- ja nuorten taiteen ja kulttuurin tarjontaa, mutta toiminnan kesto (10 vuotta) tai yhdistyksen oma näkemys oman toiminnan laadusta tai merkittävyydestä ei ole peruste myönnettävälle avustukselle.

Kohdat 3 ja 9: On erittäin tärkeää, että Helsingissä on laaja ja kattava taide- ja kulttuuritarjonta myös kesällä. HIT Helsingin kesäteatteriesitys tuo tarjontaan oman merkittävän lisänsä laajentamalla ja monipuolistamalla tarjontaa

Kohdat 4 ja 7: Avustustoiminnan yksi tärkeimmistä tehtävistä on taide- ja kulttuurialan ammattilaisten työllistäminen alan tehtävissä ja sekä HIT Helsingin että Teatteri Helsingin toiminta on erittäin arvostettavaa tässä asiassa. Myös kesätöiden tarjoaminen on erittäin arvostettavaa toimintaa. Kaupungin yrityksille ja yhteisöille nuorten työllistämiseksi tarjoama kesäseteli on etu, jota myös muiden toimijoiden soisi aktiivisesti käyttävän.

Hakijan mukaan HIT Helsingin ja Teatteri Helsingin hankkeiden kulurakenne on identtinen. Hakemusten mukana toimitettujen budjettien mukaan HIT Helsingin budjetti on 132 510 euroa ja Teatteri Helsingin 118 100 euroa. HIT Helsingin budjetin kuluista esim. lapsimessuihin osallistumisen kuluja (9 910 euroa) ja muun verkkomainonnan osuutta (2 500 euroa) ei kokonaisuudessaan voi hyväksyä osaksi hyväksyttyjä kuluja. Lisäksi budjetissa on tuloihin merkitty oman työn osuus (talkootyö), jonka osuus budjetoiduista tuloista on peräti 26 000 euroa. Kysymyksiä herättää se, miten talkootyöllä pystytään kattamaan 20 % menoista, koska menoihin ei ole budjetoituna vastaavaa talkoilla tai muulla ei rahallisella tavalla aiheutettua kuluerää.

Kohta 5: Oikaisuvaatimuksen kohdassa 5 hakija ilmoittaa: ”kulurakenne vaatii lisärahoitusta” ja ”jotta voimme ylläpitää ja kehittää ammattimaista esitystoimintaa…”. Avustuksen hakija on itse vastuussa omasta taloudenpidostaan ja budjettikuristaan. Lisäksi on huomautettava, että myönnetyn 4 500 euron avustuksen käyttötarkoitus on yksittäisen hankkeen toteuttaminen, ei toiminnan ylläpitäminen yleensä.

Kohta 6: Yhdistyksen on huomioitava jo budjetoinnissaan mahdolliset lippujen kompensaatiot ja muut hankkeen tulo- ja menorakenteeseen vaikuttavat seikat. Jos kaupungin myöntämä avustus ei ole haettu summa, yhdistys on itse vastuussa budjettinsa sopeuttamisesta ja muutoksista, joita myönnetty summa mahdollisesti aiheuttaa.

Kohta 8: Se, että avustusten hakijat ja muut yhteistyökumppanit tutustuvat kaupungin strategioihin ja omaksuvat ne osaksi omia arvojaan on tärkeää. Strategiat ja strategiset painopisteet näkyvät myös myönnetyissä avustussummissa, mutta lautakunnan ja jaostojen on huomioitava avustustoiminnassaan myös käytettävissä olevan määrärahan niukkuus ja rajallisuus sekä hakijoiden määrä ja esimerkiksi toiminnan laajuus ja laatu suhteessa myönnettäviin summiin.

Taide- ja kulttuuriavustukset ovat harkinnanvaraisia.

HIT Helsinki yhdistys nostaa esiin useita avustusten käsittelyssä varteen otettavia seikkoja oman toimintansa kannalta sekä myös lastenkulttuurin avustusten käsittelyyn yleensä. Kokonaisuudessaan esitetyt asiat ja näkökulmat eivät kuitenkaan ole sellaisia, että niiden perusteella avustuspäätös otetaan uudelleen käsittelyyn tai myönnettyä summaa korotettaisiin.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Tuula Haavisto

Lisätiedot

Petri Rostedt, suunnittelija, puhelin: 310 32988

petri.rostedt(a)hel.fi

Liitteet

1

Saate 11.4.2018, oikaisuvaatimus, HIT Helsinki

2

Oikaisuvaatimus 5.4.2018, päätös

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hakija

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätöshistoria

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaosto 20.03.2018 § 8

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 25401

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

kulttuurijavapaa-aika@hel.fi

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566