Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

27/2022

1 (6)

Kaupunkiympäristölautakunta

 

 

 

 

Asia/13

 

06.09.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 456

Tapaninvainiontie, Karhusuontie, Pukinmäenkaari, katusuunnitelmien hyväksyminen, Tapaninkylä, Pukinmäki

HEL 2019-012031 T 10 05 02

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä seuraavat liitteenä olevat katusuunnitelmat:

        Tapaninvainiontie, Karhusuontien liittymän kohdalla, Karhusuontie välillä Ahomäentie - Tapaninvainiontie piirustus nro 31186/1 (liite 2)

        Pukinmäenkaari, Karhusuontien ja Katajamäentien liittymien kohdalla piirustus nro 31185/1 (liite 4)

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Mikko Nevalainen, projektinjohtaja, puhelin: 310 37556

mikko.nevalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Suunnitelmaselostus nro 31186/1

2

Suunnitelmapiirustus nro 31186/1

3

Suunnitelmaselostus nro 31185/1

4

Suunnitelmapiirustus nro 31185/1

5

Vuorovaikutusmuistio Tapaninvainiontie

6

Vuorovaikutusmuistio Pukinmäenkaari

Muutoksenhaku

Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen
Liite 2
Liite 4

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat ja tavoitteet

Tapaninvainiontie on rakennettuun ympäristöön sijoittuva nykyinen pääkatu. Risteävä Karhusuontie on paikallinen kokoojakatu, jolla kulkee bussilinja 61 ja palvelulinja 702. Karhusuontie risteää Tapaninvainiontietä jyrkässä kulmassa. Lisäksi katualue risteyksen kohdalla on hyvin ahdas. Risteys on yksi tärkeistä ylityskohdista koululaisille heidän ylittäessä Tapaninvainiontietä kohti Pukinmäen yläastetta. Kyseisessä risteyksessä tapahtuu suhteellisen paljon liikenneonnettomuuksia liikennemääriin nähden. Syinä tähän ovat muun muassa korkeat ajonopeudet ja heikot näkemäolosuhteet varsinkin Karhusuontien suunnalta liityttäessä pääsuunnalle tai kuljettaessa sen yli. Ajokaistoja erottaa noin 1,5 m leveä keskisaareke, joten jalankulun ja pyöräilyn odotustila on hyvin kapea. Tapanivainiontietä ylittävien suojatien luokitus tuoreen suunnitteluohjeen mukaan on turvaton.

Katusuunnitelma on voimassa olevan asemakaavojen nro: t 8387 (tullut voimaan 13.10.1981), 9508 (tullut voimaan 13.01.1989), 8607 (tullut voimaan 17.12.1982), 6854 (tullut voimaan 12.12.1972) ja 3333 (tullut voimaan 30.08.1953) mukainen.

Pukinmäenkaari on rakennettuun ympäristöön sijoittuva nykyinen alueellinen kokoojakatu. Pukinmäenkaaren muutos koskee Karhusuontien ja Katajamäentien välistä osuutta ja sen liittymänjärjestelyjen turvallisuuden parantamista sekä alueen pyöräilyn ja jalankulun parantamista. Suunnittelualueella sitä risteää paikallinen joukkoliikenteen käyttämä kokoojakatu Karhusuontie sekä siihen liittyy Katajamäentien tonttikatu. Liittymien välissä on liikennevalollinen välisuojatie, joka toimii koulureittinä Pukinmäen peruskoululle. Katusuunnitelma on voimassa olevien asemakaavojen n:rot 7700 (tullut voimaan 27.04.1978), 3333 (tullut voimaan 30.08.1953) ja 9177 (tullut voimaan 25.07.1986) mukainen.

Katujen liittymät ovat muodoltaan jäsentymättömiä ja mitoitukseltaan väljiä. Liittymäalueella ei ole selkeitä pyöräilyreittejä ajoradalta pyöräteille. Pukinmäenkaarelta puuttuu jalkakäytävä Karhusuontien ja Katajamäentien väliltä.

Katujen pääasialliset käyttäjät ovat alueen asukkaat, läpiajoliikenne ja julkisen liikenteen linja-autot. Kaduilla on myös jalankulun ja pyöräilyn läpikulkua.

Katujen suunnittelun tavoitteena on parantaa alueen käyttötarkoitusta, liikenneturvallisuutta ja erityisesti kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä kaupungin asettamien tavoitteiden mukaisesti.

Suunnitelma

Tapaninvainiontie, Karhusuontien liittymän kohdalla, Karhusuontie välillä Ahomäentie−Tapaninvainiontie suunnitelmapiirustus nro 31186/1 (liite 2)

Suunnitelmaratkaisu on tehty priorisoimalla jalankulkijan ja pyöräilijän liikenneturvallisuutta sekä liikkumisen sujuvuutta. Risteyksen geometria on muotoiltu mahdollisimman tiukaksi ja moottoriajoneuvoliikenteeltä on otettu lisää tilaa parempien näkemäolosuhteiden saavuttamiseksi. Tämä tarkoittaa vasemmalle kääntyvien kaistojen poistamista.

Saadulla lisätilalla pyöräväyliä saadaan tuotua lähemmäksi kadun mittalinjaa sekä keskisaareketta saadaan levitettyä. Kääntyvien kaistoista luopuminen poistaa samalla monikaistaisten suojatieylitysten vaarallisuuden, mikä parantaa suojatien turvallisuutta. Kääntymiskaistojen poisto rauhoittaa ajonopeuksia kahdella tavalla: leveä ajotila kapenee ja lisäksi kääntyvät ajoneuvot jarruttavat pääsuunnan liikennettä. Ratkaisun takia risteyksen välityskapasiteetti laskee, mutta liikennemäärien perusteella merkittävää ruuhkautumista ei ole arvioitu tulevan. Jonoja voi silti ajoittain syntyä vasemmalle kääntyvien takia. Pääsuunnan ylittäviä suojateitä ei voi suojata töyssyillä, sillä kyseessä on erikoiskuljetusten reitti. Normaali tyynyhidastekaan ei sovellu risteykseen nopeusrajoituksen ollessa 50 km/h. Pyörätienjatkeista on luovuttu pääsuunnan yli, mikä ohjaa nykyistä paremmin ajoratapyöräilyyn Karhusuontien suunnassa.

Pukinmäenkaari, Karhusuontien ja Katajamäentien liittymien kohdalla suunnitelmapiirustus nro 31185/1 (liite 4)

Katuliittymien mitoitusta on suunniteltu tiukemmaksi, huomioiden linja-autoliikenteen tarpeet. Yli ajettavilla kiveyksillä ohjataan henkilöautojen ajolinjoja nykyistä tiukemmaksi ja samalla niillä selkeytetään risteyksen muotoa.

Pyöräilylle tehdään nykyistä paremmat reitit liittyvien katujen ajoradoilta pyöräteille. Myös jalankulun reititystä on selkeytetty. Pukinmäenkaaren ylittävä suojatie on liikennevalo-ohjattu. Suojatiejärjestelyä on parannettu Katajamäentien liittymässä sekä lisätty jalkakäytävä Pukinmäenkaaren pohjoisreunaan.

Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevista suunnitelmaselostuksista nro 31186/1 (liite 1) ja nro 31185/1 (liite 3).

Kadut sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy.

Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet esillä Pukinmäen kirjastossa, Kenttäkuja 12, Helsingin kaupungin Sörnäistenkadun asiakaspalvelupisteessä sekä Helsingin kaupungin internetsivuilla 11.12.2019−14.1.2020 välisen ajan. Suunnitelmaluonnosten esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 17.12.2019 Malmitalolla. Ala-Malmin tori 1. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin jaetulla tiedotekirjeellä postilaatikkojakeluna ja kaupungin verkkosivuilla

Asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioihin, jotka ovat liitteinä 5 ja 6.

Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 30.3.–12.4.2022 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille.

Suunnitelmista ei ole jätetty muistutuksia.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat 1 355 000 euroa (alv. 0 %). Kustannukset jakautuvat seuraavasti:

 

 

yht. euroa  (alv. 0 %)

euroa/m² (alv. 0 %) 

Tapaninvainiontie

800 000

148

Karhusuontieeteläosa ja pohjoisosa

  63 000

78

Pukinmäenkaari

331 000

85

Katajamäentie

  71 000

100

Karhusontieeteläosa ja pohjoisosa

  90 000

83

 

Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 33 000 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset ovat noin 2 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.

Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2023 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 01 Uudisrakentaminen.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Mikko Nevalainen, projektinjohtaja, puhelin: 310 37556

mikko.nevalainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Suunnitelmaselostus nro 31186/1

2

Suunnitelmapiirustus nro 31186/1

3

Suunnitelmaselostus nro 31185/1

4

Suunnitelmapiirustus nro 31185/1

5

Vuorovaikutusmuistio Tapaninvainiontie

6

Vuorovaikutusmuistio Pukinmäenkaari

Muutoksenhaku

Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen
Liite 2
Liite 4

Tiedoksi

Hallinto- ja lakipalvelut, tietopalvelut

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566