Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2022

1 (7)

Kaupunkiympäristölautakunta

 

 

 

 

Asia/23

 

26.04.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 264

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 1.12.2021 § 201 (autovaurio)

HEL 2021-009990 T 03 01 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 1.12.2021 (201 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 1.12.2021 (201 §) päätöksellään hylännyt Nauvontiellä tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan 297,50 euron suuruisen vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 27.8.2021 klo 9.00 osoitteessa Nauvontie 16-18 tapahtuneeseen auton vaurioitumiseen liittyen. Hakijan auton rengas oli vaurioitunut ajettaessa ajoradalla sijainneeseen kuoppaan. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että ajoradalla olleessa kuopassa ei ollut enää kysymys lievästä vauriosta, jollainen olisi kaupungin oman hoitoluokituksen mukaan hyväksyttävissä II hoitoluokan kadulla, vaan kuoppa  oli päässyt kasvamaan merkitykselliseksi ja aiheuttanut vaurion. Vaaraa ei oltu merkitty, rajattu tai tilapäisesti estetty. Hakijan käsityksen mukaan kuoppa oli syvempi kuin kaupungin toteama 4-5 senttimetriä. Kuopan väistäminen turvallisesti ei hakijan käsityksen mukaan ollut mahdollista huomioon ottaen muut tienkäyttäjät. Hakija kiistää itse rikkoneensa tieliikennelain mukaista huolellisuusvelvoitettaan tilanteessa.

Perustelut

Lautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyi yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen pelkkä asfaltin purkauma ei yksinään aiheuta kaupungin vahingonkorvausvastuuta, vaan edellytyksenä on, että kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, joten pelkästään siitä sinänsä riidattomasta seikasta, että epätasainen päällysteen kohta on ollut aiheuttamassa ajoneuvon vaurioitumista, ei yksinään seuraa kunnossapitovelvollisen vahingonkorvausvastuuta.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten ja kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta.

Katualueen kunnossapidosta vastaavan selvityksen mukaan 16.8.2021 suoritetun tarkastuskierroksen yhteydessä otetun kuvan mukaan oli kokemukseen perustuen päätelty kuopan syvyydeksi n. 4-5 cm, koska reikä oli sellainen, josta asfaltin päällimmäinen kerros oli irronnut. Näyttöä siitä, että tätä kunnossapidon alueyksikön selvityksessään antamaa arviota olisi aihetta epäillä, ei ole esitetty. Tämän syvyinen kuoppa on sellainen, jonka katsotaan olevan vielä lievä vaurio. Kuoppaan oli kuitenkin saman tien tilattu kuumavalupaikkaus, joka oli saatu suoritettua 1.9.2021. 4-5 cm syvyisen kuopan ei ole käytännössä katsottu edellyttävän erillistäyttöä ennen kuumavalupaikkauksen suorittamista.

Tapahtuma-ajankohtana (27.8.2021 klo 9.00) sää- ja näkyvyysolosuhteet ovat olleet sellaiset, että huolellisuutta noudattaen ajoradan pinnoitteen purkauma on kaupungin käsityksen mukaan ollut kuljettajan helposti havaittavissa ja sopivaa tilannenopeutta noudattaen turvallisesti väistettävissä. Yksikön päällikön päätös perustuu vallinneiden sääolosuhteiden osalta Ilmatieteen laitoksen tietoihin (ei sadetta, lämpötila 13.2 astetta).

Kunnossapito on seurannut ajoradan kuntoa ja tilannut valuasfalttipaikkauksen paikalle heti kuopan havaittuaan. Pinnoitteen purkauma ei kaupungin näkemyksen mukaan ole muodostanut sellaista vaaraa, ettei katualueen kunnon voitaisi sen vuoksi katsoa täyttäneen II-hoitoluokan ajoradalle asetettavia tyydyttävän tason vaatimuksia myös ennen korjauksen suorittamista.

Nauvontien liikennemääräksi on viimeisimmässä mittauksessa (v. 2016) laskettu 3 660 autoa vuorokaudessa (= vuoden keskimääräinen arkivuorokausiliikenne, KAVL). Kohtalaisen suuresta liikenteen määrästä huolimatta kuopasta ei ole tullut kaupungille ilmoituksia ennen hakijan vahinkoa, mikä osoittaa, että kuoppa on ollut huolellisuutta noudattaen väistettävissä. Kadun kuntoa on tarkkailtu säännöllisesti ja kuoppa on havaittu ennen vahinkoa kaupungin toimesta. Korjaus on tilattu välittömästi kun vaurio on huomattu. Kaupunki katsoo toimineensa kunnossapidon osalta huolellisesti ja kunnossapitolain ja sen nojalla annettujen alempien normien mukaisesti.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvolle aiheutuneesta vahingosta. 

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 310 24512

kymp.korvausasiat(a)hel.fi

Liitteet

1

OIkaisuvaatimus 3.12.2021

2

Oikaisuvaatimus 3.12.2021, saate

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi e-kirjeenä 3.12.2021. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 3.12.2021 eli säädetyssä määräajassa.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 310 24512

kymp.korvausasiat(a)hel.fi

Liitteet

1

OIkaisuvaatimus 3.12.2021

2

Oikaisuvaatimus 3.12.2021, saate

Oheismateriaali

1

HEL2021-009990

2

HEL2021-009990

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Yksikön päällikkö 01.12.2021 § 201

HEL 2021-009990 T 03 01 00

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 8.9.2021 esittänyt kaupungille 297,50 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 27.8.2021 klo 9.00 ajettaessa ajoradalla olleeseen kuoppaan osoitteessa Nauvontie.

Kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Nauvontie on kokoojakatu, ja luokiteltu hoitoluokkaan II. Sen päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta taholta. Selvityksen mukaan vahingon aiheuttanut kuoppa on havaittu kunnossapidon toimesta 16.8.2021, jolloin asfaltin päällimmäinen kerros on ollut irronnut ja kuopan syvyys on tuolloin ollut 4-5 senttimetriä, joten vaurio on ollut vielä lievä. Kuoppaan on tuolloin tilattu kuumavalupaikkaus. Kuoppa on paikattu 1.9.2021. Paikkaus on tehty mahdollisimman pian sen jälkeen, kun kunnossapidosta vastaavat ovat päällystevaurion huomanneet.

Aurinko on noussut vahinkoaamuna kello 6.01. Ilmatieteenlaitoksen Kaisaniemen sääaseman mukaan vahinkohetkellä ei ole satanut ja lämpötila on ollut 13,2°C.

Pelkkä asfaltin päällystevaurio ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitäjä vapautuu vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.

Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun. Vaikka päällystevauriot olisivatkin joskus hankalia havaita, ajoneuvojen kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. Kuoppa on ollut myös havaittavissa ja väistettävissä sen sijainti ajoradalla, sää- ja keliolosuhteet huomioiden.

Vahinkopaikka on hoitoluokkaan II kuuluva ajorata, jonka päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Asfaltin vauriosta ei ollut tullut kaupungille ilmoituksia ennen vahinkoa, ja se on käyty korjaamassa mahdollisimman pian sen jälkeen, kun kaupunki on sen havainnut.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki on ryhtynyt toimenpiteisiin huomattuaan kuopan. Kadun kuntoa on tarkkailtu säännöllisesti, ja kuoppa on havaittu ennen vahinkoa kaupungin toimesta. Kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti ja kunnossapitolain mukaisesti, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §,  6 luku 1 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Lisätiedot

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 310 38506

kymp.korvausasiat(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566