2/2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

30.01.2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Finnish Music Hall of Fame Oy:n 750 000 euron avustushakemuksesta museon rakentamiskustannuksiin

HEL 2017-012085 T 02 05 01 00

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Suomalaisen musiikin museo eli Finnish Music Hall of Fame hakee Helsingin kaupungilta 750 000 euron rakentamisavustusta. Museo on tarkoitus avata vuonna 2019 Pasilan kauppakeskus Triplaan. Museo kattaa suomalaisen musiikin kaikki tyylilajit.

Museon ydin tulee olemaan kunniagalleria, johon nostetaan kuudesta kahdeksaan musiikin tekijää vuosittain. Heidät esitellään vuoden aikana museossa. Finnish Music Hall of Famen lähimmät vertailukohdat ovat Tukholman Abba-museo (350 000 vuosikävijää) ja Trondheimin Rockheim (70 000). Museo on hyvin toiminnallinen ja interaktiivinen. Teknologian hyödyntäminen on suunnitelmassa monia nykymuseoita kunnianhimoisemmalla tasolla ja tuottaa näkyvyyttä myös monille helsinkiläisille teknologiayrityksille.

Museon suunnittelu on perustunut asiantuntijakumppanuuksiin. Museon sisältöä kehitetään Helsingin kaupunginmuseolta ostetun asiantuntemuksen tuella. Kokoelma- ja konservointityöstä museo on laatinut yhteistyösopimuksen Kansallismuseon kanssa. Museohanketta ovat tukeneet lukuisat musiikin alan toimijat.

Museon rakennus- ja muut perustamiskustannukset ovat 4,5 miljoonaa euroa. Suunnitelman mukaan kolmannes rahoituksesta kerätään yksityissektorilta, kolmannes julkiselta sektorilta ja säätiöiltä. Kolmannes rahoitetaan lainalla. Liiketoimintasuunnitelmaan ei sisälly vuosittaista julkista tukea julkiselta sektorilta.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää musiikkimuseon saamista Helsinkiin myönteisenä. Finnish Hall of Famen museaalinen konsepti on ammattitaitoisesti rakennettu. Musiikkimuseo täydentää Helsingin ja Suomen museokenttää erinomaisesti. Musiikkiin liittyvä esineistö on tällä hetkellä hyvin hajallaan erilaisissa kokoelmissa. Sisältö on kiinnostava sekä helsinkiläisille että varsinkin kotimaisille matkailijoille. Mahdollinen houkuttelevuus kansainvälisille matkailijoille perustuu voimakkaammin muutamiin musiikin lajeihin kuten klassiseen musiikkiin ja heavy metaliin.

Laaja musiikin verkosto, toiminnallisuus sekä helsinkiläisten ja suomalaisten teknologiayritysten mukaan ottaminen ovat myönteisiä asioita museosuunnitelmassa. Sijainti vilkkaassa kauppakeskuksessa tarjoaa museolle laajan potentiaalisen yleisöpohjan.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta näkee suunnitelmassa myös riskejä. Museon näyttelypinta-ala on pieni suhteessa toivottuun vaikuttavuuteen. Museon näyttelytilan koko on noin 300 neliömetriä, mikä vastaa kaupunginmuseon Hakasalmen huvilan yläkertaa. Museon yleisötavoite on 100 000 kävijää vuodessa. Pientä tilaa selätetään suunnitelmassa pitkälti teknisillä ratkaisuilla, joiden avulla tilaan pyritään rakentamaan erilaisten tunnelmien kuuntelutiloja ja -pisteitä. Ratkaisun toimivuus on yksi hankkeen riskeistä, kun mukana ovat kaikki musiikin lajit. Saman tilan jakaminen hyvin erilaisen musiikin kuuntelijoiden kesken on ilmeinen haaste, varsinkin kun museoon odotetaan runsaasti myös opastettavia ryhmiä.

Tämänhetkisen suunnitelman mukaan peruslipun hinta tulee olemaan 25 euroa. Päätöstä mahdollisesta Museokortin käyttöönotosta ei ole tehty. Hakemuksen arviota kaupungille tulevista matkailutuotoista kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää hyvin rohkeana. Hakemuksessa mainittu pääsymaksu on korkea verrattuna nykyisten helsinkiläismuseoiden pääsymaksuihin.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta näkee useita mahdollisuuksia yhteistyöhön museohankkeen kanssa. Yhteistyö voi liittyä esimerkiksi tapahtumatuotantoon, musiikkikasvatukseen sekä lasten, nuorten ja ikäihmisten palveluihin. Toteutuessaan museo parantaisi merkittävästi Pasilan alueen kulttuuritarjontaa. Museohanke on ilmaissut kiinnostuksensa tiiviiseen yhteistyöhön. Helsingin kaupunginmuseolla on yhteistyösopimus asiantuntijatyöstä museohankkeen kanssa asiantuntijaosaamisen hyödyntämisestä museon sisällön suunnittelussa. Tätä yhteistyötä voidaan edelleen jatkaa erillisen sopimuksen ja korvausten perusteella.

Hanke ilmoittaa anovansa opetus- ja kulttuuriministeriöltä samansuuruista avustusta hankkeelle. Mikäli Helsingin kaupunki päätyy avustamaan hanketta, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta näkee tärkeänä että myös valtio osallistuu selvästi valtakunnallista hyötyä omaavan museon kustannuksiin kaupunkia vastaavalla osuudella. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta näkee myös, että mahdollista avustussummaa ei ole irrotettavissa kulttuuriavustuksiin tälle vuodelle määritellyistä määrärahoista.

Lisäksi lautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti tässä kokouksessa.

kulttuurijohtaja

Tuula Haavisto

Tuula Haavisto, kulttuurijohtaja, puhelin: 310 85500

tuula.haavisto(a)hel.fi

Finnish Music Hall of Fame Oy, avustushakemus 24.10.2017

FAME Interactive Music Museum, tiivistelmä

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 20 k.)

Kaupunginkanslia on pyytänyt 31.1.2018 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle Finnish Music Hall of Fame Oy:n 750 000 euron avustushakemuksesta museon rakentamiskustannuksiin. Finnish Musich Hall of Fame on tarkoitus avata 2019 Pasilan kauppakeskus Triplaan. Museon näyttelytilan koko on noin 300 m2, ja yleisöennuste 100 000 kävijää vuodessa. Sisältö kattaa suomalaisen musiikin kaikki tyylilajit. Hakemus on tämän asian liitteenä.

Avustushakemuksesta ei ole pyydetty lausuntoa muilta lautakunnilta.

kulttuurijohtaja

Tuula Haavisto