Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

20/2020

1 (5)

Kaupunkiympäristölautakunta

 

 

 

 

Asia/12

 

16.06.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 394

Hankintaoikaisu kunnallisen pysäköinninvalvojan päätökseen 3.4.2020 § 2 koskien paperilappurullien hankintaa

HEL 2020-001761 T 02 08 02 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti oikaista paperilappurullien hankintaa koskevaa kunnallisen pysäköinninvalvojan päätöstä 3.4.2020 § 2 siten, että se kumoaa päätöksen ja tekee asiassa uuden hankintapäätöksen ja valitsee paperilappurullien sopimustoimittajaksi Optiscan Oy:n.

Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on yhteensä noin 110 000 euroa (alv 0 %).

Kaupunkiympäristölautakunta oikeuttaa kunnallisen pysäköinninvalvojan allekirjoittamaan sopimuksen paperilappurullien hankinnasta Optiscan Oy:n kanssa.

Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Mikko Aho

Lisätiedot

Miia-Riina Repola, lakimies, puhelin: 310 26094

miia-riina.repola(a)hel.fi

Oskari Rantanen, projektipäällikkö, puhelin: 310 38604

oskari.rantanen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouskilpailuun osallistuneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintaoikaisun käsittelyn edellytykset

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireilletulosta välittömästi niille, joita asia koskee. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.

Hankintamenettely

Hankinta on toteutettu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankinnan kohteena olevat paperilappurullat tulevat pysäköintivirhemaksuja varten pysäköinnintarkastajien käyttöön. Rullien tarve on vuodessa enimmillään noin 6 000 rullaa, keskimäärin hankitaan 3 000 rullaa puolivuosittain. Hankinnasta on julkaistu 18.2.2020 kansallisen kynnysarvon ylittävää tavarahankintaa koskeva ilmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat noudettavissa.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä Dokument-Tarra Oy ja Optiscan Oy. Optiscan Oy toimitti kaksi rinnakkaista tarjousta, jotka sisälsivät kumpikin keskenään erihintaisen ja erilaisen tuotteen. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Molemmat tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset. Tarjoajia pyydettiin toimittamaan materiaalin soveltuvuuden varmistamiseksi mallikappaleet 1.4.2020 mennessä. Kaikki toimitetut paperimateriaalit täyttivät vaatimuksen.

Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja, joka ilmoittaa siitä toimittajalle viimeistään kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä.

Alkuperäinen hankintapäätös

Alkuperäisessä hankintapäätöksessä kunnallinen pysäköinninvalvoja 3.4.2020 § 2 päätti tehdä sopimuksen Dokument-Tarra Oy:n kanssa, koska valintaperusteena oli halvin hinta ja halvimman tarjouksen antoi Dokument-Tarra Oy.

Hankintaoikaisu

Hankintapäätöksen jälkeen sopimustoimittajaksi valittu Dokument-Tarra Oy ilmoitti joutuvansa vetäytymään sopimuksesta ja ilmoitti syyksi koronapandemiasta johtuvat raaka-aineen saatavuuteen liittyvät toimitusvaikeudet.

Hankintayksikkö tiedusteli tarjouskilpailussa alun perin toiseksi tulleelta Optiscan Oy:ltä, pystyykö se sitoutumaan sopimukseen. Optiscan Oy vastasi, että se pystyy toimittamaan paperilappurullia toisen antamansa tarjouksen mukaisesti. Optiscan Oy ilmoitti, että paperilappurullien toimitusaika on tällä hetkellä tarjouspyynnössä edellytettyä pidempi, mutta että se pystyy sitoutumaan sopimukseen tarjouspyynnön toimitusaikaa koskevien ehtojen mukaisesti viimeistään syksyllä 2020.

Hankintayksikkö on omasta aloitteestaan ottanut hankintapäätöksen käsiteltäväkseen hankintaoikaisuna, koska valittu tarjoaja on vetäytynyt sopimuksesta ja on tarpeen valita uusi sopimustoimittaja. Hankintayksikkö on ilmoittanut molemmille tarjoajille asian ottamisesta käsiteltäväksi hankintaoikaisuna.

Kaupunkiympäristölautakunnan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisun.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Mikko Aho

Lisätiedot

Miia-Riina Repola, lakimies, puhelin: 310 26094

miia-riina.repola(a)hel.fi

Oskari Rantanen, projektipäällikkö, puhelin: 310 38604

oskari.rantanen(a)hel.fi

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntö 18.2.2020

2

Dokument-Tarra Oy:n ilmoitus 28.4.2020

3

Dokument-Tarra Oy:n ilmoitus 12.5.2020

4

Dokument-Tarra Oy:n ilmoitus 29.5.2020

5

Optiscan Oy:n ilmoitus 14.5.2020

6

Optiscan Oy:n ilmoitus 2.6.2020

7

Optiscan Oy:n vastaus kuulemispyyntöön 3.6.2020

8

Dokument-Tarra Oy:n vastaus kuulemispyyntöön 3.6.2020

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouskilpailuun osallistuneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Pysäköinninvalvonta ja pysäköintipalvelut Kunnallinen pysäköinninvalvoja 03.04.2020 § 2

HEL 2020-001761 T 02 08 02 00

Päätös

Kunnallinen pysäköinninvalvoja päätti tehdä sopimuksen paperilappurullien hankinnasta Dokument-Tarra Oy:n kanssa.

Sopimus syntyy vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on noin 65.000 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Hankinta on toteutettu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankinnan kohteena olevat paperilappurullat tulevat pysäköintivirhemaksuja varten pysäköinninvalvojien käyttöön. Rullien tarve on vuodessa enimmillään noin 6 000 rullaa, keskimäärin hankitaan 3 000 rullaa puolivuosittain.

Hankinnasta on julkaistu 18.2.2020 kansallisen kynnysarvon ylittävää tavarahankintaa koskeva ilmoitus sähköisessä ilmoituskanava www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi –toimittajaportaalin Internet –osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat noudettavissa.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat: Dokument-Tarra Oy ja Optiscan Oy. Jälkimmäinen tarjoaja toimitti kaksi rinnakkaista tarjousta, jotka sisälsivät kumpikin keskenään erihintaisen ja erilaisen tuotteen.

Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Molemmat tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset. Tarjoajia pyydettiin toimittamaan materiaalin soveltuvuuden varmistamiseksi mallikappaleet 1.4.2020 mennessä. Kaikki toimitetut paperimateriaalit täyttivät vaatimuksen.

Valintaperusteena on halvin hinta. Halvimman tarjouksen antoi Dokument-Tarra Oy.

Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja, joka ilmoittaa siitä toimittajalle viimeistään kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 15.5.2018 § 243) mukaan kunnallisella pysäköinninvalvojalla on hankintavaltuudet enintään 200 000 euron suuruisiin hankintoihin. Kunnallinen pysäköinninvalvoja on näin ollen toimivaltainen hyväksymään Dokument-Tarra Oy:n tarjouksen.

Lisätiedot

Oskari Rantanen, projektipäällikkö, puhelin: 310 38604

oskari.rantanen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566