5/2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

13.03.2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Suomen Taitelijaseuran Ateljeesäätiön Tattarisuon taidekiviveistämön uudisrakennushankkeen avustushakemuksesta

HEL 2015-008613 T 02 05 01 00

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta ei näe estettä avustuksen myöntämiselle Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiölle taidekiviveistämön uudisrakennuksen toteuttamiseen.

Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö on hakenut Helsingin kaupungilta 240 000 euron avustusta taidekiviveistämön uudisrakennuksen toteuttamiseksi Helsingin Tattarisuolle.

Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö omistaa tontin vuokraoikeuden Helsingin kaupungin korttelin 41012 vuokratonttiin nro 22, sekä tontilla sijaitsevan kiviveistämöhallin. Kuvanveistäjien vuonna 1989 perustama Taidekivenveisto ry ylläpitää kuvanveistäjien kivityöpajatoimintaa tontilla ja hallissa. Ateljeesäätiö on uusinut 1 229 m² suuruisen tontin vuokrasopimuksen Helsingin kaupungin kanssa siten, että uusi vuokraoikeus on voimassa 31.12.2034 saakka.

Rakennus on hakijan mukaan lähes alkuperäisessä 1970-luvun asussaan eikä suuria remontteja tiloihin ole tehty. Nykyisellään tiloissa on kosteusvaurioita ja homekasvustoa ja ne ovat hakijan mukaan työsuojelullisesti puutteelliset. Tilat ovat tulleet elinkaarensa päätepisteeseen. Tästä johtuen yhdistys käynnisti vuonna 2014 Suomen kulttuurirahaston tuella uudisrakennuksen suunnittelun. Uudisrakennuksen rakennusala tulisi olemaan sama kuin nykyisen rakennuksen, n. 302 m², mutta toimivien työskentelytilojen lisäksi huomiota on kiinnitetty myös sosiaalitilojen ja kivisahaustilan toteuttamiseen, ja lisäksi tiloihin on suunniteltu nykyaikainen suljetulla kierrolla toteutettava vesijärjestelmä kivipölyn sidontaan sisätiloissa. Varsinaisen rakennusalan lisäksi rakennusta ympäröivät katokset tarjoavat suojattua ulkotilaa työskentelemiseen.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on liittänyt uudisrakennuksen nelivuotiseen rahoitusohjelmaansa ja varannut siihen alustavasti 240 000 euroa, joka muodostaa kolmanneksen uudisrakennushankkeen budjetista. Kaupungilta haetaan vastaavaa kolmannesta. Loppuosuus on tarkoitus kattaa yksityisellä rahoituksella. Mikäli kaupunki myöntää hankkeelle haetun avustuksen, on vanhan rakennuksen purkaminen mahdollista aloittaa vuoden 2017 puolella ja uuden rakennuksen pystyttäminen tämän jälkeen.

Tattarisuon kiviveistämö on yksi harvoista Suomessa toimivista taidekiviveistämöistä, ja siellä työskentelee vuosittain kymmeniä kuvanveistäjiä. Taidekivenveisto ry on lisäksi järjestänyt rakennuksessa kursseja kuvataideopiskelijoille ja taiteen harrastajille.

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta hyväksyi kokouksessaan 9.5.2017, § 49 selvityksen kuvataiteen tukemisesta ja vastuunjaosta kaupungin uudessa organisaatiossa. Valtaosa Suomen ammattitaiteilijoista, taideoppilaitoksista ja myös kuvanveistäjäkunnasta asuu ja työskentelee Helsingistä. Helsingin kaupunki kanavoi kuvataiteelle ja kuvataiteilijoille avustusten muodossa verraten vähän tukea suhteessa muihin taiteenaloihin. Erilaiset ateljee- ja työtilat ovat osa kaupungin kuvataidepolitiikkaa ja erityisen tärkeitä kuvataiteilijoille, joiden työskentely on usein yksinäistä ja pitkäjänteistä. Selvityksessä linjattiin, että työtilojen tuki toteutuu ensisijaisesti muun kulttuuri- ja elinkeinopolitiikan kuin taiteen ja kulttuurin avustusjärjestelmän kautta. Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö on hakenut avustusta kaupunginhallitukselta, eikä avustus siis tulisi muista taiteen ja kulttuurin avustamiseen tarkoitetuista määrärahoista. Nyt käsillä oleva hanke tukee erityisesti kivenveistoon perehtyneiden kuvanveistäjien työskentely- ja toimintamahdollisuuksia ja vahvistaa samalla kuvataiteen asemaa Helsingissä. Uuden taidekiviveistämön rakentaminen tukee kaupungin kuvataidepolitiikan kokonaisnäkemystä luomalla edellytyksiä ammattimaisten kuvanveistäjien ja kuvanveiston harrastajien toiminnalle Helsingissä. On syytä todeta, että avustusta haetaan kertaluonteisesti eikä kaupunki sitoudu tukemaan yhdistyksen toimintaa erillisin avustuksin. Taidekivenveisto ry on tähän saakka kattanut kiviveistämön käyttökulut pääsääntöisesti ilman kaupungin avustuksia veistämöllä työskennelleiden kuvanveistäjien maksamilla työpajavuokrilla, yhdistyksen jäsenten vuosittaisilla jäsenmaksuilla sekä veistämöllä järjestetyillä kuvanveistokursseilla. Uuden kiviveistämöhallin rakentamisen myötä vuotuiset ylläpitokulut tulevat kasvamaan hieman, mutta käyttökulut on tarkoitus myös jatkossa kattaa ilman kaupungin avustusta tarkistamalla veistämöllä työskentelevien kuukausivuokria ja yhdistyksen jäsenmaksuja sekä hankkimalla muita tulonlähteitä. Varsinainen veistämörakennus jää valmistumisensa jälkeen Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiön omistukseen.

Kiviveistämön uudisrakennuksesta on neuvoteltu ennen alustavien hallipiirustusten tekoa Helsingin kaupungin rakennusvalvonnan kanssa, eikä Rakennusvalvontavirasto ole nähnyt esteitä hankkeen toteuttamiselle.

Lisäksi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että hakemukset tulisi käsitellä jatkossa nopeammassa aikataulussa. Hakemus on jätetty ensimmäisen kerran 2015 ja sitä on täydennetty 2017.

Vastaehdotus:
Sami Muttilainen: Lisätään lausuntoon:
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että hakemukset tulisi käsitellä jatkossa nopeammassa aikataulussa. Hakemus on jätetty ensimmäisen kerran 2015 ja sitä on täydennetty 2017.

Kannattaja: Elina Moisio

Lautakunta hyväksyi Sami Muttilaisen vastaehdotuksen yksimielisesti.

kulttuurijohtaja

Tuula Haavisto

Veikko Kunnas, kumppanuuspäällikkö, puhelin: 310 37002

veikko.kunnas(a)hel.fi

Anna von Bagh, kulttuurisuunnittelija, puhelin: 310 37934

anna.vonbagh(a)hel.fi

Kulttuuritilojen perustamishankkeita koskeva rahoitussuunnitelma vuosille 2018-2021

Ateljeesäätiön päivitetty avustushakemus 15.9.2017

Tattarisuon kiviveistämön hankesuunnitelma

Ateljeesäätiö hakemus 2015

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antaa asiasta seuraavan lausunnon:

Kaupunginkanslia on pyytänyt 13.3.2018 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiön jättämää avustushakemusta koskien. Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö hakee 240 000 euron suuruista avustusta uuden taidekiviveistämön toteuttamiseksi Helsingin Tattarisuolle. Hakemus ja hankesuunnitelma ovat esityksen liitteenä.

kulttuurijohtaja

Tuula Haavisto