Helsingin kaupunki

Esityslista

2/2015

1 (1)

Kiinteistölautakunta

 

 

 

 

Tila/10

 

22.01.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

IV-puhdistustöiden laskutyöperusteiden puitesopimus 2015 - 2017

HEL 2014-013105 T 02 08 02 00

Päätösehdotus

A

Kiinteistölautakunta päättää sulkea pois tarjouskilpailusta Työyhteenliittymä Tanatac-Lauttapakin tarjouksen, koska tarjoaja ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Tarjoukseen ei ollut liitetty työyhteenliittymän toisen osapuolen (UAB Tanatac) osalta tilaajavastuulain edellyttämiä verojen ja työeläkkeiden maksamista sekä tapaturmavakuutuksen voimassa oloa koskevia todistuksia ja selvityksiä tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla eikä tarjoajan liikevaihtotietoja tarjouspyynnön kohdissa 3.1., 3.2. ja 4 edellytetyllä tavalla käännettyinä suomen kielelle auktorisoidun kielenkääntäjän suorittamana ja leimalla varustettuna.

B

Kiinteistölautakunta päättää sulkea pois tarjouskilpailusta Consortia Finland Oy:n tarjouksen, koska tarjouksen liitteenä toimitettujen tilinpäätöstietojen mukaan tarjoaja ei täytä tarjouspyynnön vaatimuksessa 7 asetettuja liikevaihtovaatimuksia.

C

Kiinteistölautakunta päättää sulkea pois tarjouskilpailusta IV-Puhdistus Rautiainen Oy:n tarjouksen, koska tarjouksen liitteenä toimitettujen tilinpäätöstietojen mukaan tarjoaja ei täytä tarjouspyynnön vaatimuksessa 7 asetettuja liikevaihtovaatimuksia.

D

Kiinteistölautakunta päättää

-  oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen päällikön tekemään ilmanvaihtojärjestelmien puhdistustöiden laskutyöperusteiden puitesopimukset 2015 - 2017 seuraavan edullisuusjärjestyksessä vertailuhinnaltaan edullisimman tarjouksen tehneen viiden (5) yrityksen kanssa:

1.     Suomen Hormimestarit Oy

2.     Euro-Service Oy

3.     Puhdas Ilma K & V Oy

4.     J. Hakanen Oy

5.     PR-Clean Oy.

-  oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen päällikön päättämään kahden (2) vuoden option mahdollisesta käyttöönotosta vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on kuitenkin yhteensä enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.

Puitesopimus on määräaikainen. Sopimus alkaa 1.3.2015 edellyttäen, että sitä koskeva hankintapäätös on tehty ja sopimus on molempien osapuolten toimesta allekirjoitettu. Sopimus päättyy 28.2.2017.

Tilakeskuksen tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 4 200 000,00 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.

Puitesopimus tulee voimaan, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet. Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus ei allekirjoita sopimusta ennen kuin 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintamenettely käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen sen toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toteuttaa työt tilaajan määrittelemässä aikataulussa. Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.

Esittelijän perustelut

Puitesopimukseen perustuvat hankinnat

Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus ja Stara teettävät rakennusten ilmanvaihtojärjestelmien puhdistustöitä. Työt kohdistuvat pääasiassa tilakeskuksen ylläpitämiin julkisiin rakennuksiin ja kiinteistöihin.

Hankinta tehdään em. hankintayksiköiden muodostamana hankintarenkaana. Puitesopimuksen kilpailuttamiseen liittyvistä käytännön järjestelyistä huolehtii hankintarenkaan puolesta tilakeskus.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 28.2.2017 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä tuntiveloitushintoina 28.2.2017 saakka.

Hankintarenkaaseen kuuluvien hankintayksiköiden tekemien puitesopimusten perusteella tilattavien kaikkien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 5 000 000,00 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.

Tilakeskuksen tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 4 200 000,00 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitesopimukset tehdään 5 - 6 sopimuskumppanin kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintarenkaan molemmat jäsenet tekevät saatujen tarjousten perusteella omat hankintapäätökset ja puitesopimuksen piiriin valittujen toimittajien kanssa erikseen omat saman sisältöiset sopimukset.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista (348/2007). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”IV-puhdistustöiden laskutyöperusteet, puitesopimus 2015 - 2017” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 31.10.2014.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kiinteistöviraston tilakeskuksen asiakaspalvelun sähköpostiosoite, johon tarjouskilpailuun mukaan haluavat tarjoajat saivat lähettää asiakirjapyynnön, joka toimitettiin edelleen hankinnan käytännön järjestelyistä vastaaville henkilöille.

Tarjouspyyntöasiakirjat lähetettiin Projektipankin välityksellä sähköisesti kaikille yhdeksälletoista (19) niitä pyytäneelle yritykselle.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuuden arvioinnin periaatteena mainittiin, että tarjoajan tulee noudattaa kaupunginhallituksen hyväksymää ohjetta harmaan talouden torjumiseksi Helsingin kaupunkikonsernin hankinnoissa. Tarjouspyyntöön liitettiin linkki, josta tarjoajat pääsivät tutustumaan kyseiseen ohjeeseen.

Tarjouspyynnön vaatimuksina 1 - 6 oli, että tarjoajan on täytettävä kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet sekä toimitettava kaikki niitä koskevat todistukset ja selvitykset tai että tämän tuli olla liittynyt Tilaajavastuu.fi/Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot olivat hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Lisäksi tarjoajien edellytettiin täyttävän seuraavat soveltuvuusvaatimukset:

Vaatimus 7:
Tarjoajalla on hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden riittävät taloudelliset edellytykset hankinnan suorittamiseen. Tarjoajan liikevaihdon tulee olla kahden (2) viimeksi vahvistetun tilikauden tilinpäätöksissä vähintään 200 000 euroa/tilikausi.

Vaatimus 8:
Tarjoajalla on oltava toimeksiantojen laatuun ja laajuuteen nähden riittävä toiminnan vastuuvakuutus. Vakuutuksesta maksettavan korvauksen enimmäismäärän tulee olla vähintään 500 000 euroa kussakin vahinkotapauksessa.

Vaatimus 9:
Tarjoajalta edellytetään toimivaa tietoliikenneyhteyttä.

Vaatimus 10:
Referenssit - edellytetään vähintään kolmea (3) toteutettua IV-järjestelmien puhdistusurakkaa viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta. Referenssikohteeksi ei katsota kohdetta, jossa tarjoajan suorittama IV-järjestelmien puhdistusurakka on valmistunut yli 3 vuotta ennen tarjouksen viimeistä jättöpäivää tai jossa kohde on vastaanotettu yli 3 vuotta ennen tarjouksen viimeistä jättöpäivää.

Vaatimus 11:
Tarjoajan on sitouduttava huolehtimaan, että kaikilla työmaalla toimivilla työntekijöillä on työturvallisuuskortti ja kuvallinen henkilötunniste, jossa on henkilön nimi, henkilötunnuksen alkuosa, veronumero ja työnantajan nimi.

Vaatimus 12:
Tarjoajan on sitouduttava pitämään työmaalla työskentelevistä henkilöistä yllä tarjouspyynnön liitteenä toimitetun mallin mukaista tai vastaavat tiedot sisältävää kulkulupaluetteloa.

Vaatimus 13:
Tarjoavan yrityksen työnjohdossa tulee olla vähintään yksi henkilö, jonka kanssa sovitaan tilattavista töistä. Nimetyn työnjohtajan tulee täyttää seuraavat vaatimukset:

-  oltava vähintään kolmen (3) vuoden työkokemus iv-järjestelmien puhdistustehtävistä,

-  oltava suorassa kokopäiväisessä työsuhteessa tarjoavaan yritykseen sekä

-  oltava suomenkielentaitoinen.

Ulkomaisen tarjoajan on toimitettava todistus nimetyn työnjohtajan ammattipätevyydestä ammattipätevyyden tunnustamisesta annetun lain (1093/2007) mukaisesti.

Ulkomaisen tarjoajan on toimitettava todistus nimetyn työnjohtajan hyvästä suomen kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta (oltava vähintään taitotasoa 5 tai C1).

Kaikkiin edellä mainittuihin vaatimuksiin liittyvät selvitykset tuli ilmoittaa tarjouksen liitteenä olleella ”Soveltuvuusselvitykset”-lomakkeella sekä toimittaa kaikkien vaatimusten osalta vaaditut todistukset tai selvitykset tarjouksen liitteinä.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan, 16.12.2014 klo 13.00, mennessä tarjouksen jätti yksitoista (11) yritystä.

Saaduista tarjouksista laadittiin vastaanotto- ja avauspöytäkirjat.

Tarjousten avauspöytäkirja on nähtävänä tilakeskuksessa.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja hintatarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusvaatimusten tarkastuksen yhteydessä todettiin, ettei Työyhteenliittymä Tanatac-Lauttapakin tarjous täyttänyt tarjouspyynnön vaatimuksia kaikkien soveltuvuusvaatimusten osalta. Tarjoajan tarjouksen liitteinä ei toimitettu työyhteenliittymän ulkomaisen osapuolen (UAB Tanatac) osalta tilaajavastuulain edellyttämiä verojen ja työeläkkeiden maksamista sekä tapaturmavakuutuksen voimassa oloa koskevia todistuksia ja selvityksiä suomen kielelle käännettyinä. Tarjouspyynnössä vaadittiin, että vieraskielisten selvitysten ja todistusten tulee olla käännetty suomen kielelle auktorisoidun kielenkääntäjän suorittamana ja leimalla varustettu. Tarjouksen liitteenä ei myöskään toimitettu tarjoajan liikevaihtoa koskevassa vaatimuksessa vaadittuja selvityksiä. Tarjouspyynnön vaatimuksen 7 mukaan tarjoajan liikevaihdon tulee olla kahden (2) viimeksi vahvistetun tilikauden tilinpäätöksissä vähintään 200 000 euroa/tilikausi. Tarjouspyynnön mukaisena liikevaihtoa koskevana selvityksenä tarjoukseen oli liitettävä kahden (2) viimeksi vahvistetun tilikauden tilinpäätöksistä selvitys, josta ilmenee tarjoajan liikevaihtoa koskevat tiedot. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankintayksikkö tarkistaa tiedot Suomen Asiakastieto Oy:ltä. Tarkistuksen mukaan työyhteenliittymän toisen osapuolen Lauttapakki Ky:n liikevaihto ei yksinään täytä tarjoajan liikevaihdolle asetettuja vaatimuksia ja UAB Tanatacin liikevaihtoa koskevia tietoja ei ollut kyseisestä palvelusta saatavilla. Hankintalainsäädännössä tarjoajalle on asetettu velvollisuus tehdä tarjouspyynnön mukainen tarjous ja tarjoaja kantaa vastuun siitä, että tarjous täyttää tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset. Työyhteenliittymä Tanatac-Lauttapakki ei edellä mainituin osin täytä tarjouspyynnössä esitettyjä tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia ja näin ollen sen tarjous tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusvaatimusten tarkastuksen yhteydessä todettiin, että Consortia Finland Oy:n tarjouksen liitteenä toimittamien tilinpäätöstietojen mukaan yritys ei täytä tarjouspyynnön vaatimuksessa 7 asetettuja tarjoajan liikevaihtoa koskevia vaatimuksia. Consortia Finland Oy ei näin ollen täytä tarjouspyynnössä esitettyjä tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia ja sen tarjous tulee sulkea pois tarjouskilpailusta. 

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusvaatimusten tarkastuksen yhteydessä todettiin, että IV-Puhdistus Rautiainen Oy:n tarjouksen liitteenä toimittamien tilinpäätöstietojen mukaan yritys ei täytä tarjouspyynnön vaatimuksessa 7 asetettuja tarjoajan liikevaihtoa koskevia vaatimuksia. IV-Puhdistus Rautiainen Oy ei näin ollen täytä tarjouspyynnössä esitettyjä tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia ja sen tarjous tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.

Tarjouspyyntö on nähtävänä tilakeskuksessa.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen halvin vertailuhinta. Vertailuhinnan muodostuminen on kerrottu vertailuhintataulukossa. Vertailuhintataulukko on liitteenä nro 1.

Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta

Hankintamenettely käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen sen toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toteuttaa työt tilaajan määrittelemässä aikataulussa. Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti. Tiedot tarjolla olevasta urakasta toimitetaan valitulle toimittajalle sähköpostitse kattohintatarjouksen tekemistä varten. Toimittajan on vastattava 2 vuorokauden kuluessa sähköpostitse, ottaako se urakan tehdäkseen vai ei. Ilmoitus on sitova. Vastauksen puuttuminen tulkitaan kielteiseksi vastaukseksi. Toimittajalla on kattohintatarjouksen antamiseen aikaa 1 viikko omasta ilmoituksestaan lukien. Toimittaja voi ilmoittaa pysyvästä tai määräaikaisesta esteestä töiden vastaanottamiseen. 

Puitesopimukseen valitaan kumppanit tarjouksen vertailuhinnan mukaisessa edullisuusjärjestyksessä. 

Tarjouspyynnössä on mainittu, että puitesopimus tehdään 5 - 6 sopimuskumppanin kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Kiinteistöviraston tilakeskus esittää, että riittävän kapasiteetin varmistamiseksi tulisi ilmanvaihtojärjestelmien puhdistustöiden laskutyöperusteiden puitesopimukseen 2015 - 2017 valita viisi (5) puitesopimustoimittajaa.

Vertailuhinnaltaan edullisimmat hyväksytyt tarjoukset ovat edullisuusjärjestyksessä seuraavalla viidellä (5) yrityksellä:

1.     Suomen Hormimestarit Oy

2.     Euro-Service Oy

3.     Puhdas Ilma K & V Oy

4.     J. Hakanen Oy

5.     PR-Clean Oy.

Esittelijä

tilakeskuksen päällikkö

Arto Hiltunen

Lisätiedot

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen(a)hel.fi

Sari Hilden, kiinteistöpäällikkö, puhelin: 310 40315

sari.hilden(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailuhintataulukko IV-puhdistustyöt

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kiinteistölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneeet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kiinteistölautakunta
Liite 1

Tilakeskus

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2213

Sörnäistenkatu 1

+358 9 310 1671

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

tilakeskus@hel.fi

http://www.tilakeskus.fi

+358 9 310 40380

 

FI02012566