Helsingin kaupunki

Esityslista

37/2022

1 (3)

Kaupunkiympäristölautakunta

 

 

 

 

Asia/14

 

22.11.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Yksikön päällikkö 14.06.2022 § 117

HEL 2022-001959 T 03 01 00

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 8.2.2022 esittänyt kaupungille toistaiseksi määrittelemättömän suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen hakijan ajoneuvon korjauskuluista. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo oli jääuran takia liukunut ja vaurioittanut toista ajoneuvoa Kuulijantien P-alueella 3.2.2022 kello 17.40.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolaki sallii kunnan antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella ovat laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Helsingin kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä liikenteellisen merkityksen mukaan.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on vähäliikenteinen tonttikatu ja se kuuluu hoitoluokkaan III. Näiltä ajoradoilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. Lumen osalta III-luokan ajoradan aurauksen lähtökynnys on 7 cm ja sohjon osalta 5 cm. III-luokan ajoradat aurataan I- ja II-luokan katujen jälkeen. Toimenpideaika on arkisin kolme vuorokautta. Poikkeuksellinen säätila otetaan huomioon olosuhteiden sallimalla kohtuullisella tavalla. Ensin hoidetaan liikenteellisesti keskeiset alueet. Jatkuvan lumisateen aikana I- ja II-luokan ajoradat on pidettävä kulkukelpoisina.

Ilmatieteen laitoksen mukaan vahinkopäivänä lämpötila on Kumpulan sääasemalla tehdyissä mittauksissa vahingon aikaan ollut -9,7°C. Vahingon tapahtuma-aikaan lumensyvyydeksi on mitattu Kumpulassa 40 cm. Poikkeuksellisen syvä lumi johtui 29.1. - 30.1.2022 olleesta Valtteri-myrskystä ja vahinkopäivänä siivottiin edelleen myrskyn jälkiä Helsingistä. Teiden kunto oli myrskyä seuraavalla viikolla huono suuren lumimäärän takia.

Alueen kunnossapidosta vastaavalta pyydettiin selvitys alueen kunnossapidosta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on GPS-tietojen perusteella aurattu ja hiekoitettu viimeksi 31.1.2022 klo 5:58 sakeimpien lumisateiden päätyttyä. Hiekoituksen ja aurauksen jälkeen säätila oli ollut koko ajan poutainen ja pakkasella.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Kunnossapitäjä vapautuu vahingonkorvausvastuustaan, jos osoitetaan, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti.

Vahinko tapahtui talvimyrskyn jälkeen hankalissa keliolosuhteissa. Kulkijat voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon, erityisesti poikkeuksellisissa keliolosuhteissa. On yleistä tietoa, että runsas lumisade saattaa aiheuttaa lumivalleja ja kinostumista jatkuvasta kunnossapidosta huolimatta. Vaarallisista ajo-olosuhteista oli myös varoitettu valtakunnallisissa tiedotusvälineissä Ilmatieteenlaitoksen toimesta.

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004, s .16). Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella kyseessä on kahden ajoneuvon välinen liikennevahinko. Liikennevakuutuslaissa
säädetään moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä
aiheutuvien esinevahinkojen korvaamisesta. Liikennevahinkoasian käsittelee vakuutusyhtiö. Vahinkoaikaan vallinneet keliolosuhteet ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Kaupunki ei katso laiminlyöneensä tehtäviään, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Liikennevakuutuslaki (460/2016) 1 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Lisätiedot

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 310 38506

kymp.korvausasiat(a)hel.fi