Helsingin kaupunki

Esityslista

2/2015

1 (1)

Kiinteistölautakunta

 

 

 

 

Tila/11

 

22.01.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

Lasitustöiden laskutyöperusteiden puitesopimus 2015 - 2017

HEL 2014-013218 T 02 08 03 00

Päätösehdotus

Kiinteistölautakunta päättää

-  oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen päällikön tekemään lasitustöiden laskutyöperusteiden puitesopimukset 2015 - 2017 seuraavan edullisuusjärjestyksessä vertailuhinnaltaan edullisimman tarjouksen tehneen kuuden (6) yrityksen kanssa:

1.     Lasitusliike Kivijärvi Oy

2.     Helsingin Lasipaja Oy

3.     Itä-Helsingin Lasi Oy

4.     Alt-Lasi Oy

5.     Lasitusliike Tuhat Ikkunaa Oy

6.     Helsingin Lasimarkkinointi Oy.

-  oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen päällikön päättämään kahden (2) vuoden option mahdollisesta käyttöönotosta vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on kuitenkin yhteensä enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.

Puitesopimus on määräaikainen. Sopimus alkaa 1.4.2015 edellyttäen, että sitä koskeva hankintapäätös on tehty ja sopimus on molempien osapuolten toimesta allekirjoitettu. Sopimus päättyy 31.3.2017.

Tilakeskuksen tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 4 000 000,00 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.

Puitesopimus tulee voimaan, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet. Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus ei allekirjoita sopimusta ennen kuin 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintamenettely käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen sen toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toteuttaa työt tilaajan määrittelemässä aikataulussa. Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.

Esittelijän perustelut

Puitesopimukseen perustuvat hankinnat

Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus, Stara ja Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat teettävät rakennusten lasitustöitä. Työt kohdistuvat pääasiassa tilakeskuksen ylläpitämiin julkisiin rakennuksiin ja kiinteistöihin.

Hankinta tehdään em. hankintayksiköiden muodostamana hankintarenkaana. Puitesopimuksen kilpailuttamiseen liittyvistä käytännön järjestelyistä huolehtii hankintarenkaan puolesta tilakeskus.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.3.2017 saakka. Tarjoukset annetaan yksikköhintoina sopimuskauden ajaksi 31.3.2017 saakka.

Hankintarenkaaseen kuuluvien hankintayksiköiden tekemien puitesopimusten perusteella tilattavien kaikkien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 5 550 000,00 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.

Tilakeskuksen tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 4 000 000,00 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitesopimukset tehdään 4 - 6 sopimuskumppanin kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintarenkaan kaikki jäsenet tekevät saatujen tarjousten perusteella omat hankintapäätökset ja puitesopimuksen piiriin valittujen toimittajien kanssa erikseen omat saman sisältöiset sopimukset.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista (348/2007). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Lasitustöiden laskutyöperusteet, puitesopimus 2015 - 2017” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 4.11.2014.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kiinteistöviraston tilakeskuksen asiakaspalvelun sähköpostiosoite, johon tarjouskilpailuun mukaan haluavat tarjoajat saivat lähettää asiakirjapyynnön, joka toimitettiin edelleen hankinnan käytännön järjestelyistä vastaaville henkilöille.

Tarjouspyyntöasiakirjat lähetettiin Projektipankin välityksellä sähköisesti kaikille kuudelle (6) niitä pyytäneelle yritykselle.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuuden arvioinnin periaatteena mainittiin, että tarjoajan tulee noudattaa kaupunginhallituksen hyväksymää ohjetta harmaan talouden torjumiseksi Helsingin kaupunkikonsernin hankinnoissa. Tarjouspyyntöön liitettiin linkki, josta tarjoajat pääsivät tutustumaan kyseiseen ohjeeseen.

Tarjouspyynnön vaatimuksina 1 - 6 oli, että tarjoajan on täytettävä kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet sekä toimitettava kaikki niitä koskevat todistukset ja selvitykset tai että tämän tuli olla liittynyt Tilaajavastuu.fi/Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot olivat hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Lisäksi tarjoajien edellytettiin täyttävän seuraavat soveltuvuusvaatimukset:

Vaatimus 7:
Tarjoajalla on hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden riittävät taloudelliset edellytykset hankinnan suorittamiseen. Tarjoajan liikevaihdon tulee viimeksi vahvistetun tilikauden tilinpäätöksessä olla vähintään 300 000 euron suuruinen.

Vaatimus 8:
Tarjoajalla on oltava toimeksiantojen laatuun ja laajuuteen nähden riittävä toiminnan vastuuvakuutus. Vakuutuksesta maksettavan korvauksen enimmäismäärän tulee olla vähintään 500 000 euroa kussakin vahinkotapauksessa.

Vaatimus 9:
Tarjoajalta edellytetään toimivaa tietoliikenneyhteyttä.

Vaatimus 10:
Referenssit - edellytetään vähintään kolmea (3) toteutettua lasitusurakkaa viimeisen (1) vuoden ajalta. Referenssikohteeksi ei katsota kohdetta, jossa tarjoajan suorittama lasitusurakka on valmistunut yli (1) vuotta ennen tarjouksen viimeistä jättöpäivää tai jossa kohde on vastaanotettu yli (1) vuotta ennen tarjouksen viimeistä jättöpäivää. 

Vaatimus 11:
Tarjoajan on sitouduttava huolehtimaan, että kaikilla työmaalla toimivilla työntekijöillä on työturvallisuuskortti ja kuvallinen henkilötunniste, jossa on henkilön nimi, henkilötunnuksen alkuosa, veronumero ja työnantajan nimi.

Vaatimus 12:
Tarjoajan on sitouduttava pitämään työmaalla työskentelevistä henkilöistä yllä tarjouspyynnön liitteenä toimitetun mallin mukaista tai vastaavat tiedot sisältävää kulkulupaluetteloa.

Vaatimus 13:
Tarjoajalla tulee kaikissa yli 12 000 euron (alv. 0 %) arvoisiin tilauksiin liittyvissä toimeksiannoissa olla työkohteessa käytössä sähköinen kulunseurantajärjestelmä, josta on tulostettava raportti aina laskun liitteeksi. Laskutettavien työtuntien on aina perustuttava kulunseurantajärjestelmän raporttiin. Käytettävä järjestelmä on hyväksytettävä tilaajalla.

Vaatimus 14:
Tarjoavan yrityksen työnjohdossa tulee olla vähintään yksi henkilö, jonka kanssa sovitaan tilattavista töistä. Nimetyn työnjohtajan tulee täyttää seuraavat vaatimukset:

-  oltava vähintään viiden (5) vuoden työkokemus lasitustehtävistä,

-  oltava suorassa kokopäiväisessä työsuhteessa tarjoavaan yritykseen sekä

-  oltava suomenkielentaitoinen.

Ulkomaisen tarjoajan on toimitettava todistus nimetyn työnjohtajan ammattipätevyydestä ammattipätevyyden tunnustamisesta annetun lain (1093/2007) mukaisesti.

Ulkomaisen tarjoajan on toimitettava todistus nimetyn työnjohtajan hyvästä suomen kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta (oltava vähintään taitotasoa 5 tai C1).

Kaikkiin edellä mainittuihin vaatimuksiin liittyvät selvitykset tuli ilmoittaa tarjouksen liitteenä olleella ”Soveltuvuusselvitykset”-lomakkeella sekä toimittaa kaikkien vaatimusten osalta vaaditut todistukset tai selvitykset tarjouksen liitteinä.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan, 19.12.2014 klo 13.00, mennessä tarjouksen jätti kuusi (6) yritystä.

Saaduista tarjouksista laadittiin vastaanotto- ja avauspöytäkirjat.

Tarjousten avauspöytäkirja on nähtävänä tilakeskuksessa.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja hintatarjousten tarkastus

Kaikki tarjouksen jättäneet yritykset täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset, ja kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjouspyyntö on nähtävänä tilakeskuksessa.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen halvin vertailuhinta. Vertailuhinnan muodostuminen on kerrottu vertailuhintataulukossa.

Vertailuhintataulukko on liitteenä nro 1.

Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta

Hankintamenettely käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen sen toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toteuttaa työt tilaajan määrittelemässä aikataulussa. Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti. Tiedot tarjolla olevasta urakasta toimitetaan valitulle toimittajalle sähköpostitse kattohintatarjouksen tekemistä varten. Toimittajan on vastattava 2 vuorokauden kuluessa sähköpostitse, ottaako se urakan tehdäkseen vai ei. Ilmoitus on sitova. Vastauksen puuttuminen tulkitaan kielteiseksi vastaukseksi. Toimittajalla on kattohintatarjouksen antamiseen aikaa 1 viikko omasta ilmoituksestaan lukien. Toimittaja voi ilmoittaa pysyvästä tai määräaikaisesta esteestä töiden vastaanottamiseen. 

Puitesopimukseen valitaan kumppanit tarjouksen vertailuhinnan mukaisessa edullisuusjärjestyksessä. 

Tarjouspyynnössä on mainittu, että puitesopimus tehdään 4 - 6 sopimuskumppanin kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Kiinteistöviraston tilakeskus esittää, että riittävän kapasiteetin varmistamiseksi tulisi lasitustöiden laskutyöperusteiden puitesopimukseen 2015 - 2017 valita kuusi (6) puitesopimustoimittajaa.

Vertailuhinnaltaan edullisimmat tarjoukset ovat edullisuusjärjestyksessä seuraavalla kuudella (6) yrityksellä:

1.     Lasitusliike Kivijärvi Oy

2.     Helsingin Lasipaja Oy

3.     Itä-Helsingin Lasi Oy

4.     Alt-Lasi Oy

5.     Lasitusliike Tuhat Ikkunaa Oy

6.     Helsingin Lasimarkkinointi Oy.

Esittelijä

tilakeskuksen päällikkö

Arto Hiltunen

Lisätiedot

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen(a)hel.fi

Sari Hilden, kiinteistöpäällikkö, puhelin: 310 40315

sari.hilden(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailuhintataulukko lasitustyöt

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kiinteistölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kiinteistölautakunta
Liite 1

Tilakeskus

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2213

Sörnäistenkatu 1

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

tilakeskus@hel.fi

http://www.tilakeskus.fi

+358 9 310 40380

 

FI02012566