Helsingin kaupunki

Esityslista

2/2015

1 (1)

Kiinteistölautakunta

 

 

 

 

Tila/9

 

22.01.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Ilmanvaihtojärjestelmien puhtauden tarkastuspalvelujen laskutyöperusteiden puitesopimus 2015 - 2017

HEL 2014-013104 T 02 08 02 00

Päätösehdotus

A

Kiinteistölautakunta päättää sulkea pois tarjouskilpailusta Vahanen Oy:n tarjouksen, koska yrityksen toimittaman tarjouksen soveltuvuusselvityslomakkeeseen merkityn 1. referenssikohteen valmistumisajankohta ei täyttänyt tarjouspyynnön vaatimuksia referenssikohteen valmistumisajankohtaa koskevalta osalta.

B

Kiinteistölautakunta päättää

-  oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen päällikön tekemään ilmanvaihtojärjestelmien puhtauden tarkastuspalvelujen laskutyöperusteiden puitesopimukset 2015 - 2017 seuraavan edullisuusjärjestyksessä tarjoushinnaltaan edullisimman tarjouksen tehneen neljän (4) yrityksen kanssa:

1.     Consortia Finland Oy

2.     Suomen Hormimestarit Oy

3.     Uudenmaan iv-huolto Oy

4.     Euro-Service Oy.

-  oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen päällikön päättämään kahden (2) vuoden option mahdollisesta käyttöönotosta vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on kuitenkin yhteensä enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.

Puitesopimus on määräaikainen. Sopimus alkaa 1.3.2015 edellyttäen, että sitä koskeva hankintapäätös on tehty ja sopimus on molempien osapuolten toimesta allekirjoitettu. Sopimus päättyy 28.2.2017.

Tilakeskuksen tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 600 000,00 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.

Puitesopimus tulee voimaan, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet. Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus ei allekirjoita sopimusta ennen kuin 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintamenettely käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen sen toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toteuttaa työt tilaajan määrittelemässä aikataulussa. Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.

Esittelijän perustelut

Puitesopimukseen perustuvat hankinnat

Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus ja Stara teettävät rakennusten ilmanvaihtojärjestelmien puhtauden tarkastustehtäviä. Työt kohdistuvat pääasiassa tilakeskuksen ylläpitämiin julkisiin rakennuksiin ja kiinteistöihin.

Hankinta tehdään em. hankintayksiköiden muodostamana hankintarenkaana. Puitesopimuksen kilpailuttamiseen liittyvistä käytännön järjestelyistä huolehtii hankintarenkaan puolesta tilakeskus.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 28.2.2017 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteänä tuntiveloitushintana 28.2.2017 saakka.

Hankintarenkaaseen kuuluvien hankintayksiköiden tekemien puitesopimusten perusteella tilattavien kaikkien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 1 000 000,00 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.

Tilakeskuksen tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 600 000,00 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitesopimukset tehdään 3 - 4 sopimuskumppanin kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintarenkaan molemmat jäsenet tekevät saatujen tarjousten perusteella omat hankintapäätökset ja puitesopimuksen piiriin valittujen toimittajien kanssa erikseen omat samansisältöiset sopimukset.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista (348/2007). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Ilmanvaihtojärjestelmien puhtauden tarkastuspalvelujen laskutyöperusteet, puitesopimus 2015 - 2017” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 31.10.2014.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kiinteistöviraston tilakeskuksen asiakaspalvelun sähköpostiosoite, johon tarjouskilpailuun mukaan haluavat tarjoajat saivat lähettää asiakirjapyynnön, joka toimitettiin edelleen hankinnan käytännön järjestelyistä vastaaville henkilöille.

Tarjouspyyntöasiakirjat lähetettiin Projektipankin välityksellä sähköisesti kaikille neljälletoista (14) niitä pyytäneelle yritykselle.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuuden arvioinnin periaatteena mainittiin, että tarjoajan tulee noudattaa kaupunginhallituksen hyväksymää ohjetta harmaan talouden torjumiseksi Helsingin kaupunkikonsernin hankinnoissa. Tarjouspyyntöön liitettiin linkki, josta tarjoajat pääsivät tutustumaan kyseiseen ohjeeseen.

Tarjouspyynnön vaatimuksina 1 - 6 oli, että tarjoajan on täytettävä kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet sekä toimitettava kaikki niitä koskevat todistukset ja selvitykset tai että tämän tuli olla liittynyt Tilaajavastuu.fi/Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot olivat hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Lisäksi tarjoajien edellytettiin täyttävän seuraavat soveltuvuusvaatimukset:

Vaatimus 7:
Tarjoajalla on oltava toimeksiantojen laatuun ja laajuuteen nähden riittävä toiminnan vastuuvakuutus. Vakuutuksesta maksettavan korvauksen enimmäismäärän tulee olla vähintään 500 000 euroa kussakin vahinkotapauksessa.

Vaatimus 8:
Tarjoajalta edellytetään toimivaa tietoliikenneyhteyttä.

Vaatimus 9:
Referenssit - edellytetään vähintään kolmea (3) toteutettua IV-järjestelmien puhtauden tarkastusta koskevaa toimeksiantoa viimeisen (1) vuoden ajalta. Referenssikohteeksi ei katsota kohdetta, jossa tarjoajan suorittama IV-järjestelmien puhtauden tarkastusta koskeva toimeksianto on valmistunut yli (1) vuotta ennen tarjouksen viimeistä jättöpäivää tai jossa kohde on vastaanotettu yli (1) vuotta ennen tarjouksen viimeistä jättöpäivää.

Vaatimus 10:
Tarjoajan on sitouduttava huolehtimaan, että kaikilla työmaalla toimivilla työntekijöillä on työturvallisuuskortti ja kuvallinen henkilötunniste, jossa on henkilön nimi, henkilötunnuksen alkuosa, veronumero ja työnantajan nimi.

Vaatimus 11:
Tarjoajan on sitouduttava pitämään työmaalla työskentelevistä henkilöistä yllä tarjouspyynnön liitteenä toimitetun mallin mukaista tai vastaavat tiedot sisältävää kulkulupaluetteloa.

Vaatimus 12:
Tarjoavan yrityksen työnjohdossa tulee olla vähintään yksi nimetty vastuuhenkilö, jonka kanssa sovitaan tilattavista töistä. Nimetyn henkilön tulee täyttää seuraavat vaatimukset:

-  oltava vähintään viiden (5) vuoden työkokemus iv-järjestelmien puhtauden tarkastamiseen liittyvistä tehtävistä,

-  oltava suorassa kokopäiväisessä työsuhteessa tarjoavaan yritykseen sekä

-  oltava suomenkielentaitoinen.

Ulkomaisen tarjoajan on toimitettava todistus nimetyn työnjohtajan ammattipätevyydestä ammattipätevyyden tunnustamisesta annetun lain (1093/2007) mukaisesti.

Ulkomaisen tarjoajan on toimitettava todistus nimetyn työnjohtajan hyvästä suomen kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta (oltava vähintään taitotasoa 5 tai C1).

Kaikkiin edellä mainittuihin vaatimuksiin liittyvät selvitykset tuli ilmoittaa tarjouksen liitteenä olleella ”Soveltuvuusselvitykset”-lomakkeella sekä toimittaa kaikkien vaatimusten osalta vaaditut todistukset tai selvitykset tarjouksen liitteinä.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan, 16.12.2014 klo 13.00, mennessä tarjouksen jätti seitsemän (7) yritystä.

Saaduista tarjouksista laadittiin vastaanotto- ja avauspöytäkirjat.

Tarjousten avauspöytäkirja on nähtävänä tilakeskuksessa.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja hintatarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen tarkastuksen yhteydessä todettiin, ettei Vahanen Oy:n tarjous täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia tarjoajan referenssivaatimusten osalta. Tarjouspyynnön vaatimuksen 9 mukaan referenssikohteeksi ei katsota kohdetta, jossa tarjoajan suorittama IV-järjestelmien puhtauden tarkastusta koskeva toimeksianto on valmistunut yli (1) vuotta ennen tarjouksen viimeistä jättöpäivää tai jossa kohde on vastaanotettu yli (1) vuotta ennen tarjouksen viimeistä jättöpäivää. Vahanen Oy:n tarjouksen soveltuvuusselvityslomakkeeseen merkityn 1. referenssikohteen valmistumisajankohta ei täyttänyt edellä mainittuja vaatimuksia referenssikohteen valmistumisajankohdan osalta ja sen tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Tarjouspyyntö on nähtävänä tilakeskuksessa.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen halvin vertailuhinta. Vertailuhinnan muodostuminen on kerrottu hintavertailutaulukossa.

Hintavertailutaulukko on liitteenä nro 1.

Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta

Hankintamenettely käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen sen toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toteuttaa työt tilaajan määrittelemässä aikataulussa. Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti. Tiedot tarjolla olevasta urakasta toimitetaan valitulle toimittajalle sähköpostitse kattohintatarjouksen tekemistä varten. Toimittajan on vastattava 2 vuorokauden kuluessa sähköpostitse, ottaako se urakan tehdäkseen vai ei. Ilmoitus on sitova. Vastauksen puuttuminen tulkitaan kielteiseksi vastaukseksi. Toimittajalla on kattohintatarjouksen antamiseen aikaa 1 viikko omasta ilmoituksestaan lukien. Toimittaja voi ilmoittaa pysyvästä tai määräaikaisesta esteestä töiden vastaanottamiseen. 

Puitesopimukseen valitaan kumppanit tarjouksen halvimman hinnan mukaisessa edullisuusjärjestyksessä. 

Tarjouspyynnössä on mainittu, että puitesopimus tehdään 3 - 4 sopimuskumppanin kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Kiinteistöviraston tilakeskus esittää, että riittävän kapasiteetin varmistamiseksi tulisi ilmanvaihtojärjestelmien puhtauden tarkastuspalvelujen laskutyöperusteiden puitesopimukseen 2015 - 2017 valita neljä (4) puitesopimustoimittajaa.

Hinnaltaan edullisimmat hyväksytyt tarjoukset ovat edullisuusjärjestyksessä seuraavalla neljällä (4) yrityksellä:

1.     Consortia Finland Oy

2.     Suomen Hormimestarit Oy

3.     Uudenmaan iv-huolto Oy

4.     Euro-Service Oy.

Esittelijä

tilakeskuksen päällikkö

Arto Hiltunen

Lisätiedot

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen(a)hel.fi

Sari Hilden, kiinteistöpäällikkö, puhelin: 310 40315

sari.hilden(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailuhintataulukko IV-puhtauden tarkastus

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kiinteistölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kiinteistölautakunta
Liite 1

Tilakeskus

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2213

Sörnäistenkatu 1

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

tilakeskus@hel.fi

http://www.tilakeskus.fi

+358 9 310 40380

 

FI02012566