Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2018

1 (1)

Kaupunkiympäristölautakunta

 

 

 

 

Asia/14

 

20.03.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 159

Oikaisuvaatimus liikennesuunnittelupäällikön päätöksestä Vahakujan pysäköintikiellosta

HEL 2017-001632 T 08 01 03

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Asunto Oy Vahakuja 4-6 tekemän oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Liikennesuunnittelupäällikkö on päättänyt 17.02.2017 § 34 kieltää pysäköinnin Vahakujalta. Pysäköintikieltoon on päädytty, jotta voidaan varmistaa pelastus- ja huoltoliikenteen esteetön kulku kadun poikkeuksellisen kapealla ajoradalla.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan pysäköintikiellon poistamista turhana. Pysäköintikiellolla ei koeta olevan toivottua vaikutusta kadun pysäköinti- ja liikenneturvallisuustilanteeseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, että Vahakujan alkuun olisi tullut ehdottaa ”Pihakatu” tai ”Kävelykatu” - liikennemerkkiä.

Päätöksen perustelut

Vahakujan katualueen leveys on 5,5 metriä ja sen ajorata on noin 4 metriä leveä. Katu on noin 75 metriä pitkä päättyvä tonttikatu, joka kuuluu 30 km/h nopeusrajoitusalueeseen. Palautteessa, jonka nojalla valituksenalaisen päätöksen mukaiseen ratkaisuun päädyttiin, on todettu, että ”Vahakujalle pysäköidään jatkuvasti ja estetään pihaan ajo sekä pihoista ajaminen. Pysäköinti sulkee käytännössä pelastustien.” Tähän ongelmaan on päätöksellä vastattu asettamalla kadun alkuun ”Pysäköintikieltoalue” - liikennemerkki, jotta voidaan varmistua siitä, ettei kapealla kadulla estetä pelastuskaluston ja huoltoajoneuvojen liikkumista ja että pysäköinninvalvonta pystyy valvomaan helpommin kadun pysäköintiä.

Asemakaavassa Vahakuja on yleiselle liikenteelle varattua katualuetta, jonkä päädyssä on kapeampi yleiselle jalankululle ja pyöräilylle varattu osa. Koska Vahakuja ei ole asemakaavassa pihakatu, ei sitä myöskään lähtökohtaisesti merkitä pihakaduksi. Uudet pihakadut suunnitellaan asemakaavoitustyön yhteydessä ja ne merkitään asemakaavaan.

Pihakatua ei muodosteta asettamalla vain "Pihakatu"- liikennemerkki kadun alkuun. Vanhojen asuntoalueiden tavallisesta tonttikadusta muodostettavan pihakadun pitää sekä rakenteellisesti että tunnelmaltaan erota alueen muista kaduista. Vanhat kapeat tonttikadut (katualueen leveys alle 7 metriä) eivät kuitenkaan yleensä sovellu pihakaduiksi edes saneerauksen tai uudelleenrakentamisen yhteydessä, koska sinne ei pystytä katualueen kapeuden takia toteuttamaan pihakadun tunnelman kannalta olennaisia rakenteita (aukiot, istutukset, kavennukset, oleskelupaikat), jotka kuuluvat pihakadun luonteeseen. Myös kävelykadut osoitetaan asemakaavassa ja niiden rakentamisessa noudatetaan pitkälti samoja periaatteita kuin pihakaduissa. Näillä perusteluilla Vahakujaa ei merkitä piha- tai kävelykaduksi. Alueen tutkinnan ja maastokatselmuksen yhteydessä ei ole havaittu sellaisia liikenneturvallisuusongelmia, jotka vaatisivat muita toimenpiteitä Vahakujalla tai sen välittömässä lähiympäristössä.

Sovelletut lainkohdat

Tieliikennelaki (267/1981) 27 §, 28 § 2-kohta.

Pelastuslaki (379/2011) 11 §.

Lopputulos

Edellä esitettyjen seikkojen nojalla kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta liikennesuunnittelupäällikön päätöstä olisi muutettava tai joiden johdosta päätös olisi kumottava.

Esittelijä

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Juha Ruonala, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37416

juha.ruonala(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Muutoksenhakuoikeus

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt kadun varressa oleva asunto-osakeyhtiö.

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Tässä tapauksessa päätös on lähetetty tiedoksi sähköpostilla asianosaiselle 27.02.2017 ja asetettu yleisesti nähtäville 24.02.2017. Oikaisuvaatimus on toimitettu kaupunkisuunnittelulautakunnalle säädetyssä määräajassa 08.03.2017.

Oikaisuvaatimus ja muut asiakirjat ovat olleet nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Mikko Aho

Lisätiedot

Juha Ruonala, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37416

juha.ruonala(a)hel.fi

Oheismateriaali

1

Oikaisuvaatimuksen saate

2

Oikaisuvaatimus

3

Liikennesuunnittelupäällikön päätös 17.2.2017

4

Aloite 30.1.2017

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätöshistoria

Kaupunkisuunnitteluvirasto Liikennesuunnitteluosasto Liikennesuunnittelupäällikkö 17.02.2017 § 34

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58214

Kansakoulukatu 1 A

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566