6/2021

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto

07.12.2021

Nuorisojaoston lausunto kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2022 tulosbudjetista ja toimintasuunnitelmasta

HEL 2021-013178 T 02 02 00

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto antoi lausunnon, että kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyisi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2022 toimintasuunnitelman ja tulosbudjetin liitteen 1 mukaisesti.

Nuorisojaosto kiittää mahdollisuudesta lausua kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2022 budjetista ja toimintasuunnitelmasta.

Toimialalla on tärkeä rooli niin ennaltaehkäisevässä kuin jälleenrakentavassa työssä. Erityisesti osallisuutta ja mielen hyvinvointia tukevien toimenpiteiden tärkeys korostuu.

Jaosto toivoo, että lautakunta seuraa lasten ja nuorten hyvinvoinnin avainlukuja pitkäjänteisesti ja arvioi koronasta toipumisen ja jälleenrakennuksen tarvetta myös vuoden 2022 jälkeen samalla ottaen huomioon ammattilaisten jaksamisen ja hyvinvoinnin.

Nuorisojaosto tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Vastaehdotus:
Nina Miettinen: Lisäys kappaleen yksi jälkeen:

Kannattaja: Vili Saarnio

Nuorisojaosto hyväksyi Nina Miettisen vastaehdotuksen yksimielisesti.

nuorisoasiainjohtaja

Mikko Vatka

Kirsti Laine-Hendolin, hallintojohtaja, puhelin: 310 87751

kirsti.laine-hendolin(a)hel.fi

Mika Malmberg, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: +358405823381

mika.malmberg(a)hel.fi

Toimintasuunnitelma 2022_FINAL

Kuvan tulosbudjetti 2022 (v. 2018-2021)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto antaa lausunnon, että kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyisi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2022 toimintasuunnitelman ja tulosbudjetin liitteen 1 mukaisesti.

Tulosbudjetin tulot heikkenevät viime vuoteen verrattuna 0,7 miljoonaa euroa (−1,9 %). Tämä selittyy saatujen avustusten muutoksilla. Muutoin tulojen määrä on budjetoitu edellisen vuoden tasolle.

Toimialan menobudjetti kasvaa 7,7 miljoonaa euroa (3,3 %) Keskeisimmät yhteiset selittävät tekijät tälle kasvulle ovat palkkamenojen, palvelujen ostojen ja tilavuokrien indeksikorotukset sekä uusien ja poistuvien tilojen vuokramuutokset.

Tämän lisäksi palvelukokonaisuuksilla on omiin määrärahoihin vaikuttavia toiminnallisia muutoksia. Kulttuuripalvelukokonaisuudella tällaisia ovat Biennaalin välivuosi ja Lämpiö-hanke. Liikuntapalvelukokonaisuuden menokasvua selittää kunnossapitomäärärahojen siirto kaupunkiympäristön toimialalta. Nuorisopalvelukokonaisuuteen on kohdistettu määrärahoja nuorten määrän kasvun perusteella ja resursoitu sosiaali- ja terveystoimialalta siirtyviä ehkäisevän päihdetyön vakansseja. Toimialan hallinnossa menoihin vaikuttaa kaupunkiyhteisen digitaalisen perustan aiheuttama kulujen kasvu ja uudet vakanssit kriittisiin tehtäviin.

Näiden tulo- ja menomuutosten yhteisvaikutuksesta tulosbudjetin sitova toimintakate heikkenee viime vuodesta 8,423 miljoonaa euroa (4,3 %).

Palvelukokonaisuuksittain tämä katemuutos jakaantuu seuraavalla tavalla: kulttuuri 1,179 milj. (2,3 %), liikunta 3,262 milj. (5,9 %), nuoriso 1,160 milj. (4,0 %), kirjastopalvelut 1,256 milj. (3,4 %) ja toimialan hallinto 1,567 milj. (7,0 %).

Toimialan irtaimen omaisuuden määräraha kasvaa 1,081 miljoonaa euroa (17 %). Muutoksella vahvistetaan erityisesti liikuntapalvelukokonaisuuden laitekannan hankintoja.

Tämän lisäksi toimialalle kohdennetaan kaupunginhallituksen käyttövaroista kahdeksan miljoonaa euroa koronasta toipumisen toimenpiteisiin erillisen käyttösuunnitelman mukaisesti. Tämä kertaluonteinen erillismääräraha tulee käyttää vuosien 2022 ja 2023 aikana.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 17 luvun 4 §:n (Erityinen toimivalta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla; Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaoston toimivalta) 2. kohdan mukaan nuorisojaosto antaa lausunnon toimialalautakunnalle tulosbudjetista ja toimintasuunnitelmasta.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan henkilöstötoimikunta käsitteli tulosbudjetin kokouksessaan 1.12.2021.

Kaupunginhallitus on esittänyt 8.11.2021 kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi talousarvion vuodeksi 2022 ja taloussuunnitelman ohjeellisena vuosille 2022–2024.

Kaupunginvaltuuston päätettävänä talousarvioehdotus on 8.12.2021.

nuorisoasiainjohtaja

Mikko Vatka

Kirsti Laine-Hendolin, hallintojohtaja, puhelin: 310 87751

kirsti.laine-hendolin(a)hel.fi