Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

33/2022

1 (6)

Kaupunkiympäristölautakunta

 

 

 

 

Asia/10

 

25.10.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 586

Siltasaarenkatu välillä Toinen linja–Kolmas linja, katusuunnitelman hyväksyminen, Kallio

HEL 2020-012839 T 10 05 02

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä liitteenä 2 olevan Siltasaarenkatu välillä Toinen linja−Kolmaslinja katusuunnitelman nro 31383/1.

Rakennussuunnitteluvaiheessa selvitetään mahdollisuudet katukalusteiden tai istutuslaatikoiden lisäämiseen katutilaan muuttamatta kadun suunnitteluperiaatteita tai poikkileikkausmitoitusta.

Käsittely

Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että rakennussuunnitteluvaiheessa selvitetään mahdollisuudet katukalusteiden tai istutuslaatikoiden lisäämiseen katutilaan muuttamatta kadun suunnitteluperiaatteita tai poikkileikkausmitoitusta.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä esittelijän muutetun ehdotuksen.

Esittelijä

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Leena-Maija Kimari, projektipäällikkö, puhelin: 31034947

leena-maija.kimari(a)hel.fi

Liitteet

1

Suunnitelmaselostus nro 31383/1

2

Suunnitelmapiirustus nro 31383/1

3

Vuorovaikutusmuistio

Muutoksenhaku

Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 2
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen

Muistuttajat

Esitysteksti

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 2 olevan Siltasaarenkatu välillä Toinen linja−Kolmaslinja katusuunnitelman nro 31383/1.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat ja tavoitteet

Siltasaarenkatu on nykyinen jalankululle ja pyöräilylle varattu katu, jolla on huolto- ja tontille ajo sallittu. Siltasaarenkatu liittyy eteläpäässä nykyiseen Toisen linjan ja Porthaninkadun risteysalueeseen ja pohjoispäässä Kolmanteen linjaan. Siltasaarenkadun itä- ja länsipuolelle rakennetaan uudet Lyyran rakennukset. Rakennuksissa on toimisto- ja liiketilaa, hotelli, asuntoja ja yhteys Hakaniemen metroasemalle. Katuosuuden pohjoispäässä säilytetään nykyinen asuinkiinteistö kadun länsipuolella.

Siltasaarenkatu on osa Tähtitorninmäeltä Kallion kirkolle johtavaa Unioninakselia. Unioninakseli on kantakaupungin merkittävimpiä kaupunkirakenteellisia näkymäakseleita, joka yhdistää Kallion ja Punavuoren kaupunginosat.

Katusuunnitelma pohjautuu voimassa oleviin asemakaavoihin nrot 8965 (tullut voimaan 17.11.1985) ja 12543 (tullut voimaan 28.8.2019) sekä maanalaisten asemakaavojen nrot 6415 (tullut voimaan 22.10.1970) ja 12290 (tullut voimaan17.6.2015) mukainen. Suunniteltu ratkaisu on asemakaavan laadinnan yhteydessä laaditun liikennesuunnitelmaluonnoksen (Lyyra-hanke 7.1.2019) mukainen.

Suunnitelma

Siltasaarenkatu välillä Toinen linja–Kolmas linja suunnitelmapiirustus nro 31383/1 (liite 2)

Siltasaarenkadun katualueen leveys on noin 17,9 metriä. Katualueen keskeltä varataan noin 7,8 metriä jalankululle ja pyöräliikenteelle sekä huoltoliikenteelle. Katualueen molemmille reunoille sijoitetaan kiinteät porrastetut terassit. Katuosuuden pohjoisosassa säilyvän rakennuksen tontin reunalle ei rakenneta terassointia. Siltasaarenkadun pintamateriaalit ovat massiivista luonnonkiveä Helsingin kaupunkitilaohjeen kantakaupunkia koskevan linjauksen mukaisesti.

Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro (liite 1).

Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat: Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy

Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmaluonnos on ollut Helsingin kaupungin verkkosivuilla 28.10.-10.11.2020 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla.

Asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon. Vuorovaikutusmuistio on liitteenä 3.

Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä Helsingin kaupungin verkkosivuilla 16.12.−30.12.2020 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille sekä muille osallisille. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.

Suunnitelmasta on jätetty kaksi muistutusta.

Muistutuksen käsittely

Muistutus 1

Muistutuksessa esitetään, että suunnitelmassa pitäisi kiinnittää huomiota keskeisen kävelyreitin viihtyvyyteen tai toimivuuteen. Muistutuksen mukaan suunnitelmassa ei ole kadulla mitään vihreää eikä penkkejä, joilla voisi istua ja viettää aikaa tai levähtää jyrkkää katua ylöspäin kiivetessä. Katusuunnitelma on pelkkää paljasta kiveä. Muistutuksessa todetaan, että terassit tuonevat kesäisin elämää kadulle, mutta ne ovat yksityistä kaupallista tilaa; ohikulkija ei voi pysähtyä vieressä olevan baarin terassille vapaasti istuskelemaan. Lisäksi terassit tuskin tulevat olemaan kadulla ympäri vuoden; talvella katu näyttäytynee hyvin paljaalta ja karulta.

Muistutuksessa toivotaan, että osa kadusta varattaisiin vapaalle ei-kaupalliselle toiminnalle, ja katuympäristön viihtyisyyttäkään ei tulisi laskea pelkästään sen varaan, että kaupalliset toimijat somistavat terassinsa. Lisäksi toivotaan, että kadulle tulisi riittävästi vapaasti käytettävissä olevia penkkejä levähdyspaikoiksi, katua piristäviä istutuslaatikoita tms., jotka ovat kaupungin hoidossa, sekä kaupungin hoidossa olevia roska-astioita.

Esittelijän vastaus muistutukseen

Katusuunnitelmassa esitettyjen kivettyjen porrastettujen terassien korkeus on suunniteltu niin, että ne mahdollistavat istumisen. Muita penkkejä ei suunnitelmassa ole esitetty. Alue on kokonaisuudessaan rakennettua ympäristöä. Alueen kasvillisuus muodostuu piha-alueiden istutuksista. Tavoitteena on, että Porthaninkadun varressa rakennuksen sisäänvedon yhteydessä muodostuvalle kansipihalle sijoitettava kasvillisuus korvaa osittain vehreän katunäkymän. Pysyvää kasvillisuutta kuten puita ja pensaita ei katusuunnitelmassa ole esitetty, koska kadun eteläosassa metron kansirakenteet estävät kantavan kasvualustan rakentamisen ja kadun pohjoisosassa tarvitaan tilaa mm. nostoautoille. Terassien välinen kadun keskiosa on myös kadun kulkuyhteys pelastuskalustolle. Kaupungin toimesta kadulle ei ole tulossa istutuslaatikoita. Niitä ei tarvitse merkitä katusuunnitelmaan.

Kallion alueella puhtaanapito vastuu on katuun rajautuvilla kiinteistöillä, joten roska-astioista ja kadun puhtaanapidosta vastaavat kiinteistöt.

Muistutus 2

Muistutuksessa esitetään, että kadulle olisi mahdollista sijoittaa viherkasvillisuutta korvaamaan kasvillisuuden vähenemistä Lyyran rakentamisessa, erityisesti linnuille suojaa antavaa pensaskasvillisuutta, mutta myös puita.

Esittelijän vastaus muistutukseen

Katusuunnitelmassa ei ole esitetty kasvillisuutta kadulle, koska kadun eteläosassa katurakenteen alla on metron kansirakenteet, eikä siihen pysty rakentamaan kantavaa kasvualustaa päälle. Kadun pohjoisosassa ja kadun keskiosan kulkutiellä tarvitaan tilaa mm. nostoautoille. Terassien rajauksissa yrittäjillä on mahdollisuus käyttää istutuslaatikoita, jotka tuovat vihreyttä ja lisäävät viihtyisyyttä kadulla. Tavoitteena on myös, että Porthaninkadun varressa rakennuksen sisäänvedon yhteydessä muodostuvalle kansipihalle sijoitettava kasvillisuus korvaa osittain vehreän katunäkymän.

Muistutukset eivät aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelman rakennuskustannukset ovat noin 1 300 00 euroa (alv. 0 %).

Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 12 100 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset ovat noin 400 euroa kalliimmat kuin nykyisin.

Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2023 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 01 Uudisrakentaminen.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.

Esittelijä

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Leena-Maija Kimari, projektipäällikkö, puhelin: 31034947

leena-maija.kimari(a)hel.fi

Liitteet

1

Suunnitelmaselostus nro 31383/1

2

Suunnitelmapiirustus nro 31383/1

3

Vuorovaikutusmuistio

Oheismateriaali

1

Muistutus 1

2

Muistutus 2

Muutoksenhaku

Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 2
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen

Muistuttajat

Esitysteksti

Tiedoksi

Hallinto- ja lakipalvelut, tietopalvelut

Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelu

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566