2/2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

30.01.2018

HEL 2017-012810 T 02 05 03 00

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle Kulosaaren jalkapalloseura Kulps 2009 ry:n perustettavan yhtiön nimissä laaditusta lainahakemuksesta, joka koskee Kulosaarenkentälle rakennettavaa tekonurmipintaista jalkapallokenttää:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta puoltaa omalta osaltaan nyt ilmoitetuilla kokonaiskustannuksilla ja esitetyllä rahoitussuunnitelmalla 65 178,00 euron lainan myöntämistä kymmenen vuoden laina-ajalla Kulosaaren jalkapalloseura Kulps 2009 ry:lle perustettavan yhtiön nimissä kaupungin urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista käytettäväksi osarahoituksena jalkapallon tekonurmihankkeen toteuttamiseksi perustettavalle yhtiölle vuokrattavalle Kulosaarenkentän alueella sijaitsevalle maa-alueelle.

Jalkapallo on yksi suosituimmista urheilulajeista lasten ja nuorten keskuudessa. Helsingin alueen jalkapallon kehitystä rajaavana tekijänä on ollut ympärivuotiseen käyttöön soveltuvien jalkapallokenttien vähäisyys. Jalkapallotoiminnan edellytysten parantaminen Helsingin kaupungin puolelta vastaavalla tavalla kuin nyt esitetyssä rakennushankkeessa ei ole toteutettavissa lähivuosien taloussuunnitelmakausien aikana.

Liikuntatoimen kannalta esitettyä hanketta on pidettävä kannatettavana ja kaupungin lainan myöntämistä hakijalle urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista kaupungin edun mukaisena. Kulosaaren Jalkapalloseura Kulps 2009 ry:n perustettavan yhtiön nimissä esittämä hanke täydentää kaupungin palveluja, ja hankkeen sijainti on hyvä. Toteutuessaan hanke palvelee Helsingin kaupungin etua helpottamalla kaupungin oma rakentamistarvetta alueella. Hakijan ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kesken on valmisteltavana kyseisestä alueesta 15 vuoden vuokrasopimus.

Kulosaaren jalkapalloseura Kulps ry hakee perustettavan yhtiön nimissä kokonaiskustannuksiltaan 236 802,00 euron (alv. 0 %) hankkeelle rahoitussuunnitelman mukaista 65 178,52 euron lainaa Helsingin kaupungilta. Kaupungin lainan lisäksi hanketta on suunniteltu rahoitettavan  omilla varoilla 143 600,00 euroa ja valtion avustuksella 28 023,48 euroa.

Lautakunta on aiemmin tarkoituksenmukaisiksi katsomissaan hankkeissa puoltanut maksimissaan 40 prosentin lainaosuutta kokonaiskustannuksista.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen-Jormakka

Petteri Huurre, liikuntapaikkapäällikkö, puhelin: 310 87791

petteri.huurre(a)hel.fi

Arja Eloranta, hallintosihteeri, puhelin: 310 87902

arja.eloranta(a)hel.fi

Lainahakemus_Kulosaaren jalkapalloseura Kulps 2009 ry

Yleiskuvaus hankkeesta 26.11.2017

Kustannuslaskelma

Rahoitussuunnitelma

Hallituksen kokouksen pöytäkirja_Kulosaaren Jalkapalloseura KulPs 2009 ry

Tasekirja ja tilinpäätös 2016

PRH rekisteriote

Kulosaaren jalkapalloseura Kulps 2009 ry esittää perustettavan yhtiön nimissä Helsingin kaupungille osoittamassaan hakemuksessa kaupungin 65 178,52 euron suuruisen lainan myöntämistä urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista Kulosaarenkentän alueelle rakennettavan tekonurmipintaisen jalkapallokenttähankkeesta aiheutuvien kustannusten kattamiseen. Kaupungin urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoja hoitaa kaupunginhallitus.

Liikuntalautakunta on hyväksynyt (21.6.2011, 150 §) omalta osaltaan seurojen kanssa toteutettavien hankkeiden yhteistoimintaa  sekä hakemusten käsittelyä koskevat periaatteet, joiden mukaan seurojen kanssa pyritään toteuttamaan vuosittain kaksi yhteistoimintakenttää.

Liikuntatoimen ja Suomen Palloliiton Helsingin piiri ry:n olosudenvaliokunnan edustajat ovat tältä pohjalta kehittäneet yhdessä toimintaperiaatteet, joilla  seurojen ja liikuntapalvelukokonaisuuden yhteisiä jalkapallon olosuhdehankkeita toteutetaan ja luonut ne kriteerit, joita seurojen tulee noudattaa omissa olosuhdehankkeissaan.

Kulosaarenkentällä sijaitsevan maa-alueen vuokraus on esillä tässä samassa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kokouksessa 16.1.2018, jossa lautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus myöntäisi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle oikeuden maa-alueen vuokraukseen esityksen mukaisesti. Vuokrasopimus olisi voimassa 31.12.2033 saakka.

Rahoitussuunnitelman mukaan hankkeen kokonaiskustannukset ovat 236 802,00 euroa (alv. 0 %). Kaupunginlainan lisäksi hanketta on suunniteltu rahoitettavan omilla varoilla 143 600,00 euroa ja valtion avustuksella 28 023,48 euroa.

Liikuntalautakunta on vuokrannut alueen sisäisin vuokrausperustein kiinteistölautakunnalta (vuokratunnus Y3142-1) vuoden 2043 loppuun asti. Alue on liikuntapaikat -palvelun hallinnassa.

Hanke palvelee liikuntatarkoituksia ja on näin ollen Helsingin kaupungin urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston  sääntöjen 5 §:n mukainen hanke sekä myös hakijatahon hakemuksessa esille tuomista lähtökohdista ajatellen perusteltu hankekokonaisuus.

Kaupungin kannalta olisi tähdellistä turvata hankkeen toteutumismahdollisuudet nyt haettavan lainan myöntämisellä. Kyseessä on alueellisen jalkapallotoiminnan kehittämistä edistävä hanke, joka toteutuessaan hyödyntää myös liikuntapalvelukokonaisuuden toimintaa.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen-Jormakka