Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2018

1 (1)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/16

 

13.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 41

Pakilan musiikkiopistoyhdistys ry:n oikaisuvaatimus kulttuurijaoston avustuspäätökseen 14.12.2017, § 12

HEL 2018-000360 T 02 05 01 00

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hylätä Pakilan musiikkiopistoyhdistys ry:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuurijaoston avustuspäätöstä 14.12.2017, § 12.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Tuula Haavisto

Lisätiedot

Veikko Kunnas, Kumppanuuspäällikkö, puhelin: 310 37002

veikko.kunnas(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 11.1.2018

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimuksen perustelut

Pakilan musiikkiopistoyhdistys ry vaatii 10.1.2018 päivätyssä oikaisuvaatimuksessaan, että kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta peruu kulttuurijaoston 14.12.2017, §12 antaman päätöksen leikata Pakilan musiikkiopistoyhdistys ry:n toiminta-avustusta 11 410 eurolla 216 790 euroon. Pakilan musiikkiopistoyhdistys ry esittää, että Pakilan musiikkiopistoyhdistys ry:n avustus säilytetään samalla tasolla kuin vuonna 2017 eli 228 200 eurossa.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaisessa määräajassa.

Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut

Helsingin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Taiteen perustuksen liittyvien päätösten osalta jaoston on noudattanut Helsingin kulttuuri- ja kirjastolautakunnan tekemiä linjauksia (22.3.2016, § 30).  Kulttuurijaoston tekemä päätös pohjautuu lisäksi kulttuuri- ja kirjastolautakunnan päättämiin avustusten arviointiperiaatteisiin (kklk 13.12.2016, § 129) sekä kaupungin avustustoiminnasta antamiin yleisohjeisiin.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös on harkinnanvarainen.

Helsingin kaupunkistrategia vuosille 2017-2021 linjasi tavoitteeksi nuorten syrjäytymisen ehkäisyn. Helsingin päämääränä on, että jokaisella lapsella ja nuorella on harrastus. Helsinki käyttää tarvittaessa positiivista erityiskohtelua. Valituksen kohteena olevalla päätöksellä on osaltaan toteutettu positiivista erityiskohtelua.

Helsingin kulttuuri- ja kirjastolautakunta kehotti 22.3.2016, § 30 kulttuurikeskusta (nykyisin yleiset kulttuuripalvelut) uudistamaan taiteen perusopetuksen avustusperiaatteita Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistarpeet -selvityksessä ilmenneiden kehittämistarpeiden mukaisesti niin, että selvityksessä ilmenneiden kehittämistarpeiden mukaiset uudistusten painotukset ovat käytössä vuonna 2017 vuoden 2018 toiminta-avustuksia haettaessa. Selvitys oli lautakunnan tilaama.

Selvityksen aineiston perusteella lautakunta linjasi keskeiset kehittämistarpeet seuraavasti:

Saatavuus ja saavutettavuus: Taiteen perusopetuksen keskeisimpiä tavoitteita ovat opetuksen saavutettavuuden ja saatavuuden vahvistaminen sekä oppilaitosten toimintaedellytysten kehittäminen. Saatavuuteen ja saavutettavuuteen vaikuttavat opetuksen nykyistä parempi alueellinen jakaantuminen sukupuoli- ja kielikysymykset sekä väestömuutoksen vaikutukset.

Alueellisten erojen tasaaminen: alueelliset erot ovat Helsingissä huomattavia. Jaettaessa Helsingin peruspiirit sosiodemografisten profiilien mukaan kolmeen ryhmään, oli osallistuminen taiteen perusopetukseen korkeinta alueilla, joilla myös opetustarjontaa on runsaasti, opetuspaikkojen saavutettavuus on hyvä ja väestön sosiodemografinen profiili on korkea. Vähäisintä osallistuminen oli alueilla, joilla opetustarjonta on vähäistä, sosiodemografinen profiili on matala sekä matka-aika lähimpään opetuspisteeseen on pitkä. Havaintoa alueiden eriarvoistumisesta taiteen perusopetuksen tarjonnan suhteen tukee myös kaupungin avustusten jakaantumista koskevan paikkatietotarkastelun tulokset, joiden mukaan kaupungin myöntämän tuen jakautumisessa eri alueiden välillä oli merkittäviä eroja.

Poikien ja tyttöjen tasapuolinen osallistuminen: monissa taiteenlajeissa tyttöjen osuus on korostunut. On tarpeen edistää myös poikien osallistumista.

Osallisuuden laajentaminen: tavoitteena on, että nykyistä laajemmalle joukolle tarjottaisiin mahdollisuus taiteen perusopintoihin. Opetustarjontaa olisi lisättävä erityisesti alueilla, joilla opetustarjonta on niukkaa. Myös ryhmämuotoista sekä ns. matalan kynnyksen opetusta tulisi kehittää edelleen.

Taideaineiden nykyistä tasapuolisempi kohtelu: Rahoitus on painottunut valtionosuutta saaviin musiikkiopistoihin, jotka saivat vuonna 2014 65 % kaikesta taiteen perusopetukselle annettavasta avustuksesta. Päätöksessä todettiin, että muiden taideaineiden rahoituksen osuutta kokonaisuudesta tulisi pyrkiä nostamaan. Lisäksi todettiin, että opetustarjontaa olisi lisättävä alueilla, joilla opetustarjonta on niukkaa.

Taiteen perusopetus on lakiin ja asetukseen perustuvaa lapsille ja nuorille suunnattua tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää taiteen koulusta, joka opetussuunnitelmat perustuvat opetushallituksen päättämiin opetussuunnitelmien perusteisiin. Opetusta toteutetaan eri taiteenaloilla laajan ja yleisen oppimäärän mukaisesti ja opetusta tuottavat yksityiset oppilaitokset. Taiteen perusopetuksen julkinen rahoitus on painottunut erittäin vahvasti valtionosuutta saaviin laajan oppimäärän mukaista opetusta tarjoaviin musiikkiopistoihin. Kaupungin näkökulmasta eriarvoisuutta aiheutuu julkisen tuen erilaisesta jakaantumisesta alueellisesti, taiteenlajien ja oppimäärien kesken.

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päätti lisäksi (13.12.2016, § 129), että kaikkien taide- ja kulttuuriavustusten yhteiset arviointiperusteet ovat taiteellinen laatu, monimuotoisuus ja tasa-arvo, saavutettavuus ja saatavuus, osallisuus ja osallistuminen sekä toiminnallinen laatu ja toteutus. Avustusten uudistamisen yhteydessä kuultiin toimialaa ja eri sidosryhmiä.

Kaupungin yleisohjeiden mukaan kulttuuri- ja kirjastolautakunnan avustaman toiminnan tulee tukea ja täydentää toimialan toimintaa ja tavoitteiden toteutumista. Ohjeiden mukaan tulee myös kiinnittää huomiota avustettavan toiminnan suunnitelmallisuuteen, hakijan omaan rahoitusosuuteen sekä kaupungin edellisinä vuosina myöntämien avustusten käyttötarkoituksen toteutumiseen.

Edelliseen perustuen kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaosto päätti kohdentaa uudelleen valtionosuutta nauttivien musiikkioppilaitosten rahoituksesta 5 prosenttia. Vastaava määräraha siirrettiin muille taiteen perusopetuksen taiteenlajeille sekä toimijoille, jota toimivat matalan osallistumisen ja heikon rahoituksen alueilla sekä toimijoille, jotka lisäksi tavoittavat taiteen perusopetuksessa muuten aliedustettuja ryhmiä.

Arviointiperusteiden täyttyminen osana hakemuksen arviointia

Pakilan musiikkiopistoyhdistys ry perustelee leikkauksen perumista toteamalla, että opisto pyrkii ottamaan oppilaakseen kaikki halukkaat pyrkijät ja opisto lisää näin saatavuutta. Taide- ja kulttuuriavustusten arvioinnissa ollaan otettu käyttöön uudet arviointiperusteet (13.12.2016, § 129), joita hakijan tulee porrastetusti täyttää voidakseen saada avustusta. Perusteiden täyttymistä arvioidaan osana hakemuksen yleisarvioita sekä hakijoiden kokonaisuutta. Sitä kuinka hakija täyttää tarvittavat arviointiperusteet arvioidaan silloinkin, kun avustusta leikataan. Perusteiden täyttyminen ei vielä oikeuta hakijaa avustukseen, sillä kyseessä on aina harkinnanvarainen päätös.

Pakilan musiikkiopiston toiminta oman alueensa ulkopuolella

Pakilan musiikkiopistoyhdistys ry perustelee leikkauksen perumista toteamalla, että Pakilan musiikkiopistoon hakeutuu laajan opetustarjonnan vuoksi oppilaita myös varsinaisen toiminta-alueen ulkopuolelta. Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan tilaaman selvityksen mukaan rahoitus on Helsingissä painottunut valtionosuutta saaviin musiikkiopistoihin, jotka saivat vuonna 2014 65 % kaikesta taiteen perusopetukselle annettavasta avustuksesta (13.12.2016, § 129). Päätöksellä on pyritty kirjasto- ja kulttuurilautakunnan aiemman päätöksen (13.12.2016, § 129) mukaisesti tasapainottamaan valtionosuutta saavien musiikkioppilaitosten ja muiden taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten välistä suhdetta.

Avustusten määrä ja taloudelliset suhdanteet

Pakilan musiikkiopistoyhdistys ry:n mukaan avustuspäätös ei ole sopusoinnussa vallitsevan taloussuhdanteen kanssa, eikä avustuksia ole nostettu vuoden 2008 jälkeen vastaamaan nykyisiä kuluja, mikä on johtanut toiminnan supistamiseen. Helsingin kaupungin taide- ja kulttuuriavustuksista päätetään vuosittain kaupungin talousarviopäätöksen yhteydessä. Koulutuksen järjestäjän vastuulla on sopeuttaa toimintansa käytettävissä olevaan määrärahaan.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Tuula Haavisto

Lisätiedot

Veikko Kunnas, Kumppanuuspäällikkö, puhelin: 310 37002

veikko.kunnas(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 11.1.2018

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566