Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2018

1 (1)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

13.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 31

Kirjahyllyjen hankinta keskustakirjasto Oodiin

HEL 2018-001092 T 02 08 01 01

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti tehdä keskustakirjasto Oodin kirjahyllyjärjestelmän hankinnan suorahankintana toimittajalta UNIFOR S.P.A. Hankinnan ennakoitu arvo toimitus- ja asennuskuluineen on 508 830 euroa (alv 0 %). Samalla lautakunta päätti valtuuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtajan allekirjoittamaan hankintaan liittyvät sopimukset ja asiakirjat.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Tuula Haavisto

Lisätiedot

Anna-Maria Soininvaara, keskustakirjaston johtaja, puhelin: 310 85400

anna-maria.soininvaara(a)hel.fi

Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 20573

niina.lammi(a)hel.fi

Hertta Keisala, lakimies, puhelin: 09 310 15036

hertta.keisala(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Keskustakirjasto Oodin suunnittelusta vastaava ALA ARCHITECTS / Heikki Ruoho esittää toimialalle kirjaston hyllyjärjestelmäksi italialaisen valmistaja UNIFOR S.P.A.:n toimittamaa Unifor CF -järjestelmää sen kulutuksen kestävyyden, kevyen käsiteltävyyden ja esteettisyyden vuoksi. Hyllyjen eri osien tulee kestää toistuvaa purkamista, kasaamista ja hyllyvälien säätöä ilman, että materiaali murtuu tai antaa periksi.

Keskustakirjaston henkilökunnan työn sujuvuuden kannalta tulee kirjahyllyjen täyttää vaativat tekniset edellytykset. Kirjastoaineiston RFID-tunnisteiden tulee toimia moitteettomasti eli hyllyjen rakenne ei saa estää radioaaltojen kulkua. Hyllyjen valaistuksen onnistuminen on erityisen tärkeää asiakaspalvelun kannalta. Siksi hyllyjen rakenteen tulee olla sellainen, että sähköjohdot on helppo vetää huomaamattomasti myös sellaisissa hyllyissä, joiden ala-osa on avoin. Hyllyvälien säätö pitää pystyä tekemään mahdollisimman helposti ilman erikoistyökaluja.

Kirjahyllyihin kiinnitettävien aineisto-opasteiden tulee voida kiinnittää hyllyjen päätyihin ja hyllyn päälle. Opasteiden pitää olla helposti vaihdettavissa ja päivitettävissä. Myös hyllytasoille liitettävien aineisto-opasteiden tulee olla helposti päivitettäviä ja siirrettäviä.

Hankittavan tuotteen ”CF” hyllyjärjestelmän alumiinista suulakepuristustekniikalla toteutettuja kirjastokäyttöön tarkoitettuja vastaavanlaisia hyllyjärjestelmiä ei ole muita markkinoilla, mistä syystä UniFor S.P.A. on ainoa mahdollinen toimittaja. Hankinta toteutetaan suorahankintana hankintalain (29.12.2016/1397) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan perusteella, jonka mukaan suorahankinta arvoltaan hankintalain asettaman EU-kynnysarvon ylittävässä hankinnassa on mahdollinen, mikäli teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Tekniikan soveltaminen ja tekniikan mahdollisuuksien käyttäminen tähän kyseiseen tuotteeseen ja käyttötarkoitukseen tekee siitä kontekstissa poikkeavan. Muiden toimittajien tarjoamilla ratkaisuilla ei ole mahdollista päästä samaan vaadittavaan taiteelliseen, tekniseen ja toiminnalliseen lopputulokseen.

Suorahankinta toteutetaan julkaisemalla hankintalain 61 §:n mukainen ennakkoilmoitus. Hankintalain 61 §:n mukaan hankintayksikkö voi julkaista ennakkoilmoituksen yhdestä tai useammasta seuraavien kuukausien aikana toteutettavasta hankinnasta, joiden ennakoitu arvo on vähintään EU-kynnysarvon suuruinen. Ennakkoilmoitus on toimitettava julkaistavaksi vähintään 35 päivää ja enintään 12 kuukautta ennen hankintailmoituksen lähettämistä. Hankintalain 131 §:n määrittelemällä tavalla hankintayksikkö voi 14 päivän odotusajan kuluttua ennakkoilmoituksen julkaisemisesta tehdä hankintasopimuksen valitun toimittajan kanssa. Jos odotusajan kuluessa ei hankintapäätöksestä ei ole tehty valitusta, hankintapäätöksestä tulee lainvoimainen eikä sen jälkeen tehtävän hankintasopimuksen sitovuuteen voida enää muutoksenhaulla puuttua.

Esittelijä

kulttuurijohtaja

Tuula Haavisto

Lisätiedot

Anna-Maria Soininvaara, keskustakirjaston johtaja, puhelin: 310 85400

anna-maria.soininvaara(a)hel.fi

Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 20573

niina.lammi(a)hel.fi

Hertta Keisala, lakimies, puhelin: 09 310 15036

hertta.keisala(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

Tiedoksi

ALA ARCHITECTS

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 25

Faksi

 

Alv.nro

 

 

+358 9 310 87770

 

FI02012566