Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 32/2022 | 1 (4) |
Kaupunkiympäristölautakunta |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 11.10.2022 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 569
Mäkelänkatu, Radanrakentajan risteysalue, katusuunnitelman hyväksyminen, Pasila, Vallila, Kumpula
HEL 2022-009542 T 10 05 02
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä liitteenä 2 olevan Mäkelänkadun, Radanrakentajantien risteysalueen katusuunnitelman nro 31524/1.
Lisäksi lautakunta päätti määrätä tämän katusuunnitelmien hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunta päätti käsitellä toimialajohtajan yhdeksännen esityksen kokouksen asiana nro 14.
Asian aikana kuultavana olivat johtava liikennesuunnittelija Lauri Kangas ja projektinjohtaja Tomas Palmgren. Asiantuntija poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Tuomas Lautaniemi, projektipäällikkö, puhelin: 310 39463
tuomas.lautaniemi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suunnitelmaselostus nro 31524/1 |
2 | Suunnitelmapiirustus nro 31524/1 |
3 | Vuorovaikutusmuistio |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Mäkelänkatu on nykyinen rakennettu pääkatu. Katusuunnitelma perustuu voimassa oleviin asemakaavoihin nro 6688 (tullut voimaan 15.11.1972), nro 10495 (tullut voimaan 30.1.1998) ja nro 12531 (tullut voimaan 24.5.2022). Katusuunnitelmassa on huomioitu Kalasataman raitiotien yleissuunnitelma nro 6789, päivätty 30.1.2018.
Katusuunnitelmalla mahdollistetaan Vallilanraition ja Radanrakentajantien välisen raitiotieyhteyden rakentaminen.
Suunnitelma
Mäkelänkatu, Radanrakentajantien risteysalue, suunnitelmapiirustus nro 31524/1 (liite 2)
Suunnitelmalla mahdollistetaan Vallilanraition uuden raitiotieyhteyden rakentaminen. Raitiovaunupysäkit siirretään samalla risteysalueen pohjoispuolelle esteettömyyden ja vaihtoyhteyksien parantamiseksi. Nykyistä puustoa joudutaan poistamaan. Kadun keskellä olevalle pysäkkialueelle sekä erotuskaistoille istutetaan uusia puita kujanteeksi.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31524/1 (liite 1).
Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat: Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy
Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnos on ollut esillä Helsingin kaupungin internetsivuilla 20.6.−10.7.2022 välisen ajan. Suunnitelmaluonnosta on esitelty 21.6.2022 suunnitelmien esittelytilaisuudessa. Suunnitelman esilläolosta ja esittelytilaisuudesta on viestitty tiedottamalla osallisia kirjetiedotteella, ilmoituksella paikallislehdessä, Kalasatamasta Pasilaan -hankeviestinnän kautta sekä Helsingin kaupungin internetsivuilla.
Asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 3.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 7.−21.9.2022 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Katusuunnitelmasta ei ole jätetty muistutuksia.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 5 328 000 euroa (alv 0 %), josta Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan osuus on 512 000 euroa ja Kaupunkiliikenne Oy:n osuus 4 816 000 euroa. Kaupunkiympäristön toimialan osuus noin 49 euroa/m² (alv 0 %).
Kadun vuotuiset kunnossapitokustannukset eivät muutu nykyisestä.
Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2023 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 10 02 02 Suuret liikennehankkeet, Kalasatama–Pasila, Liittyvät kadut ja liikenneväylät.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, 202 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Tuomas Lautaniemi, projektipäällikkö, puhelin: 310 39463
tuomas.lautaniemi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suunnitelmaselostus nro 31524/1 |
2 | Suunnitelmapiirustus nro 31524/1 |
3 | Vuorovaikutusmuistio |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Tiedoksi
Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelu
Hallinto- ja lakipalvelut, tietopalvelut
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|