Esityslista

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta

Kupo/Kultj/2

07.05.2013

Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan lausunto talousarvioaloitteesta yleisten yhdistysten avustusten kohdistamisesta

HEL 2013-003787 T 00 00 03

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättänee antaa asiasta seuraavan lausunnon:

Kaupunki on kehittämässä koko kaupungin strategista ohjausta ja tätä kautta myös hallintokuntien välistä yhteistyötä. Tavoitteena on, että eri lautakunnat ja hallintokunnat sitoutuvat aiempaa johdonmukaisemmin kaupungin yhteisiin kehittämistavoitteisiin. Kaupunki tukee erilaisia yhdistyksiä eri toimialoilla. Pääsääntöisesti kaupungin järjestöille suuntaamat avustukset myönnetään kunkin toimialan kokonaisuuksien sisällä.  Tämä on yleensä toimiva ratkaisu ja näin eri toimialojen kehittämistavoitteet ja asiantuntijuus voidaan ottaa huomioon. Palveluiden tarvitsijat asioivat sen hallintokunnan kanssa, jonka toimialaan kulloinenkin asia kuuluu.

Hyödyistään huolimatta toimialojen sektorijako voi käytännössä aiheuttaa väliinputoamisia, joihin aloitteen tekijät viittaavat. Tähän asiaan  on kiinnitetty huomiota esimerkiksi erilaisilla projekteilla tai resursseja jakavilla neuvottelukunnilla. Myös kaupungin keskushallinnolla on ollut mahdollisuus jakaa avustuksia. Maahanmuuttajajärjestöt ovat puolestaan voineet saada erityistukea henkilöstökeskukselta. Usein väliinputoamiset ovat ehkäistävissä oikealla palveluasenteella ja selkeällä informaatiolla.

Kulttuurikeskuksessa järjestön toimiala ei ole ollut poissulkeva tekijä avustuksia haettaessa mikäli kyseessä on ollut mielekäs kulttuuriprojekti. Avustuksia ovat saaneet muun muassa NMKY ja MLL – osastot, joita ei voida pitää perinteisinä kulttuuriyhteisöinä. Myös asukasjärjestöt ovat monialaisia toimijoita. Avustusvalmistelussa asiointi tällaisten järjestöjen kanssa edellyttää  tiivistä vuorovaikutusta. Hakemukset on saatava kohdistumaan nimenomaan kulttuurisiin aktiviteetteihin. Kielteisissä päätöksissä on hakijat pystyttävä entistä paremmin ohjaamaan oikeaan asiointipaikkaan mikäli sellainen löytyy. Etniset vähemmistöt vaativat tavallisesti erityishuomiota.

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta katsoo, että järjestöjen avustushakemukset tulee edelleen kohdentaa aina sille hallintokunnalle, jolle ne asiasisältönsä mukaisesti kuuluvat.

Avustusvalmistelussa tulee kuitenkin kiinnittää entistä enemmän huomiota asiakaspalveluun, hallintokuntien väliseen tiedonkulkuun sekä etenkin etnisiin vähemmistöihin kuuluvien hakijoiden riittävään ohjaamiseen ja opastukseen.

Talous- ja suunnittelukeskus on pyytänyt kulttuuri- ja kirjastolautakunnalta lausuntoa 24.5.2013 mennessä valtuutettu Päivi Storgårdin ja viiden muun valtuutetun allekirjoittamaan talousarvioaloitteeseen, jossa kiinnitetään huomion kaupungin tukea tarvitseviin yhdistyksiin, jotka eivät toimintansa yleisluontoisuutensa takia kuulu selvästi minkään rootelin alle. Kyseiset yhdistykset tekevät monialaista työtä ja edustavat usein vielä kielivähemmistöjä. Tämä vaikeuttaa avustusten hakemista kaupungilta. Aloitteessa esitetään, että keskushallinnossa selvitetään, minkä hallintokunnan alle kukin yhdistys haluaisi kuulua, ja tehdään mahdolliseksi muuttaa rooteleiden välistä jakoa vuoden 2014 talousarvioehdotuksessa selvityksen perusteella niin, että yhdistykset saavat tarpeeksi tukea.

Talousarvioaloitteesta on pyydetty lausuntoa myös varhaiskasvatuslautakunnalta, nuorisolautakunnalta, liikuntalautakunnalta, opetuslautakunnalta sekä sosiaali- ja terveyslautakunnalta.

va. kulttuurijohtaja

Veikko Kunnas