Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2018

1 (1)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/9

 

13.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 34

Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr:n oikaisuvaatimus kulttuurijaoston avustuspäätökseen 14.12.2017, § 12

HEL 2017-013884 T 02 05 01 00

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hylätä Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuurijaoston avustuspäätöstä 14.12.2017, § 12.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Tuula Haavisto

Lisätiedot

Veikko Kunnas, kumppanuuspäällikkö, puhelin: 310 37002

veikko.kunnas(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 21.12.2017 , Pop & Jazz Konservation  Säätiö sr

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimuksen perustelut

Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr vaatii 21.12.2017 päivätyssä oikaisuvaatimuksessaan, että kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kumoaa kulttuurijaoston 14.12.2017, §12 antaman päätöksen leikata Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr:n toiminta-avustusta 14 840 eurolla 281 960 euroon. Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr esittää, että Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr:lle myönnetään vuodeksi 2018 vähintään 296 800 euroa, jonka se sai Helsingiltä vuonna 2017.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaisessa määräajassa.

Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut

Helsingin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Taiteen perustuksen liittyvien päätösten osalta jaoston on noudattanut Helsingin kulttuuri- ja kirjastolautakunnan tekemiä linjauksia (22.3.2016, § 30).  Kulttuurijaoston tekemä päätös pohjautuu lisäksi kulttuuri- ja kirjastolautakunnan päättämiin avustusten arviointiperiaatteisiin (kklk 13.12.2016, § 129) sekä kaupungin avustustoiminnasta antamiin yleisohjeisiin.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös on harkinnanvarainen.

Helsingin kaupunkistrategia vuosille 2017–2021 linjasi tavoitteeksi nuorten syrjäytymisen ehkäisyn. Helsingin päämääränä on, että jokaisella lapsella ja nuorella on harrastus. Helsinki käyttää tarvittaessa positiivista erityiskohtelua. Valituksen kohteena olevalla päätöksellä on osaltaan toteutettu positiivista erityiskohtelua.

Helsingin kulttuuri- ja kirjastolautakunta kehotti 22.3.2016, § 30 kulttuurikeskusta (nykyisin yleiset kulttuuripalvelut) uudistamaan taiteen perusopetuksen avustusperiaatteita Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistarpeet -selvityksessä ilmenneiden kehittämistarpeiden mukaisesti niin, että selvityksessä ilmenneiden kehittämistarpeiden mukaiset uudistusten painotukset ovat käytössä vuonna 2017 vuoden 2018 toiminta-avustuksia haettaessa. Selvitys oli lautakunnan tilaama.

Selvityksen aineiston perusteella lautakunta linjasi keskeiset kehittämistarpeet seuraavasti:

Saatavuus ja saavutettavuus: Taiteen perusopetuksen keskeisimpiä tavoitteita ovat opetuksen saavutettavuuden ja saatavuuden vahvistaminen sekä oppilaitosten toimintaedellytysten kehittäminen. Saatavuuteen ja saavutettavuuteen vaikuttavat opetuksen nykyistä parempi alueellinen jakaantuminen sukupuoli- ja kielikysymykset sekä väestömuutoksen vaikutukset.

Alueellisten erojen tasaaminen: alueelliset erot ovat Helsingissä huomattavia. Jaettaessa Helsingin peruspiirit sosiodemografisten profiilien mukaan kolmeen ryhmään, oli osallistuminen taiteen perusopetukseen korkeinta alueilla, joilla myös opetustarjontaa on runsaasti, opetuspaikkojen saavutettavuus on hyvä ja väestön sosiodemografinen profiili on korkea. Vähäisintä osallistuminen oli alueilla, joilla opetustarjonta on vähäistä, sosiodemografinen profiili on matala sekä matka-aika lähimpään opetuspisteeseen on pitkä. Havaintoa alueiden eriarvoistumisesta taiteen perusopetuksen tarjonnan suhteen tukee myös kaupungin avustusten jakaantumista koskevan paikkatietotarkastelun tulokset, joiden mukaan kaupungin myöntämän tuen jakautumisessa eri alueiden välillä oli merkittäviä eroja.

Poikien ja tyttöjen tasapuolinen osallistuminen: monissa taiteenlajeissa tyttöjen osuus on korostunut. On tarpeen edistää myös poikien osallistumista.

Osallisuuden laajentaminen: tavoitteena on, että nykyistä laajemmalle joukolle tarjottaisiin mahdollisuus taiteen perusopintoihin. Opetustarjontaa olisi lisättävä erityisesti alueilla, joilla opetustarjonta on niukkaa. Myös ryhmämuotoista sekä ns. matalan kynnyksen opetusta tulisi kehittää edelleen.

Taideaineiden nykyistä tasapuolisempi kohtelu: Rahoitus on painottunut valtionosuutta saaviin musiikkiopistoihin, jotka saivat vuonna 2014 65 % kaikesta taiteen perusopetukselle annettavasta avustuksesta. Päätöksessä todettiin, että muiden taideaineiden rahoituksen osuutta kokonaisuudesta tulisi pyrkiä nostamaan. Lisäksi todettiin, että opetustarjontaa olisi lisättävä alueilla, joilla opetustarjonta on niukkaa.

Taiteen perusopetus on lakiin ja asetukseen perustuvaa lapsille ja nuorille suunnattua tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää taiteen koulusta, joka opetussuunnitelmat perustuvat opetushallituksen päättämiin opetussuunnitelmien perusteisiin. Opetusta toteutetaan eri taiteenaloilla laajan ja yleisen oppimäärän mukaisesti ja opetusta tuottavat yksityiset oppilaitokset. Taiteen perusopetuksen julkinen rahoitus on painottunut erittäin vahvasti valtionosuutta saaviin laajan oppimäärän mukaista opetusta tarjoaviin musiikkiopistoihin. Kaupungin näkökulmasta eriarvoisuutta aiheutuu julkisen tuen erilaisesta jakaantumisesta alueellisesti, taiteenlajien ja oppimäärien kesken.

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päätti lisäksi (13.12.2016, § 129), että kaikkien taide- ja kulttuuriavustusten yhteiset arviointiperusteet ovat taiteellinen laatu, monimuotoisuus ja tasa-arvo, saavutettavuus ja saatavuus, osallisuus ja osallistuminen sekä toiminnallinen laatu ja toteutus. Avustusten uudistamisen yhteydessä kuultiin toimialaa ja eri sidosryhmiä.

Kaupungin yleisohjeiden mukaan kulttuuri- ja kirjastolautakunnan avustaman toiminnan tulee tukea ja täydentää toimialan toimintaa ja tavoitteiden toteutumista. Ohjeiden mukaan tulee myös kiinnittää huomiota avustettavan toiminnan suunnitelmallisuuteen, hakijan omaan rahoitusosuuteen sekä kaupungin edellisinä vuosina myöntämien avustusten käyttötarkoituksen toteutumiseen.

Edelliseen perustuen kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaosto päätti kohdentaa uudelleen valtionosuutta nauttivien musiikkioppilaitosten rahoituksesta 5 prosenttia. Vastaava määräraha siirrettiin muille taiteen perusopetuksen taiteenlajeille sekä toimijoille, jota toimivat matalan osallistumisen ja heikon rahoituksen alueilla sekä toimijoille, jotka lisäksi tavoittavat taiteen perusopetuksessa muuten aliedustettuja ryhmiä.

Päätöksen perustelut ja suhde arviointiperusteisiin

Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr:n mukaan leikkausta ei ole perusteltu tarkoituksenmukaisesti ja sen perustelut ovat virheellisiä, eikä päätös perustu kaupungin määrittelemiin taide- ja kulttuuriavustusten arviointiperusteisiin. Jaoston tekemä päätös perustuu kulttuuri- ja kirjastolautakunnan vahvistamiin arviointiperusteisiin (13.12.2016, § 129). Taide- ja kulttuuriavustuksia arvioidaan arviointiperusteiden mukaisesti aina suhteessa vastaaviin toimijoihin, jolloin kaikkia avustuksia käsitellään kokonaisuutena. Päätöksessä on painotettu kulttuuri- ja kirjastolautakunnan 22.3.2016, § 30 antaman kehotuksen seurauksena monimuotoisuuden ja tasa-arvon, saavutettavuuden ja saatavuuden sekä osallisuuden ja osallistumisen arviointiperusteita. Perusteiden täyttymistä arvioidaan osana hakemuksen yleisarvioita sekä hakijoiden kokonaisuutta. Sitä kuinka hakija täyttää tarvittavat arviointiperusteet arvioidaan silloinkin, kun avustusta leikataan. Perusteiden täyttyminen ei vielä oikeuta hakijaa avustukseen, sillä kyseessä on aina harkinnanvarainen päätös.

Hakemuksen käsittely suhteessa kaupungin eettisiin ohjeisiin

Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr:n mukaan päätöstä ei ole tehty kaupungin eettisten ohjeiden mukaisesti eikä se täytä hyvän hallinnon vaatimusta. Kaupungin eettisissä ohjeiden mukaan kaupunki painottaa kaikessa toiminnassaan rehellisyyttä, oikeudenmukaisuutta, yhdenvertaista kohtelua sekä avoimuutta. Taide- ja kulttuuriavustusten hakijoita on kohdeltu valmistelussa yhdenvertaisesti. Taiteen perusopetuksen rahoitusta on kehitetty avoimesti ja kehittämistä ohjaava kulttuuri- ja kirjastolautakunnan päätös 22.3.2016, § 30 on ollut julkinen.

Hakemuksen arviointi ja arviointiperusteiden täyttyminen

Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr perustelee päätöksen perumista toteamalla, että Pop & Jazz Konservatorio tavoittaa opetuksellaan muutoin aliedustettuja ryhmiä, joihin säätiö lukee rytmimusiikista kiinnostuneet nuoret. Taide- ja kulttuuriavustusten arviointiperusteissa ja kulttuuri- ja kirjastolautakunnan päätöksessä 22.3.2016, § 30 aliedustetuilla ryhmillä tarkoitettaan lapsia ja nuoria, jotka kuuluvat taiteen perusopetuksen piirissä aliedustettuihin ryhmiin sosioekonomisen taustansa, asuinpaikkansa tai sukupuolensa vuoksi.

Helsinki toteaa, että julkinen rahoitus on painottunut valtionosuutta saaviin musiikkiopistoihin. Päätökseen on siis vaikuttanut tavoite, jonka mukaan muiden taideaineiden rahoituksen osuutta halutaan kokonaisuutena nostaa, jotta eri taideaineita kohdeltaisiin nykyistä tasapuolisemmin.

Taide- ja kulttuuriavustusten arvioinnissa on otettu käyttöön uudet arviointiperusteet (13.12.2016, § 129), joita hakijan tulee porrastetusti täyttää voidakseen saada avustusta. Perusteiden täyttymistä arvioidaan osana hakemuksen yleisarvioita sekä hakijoiden kokonaisuutta. Sitä kuinka hakija täyttää tarvittavat arviointiperusteet arvioidaan silloinkin, kun avustusta leikataan. Perusteiden täyttyminen ei vielä oikeuta hakijaa avustukseen, sillä kyseessä on aina harkinnanvarainen päätös.

Pop & Jazz Konservatorion toimiminen matalan osallistumisen ja heikon rahoituksen alueilla

Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr perustelee päätöksen perumista toteamalla, että Pop & Jazz Konservatorion toimii matalan osallistumisen ja heikon rahoituksen alueilla, sillä konservatorion helsinkiläiset oppilaat asuvat 69 eri postinumeroalueella. Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan tilaaman selvityksen mukaan rahoitus on Helsingissä painottunut valtionosuutta saaviin musiikkiopistoihin, jotka saivat vuonna 2014 65 % kaikesta taiteen perusopetukselle annettavasta avustuksesta (13.12.2016, § 129). Päätöksellä on pyritty kirjasto- ja kulttuurilautakunnan aiemman päätöksen (13.12.2016, § 129) kehotuksen mukaisesti tasapainottamaan valtionosuutta saavien musiikkioppilaitosten ja muiden taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten välistä suhdetta.

Leikkauksen kohdentaminen muille toimijoille

Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr epäilee, että osa avustuksista siirretään muille kuin taiteen perusopetuksen sekä lasten ja nuorten kulttuurin toimijoille. Valtionosuutta saavien musiikkioppilaitosten tukien leikkauksissa säästyi 14.12.2017, §12 annetussa päätöksessä yhteensä 156 690 euroa. Muille taiteen perusopetuksen oppilaitoksille siirrettiin 14.12.2017, §12 tästä summasta 128 000 euroa. Samassa kokouksessa päätettiin kohdentaa 30 000 taiteen perusopetuksen ulkopuolelle jäävien lasten ja nuorten toimintaan Amabile - Lasten ja Nuorten Taideyhdistys ry:n kautta. Taiteen perusopetuksen avustuksia jaetaan pienemmille oppilaitoksille edelleen vuoden 2018 aikana, mistä syystä taiteen perusopetukselle suoraan kohdennettu summa selviää vasta vuoden 2018 lopussa.

Kulttuuripalvelupäällikön lausumat mediassa

Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr viittaa oikaisuvaatimuksessaan kulttuuripalvelupäällikön lausumiin Helsingin Sanomissa ja Facebookissa. Itä-Helsingin musiikkiopiston kannatusyhdistyksen oikaisuvaatimus kohdistuu kulttuurijaoston päätökseen, eikä oikaisussa oteta kantaa kulttuuripalvelupäällikön mediassa antamiin lausumiin.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Tuula Haavisto

Lisätiedot

Veikko Kunnas, kumppanuuspäällikkö, puhelin: 310 37002

veikko.kunnas(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 21.12.2017 , Pop & Jazz Konservation  Säätiö sr

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4710

Kalevankatu 6

+358 9 3101060

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kulttuuri@hel.fi

http://www.hel.fi/kulttuuri

+358 9 31037009

 

FI02012566