Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2022 | 1 (7) |
Kaupunkiympäristölautakunta |
|
| |
|
| Asia/7 | |
| 17.05.2022 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 304
Annankatu 7 asemakaavan muuttaminen (nro 12746)
HEL 2020-007404 T 10 03 03
Hankenumero 2121_11
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti
hyväksyä 17.5.2022 päivätyn asemakaavan muutoksen piirustuksen nro 12746, liite nro 3 mukaisena. Asemakaavan muutos koskee 5. kaupunginosan (Punavuori) korttelin 88 tonttia 21.
antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi
kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijoilta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Sinikka Lahti, arkkitehti, puhelin: 310 37478
sinikka.lahti(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Ilmakuva |
3 | Asemakaavan muutoksen nro 12746 kartta, päivätty 17.5.2022 |
4 | Asemakaavan muutoksen nro 12746 selostus, päivätty 17.5.2022, päivitetty Kylk:n 17.5.2022 päätöksen mukaiseksi |
5 | Tilastotiedot |
6 | Tehdyt muutokset |
7 | Vuorovaikutusraportti 2.12.2021, täydennetty 17.5.2022 |
8 | Osa päätöshistoriaa |
Muutoksenhaku
| Kunnallisvalitus, asemakaavan muuttaminen |
Kustannusten osalta: | Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakija | Esitysteksti |
Ne mielipiteensä esittäneet, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa | Esitysteksti |
Helen Sähköverkko Oy | Esitysteksti |
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä | Esitysteksti |
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaavaratkaisun keskeinen sisältö
Asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee yhtä tonttia osoitteessa Annankatu 7. Asemakaava mahdollistaa piharakennuksen käyttötarkoituksen muutoksen asuinrakennukseksi. Katurakennuksen osalta vahvistetaan sen nykyinen käyttö kirkko- ja asuinrakennuksena. Kaavaratkaisun pääkäyttötarkoitusmerkinnäksi on osoitettu asuin-, liike-, toimisto- ja palvelurakennusten korttelialue, joka sallii asumisen lisäksi joustavasti myös muut käyttötarkoitukset. Tontin molemmat rakennukset suojellaan korkeimmassa suojeluluokassa sr-1.
Asemakaavatyössä on erityisesti pyritty edistämään ratkaisua jossa, molemmat rakennukset saadaan korjattua tarkoituksenmukaiseen käyttöön.
Tontin kokonaiskerrosala on 1 750 k-m², mikä on 730 k-m² suurempi kuin vanhassa asemakaavassa. Muutokset tapahtuvat kuitenkin olemassa olevien rakennusten sisäpuolella. Uutta asuntokerrosalaa on 1 150 k-m² ja kirkollisten ja seurakunnallisten rakennusten kerrosala vähenee 420 k-m² vanhan asemakaavan mukaiseen rakennusoikeuteen verrattuna. Tontin tehokkuusluku on 2,7. Asukasmäärän lisäys on n. 20.
Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa erityisesti siten, että historiallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaat rakennukset säilyvät ja samalla varmistetaan kantakaupungin toiminnallisesti sekoittuneen rakenteen säilyminen.
Päätökset kaavaratkaisun pohjana
Kaavaratkaisu edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista siten, että kaupunkirakennetta kehitetään kestävästi, ensisijaisesti uudistamalla ja täydentämällä olemassa olevaa rakennettua ympäristöä huomioiden alueiden erityispiirteet. Kaupungin kauneutta vaalitaan turvaamalla arvorakennusten säilyminen kuitenkin samalla edistäen asumistiheyden nousua. Kaavaratkaisu on Helsingin yleiskaavan 2016 mukainen.
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Tontilla sijaitsee kaksi rakennusta, vuonna 1925 valmistunut kirkkorakennus kadun varressa sekä 4-kerroksinen piharakennus vuodelta 1885. Kiinteistön omistaa Suomen adventtiseurakunta, joka osti totin vuonna 1921 ja rakennutti itselleen kirkkorakennuksen Annankadun varteen. Piharakennus oli alun perin asuinrakennus, mutta se muutettiin myöhemmin myös seurakunnan toimitiloiksi. Nykyisin katurakennus kirkkosaleineen on edelleen seurakunnan käytössä, mutta piharakennus on vajaakäytöllä. Molemmat rakennukset edellyttävät sisätilojen ja rakenteiden korjaamista. Rakennusten väliin jää kantakaupungille tyypillinen, pieni asfalttipintainen piha.
Alueella on voimassa asemakaava vuodelta 1980. Kaavan mukaan tontti kuuluu kirkkojen ja muiden seurakunnallisten rakennusten korttelialueeseen (YK). Kadunvarsirakennus on suojeltu. Piharakennukselle ei ole osoitettu rakennusalaa tai rakennusoikeutta.
Korttelialueet ovat yksityisomistuksessa. Kaavaratkaisu on tehty hakemuksen johdosta ja kaavaratkaisun sisältö on neuvoteltu hakijan kanssa.
Kaavaratkaisun kustannukset
Kaavaratkaisun toteuttamisesta ei aiheudu kaupungille kustannuksia. Asemakaavamuutos nostaa tontin arvoa.
Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana
Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Viranomaisyhteistyö
Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen lisäksi seuraavien viranomaistahojen kanssa:
kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan (kaupunginmuseo) kannanotto osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistui tarpeeseen antaa asemakaavan muutoksessa molemmille rakennuksille suojelumerkintä. Kannanotossa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että molemmille rakennuksille on annettu suojelumerkintä.
Mielipiteet
Mielipide osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistui asumisen olosuhteiden, kaupunkikuvan ja kulttuuriperinnön huomioimiseen sekä rakennusaikaisiin liikennejärjestelyihin ja alueella toimivien yrittäjien toimintaedellytysten turvaamiseen.
Mielipiteet on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että asemakaavan muutoksen vaikutuksia mielipiteessä lueteltuihin asioihin on arvioitu ja asetettu tarvittavia asemakaavamääräyksiä mm. kaupunkikuvan ja kulttuuriperinnön turvaamiseen.
Kirjallisia mielipiteitä saapui 1 kpl.
Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (MRL 65 §) 2.12.2021–14.1.2022
Kaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä, mistä on ilmoitettu maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla.
Kaavaehdotuksesta ei tehty muistutuksia.
Kaavaehdotuksesta saatiin viranomaisten lausuntoja sen ollessa julkisesti nähtävillä. Lausunnoissa esitetyt huomautukset kohdistuivat suojelumääräyksen tarkentamiseen siten, että ikkunat tulee uusittaessa tehdä puisina.
Lausunnot saatiin seuraavilta tahoilta:
Helen Sähköverkko Oy
Helen Sähköverkko Oy
kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, kaupunginmuseo
Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen
Vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista viranomaisten lausunnoista sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Huomautuksissa esitetyt asiat on otettu huomioon, kaavan tavoitteet huomioon ottaen, tarkoituksenmukaisilta osin.
Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ja muuhun aineistoon tehtiin julkisen nähtävilläolon jälkeen muutoksia, jotka on esitetty yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisessä luvussa. Ne on myös koottu Tehdyt muutokset –liitteeseen. Tehdyt muutokset ovat luonteeltaan vähäisiä, joten kaavaehdotusta ei ole ollut tarpeen asettaa uudelleen nähtäville.
Julkisen nähtävilläolon jälkeen tehdyistä muutoksista on neuvoteltu hakijan kanssa.
Kaavaratkaisun johdosta ei maanomistajille koidu merkittävää hyötyä, joten kaupunginhallituksen 9.6.2014 (§ 685) tekemän päätöksen mukaiselle maankäyttösopimusmenettelylle ei ole tarvetta.
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 9 §, 51 §, 52 §, 54 §, 57 §, 59 §, 62 §.
Toimivalta
Kaupunkiympäristölautakunta päättää asemakaavan muutoksesta hallintosäännön 16 luvun 1 §:n kohdan 2 perusteella, koska kaavaratkaisulla ei katsota olevan merkittäviä vaikutuksia.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Sinikka Lahti, arkkitehti, puhelin: 310 37478
sinikka.lahti(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Ilmakuva |
3 | Asemakaavan muutoksen nro 12746 kartta, päivätty 17.5.2022 |
4 | Asemakaavan muutoksen nro 12746 selostus, päivätty 17.5.2022 |
5 | Tilastotiedot |
6 | Tehdyt muutokset |
7 | Vuorovaikutusraportti 2.12.2021, täydennetty 17.5.2022 |
8 | Osa päätöshistoriaa |
Oheismateriaali
1 | Mielipide |
Muutoksenhaku
| Kunnallisvalitus, asemakaavan muuttaminen |
Kustannusten osalta: | Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakija | Esitysteksti |
Ne mielipiteensä esittäneet, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa | Esitysteksti |
Helen Sähköverkko Oy | Esitysteksti |
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä | Esitysteksti |
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | Esitysteksti |
Tiedoksi
Kymp/Asemakaavoituspalvelu (kuulutus) tiedoksianto
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Päätöshistoria
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 13.1.2022
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 16.3.2021
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|