6/2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

27.03.2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Vuosaaren Jalkapallohalli Oy:n jalkapallohallihanketta koskevasta lainahakemuksesta

HEL 2018-003234 T 02 05 03 00

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle Vuosaaren Jalkapallohalli Oy:n lainahakemuksesta, joka koskee Vuosaaren liikuntapuistoon rakennettavaa jalkapallohallia:

Lautakunta puoltaa omalta osaltaan nyt ilmoitetuilla kokonaiskustannuksilla ja esitetyllä rahoitussuunnitelmalla 740 000 euron (alv. 0 %) lainan myöntämistä 15 vuoden laina-ajalla Vuosaaren Jalkapallohalli Oy:lle urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista käytettäväksi osarahoituksena jalkapallohallihankkeen toteuttamiseksi yhtiölle vuokrattavalle Vuosaaren liikuntapuistossa sijaitsevalle maa-alueelle. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on käsitellyt maa-alueen vuokrausta 13.3.2018 pitämässään kokouksessa, jossa lautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että se myöntäisi lautakunnalle vuokraamisoikeuden 31.12.2033 saakka.

Jalkapallo on yksi suosituimmista urheilulajeista lasten ja nuorten keskuudessa. Helsingin alueen jalkapallon kehitystä rajaavana tekijänä on ollut ympärivuoriseen käyttöön soveltuvien kenttien vähäisyys. Jalkapallotoiminnan edellytysten parantaminen Helsingin kaupungin puolelta vastaavalla tavalla ei ole toteutettavissa lähivuosien taloussuunnitelmakausien aikana.

Liikuntatoimen kannalta esitettyä hanketta on pidettävä kannatettavana ja kaupungin lainan myöntämistä hakijalle urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista kaupungin edun mukaisena. Toteutuessaan Vuosaaren Jalkapallohalli Oy:n hanke täydentää kaupungin liikuntapalveluja ja on sijainniltaan hyvä.

Vuosaaren Jalkapallohalli Oy hakee kokonaiskustannuksiltaan 1 850 000 euron (alv. 0 %) hankkeelle rahoitussuunnitelman mukaista 740 000 euron lainaa Helsingin kaupungilta. Kaupungin lainan lisäksi hanketta on suunniteltu rahoitettavan omilla varoilla sekä Polarhallien pitkäaikaisella rahoituksella yhteensä 525 000 euroa ja valtion avustuksella 555 000 euroa sekä Palloliiton Hatrick-tuella 30 000 euroa.

Lautakunta on aiemmin tarkoituksen mukaisiksi katsomissaan hankkeissa puoltanut maksimissaan 40 % lainaosuutta kokonaiskustannuksista.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen-Jormakka

Petteri Huurre, liikuntapaikkapäällikkö, puhelin: 310 87791

petteri.huurre(a)hel.fi

Arja Eloranta, hallintosihteeri, puhelin: 310 87902

arja.eloranta(a)hel.fi

Lainahakemus_Vuosaaren Liikuntapuiston hallihankkeeseen

Hallituksen kokouksen pöytäkirja

Hankesuunnitelma

Investointi- ja rahoituslaskelma

Kaupparekisteriote_Vuosaaren Jalkapallohalli Oy

Vuosaaren Jalkapallohalli Oy esittää Helsingin kaupungille osoittamassaan hakemuksessa kaupungin 740 000 euron suuruisen lainan myöntämistä urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista Vuosaaren liikuntapuiston alueelle rakennettavan jalkapallohallihankkeesta aiheutuvien kustannusten kattamiseen. Kaupungin urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoja hoitaa kaupunginhallitus.

Liikuntalautakunta on hyväksynyt (21.6.2011, 150 §) omalta osaltaan seurojen kanssa toteutettavien hankkeiden yhteistoimintaa sekä hakemusten käsittelyä koskevat periaatteet, joiden mukaan pyritään toteuttamaan vuosittain kaksi yhteistoimintakenttää. Vuosaaren Jalkapallohalli Oy on FC Viikingit ry:n kokonaisuudessaan omistama yhtiö, jonka tarkoituksena on toteuttaa tekonurmella varustettu jalkapallohalli.

Liikuntatoimen ja Suomen Palloliiton Helsingin piiri ry:n olosuhdevaliokunnan edustajat ovat tältä pohjalta kehittäneet yhdessä toimintaperiaatteet, joilla seurojen ja liikuntapalvelukokonaisuuden yhteisiä jalkapallon olosuhdehankkeita toteutetaan ja luonut ne kriteerit, joita seurojen tulee noudattaa omissa olosuhdehankkeissaan.

Vuosaaren liikuntapuistossa sijaitsevan maa-alueen vuokraus oli esillä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kokouksessa 13.3.2018, jossa lautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus myöntäisi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle oikeuden maa-alueen vuokraukseen. Vuokrasopimus on esitetty voimassa olevaksi 31.12.2033 saakka.

Rahoitussuunnitelman mukaan kokonaiskustannukset ovat 1 850 000 euroa (alv. 0 %). Kaupungin lainan lisäksi hanketta on suunniteltu rahoitettavan omilla varoilla ja Polarhallien pitkäaikaisella rahoituksella yhteensä 525 000 euroa ja valtion avustuksella 555 000 euroa sekä Palloliiton Hatrick-tuella 30 000 euroa.

Liikuntalautakunta on vuokrannut alueen sisäisin vuokrausperustein kiinteistölautakunnalta (vuokratunnus Y3154-51 sekä pieni osa alueelta Y3154-28) vuoden 2043 loppuun asti. Alue on liikuntapaikkapalveluiden hallinnassa.

Hanke palvelee liikuntatarkoituksia ja on näin ollen Helsingin kaupungin urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston sääntöjen 5 §:n mukainen hanke sekä myös hakijatahon hakemuksessa ja sen liitteissä esille tuomista lähtökohdista ajatellen perusteltu hankekokonaisuus.

Kaupungin kannalta olisi tähdellistä turvata hankkeen toteutusmahdollisuudet nyt haettavan lainan myöntämisellä. Kyseessä on alueellinen jalkapallotoiminnan kehittämistä edistävä hanke, joka toteutuessaan hyödyntää myös liikuntapalvelukokonaisuuden toimintaa.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen-Jormakka