Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2022

1 (7)

Kaupunkiympäristölautakunta

 

 

 

 

Asia/17

 

22.03.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 185

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 2.6.2021 § 93 (polkupyörävahinko)

HEL 2021-005740 T 03 01 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 2.6.2021 (93 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 2.6.2021 (93 §) päätöksellään hylännyt Laippatiellä tapahtuneeseen polkupyörävahinkoon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään vielä yksilöimättömän vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 9.5.2021 klo 21.00 osoitteessa Laippatie 12-14 tapahtuneeseen polkupyörävaurioon liittyen. Hakijan polkupyörä oli vaurioitunut ajettaessa ajoradalla sijainneisiin kahteen peräkkäiseen kuoppaan. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että ajoradalla olevat päällysteen purkaumat olivat kymmenien metrien matkalla ja syvimmät kuopat olivat yli viisi senttiä syviä. Purkaumia ja kuoppia oli vahinkopaikan kohdalla koko ajokaistan leveydeltä eikä niitä hakijan mukaan ollut ko. kohdalla tilaa väistää turvallisesti joutumatta väistämään vastaantulijoiden kaistalle. Hakija kiistää itse rikkoneensa tieliikennelain mukaista huolellisuusvelvoitettaan tilanteessa.

Hakijan pyynnöstä hänelle on aikaisemmin toimitettu nähtäväksi hallintolain mukaisesti pyydetty, yksikönpäällikön päätöksen pohjana ollut alueen kunnossapidosta vastaavan antama selvitys. Hakija oli myös tiedustellut syytä ja päivämäärää korjaukselle, joka oli vahingon tapahtuessa jo ollut tilattuna kaupungin taholta, mutta jota urakoitsija ei vielä ollut ehtinyt suorittamaan. Vastauksena oli ilmoitettu, että korjaustilaus oli tehty 7.5.2021 ja valuasfaltti oli tilattu siksi, että kylmämassalla paikkaus ei olisi tässä tapauksessa tuottanut haluttua lopputulosta.

Perustelut

Lautakunta viittaa yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyy yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen pelkkä asfaltin purkauma ei yksinään aiheuta kaupungin vahingonkorvausvastuuta, vaan edellytyksenä on, että kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, joten pelkästään siitä sinänsä riidattomasta seikasta, että epätasainen päällysteen kohta on ollut aiheuttamassa polkupyörän vaurioitumista, ei yksinään seuraa kunnossapitovelvollisen vahingonkorvausvastuuta.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta.

Katualueen kunnossapidosta vastaavan selvityksen mukaan Laippatien itäpäädyn päällyste oli ollut liikenteellisesti tyydyttävässä kunnossa. Hakijan ilmoittamassa paikassa oli ollut purkaumia, joita oli paikattu aikaisemmin tarvittaessa, kuten hakijan toimittamista kuvista oli havaittavissa. Tapahtuman sattuessa ei Laippatielle 7.5.2021 tilattua valuasfalttipaikkausta vielä oltu ehditty suorittaa. Purkauma ei selvityksen antajan mukaan ole ollut kiireellisesti korjattava eikä sille arvioitu tarpeelliseksi suorittaa erilliskorjauksia ennen valupaikkausta. Selvityksen antaja toteaa vielä, että paikalla on katuvalaistus ja purkauma on kierrettävissä.

Laippatie ei ole kovin vilkkaasti liikennöity katu. Tapahtuma-ajankohtana (9. toukokuuta klo 21.00) olosuhteet ovat olleet sellaiset, että huolellisuutta noudattaen ajoradan pinnoitteen purkaumat ovat olleet havaittavissa ja sopivaa tilannenopeutta noudattaen turvallisesti väistettävissä.

Kaupunki on seurannut ajoradan kuntoa ja tilannut valuasfalttipaikkauksen paikalle ennen vahinkoa, heti sen havaittuaan. Pinnoitteen epätasaisuudet ja painaumat eivät kaupungin näkemyksen mukaan ole muodostaneet sellaista vaaraa, ettei katualueen kunnon voitaisi niiden vuoksi katsoa täyttäneen II-hoitoluokan ajoradalle asetettavia tyydyttävän tason vaatimuksia myös ennen korjausten suorittamista.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle kaatumisen seurauksena syntyneestä vahingosta. 

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 310 24512

kymp.korvausasiat(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 3.6.2021

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostitse 3.6.2021. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 3.6.2021 eli säädetyssä määräajassa.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 310 24512

kymp.korvausasiat(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 3.6.2021

Oheismateriaali

1

selvitys HEL2020-005740 Laippatie

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Yksikön päällikkö 02.06.2021 § 93

HEL 2021-005740 T 03 01 00

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 10.5.2021 esittänyt kaupungille vielä yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan polkupyörä vaurioitui 9.5.2021 kello 21.00 osoitteessa Laippatie 12 - 14 ajettaessa ajoradalla sijainneisiin kahteen peräkkäiseen kuoppaan.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Vahinkopaikalla ajorata on luokiteltu hoitoluokkaan II.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta taholta. Saadun selvityksen mukaan hakijan ilmoittamassa vahinkopaikassa on ollut purkaumia, joita on paikattu aina tarvittaessa. Laippatielle oli toukokuun alussa tilattu valuasfalttipaikkaus jo ennen vahinkotapahtumaa, mutta paikkausta ei oltu vielä ehditty tehdä. Kunnossapitäjän antaman selvityksen mukaan purkaumat vahinkopaikalle eivät ole vaatineet kiireellisiä toimenpiteitä, vaan ajorata on ollut liikenteen tarpeiden edellyttämässä kunnossa vahingon aikaan. Paikalla on ollut katuvalaistus ja purkauma on ollut väistettävissä.

Forecan Kumpulan mittausasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut 1,7 °C ja 11°C välillä ja päivä on ollut pääosin aurinkoinen. Vahinkopäivänä klo 21.00 sää on ollut pilvinen ja poutainen ja lämpötila on ollut 6,7°C. Aurinko on laskenut 21.36 vahinkopäivän iltana.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Pelkkä asfaltin purkauma ei yksinään aiheuta vahingonkorvausvastuuta kaupungille kadunpitäjänä. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta ei sääntele tyhjentävästi kaikkea. Katupäällysteiden laatuvaatimuksista mittayksiköissä (cm) ei ole olemassa kaupunkia sitovaa lakia tai normia. Kadunpitäjänä kunta määrittelee yleisen katujen kunnossapidon palvelutason ja siihen liittyvät laatuvaatimukset. Kaupunki on antanut sanalliset määreet laatuvaatimusten tulkinnalle hoitoluokitusten kuvauksissa.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokauden aika sekä eri liikennemuotojen tarpeet. Vahinkopaikka on II-luokan kokoojakatu. Sen (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki on seurannut ajoradan kuntoa ja tilannut valuasfalttipaikkauksen paikalle jo ennen vahinkoa, heti sen havaittuaan. Matalista purkaumista huolimatta vahinkopaikan ajoradan kunto on ollut tyydyttävä vahingon tapahtuma-aikaan. 

Polkupyörää pidetään tieliikennelaissa ajoneuvona. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Vaikka tien päällystevauriot olisivat joskus hankalia havaita, ajoneuvojen kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Vallitsevien olosuhteiden perusteella purkauman havaitseminen ei olisi ollut mahdotonta tieliikennelain edellyttämää huolellisuusvelvoitetta noudattaen. Vahinko on tapahtunut poutaisella säällä. Vahinkopaikalla ei myöskään ole kiinteitä näköesteitä ja väylä on valaistu katuvaloilla. Näin ollen voidaan todeta, että purkaumat ovat olleet ennakoitavissa, havaittavissa ja väistettävissä.

Edellä esitettyjen seikkojen perusteella kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Lisätiedot

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 310 38506

kymp.korvausasiat(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566