Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 9/2022 | 1 (5) |
Kaupunkiympäristölautakunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 15.03.2022 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 159
Koirasaarentie välien Haakoninlahdenkatu–Stansvikinpolku ja Gunillantie−Jurmonkuja katusuunnitelmien hyväksyminen, Laajasalo
HEL 2021-013372 T 10 05 02
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä seuraavat katusuunnitelmat:
Koirasaarentie välillä Haakoninlahdenkatu−Stansvikinpolku piirustus nro 31409/1 muutettu 27.1.2022
Koirasaarentie välillä Gunillantie−Jurmonkuja piirustus nro 31409/2
Lisäksi lautakunta päätti määrätä tämän katusuunnitelmien hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Esittelijä
vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen
Lisätiedot
Taru Sihvonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38434
taru.sihvonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suunnitelmaselostus nro 31409/1-2 |
2 | Suunnitelmapiirustus nro 31409/1 |
3 | Suunnitelmapiirustus nro 31409/1 muutettu 27.1.2022 |
4 | Suunnitelmapiirustus nro 31409/2 |
5 | Vuorovaikutusmuistio |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Koirasaarentie on nykyinen alueellinen kokoojakatu, johon liittyy katusuunnitelmien alueella viisi katua: Haakoninlahdenkatu, Stansvikintie ja Kaivoshuvilankuja sekä Gunillantie ja Jurmonkuja. Katu rajautuu rakennettuihin ja rakentamattomiin tontteihin sekä viheralueisiin.
Katusuunnitelmat perustuvat voimassa oleviin asemakaavoihin nro 11910 (tullut voimaan 31.11.2012) ja nro 11820 (tullut voimaan 8.6.2012).
Yleisten töiden lautakunta on hyväksynyt raitiotien sisältävät Koirasaarentien katusuunnitelmat aiemmin 14.8.2012 ja 26.2.2013. Suunnitelmat on sittemmin toteutettu ensimmäiseen rakentamisvaiheeseen: kadun reunoilla on jalkakäytävät ja niiden vieressä ajokaistat, jotka toimivat nyt väliaikaisesti pysäköintikaistoina. Katualueen keskellä on joukkoliikennekaistat, jotka toimivat nyt väliaikaisesti ajoneuvoliikenteen kaistoina. Pyöräily on lopputilanteessa pyöräkaistoilla, mutta nyt väliaikaisesti ajokaistoilla. Haakoninlahdenkadun, Gunillantien ja Jurmonkujan liittymät on aiemmin hyväksytyissä katusuunnitelmissa esitetty kiertoliittyminä, joissa on lopputilanteessa raitiovaunuvalot. Liittymät on toteutettu nyt ensimmäisessä rakentamisvaiheessa valo-ohjaamattomina kiertoliittyminä.
Suunnittelualueella on uutta asutusta ja palveluja kuten kaksi päiväkotia. Alueen rakentaminen on vilkasta. Koirasaarentie on osa kantakaupungin ja Laajasalon yhdistävää raitiotieyhteyttä. Koirasaarentie on myös osa pyöräilyn baanaverkkoa.
Suunnitellut ratkaisut ovat liikenne- ja katusuunnittelupalvelun laatiman liikennesuunnitelmaluonnoksen, päivätty 31.8.2020, mukaiset. Uusien katusuunnitelmien mukaiset katujärjestelyt parantavat raitiotieliikenteen sujuvuutta ja edistävät alueen liikenneturvallisuutta.
Kadun pääasiallisia käyttäjiä ovat alueen asukkaat.
Koirasaarentien ympäristö on kesäaikaan lepakoille tärkeää aluetta. Suunnitelmissa esitetyt muutokset eivät muuta lepakoiden elinoloja nykyisestä.
Suunnitelma
Koirasaarentie välillä Haakoninlahdenkatu−Stansvikinpolku suunnitelmapiirustus nro 31409/1 (liite 2) ja muutettu 27.1.2022 (liite 3) sekä Koirasaarentie välillä Gunillantie-Jurmonkuja suunnitelmapiirustus nro 31409/2 (liite 4)
Koirasaarentien keskelle varattu joukkoliikennealue muutetaan suunnittelualueella raitiotiealueeksi, jolla on sallittu pelastusajo. Tällä turvataan pikaraitiotielle sujuvat yhteydet. Linja-autoille rakennetaan kaksi uutta pysäkkiparia: toinen Haakoninlahdenkadun itäpuolelle ja toinen Gunillantien itäpuolelle. Uudet bussipysäkit ovat hidastinpysäkkejä. Raitiotiepysäkit säilyvät nykyisten pysäkkien paikoilla Haakoninlahdenkadun länsipuolella ja Gunillantien itäpuolella. Stansvikintien itäpuolelle rakennettu pysäkkipari puretaan, koska Haakoninlahdenkadun länsipuolella oleva, tulevan pikaraitiotien pysäkkipari on sijainniltaan keskeisempi ja palvelee aluetta hyvin.
Koirasaarentien ja Haakoninlahdenkadun sekä Koirasaarentien ja Jurmonkujan kiertoliittymät muutetaan kanavoiduiksi T-liittymiksi. Gunillantien kiertoliittymä säilytetään korotettuna kiertoliittymänä, jotta Gunillantien bussilinjojen kääntyminen onnistuu. Stansvikintien ja Kaivoshuvilankujan liittymät toteutetaan kanavoituina. Kaikki katuliittymät ovat liikennevalo-ohjattuja. Lisäksi jalankulun ja pyöräilyn ylityspaikka Stansvikinpolun kohdalla on liikennevalo-ohjattu.
Raitiotiealueen molemmin puolin säilytetään erotuskaistat ja yksisuuntaiset ajokaistat. Kadun reunoilla säilytetään jalkakäytävät ja yksisuuntaiset pyörätiet tai pyöräkaistat. Gunillantien kiertoliittymässä pyöräily ohjataan tilanahtauden takia ajoradalle sekaliikennejärjestelynä. Lisäksi kiertoliittymä korotetaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Koirasaarentien katusuunnitelmien alueella olevien pyöräväylien yhteispituus on 3 700 metriä.
Nähtävillä olon jälkeen suunnitelmapiirustusta nro 31409/1 on muutettu: Haakoninlahdenkadun liittymässä tonttikorkeuslukemia on tarkistettu ja Haakoninlahdenkadun pyöräkaistoilta on muutettu punainen pyörätiepäällyste mustaksi asfaltiksi.
Koirasaarentien katusuunnitelmien alueella olevat puut on kaadettu jo kadun rakentamisen ensimmäisessä toteutusvaiheessa. Kadulle istutetaan 53 uutta lehtipuuta.
Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31409/1 (liite 1).
Kadut sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Lisäksi suunnittelu on toteutettu yhteistyössä Kruunuvuorenrannan jätteen putkikeräys Oy:n kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 29.9.−12.10.2021 välisen ajan.
Asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 5.
Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet nähtävillä 8.–21.12.2021 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille.
Suunnitelmista ei ole jätetty muistutuksia.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat
yhteensä noin 3 740 000 euroa (alv. 0 %), josta Helsingin kaupunkiympäristön toimialan osuus on noin 1 910 000 euroa (101 euroa/m²) ja Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy:n (ent. HKL) osuus noin 1 830 000 euroa (alv. 0 %).
Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 45 000 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset säilyvät nykyisellään.
Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2023 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdista 8 03 02 04 Kruunuvuorenranta ja 8 10 01 03 Suuret liikennehankkeet, Kruunusillat, liittyvät kadut ja liikenneväylät.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, 202 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Esittelijä
vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen
Lisätiedot
Taru Sihvonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38434
taru.sihvonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suunnitelmaselostus nro 31409/1-2 |
2 | Suunnitelmapiirustus nro 31409/1 |
3 | Suunnitelmapiirustus nro 31409/1 muutettu 27.1.2022 |
4 | Suunnitelmapiirustus nro 31409/2 |
5 | Vuorovaikutusmuistio |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Tiedoksi
Hallinto- ja lakipalvelut. tietopalvelut
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|