3/2012

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta

Kupo/Kultj/3

13.03.2012

Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan lausunto toivomusponnesta kulttuurilaitosten ja -toimijoiden mahdollisuudesta tarjota vapaalippuja esim. joululahjoina toimeentuloasiakkaille, syrjäytymisvaarassa eläville ym.

HEL 2011-010818 T 00 00 03

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päätti antaa asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuurin saatavuus ja saavutettavuus on tärkeä tavoite. Tämän vuoksi, esimerkiksi kulttuurikeskuksen aluetalojen esitysten lippuhinnat ovat jo nyt kohtuullisia. Ilmaisia esityksiä on myös paljon.

Jotta tieto kulttuurikeskuksen kohtuuhintaisista esityksistä laajenisi ja tavoittaisi uusia yleisöjä, on viime vuosien aikana ryhdytty kohdistamaan tiedotusta ja suoramarkkinointia tiettyihin sosiaaliryhmiin. Tämä on tapahtunut mm. tiivistämällä virastoyhteistyötä. Erityisesti ikäihmisten kohtuuhintaisten kulttuuripalveluiden kehittämisessä tärkeässä roolissa on ollut sosiaaliviraston ja kulttuurikeskuksen yhteinen kulttuurisen vanhustyön suunnittelija. Hän pyrkii oman työnsä kautta luomaan uudenlaista yhteistyötä virastojen välille, jotta kulttuuripalvelut tavoittaisivat helsinkiläiset ikäihmiset ja jotta kulttuurikeskus onnistuisi paremmin tuottamaan juuri heille suunnattua toimintaa.

Kulttuurisuunnittelija tekee myös tiivistä yhteistyötä kaupungin muiden kulttuurilaitosten kanssa välittääkseen tietoa kentän tarpeista ja aktivoidakseen myös niitä kohdistamaan palveluita ikäihmisille. Tavoitteena on myös aktivoida kulttuurilaitoksia antamaan vapaalippuja. Esimerkiksi UMO jazz orkesteri on ryhtynyt tarjoamaan maksuttomia konserttilippuja pääkaupunkiseudulla järjestettäviin konsertteihin. Vuoden 2012 yhteistyökumppaneita ovat Omaishoitajat ja Läheiset -Liitto ry sekä ja Irti huumeista ry.

vs. kulttuurijohtaja

Veikko Kunnas

Jenni Varho, kulttuurisuunnittelija, puhelin: 310 37842

jenni.varho(a)hel.fi

Saarnio toivomusponsi 10, Kvsto 14.12.2011, asia 3

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättänee antaa asiasta seuraavan lausunnon:

Kaupungin hallintokeskus on pyytänyt kulttuuri- ja kirjastolautakuntaa antamaan kirjallisen lausunnon 31.3.2012 mennessä Pekka Saarnion toivomusponnesta, jossa kaupunginvaltuusto kehottaa kaupunkia selvittämään mahdollisuuden neuvotella eri kulttuurilaitosten ja -toimijoiden kanssa mahdollisuudesta tarjota vapaalippuja esim. joululahjoina toimeentuloasiakkaille, syrjäytymisvaarassa eläville ym. vastaaville ryhmille.

vs. kulttuurijohtaja

Veikko Kunnas