Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

20/2022

1 (12)

Kaupunkiympäristölautakunta

 

 

 

 

Asia/8

 

07.06.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Käsiteltävä tässä kokouksessa

§ 353

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Tuomas Tuomi-Nikulan ym. valtuustoaloitteesta, joka koskee väliaikaisen frisbeegolfradan avaamista Malminkentälle

HEL 2022-002466 T 00 00 03

Hankenumero 5264-212

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Malminkentän väliaikaiskäyttö

Malminkentälle suunnitellaan uutta kaupunkikokonaisuutta noin 25 000 uudelle asukkaalle Helsingin yleiskaavan ja Malmin lentoaseman alueen kaavarungon mukaisesti. Kaupunki valmistelee Malmin entisen lentokentän alueen rakentamista, joka tulee kestämään noin 25 - 30 vuotta.

Alueelle on laadittu väliaikaiskäyttöä ohjaava yleissuunnitelma (Sitowise. 2019) seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi, eli vuosille 2020 - 2030. Väliaikaiskäytön yleissuunnitelma perustuu Malmin lentokenttäalueen kaavarungon mukaiseen uuteen maankäyttöön ja sen rakentamisjärjestykseen. Aluetta asemakaavoitetaan ja rakennetaan etelästä päin, ja se toimii usean vuoden ajan erilaisen väliaikaisen käytön alueena. Yleissuunnitelmassa on esitetty sijainnit uusille ja olemassa oleville ulkoilureiteille sekä erilaisille toiminnoille varatut alueet. Suunnitelmassa on määritelty uusia kävelyn ja pyöräilyn reittiyhteyksiä sekä aluevarauksia väliaikaisille virkistys-, liikunta- ja tapahtumatoiminnoille, koulutustoiminnoille, varastoinnille sekä maamassa- ja lumilogistiikalle sekä tarvittavat ajoyhteydet niille. Työssä on hahmoteltu myös esirakentamiseen liittyvien hulevesialtaiden ja uomien siirtojen aikataulua suhteessa väliaikaiskäytön yleissuunnitelmaan. Suunnitelmassa huomioidaan ulkoilureittien vaiheistus ja muutokset alueen rakentuessa. Työssä ei ole ideoitu tarkemmin väliaikaisten toimintojen sisältöä, vaan erityyppisille toiminnoille on esitetty alustavat tilavaraukset lentokentän alueella.

Malmin entisen lentokentän aidattu alue on avattu kaupunkilaisten käyttöön 2. helmikuuta 2022. Tavoitteena on pitää alue mahdollisimman aktiivisessa ja monipuolisessa käytössä ennen rakentamisen alkamista ja sen aikana. Samalla kun suunnittelu ja rakentaminen etenevät, Malminkenttä palvelee helsinkiläisiä monipuolisena kymmenien hehtaarien virkistys-, tapahtuma- ja harrastuspaikkana. Kentän poikki on rakennettu kaksi uutta ulkoilureittiä jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Tattarisuon ja Malminkaaren välisen reittiyhteyden varrelle on suunniteltu myös ulkokuntoilu- ja leikkipaikka, jonka rakennustyöt käynnistyvät vuoden 2022 aikana.

Asuntorakentamisen aloittamisen edellytyksenä ovat esirakentaminen, putki- ja johtosiirrot, väistöt sekä katu-ja infrarakentaminen. Rakentaminen etenee vaiheittain ja siihen liittyvät toiminnot vaativat paljon tilaa. Vuoden 2022 aikana lentokentän alueella on suunniteltu aloitettavan mm. maakaasun runkoputken siirron toteuttaminen sekä uuden ajoyhteyden toteuttaminen kenttäalueen pohjoisosaan. Ajoyhteys tulee palvelemaan rakentamislogistiikkaa ja erilaista väliaikaiskäyttöä kuten tapahtumia. Lisäksi kenttäalueella tehdään maaperätutkimuksia ja esirakentamistöitä, rakennetaan koestabilointikenttiä, toteutetaan rakentamista tukevia varastoalueita, tehdään luontoselvityksiin liittyviä maastotöitä ja toteutetaan luonnonhoidon suunnitelmaa. Pelastuslaitoksen Malmin pelastusasema toimii alueella tiloissa, jotka on rakennettu Rajavartiolaitokselta vapautuneisiin halleihin. Pelastuslaitokselle on otettu käyttöön hälytysajoreitit entisen lentokenttäalueen poikki Tattariharjuntielle ja Malminraitille. Stadin ammatti- ja aikuisopistoa (STAO) varten on toteutettu logistiikkakoulutuksen väistötilat ja ajoharjoittelualue kentän eteläosaan alkuvuoden 2022 aikana. Malmin väistötila-alueet ovat käytössä ammattiopiston Roihupellon kampuksen rakentamisen ajan 2022 - 25.

Helsingin alueella on niukasti laajoja tapahtumakäyttöön soveltuvia ulkotiloja, joten Malminkenttää tullaan hyödyntämään tähän tarkoitukseen. Vuoden 2022 heinäkuussa kentän alueella järjestetään mm. palokuntanuorten kansainvälinen Eldis 22 -suurleiri, johon odotetaan 4 000 osallistujaa.

Frisbeegolfohjelma ja -linjaus

Helsingin frisbeegolfolosuhteiden kehittämistä ohjaa frisbeegolfohjelma, joka päivitetään 10 vuoden välein. Kaupunkiympäristön toimiala on parhaillaan laatimassa uutta frisbeegolfohjelmaa ja -linjausta, jotka valmistuvat vuoden 2022 aikana. Ohjelman päivityksestä vastaa kaupunkiympäristön toimiala yhteistyössä Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa. Ohjelma sisältää myös palvelulinjauksen, jossa kuvataan kyseisen toiminnon erityispiirteet, laatutaso ja reunaehdot. Ohjelma esitellään kaupunkiympäristölautakunnalle syksyllä 2022.

Frisbeegolfohjelman laatimisen taustalla ovat mm. kaupunkilaisten tarpeet, huolet ja toiveet frisbeegolfratojen järjestämisestä. Vuonna 2020 työn osallistavassa aloitusvaiheessa toteutettiin frisbeegolfohjelmaan liittyvä kysely, johon osallistui 820 vastaajaa. Kyselyn vastauksissa nousi esille lajin kasvavan suosion tuomat haasteet ja mahdollisuudet. Olemassa olevista radoista oltiin kiitollisia ja rataverkostoon pääosin tyytyväisiä. Suurimmaksi ongelmaksi koettiin olemassa olevien ratojen ruuhkaisuus ja kunto. Kehittämistoiveet liittyvät pitkälti ratakapasiteetin kehittämiseen: toiveita saatiin uusien ja monipuolisten ratojen rakentamisesta, eritasoisten harrastajien huomioimisesta ja olemassa olevien ratojen kunnostamisesta. Ratoja kunnostaessa toivottiin otettavan huomioon luonto, radan kunto, liikkuminen väylillä ja tiipaikat. Frisbeegolfratoihin liittyvien kommenttien lisäksi harjoittelijat toivoivat myös pienempiä harjoituspaikkoja. Harjoittelupaikkoihin toivottiin eri vaikeustasoja ja ratapituuksia sekä paikkoja harjoitella puttausta ja draiveja. (Frisbeegolf-ohjelma: Asukaskyselyn tuloksia, 2021.) Myös frisbeegolfratoja koskeva muu asukaspalaute on otettu huomioon ohjelman laatimisen yhteydessä. Frisbeegolfratoja koskevissa asukaspalautteissa korostuu mm. frisbeegolfkiekkojen aiheuttamat vaaratilanteet yleisillä puistoalueilla, harrastajien käytös, olemassa olevien ratojen kunto ja ratojen puutteellinen valaistus.

Helsingin frisbeegolfohjelma perustuu frisbeegolfin palveluverkostotarkasteluun, jonka tavoitteena on frisbeegolfpalvelun tasapuolisuus koko kaupungissa. Frisbeegolfohjelman toteuttamista ohjaa tavoitteellinen toteuttamisohjelma, jossa esitetään alustava suunnitelma uusien kohteiden toteuttamisesta sekä olemassa olevien kohteiden kunnossapito- ja huoltotöistä sekä tarpeista. Frisbeegolfohjelman 2022–2032 tavoitteena on parantaa nykyisten kohteiden kuntotasoa ja turvallisuutta sekä tarkastella uuden frisbeegolfradan mahdollista sijaintia kaakkoisessa suurpiirissä.

Uusien ratojen sijaintipaikkojen löytämistä Helsingin viheralueilta hankaloittaa etenkin 9–18 korin ratojen vaatima noin 6–25 hehtaarin suuri tilantarve. Suuren tilantarpeen lisäksi frisbeegolfradan suunnittelussa tulee ottaa huomioon myös alueen muut käyttäjät, mahdolliset vaaratilanteet sekä ympäristön kuluminen. Vilkkaassa käytössä olevaan puistoon frisbeegolfia ei kannata sijoittaa, sillä frisbeetä ei voi heittää, jos väylällä oleskelee muita ihmisiä. Viheralueen muut käyttäjät saattavat myös kokea lentävät kiekot uhkaavina ja siten vähentää alueiden muun virkistyskäytön houkuttelevuutta.

Palveluverkoston näkökulmasta Malmin alueella on jo kattavasti frisbeegolfratoja. Kivikon 18-väyläinen frisbeegolfrata sijaitsee reilun kilometrin päässä, ja se tullaan peruskorjaamaan vuoden 2022 aikana. Myös Siltamäen täyspitkän 18-väyläisen frisbeegolfradan palvelualue ulottuu Malmille asti. Lisäksi Savelanpuistossa on neljän korin frisbeegolfin harjoituspaikka.

Frisbeegolfalue Malminkentälle

Tilapäisen frisbeegolfradan toteuttamiseksi päivitetään väliaikaiskäytön yleissuunnitelmaa. Suunnittelun kautta tutkitaan Malminkentälle soveltuvan frisbeegolfin harrastuspaikan sijoittamista siten, että heittolinjat eivät häiritse alueen muuta virkistyskäyttöä. Ulkoilijoiden kulkua ei ole toistaiseksi rajoitettu Malminkentän alueella, mutta yhteentörmäyksien ja vaaratilanteiden todennäköisyyttä voidaan vähentää väylien ja koripaikkojen huolellisella suunnittelulla ja välttämällä ulkoilureittien risteämistä heittolinjojen kanssa.

Muiden ulkoilijoiden lisäksi väylien sijoittamisessa huomioidaan pelastuslaitoksen hälytysajoneuvojen reitit lentokenttäalueen poikki Tattariharjuntielle ja Malminraitille sekä muut väliaikaisen käytön aluevaraukset. Malminkentän pohjoisosissa huomioidaan maassa pesivä linnusto. Tällä alueella kulkua on ohjattu pesimäaikaan 1. huhtikuuta - 15. heinäkuuta välisenä aikana asfaltoiduille pinnoille ja ulkoilureiteille pesimärauhan takia. Malminkentän itäistä osaa hoidetaan väliaikaiskäytön aikana niittyalueena, jonka vuoksi alueelle ei voida osoittaa frisbeegolfväyliä.

Edelliset reunaehdot huomioon ottaen Malminkentän länsilaidalla sijaitsee noin 6 hehtaarin kokoinen tila, jonne voidaan tarkastella väliaikaisen frisbeegolfradan tai harjoituspaikan toteuttamismahdollisuutta. Alue on osoitettu Malminkentän väliaikaiskäytön yleissuunnitelmassa liikunta-alueeksi. Liitekartoilla 2 ja 3 on esitetty väliaikaiselle frisbeegolfalueelle soveltuva tilavaraus suhteessa Malminkentän liikkumisen rajoituksiin sekä väliaikaiskäytön yleissuunnitelmaan.

Väylien suunnittelussa voidaan huomioida esimerkiksi frisbeegolfin asukaskyselyssä toivottua pituusheittelyn harjoittelumahdollisuutta, johon Malminkenttä tarjoaa erinomaiset olosuhteet. Harrastuspaikan tarkempitasoinen suunnittelu ja väylien toteutussuunnittelu tulee kuitenkin tehdä tiiviissä yhteistyössä frisbeegolfseurojen kanssa, jotta alueesta saadaan kaikille alueen käyttäjille mieluinen ja turvallinen harrastuspaikka.

Uuden radan perustamisen kustannukset

Aloitteessa esitettyä 36 000 euron kustannusarviota ei ole tarkemmin avattu, joten ei ole tiedossa mistä aloitteen kustannukset koostuvat. Varsinkin pysyvien frisbeegolfratojen perustamiskustannukset ovat usein korkeammat, sillä kustannuksiin liittyy paljon muitakin rakenteita ja elementtejä kuin pelkät frisbeegolfrataan liittyvät kalusteet ja varusteet.

Frisbeegolfratojen investointikustannuksien suuruus on kohdekohtaista ja kustannuksiin vaikuttaa suuresti se mihin rata rakennetaan. Kustannusten suuruus riippuu esimerkiksi radan koosta, heittopaikkojen ja koripaikkojen lukumäärästä, maastonmuotoilusta, pohjarakentamisolosuhteista sekä muista radan varusteista ja kalusteista. Esimerkiksi Vuosaaren 9-väyläisen frisbeegolfradan rakentamisen kustannukset ovat noin 135 000 euroa ja Kivikon 18-väyläisen frisbeegolfradan peruskorjauksen kustannukset ovat noin 453 000 euroa.

Frisbeegolfratojen investointikustannukset koostuvat suunnittelusta ja rakentamisesta sekä radan kunnossapidosta. Rakentaminen sisältää mm. olemassa olevien rakenteiden mahdollista purkamista ja kunnostamista, maastonmuotoilua, päällys- ja pintarakenteita, radan kalusteita ja varusteita. Frisbeegolfradan varusteista ovat mm. heittopaikat, koripaikat sekä väyläopasteet. Radoille suunnitellaan usein myös muita kalusteita kuten roska-astioita ja penkkejä. Frisbeegolfradoille toteutetaan usein myös käyttäjien toiveesta valaistus, jonka kustannukset ovat usein korkeat. Lisäksi radoilla tehdään erilaista maastonmuokkausta ja puiden suojausta.

Frisbeegolfalueet vaativat paljon tilaa, joten kustannuksiin liittyy usein myös muun puistoalueen suunnittelu-, rakentamis- ja kunnossapitokustannuksia. Toteuttamisen lisäksi radan kuntoa pitää ylläpitää. Ylläpitokustannuksiin vaikuttavat mm. alueen hoitoluokka, valitut ratkaisut ja käytön määrä, niittotyöt ja puhtaanpito.

Tilapäinen frisbeegolfrata voitaisiin toteuttaa Malminkentälle pienemmin kustannuksin, mikäli radan perustamistapa on kevyempi. Tällöin esimerkiksi maastoa ei muotoilla radan väliaikaisuuden vuoksi eikä alueelle istuteta suuressa määrin kasvillisuutta väliaikaisen radan perustamista varten. Alueen niittäminen on tarpeellista sekä frisbeegolfin että alueen luonnonhoidon näkökulmasta.

Lähteet: Frisbeegolf-ohjelma: Asukaskyselyn tuloksia (2021). Kooste 18.2.2021. Sitowise. Helsingin kaupunki: kaupunkiympäristön toimiala, Julkinen tila ja maisemasuunnitteluyksikkö. Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan julkaisuja

https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/kulttuuri-ja-vapaa-aika/liikunta/Frisbeegolf_kysely_tulokset_raportti.pdf

Lautakunta katsoi, että frisbeegolfradan kustannuksiin tulee kiinnittää suunnittelussa erityistä huomiota, aloitteen suuntaa antavan kustannusarvion mukaisesti. Lisäksi radan luonto- ja ympäristövaikutuksiin tulee kiinnittää asianmukaista huomiota alueen uhanalaiseksi luokitellun niittyluontotyypin suojelun varmistamiseksi.

Käsittely

Vastaehdotus 1:
Mika Raatikainen: Uusien ratojen sijoittamisen mahdollisuuksia tulisi tarkastella palveluverkoston näkökulmasta siten, että niitä pyritään sijoittamaan ensisijaisesti alueille, joilla lajin harrastusmahdollisuudet ovat heikoimpia. Malmin välittömässä läheisyydessä on jo Kivikon frisbeegolfrata.

Kannattaja: Atte Kaleva

Vastaehdotus 2:
Mika Raatikainen: Lautakunta katsoo, että frisbeegolfradan kustannuksiin tulee kiinnittää suunnittelussa erityistä huomiota, aloitteen suuntaa antavan kustannusarvion mukaisesti. Lisäksi radan luonto- ja ympäristövaikutuksiin tulee kiinnittää asianmukaista huomiota alueen uhanalaiseksi luokitellun niittyluontotyypin suojelun varmistamiseksi.

Kannattaja: Anni Sinnemäki

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Mika Raatikaisen vastaehdotuksen 2 mukaan muutetun ehdotuksen.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Mika Raatikaisen vastaehdotuksen 1 mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 10
Simon Granroth, Jenni Hjelt, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Tuomas Nevanlinna, Jenni Pajunen, Arvind Ramachandran, Saana Rossi, Anni Sinnemäki, Joona Turtiainen

Ei-äänet: 2
Atte Kaleva, Mika Raatikainen

Poissa: 1
Risto Rautava

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 2 (1 poissa).

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Kaisa Jama, tiimipäällikkö, puhelin: 310 22980

kaisa.jama(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuustoaloite 16.02.2022 Tuomi-Nikula Tuomas Frisbeegolfrata Malmin entiselle lentokentälle

2

Kartta: Malminkentän liikkumisen rajoitukset

3

Kartta: Malminkentän väliaikaiskäytön yleissuunnitelma

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Malminkentän väliaikaiskäyttö

Malminkentälle suunnitellaan uutta kaupunkikokonaisuutta noin 25 000 uudelle asukkaalle Helsingin yleiskaavan ja Malmin lentoaseman alueen kaavarungon mukaisesti. Kaupunki valmistelee Malmin entisen lentokentän alueen rakentamista, joka tulee kestämään noin 25 - 30 vuotta.

Alueelle on laadittu väliaikaiskäyttöä ohjaava yleissuunnitelma (Sitowise. 2019) seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi, eli vuosille 2020 - 2030. Väliaikaiskäytön yleissuunnitelma perustuu Malmin lentokenttäalueen kaavarungon mukaiseen uuteen maankäyttöön ja sen rakentamisjärjestykseen. Aluetta asemakaavoitetaan ja rakennetaan etelästä päin, ja se toimii usean vuoden ajan erilaisen väliaikaisen käytön alueena. Yleissuunnitelmassa on esitetty sijainnit uusille ja olemassa oleville ulkoilureiteille sekä erilaisille toiminnoille varatut alueet. Suunnitelmassa on määritelty uusia kävelyn ja pyöräilyn reittiyhteyksiä sekä aluevarauksia väliaikaisille virkistys-, liikunta- ja tapahtumatoiminnoille, koulutustoiminnoille, varastoinnille sekä maamassa- ja lumilogistiikalle sekä tarvittavat ajoyhteydet niille. Työssä on hahmoteltu myös esirakentamiseen liittyvien hulevesialtaiden ja uomien siirtojen aikataulua suhteessa väliaikaiskäytön yleissuunnitelmaan. Suunnitelmassa huomioidaan ulkoilureittien vaiheistus ja muutokset alueen rakentuessa. Työssä ei ole ideoitu tarkemmin väliaikaisten toimintojen sisältöä, vaan erityyppisille toiminnoille on esitetty alustavat tilavaraukset lentokentän alueella.

Malmin entisen lentokentän aidattu alue on avattu kaupunkilaisten käyttöön 2. helmikuuta 2022. Tavoitteena on pitää alue mahdollisimman aktiivisessa ja monipuolisessa käytössä ennen rakentamisen alkamista ja sen aikana. Samalla kun suunnittelu ja rakentaminen etenevät, Malminkenttä palvelee helsinkiläisiä monipuolisena kymmenien hehtaarien virkistys-, tapahtuma- ja harrastuspaikkana. Kentän poikki on rakennettu kaksi uutta ulkoilureittiä jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Tattarisuon ja Malminkaaren välisen reittiyhteyden varrelle on suunniteltu myös ulkokuntoilu- ja leikkipaikka, jonka rakennustyöt käynnistyvät vuoden 2022 aikana.

Asuntorakentamisen aloittamisen edellytyksenä ovat esirakentaminen, putki- ja johtosiirrot, väistöt sekä katu-ja infrarakentaminen. Rakentaminen etenee vaiheittain ja siihen liittyvät toiminnot vaativat paljon tilaa. Vuoden 2022 aikana lentokentän alueella on suunniteltu aloitettavan mm. maakaasun runkoputken siirron toteuttaminen sekä uuden ajoyhteyden toteuttaminen kenttäalueen pohjoisosaan. Ajoyhteys tulee palvelemaan rakentamislogistiikkaa ja erilaista väliaikaiskäyttöä kuten tapahtumia. Lisäksi kenttäalueella tehdään maaperätutkimuksia ja esirakentamistöitä, rakennetaan koestabilointikenttiä, toteutetaan rakentamista tukevia varastoalueita, tehdään luontoselvityksiin liittyviä maastotöitä ja toteutetaan luonnonhoidon suunnitelmaa. Pelastuslaitoksen Malmin pelastusasema toimii alueella tiloissa, jotka on rakennettu Rajavartiolaitokselta vapautuneisiin halleihin. Pelastuslaitokselle on otettu käyttöön hälytysajoreitit entisen lentokenttäalueen poikki Tattariharjuntielle ja Malminraitille. Stadin ammatti- ja aikuisopistoa (STAO) varten on toteutettu logistiikkakoulutuksen väistötilat ja ajoharjoittelualue kentän eteläosaan alkuvuoden 2022 aikana. Malmin väistötila-alueet ovat käytössä ammattiopiston Roihupellon kampuksen rakentamisen ajan 2022 - 25.

Helsingin alueella on niukasti laajoja tapahtumakäyttöön soveltuvia ulkotiloja, joten Malminkenttää tullaan hyödyntämään tähän tarkoitukseen. Vuoden 2022 heinäkuussa kentän alueella järjestetään mm. palokuntanuorten kansainvälinen Eldis 22 -suurleiri, johon odotetaan 4 000 osallistujaa.

Frisbeegolfohjelma ja -linjaus

Helsingin frisbeegolfolosuhteiden kehittämistä ohjaa frisbeegolfohjelma, joka päivitetään 10 vuoden välein. Kaupunkiympäristön toimiala on parhaillaan laatimassa uutta frisbeegolfohjelmaa ja -linjausta, jotka valmistuvat vuoden 2022 aikana. Ohjelman päivityksestä vastaa kaupunkiympäristön toimiala yhteistyössä Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa. Ohjelma sisältää myös palvelulinjauksen, jossa kuvataan kyseisen toiminnon erityispiirteet, laatutaso ja reunaehdot. Ohjelma esitellään kaupunkiympäristölautakunnalle syksyllä 2022.

Frisbeegolfohjelman laatimisen taustalla ovat mm. kaupunkilaisten tarpeet, huolet ja toiveet frisbeegolfratojen järjestämisestä. Vuonna 2020 työn osallistavassa aloitusvaiheessa toteutettiin frisbeegolfohjelmaan liittyvä kysely, johon osallistui 820 vastaajaa. Kyselyn vastauksissa nousi esille lajin kasvavan suosion tuomat haasteet ja mahdollisuudet. Olemassa olevista radoista oltiin kiitollisia ja rataverkostoon pääosin tyytyväisiä. Suurimmaksi ongelmaksi koettiin olemassa olevien ratojen ruuhkaisuus ja kunto. Kehittämistoiveet liittyvät pitkälti ratakapasiteetin kehittämiseen: toiveita saatiin uusien ja monipuolisten ratojen rakentamisesta, eritasoisten harrastajien huomioimisesta ja olemassa olevien ratojen kunnostamisesta. Ratoja kunnostaessa toivottiin otettavan huomioon luonto, radan kunto, liikkuminen väylillä ja tiipaikat. Frisbeegolfratoihin liittyvien kommenttien lisäksi harjoittelijat toivoivat myös pienempiä harjoituspaikkoja. Harjoittelupaikkoihin toivottiin eri vaikeustasoja ja ratapituuksia sekä paikkoja harjoitella puttausta ja draiveja. (Frisbeegolf-ohjelma: Asukaskyselyn tuloksia, 2021.) Myös frisbeegolfratoja koskeva muu asukaspalaute on otettu huomioon ohjelman laatimisen yhteydessä. Frisbeegolfratoja koskevissa asukaspalautteissa korostuu mm. frisbeegolfkiekkojen aiheuttamat vaaratilanteet yleisillä puistoalueilla, harrastajien käytös, olemassa olevien ratojen kunto ja ratojen puutteellinen valaistus.

Helsingin frisbeegolfohjelma perustuu frisbeegolfin palveluverkostotarkasteluun, jonka tavoitteena on frisbeegolfpalvelun tasapuolisuus koko kaupungissa. Frisbeegolfohjelman toteuttamista ohjaa tavoitteellinen toteuttamisohjelma, jossa esitetään alustava suunnitelma uusien kohteiden toteuttamisesta sekä olemassa olevien kohteiden kunnossapito- ja huoltotöistä sekä tarpeista. Frisbeegolfohjelman 2022–2032 tavoitteena on parantaa nykyisten kohteiden kuntotasoa ja turvallisuutta sekä tarkastella uuden frisbeegolfradan mahdollista sijaintia kaakkoisessa suurpiirissä.

Uusien ratojen sijaintipaikkojen löytämistä Helsingin viheralueilta hankaloittaa etenkin 9–18 korin ratojen vaatima noin 6–25 hehtaarin suuri tilantarve. Suuren tilantarpeen lisäksi frisbeegolfradan suunnittelussa tulee ottaa huomioon myös alueen muut käyttäjät, mahdolliset vaaratilanteet sekä ympäristön kuluminen. Vilkkaassa käytössä olevaan puistoon frisbeegolfia ei kannata sijoittaa, sillä frisbeetä ei voi heittää, jos väylällä oleskelee muita ihmisiä. Viheralueen muut käyttäjät saattavat myös kokea lentävät kiekot uhkaavina ja siten vähentää alueiden muun virkistyskäytön houkuttelevuutta.

Palveluverkoston näkökulmasta Malmin alueella on jo kattavasti frisbeegolfratoja. Kivikon 18-väyläinen frisbeegolfrata sijaitsee reilun kilometrin päässä, ja se tullaan peruskorjaamaan vuoden 2022 aikana. Myös Siltamäen täyspitkän 18-väyläisen frisbeegolfradan palvelualue ulottuu Malmille asti. Lisäksi Savelanpuistossa on neljän korin frisbeegolfin harjoituspaikka.

Frisbeegolfalue Malminkentälle

Tilapäisen frisbeegolfradan toteuttamiseksi päivitetään väliaikaiskäytön yleissuunnitelmaa. Suunnittelun kautta tutkitaan Malminkentälle soveltuvan frisbeegolfin harrastuspaikan sijoittamista siten, että heittolinjat eivät häiritse alueen muuta virkistyskäyttöä. Ulkoilijoiden kulkua ei ole toistaiseksi rajoitettu Malminkentän alueella, mutta yhteentörmäyksien ja vaaratilanteiden todennäköisyyttä voidaan vähentää väylien ja koripaikkojen huolellisella suunnittelulla ja välttämällä ulkoilureittien risteämistä heittolinjojen kanssa.

Muiden ulkoilijoiden lisäksi väylien sijoittamisessa huomioidaan pelastuslaitoksen hälytysajoneuvojen reitit lentokenttäalueen poikki Tattariharjuntielle ja Malminraitille sekä muut väliaikaisen käytön aluevaraukset. Malminkentän pohjoisosissa huomioidaan maassa pesivä linnusto. Tällä alueella kulkua on ohjattu pesimäaikaan 1. huhtikuuta - 15. heinäkuuta välisenä aikana asfaltoiduille pinnoille ja ulkoilureiteille pesimärauhan takia. Malminkentän itäistä osaa hoidetaan väliaikaiskäytön aikana niittyalueena, jonka vuoksi alueelle ei voida osoittaa frisbeegolfväyliä.

Edelliset reunaehdot huomioon ottaen Malminkentän länsilaidalla sijaitsee noin 6 hehtaarin kokoinen tila, jonne voidaan tarkastella väliaikaisen frisbeegolfradan tai harjoituspaikan toteuttamismahdollisuutta. Alue on osoitettu Malminkentän väliaikaiskäytön yleissuunnitelmassa liikunta-alueeksi. Liitekartoilla 2 ja 3 on esitetty väliaikaiselle frisbeegolfalueelle soveltuva tilavaraus suhteessa Malminkentän liikkumisen rajoituksiin sekä väliaikaiskäytön yleissuunnitelmaan.

Väylien suunnittelussa voidaan huomioida esimerkiksi frisbeegolfin asukaskyselyssä toivottua pituusheittelyn harjoittelumahdollisuutta, johon Malminkenttä tarjoaa erinomaiset olosuhteet. Harrastuspaikan tarkempitasoinen suunnittelu ja väylien toteutussuunnittelu tulee kuitenkin tehdä tiiviissä yhteistyössä frisbeegolfseurojen kanssa, jotta alueesta saadaan kaikille alueen käyttäjille mieluinen ja turvallinen harrastuspaikka.

Uuden radan perustamisen kustannukset

Aloitteessa esitettyä 36 000 euron kustannusarviota ei ole tarkemmin avattu, joten ei ole tiedossa mistä aloitteen kustannukset koostuvat. Varsinkin pysyvien frisbeegolfratojen perustamiskustannukset ovat usein korkeammat, sillä kustannuksiin liittyy paljon muitakin rakenteita ja elementtejä kuin pelkät frisbeegolfrataan liittyvät kalusteet ja varusteet.

Frisbeegolfratojen investointikustannuksien suuruus on kohdekohtaista ja kustannuksiin vaikuttaa suuresti se mihin rata rakennetaan. Kustannusten suuruus riippuu esimerkiksi radan koosta, heittopaikkojen ja koripaikkojen lukumäärästä, maastonmuotoilusta, pohjarakentamisolosuhteista sekä muista radan varusteista ja kalusteista. Esimerkiksi Vuosaaren 9-väyläisen frisbeegolfradan rakentamisen kustannukset ovat noin 135 000 euroa ja Kivikon 18-väyläisen frisbeegolfradan peruskorjauksen kustannukset ovat noin 453 000 euroa.

Frisbeegolfratojen investointikustannukset koostuvat suunnittelusta ja rakentamisesta sekä radan kunnossapidosta. Rakentaminen sisältää mm. olemassa olevien rakenteiden mahdollista purkamista ja kunnostamista, maastonmuotoilua, päällys- ja pintarakenteita, radan kalusteita ja varusteita. Frisbeegolfradan varusteista ovat mm. heittopaikat, koripaikat sekä väyläopasteet. Radoille suunnitellaan usein myös muita kalusteita kuten roska-astioita ja penkkejä. Frisbeegolfradoille toteutetaan usein myös käyttäjien toiveesta valaistus, jonka kustannukset ovat usein korkeat. Lisäksi radoilla tehdään erilaista maastonmuokkausta ja puiden suojausta.

Frisbeegolfalueet vaativat paljon tilaa, joten kustannuksiin liittyy usein myös muun puistoalueen suunnittelu-, rakentamis- ja kunnossapitokustannuksia. Toteuttamisen lisäksi radan kuntoa pitää ylläpitää. Ylläpitokustannuksiin vaikuttavat mm. alueen hoitoluokka, valitut ratkaisut ja käytön määrä, niittotyöt ja puhtaanpito.

Tilapäinen frisbeegolfrata voitaisiin toteuttaa Malminkentälle pienemmin kustannuksin, mikäli radan perustamistapa on kevyempi. Tällöin esimerkiksi maastoa ei muotoilla radan väliaikaisuuden vuoksi eikä alueelle istuteta suuressa määrin kasvillisuutta väliaikaisen radan perustamista varten. Alueen niittäminen on tarpeellista sekä frisbeegolfin että alueen luonnonhoidon näkökulmasta.

Lähteet: Frisbeegolf-ohjelma: Asukaskyselyn tuloksia (2021). Kooste 18.2.2021. Sitowise. Helsingin kaupunki: kaupunkiympäristön toimiala, Julkinen tila ja maisemasuunnitteluyksikkö. Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan julkaisuja

https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/kulttuuri-ja-vapaa-aika/liikunta/Frisbeegolf_kysely_tulokset_raportti.pdf

Esittelijän perustelut

Valtuustoaloite

Valtuutettu Tuomas Tuomi-Nikula ja 11 muuta allekirjoittanutta ovat tehneet 16.2.2022 seuraavan valtuustoaloitteen:

Helsingissä on huutava pula frisbeegolfradasta. 18 väyläisen radan kustannukset ovat 36 000€. Rata on helppo purkaa, kun alueen muu käyttö etenee tulevaisuudessa. Laji on todella suosittu, eikä nykyiset harrastuspaikat riitä käyttäjille. Vähintään kerran viikossa frisbeegolfia harrastaa Suomessa tutkimuksen mukaan arviolta 49 000 henkilöä. Lajia harrastetaan ympäri vuoden. Frisbeegolf on vuonna 2020 yläkouluikäisten poikien toive harrastusten listalla toisena. Korona-aikana lajin harrastaminen on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Lajin harrastaminen on maksutonta harrastajille. VTT:n ulkoliikuntapaikkojen laatu ja kustannukset loppuraportin mukaan kokonaiskustannukset yhtä liikunnallista käyntikertaa kohden ovat kaikkein pienimmät frisbeegolfradalla (0,26 €/Lkk). Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Malmin entiselle lentokentälle avataan frisbeegolfrata siksi aikaa, kun alue ei vielä ole rakentunut.

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 31.5.2022 mennessä. Lausunnolle on saatu lisäaikaa 7.6.2022 asti.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Kaisa Jama, tiimipäällikkö, puhelin: 310 22980

kaisa.jama(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuustoaloite 16.02.2022 Tuomi-Nikula Tuomas Frisbeegolfrata Malmin entiselle lentokentälle

2

Kartta: Malminkentän liikkumisen rajoitukset

3

Kartta: Malminkentän väliaikaiskäytön yleissuunnitelma

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566