Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2022 | 1 (3) |
Kaupunkiympäristölautakunta |
|
| |
|
| Asia/19 | |
| 26.04.2022 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 260
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Otso Kivekkään toivomusponnesta, joka koskee Koivusaaren liittymän toteutusta
HEL 2021-010132 T 00 00 03
Hankenumero 5264_216
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Otso Kivekäs: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Mikko Reinikainen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 37206
mikko.reinikainen(a)hel.fi
Jukka-Pekka Tarkkala, projektinjohtaja, puhelin: 310 37302
jukka.tarkkala(a)hel.fi
Olga Veikkolainen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37280
olga.veikkolainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kivekäs Otso, toivomusponsi, Kvsto 8.9.2021 asia 9 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle:
Koivusaaren eritasoliittymää on suunniteltu yhteistyössä valtion (ELY-keskus, Väylävirasto) Koivusaaren osayleiskaavasta lähtien. Liittymäratkaisua on suunniteltu Länsiväylän aluevaraussuunnitelmassa ja sen jälkeen tiesuunnitelman luonnoksessa ja liittymän tilanvarausta on osayleiskaavavaiheessa pienennetty mm. poistamalla risteyksen läpi kulkevat rinnakkaisrampit ja pienentämällä liityntäramppien geometriaa. Asemakaavassa esitetty tilanvaraus Länsiväylälle (LT) on valtion kanssa neuvotellun mukainen.
Länsiväylällä tulee olla eritasoliittymä suurten liikennemäärien vuoksi, joten vaihtoehtona ei voi olla tasoliittymä. Länsiväylä on moottoritie. Asemakaavoituksen yhteydessä laadittu alustava tiesuunnitelma ei liittymäramppien osalta täytä kaikkia suunnitteluohjeen mukaisia vaatimuksia, mutta tällainen ratkaisu on hyväksytty ELY-keskuksessa ja Väylävirastossa. Valtio on osoittanut asemakaavoituksen aikana halukkuutta neuvotella eritasoliittymän toteutustavasta.
Risteys on sijoitettu Koivusaaren länsipuolelle niin, että Lauttasaaresta Koivusaareen johtava Vaskilahdenkatu voidaan rakentaa suunnitellulle paikalleen Länsiväylän eteläpuolelle ja Länsiväylän liityntärampit eivät sijoitu liian lähelle Lauttasaaressa sijaitsevia asuinkortteleita. Valittu risteystyyppi Länsiväylälle on Koivusaaren kaupunkirakenteen kannalta luonteva, koska liittymärampit eivät pilko Koivusaaren keskustakortteleita liian pieniin osiin ja Koivusaaren puistokatu jatkuu Länsiväylän yli yhtenäisenä katutilana korttelirakenteen rajaamana.
Koivusaareen tarvitaan katuyhteys Lauttasaaresta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, joten Vaskilahdenkatu rakennetaan niin pian kuin mahdollista. Katu sijoittuu moottoritien erkanemisrampin kohdalle. Kadun rakentamisen aikana Espoosta ajetaan läntiseen Lauttasaareen Lemislahden liittymän ja Lauttasaarentien kautta. Se miten Länsiväylältä järjestetään väliaikainen ajoyhteys Vaskilahdenkadulle, ei ole vielä tiedossa. Tähän vaikuttavat muut rakennustyöt ja liikenteelliset tarpeet.
Koivusaaren eritasoliittymän pohjoispuoleisten ramppien rakentaminen ajoittuu väistämättä muutamaa vuotta myöhemmäksi, sillä alueella on tehtävä paljon esirakentamista. Pysyvää ajoyhteyttä ei myöskään tarvita ennen kuin Koivusaaren puistokatu ja risteyssilta on rakennettu Länsiväylän kohdalla.
Vuonna 2016 on selvitetty mahdollisuutta muuttaa liittymän muotoa katumaiseksi sellaisessa tilanteessa, että Länsiväylä ei olisi enää maantie ja ramppien liikennemäärät olisivat pienemmät. Katumainen liittymä johtaa liikennevaloihin rampeilla. Tämä vaikuttaa ramppien pituuksiin ja vilkkaan liikenteen aikana suureen nopeuseroon vierekkäisten kaistojen välillä. Suurten erikoiskuljetusten reitti Länsisatamasta lännen suuntaan vaikuttaa myös väylägeometriaan.
Kaupunkiympäristön toimialalla on käynnistetty Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan laatiminen, jonka tarkastelualue ulottuu aina Salmisaaresta Koivusaaren liittymään asti. Osayleiskaavatyössä tarkastellaan edelleen liikennejärjestelmää ja mahdollisuuksia maankäytön ja väylän suunnitteluun Länsiväylän varrella.
Esittelijän perustelut
Toivomusponsi
Hyväksyessään 8.9.2021 Koivusaaren asemakaavan ja asemakaavan muutoksen kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan valtuutettu Otso Kivekkään toivomusponnen:
Selvitetään mahdollisuudet vaiheistaa Koivusaaren toteutusta siten, että liittymäratkaisu toteutetaan myöhäisessä vaiheessa, jotta toteutustavasta on mahdollisuus neuvotella, mikäli valtio osoittaisi siihen halukkuutta.
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 11.5.2022 mennessä.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Mikko Reinikainen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 37206
mikko.reinikainen(a)hel.fi
Jukka-Pekka Tarkkala, projektinjohtaja, puhelin: 310 37302
jukka.tarkkala(a)hel.fi
Olga Veikkolainen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37280
olga.veikkolainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Kivekäs Otso, toivomusponsi, Kvsto 8.9.2021 asia 9 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|