Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

9/2022

1 (10)

Kaupunkiympäristölautakunta

 

 

 

 

Asia/11

 

15.03.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 162

Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöjen hankintaoikaisuvaatimus Yritystilat-yksikön tiimipäällikön päätöksestä 31.1.2022 § 2 päätöksestä koskien Kutomokuja 3:n ja Kotitorpan uudisrakennuksien vuokrahankkeita

HEL 2022-000973 T 02 08 03 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöjen hankintaoikaisuvaatimuksen, joka koskee Yritystilat-yksikön tiimipäällikön tekemää hankintapäätöstä 31.1.2022 § 2 koskien Kutomokuja 3:n ja Kotitorpan uudisrakennuksien vuokrahankkeita.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden perusteella Yritystilat-yksikön tiimipäällikön edellä mainittua päätöstä tulisi muuttaa. 

Esittelijä

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Pia Rantanen, avustava lakimies, puhelin: 31035542

pia.p.rantanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 14.2.2022

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä ”hankintalaki”) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Yritystilat-yksikön tiimipäällikön tekemä hankintapäätös 31.1.2022 § 2 annettiin muutoksenhakuohjeineen tiedoksi tarjoajille sähköpostitse 31.1.2022.

Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt (jäljempänä myös "Rahasto") on tehnyt päätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen, joka on saapunut 14.2.2022. Hankintaoikaisuvaatimus on siten tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä.

Hankintamenettely ja hankintapäätös

Kutomokuja 3:n ja Kotitorpan uudisrakennuksien vuokrahankkeita koskeva EU-hankintailmoitus julkaistiin hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa. Kilpailutus perustuu 10.12.2021 päivättyyn osallistumispyyntöön 372886 / Kutomokuja 3:n ja Kotitorpan uudisrakennuksien vuokrahankkeet. Hankinta on tarkoitus toteuttaa hankintalain 34 §:n mukaisessa neuvottelumenettelyssä. Hankkeiden toteuttajiksi valitut toimittajat suunnittelevat ja rakentavat uudisrakennukset ja vuokraavat sen kaupungin käyttöön 20 vuoden ajaksi.

Osallistumispyynnössä ilmoitettiin, että neuvottelumenettelyn vaatimien resurssien ja hankintaprosessin ajankäytön ennakkoimiseksi ehdokkaiden määrää on syytä rajoittaa kolmeen. Neuvottelumenettelyyn valittavilla ehdokkailla tulee olla riittävä kokemus vastaavanlaisista hankkeista. Osallistumispyynnön mukaan neuvotteluvaiheeseen kutsutaan osahankintakohtaisesti 3 parasta ehdokasta, jotka ovat ilmoittaneet vaaditut tiedot ja toimittaneet vaaditut selvitykset ja niiden perusteella täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Määräaikaan 24.1.2022 klo 13:00 mennessä osallistumishakemuksen jätti yhteensä seitsemän (7) tarjoajaa: Adapteo Finland Oy, Ryhmittymä Toivo Care (Arkta Rakennuskultti ja Toivo Group Oyj), Hemsö Suomi Oy (alihankkija Hemsö Fastighets AB), Hoivatilat Oyj, Hoivarakentajat Oy sekä ryhmittymä: MVH-Kiinteistöhallinnointi Oy ja Rakennusurakointi S.Tikakoski Oy ja Erikoissijoitusrahasto eQ Hoivakiinteistöt (rahaston nimi Tarjouspalvelussa nimenä sekä Erikoissijoitusrahasto eQ Hoivakiinteistöt että Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt).

Osallistumishakemuksessa ilmoitettiin ehdokkaan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset. Kuudelle ehdokkaalle toimitettiin täsmennyspyynnöt koskien joko vuokra- tai palvelusopimuksen kestoaikaa, liikevaihtoa, yrityksen nimeä, keskeisten työehtojen kuvausta tai referenssikohteen kantavaa puurakennetta. Kaikki kuusi ehdokasta toimitti täsmennyksen määräaikaan mennessä. Viisi osallistumishakemusta täytti täsmennysten jälkeen hankinta-asiakirjoissa esitetyt vaatimukset.

Tarjouspyynnön kohdissa 5.1 ja 5.2 on esitetty keskeiset ehdokasta, ehdokasryhmittymää ja sen yksittäistä jäsenyritystä sekä alihankkijaa koskevat ehdot. Soveltuvuusvaatimukset ja vaatimusten täyttymisen edellyttämät selvitykset on esitetty yksityiskohtaisesti sekä ESPD:ssä että tarjouspyynnön liitteissä H.1 (Soveltuvuusvaatimukset) ja H.2 (Yritysreferenssit ja tarjoajien valintaperusteet).

Rahaston ei ehdokkaiden valintaa koskevassa päätöksessä katsottu täyttäneen ehdokkailta ESPD:ssä ja tarjouspyynnön liitteessä H.1 esitettyjä vaatimuksia. Erikoissijoitusyhtiö eQ Yhteiskuntakiinteistöt on rahasto ja ehdokkaan oman ilmoituksen mukaan se ei ole itsenäinen oikeushenkilö, minkä vuoksi sitä ei ole merkitty kaupparekisteriin eikä sillä ole henkilöstöä. Rahaston oikeudellisen aseman vuoksi ehdokas ei ole esittänyt selvitystä ESPD:llä sekä liitteessä H.1 esitettyjen vaatimusten täyttymisestä, pois lukien luottoluokitusta koskeva vaatimus, minkä voidaan katsoa täyttyneen ehdokkaan toimittaman selvityksen perusteella.

Hankintaoikaisuvaatimus

Rahasto on hankintaoikaisuvaatimuksessaan vaatinut, että hankintayksikkö poistaa oikaisuvaatimuksen kohteena olevan päätöksensä sekä tekee uuden tarjoajien valintaa koskevan päätöksen ja valitsee rahaston tarjoajaksi tarjouskilpailuun.

Hankintailmoituksen liitteessä H.1 on esitetty ehdokkaan ammatti- tai kaupparekistereihin kuulumista koskevat soveltuvuusvaatimukset. Ko. kohdan mukaan: ”Ehdokkaalla on sijoittumismaan lainsäädännön mukainen rekisteriote rekisteröitymisestä ammatti- tai elinkeinorekisteriin (Suomessa kaupparekisteriote).” Lisäksi liitteessä H.1 on esitetty seuraava tarkennus: ”Mikäli ehdokas on useamman yrityksen muodostama ehdokasryhmittymä tai ehdokas käyttää alihankkijan resursseja jonkin soveltuvuusvaatimuksen täyttymiseen, tulee kohdassa 1 mainittu rekisteriote toimittaa jokaisesta ehdokasryhmittymän yrityksestä sekä alihankkijasta erikseen.”

Hankintailmoituksen liitteessä H.1 on lisäksi esitetty yhteensä kahdeksan ehdokkaan taloudellista tilannetta ja rahoitusasemaa koskevaa soveltuvuusvaatimusta, jotka on numeroitu kohdittain 1-8. Lisäksi liitteessä H.1 on esitetty seuraava tarkennus: ”Mikäli ehdokas on useamman yrityksen muodostama ehdokasryhmittymä, tulee kohdissa 1-7 mainitut vaatimukset täyttyä jokaiselta ryhmittymään kuuluvalta yritykseltä erikseen.”

Rahasto on perustellut vaatimustaan sillä, että mikäli ehdokas ei perustellusta syystä kuulu ESPD-lomakkeella mainittuihin rekistereihin, ja jos ehdokas on antanut erillisen selvityksen, josta käy ilmi perustelut rekisteriin kuulumattomuudelle, tulee ehdokas valita tarjoajaksi tarjouskilpailuun. Rahasto on toimittanut osallistumishakemuksessa selvityksen rekistereihin kuulumattomuudelle.

Asianosaisten kuuleminen

Hallintolain 34.1 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selvityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Kuulemispyyntö koskien tehtyä hankintaoikaisuvaatimusta on lähetetty 14.2.2022 tarjouskilpailussa osallistumishakemuksen jättäneille ehdokkaille.

Asianosaiset eivät käyttäneet heille varattua tilaisuutta lausunnon antamiseen.

Sovellettavat säännökset

Hankintalain 4 §:n 8 kohdan mukaan toimittajalla tarkoitetaan luonnollista henkilöä, oikeushenkilöä tai julkista tahoa taikka edellä tarkoitettujen tahojen ryhmittymää, joka tarjoaa markkinoilla tavaroita tai palveluja taikka rakennustyötä tai rakennusurakoita.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84–86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 84 §:n mukaan hankintayksikkö voi vaatia ehdokasta tai tarjoajaa osoittamaan sijoittumismaansa lainsäädännön mukaisella rekisteriotteella, että tämä on rekisteröity ammatti- tai elinkeinorekisteriin, valaehtoisella ilmoituksella tai todistuksella harjoittavansa elinkeinotoimintaa tai toimiluvalla ja järjestön jäsenyyttä koskevalla todistuksella olevansa oikeutettu palvelun tarjoamiseen sijoittautumismaassaan.

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

Rahasto on esittänyt perusteluna hankintapäätöksen oikaisemiselle, että hankintayksikkö ei voi vaatia tarjoajalta selvitystä sellaisista maksuista, rekisteröitymisistä tai työnantajavelvoitteiden suorittamisista, joihin tarjoajalla ei tarjoajaa koskevan lainsäädännön mukaan ole velvollisuutta.

Rahasto on hankintaoikaisuvaatimuksessaan vedonnut markkinaoikeuden ratkaisuun 2.2.2006 (28/06), jossa on katsottu, ettei hakijalta ole kohtuuden mukaan voitu edellyttää eläkevakuutusyhtiöiden antamia todistuksia maksetuista eläkevakuutusmaksuista tilanteessa, jossa hakija ei ole uskottavana pidettävän ilmoituksen mukaan ollut tällaisten maksujen suhteen suoritusvelvollinen. Markkinaoikeuden mukaan hankintayksikkö ei ole edellä lausutun perusteella voinut sulkea hakijaa tarjouskilpailun ulkopuolelle sosiaaliturva- ja eläkevakuutusmaksuja koskevien todistusten puuttumisen perusteella.

Kyseissä tapauksessa on ollut kyse siitä, että hakijalta on puuttunut vain sosiaaliturva- ja eläkevakuutusmaksuja koskevat todistukset eikä hakija ole ollut näiden suhteen suoritusvelvollinen. Rahaston tapauksessa on kuitenkin kyse siitä, ettei se ole velvollinen kuulumaan liitteessä H.1 soveltuvuusvaatimuksina esitettyihin rekistereihin siitä syystä, ettei se ole itsenäinen oikeushenkilö.

Hankintalain määritelmien mukaan, toimittajalla tarkoitetaan luonnollista henkilöä, oikeushenkilöä tai julkista tahoa taikka edellä tarkoitettujen tahojen ryhmittymää, joka tarjoaa markkinoilla tavaroita tai palveluja taikka rakennustyötä tai rakennusurakoita. Edelleen lain esitöiden (HE 108/2016) mukaan toimittaja voi olla luonnollinen henkilö tai yksityisellä tai julkisella sektorilla toimiva oikeushenkilö. Rahasto on toimittamassaan selvityksessä esittänyt, että se ei ole itsenäinen oikeushenkilö. Näin ollen hankintalain määritelmien mukaan rahaston ei katsota täyttävän toimittajalle asetettua oikeushenkilön vaatimusta.

Oikeuskäytännössä on katsottu, että hankintamenettelyyn osallistujien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu edellyttää muun ohella, että ehdokkaiden ja tarjoajien soveltuvuus arvioidaan ennalta ilmoitettujen perusteita noudattaen. Korkein hallinto-oikeus on vuosikirjapäätöksessään 2015:64 todennut seuraavaa: ”Ehdokkaan tai tarjoajan soveltuvuuden arvioiminen edellyttää, että hankintayksiköllä on käytettävissään ehdokkaista ja tarjoajista riittävät tiedot. Hankintayksikkö vastaa muun ohella siitä, että ehdokkailta ja tarjoajilta tässä tarkoituksessa vaadittavat selvitykset ovat hankintalain mukaisia ja soveltuvuuden arvioimiseksi riittäviä. Ehdokas ja tarjoaja vastaavat puolestaan osallistumishakemuksensa ja tarjouksensa sisällöstä ja näin ollen muun ohella siitä, että ehdokkaana tai tarjoajana toimiva taho on asianmukaisesti yksilöity ja että hankintayksikölle on esitetty kyseisen tahon soveltuvuuden arvioimiseksi vaaditut selvitykset hankintamenettelyn ehtojen mukaisesti ja sisällöltään oikein.”

Rahasto on lisäksi esittänyt perusteena hankintapäätöksen oikaisemiselle sen, että hankintaa koskevassa osallistumispyynnön (372886) kohdassa Lakisääteiset velvoitteet on ilmoitettu seuraavasti: ”Mikäli ehdokas ei perustellusta syystä kuulu ESPD-lomakkeella mainittuihin rekistereihin niin ehdokkaan tulee antaa siitä erillinen selvitys, josta käy ilmi perustelut rekisteriin kuulumattomuudelle. Tällöin tilaaja harkitsee, täyttyykö kyseinen soveltuvuusvaatimus ehdokkaan osalta.”

Rahasto ei oman ilmoituksensa mukaan ole itsenäinen oikeushenkilö, eikä tästä syystä ole velvollinen kuulumaan edellä mainittuihin rekistereihin. Hankintayksikkö on kuitenkin asettanut kaupparekisteriin rekisteröitymisen vaatimukseksi sen varmistamiseksi, että tuleva sopimuskumppani on oikeuskelpoinen ja kykenevä tekemään oikeustoimia sekä olemaan sopimuksen osapuolena. Vaikka Rahasto on antanut selvityksen rekisteriin kuulumattomuudelle, on hankintayksikkö silti harkinnut, ettei kyseinen soveltuvuusvaatimus täyty ehdokkaan kohdalla. Rahasto ei ole myöskään ilmaissut, että voisi myöhemmin täyttää vaatimusta rekisteriin kuulumisesta.

Johtopäätökset

Hankinnassa on noudatettu hankintalakia sekä hankintalain periaatteita tarjoajien syrjimättömästä ja tasapuolisesta kohtelusta. Rahasto ei ole täyttänyt tarjoajille asettuja vähimmäisvaatimuksia, ja se on tullut sulkea tarjouskilpailusta. Edellä esitetyillä perusteilla rahaston tekemä hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa Yritystilat-yksikön tiimipäällikön tekemää hankintapäätöstä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.

Esittelijä

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Pia Rantanen, avustava lakimies, puhelin: 31035542

pia.p.rantanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 14.2.2022

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tilat -palvelu Hankeyksikkö 2 Projektitiimi 5 Tiimipäällikkö 31.01.2022 § 2

HEL 2022-000973 T 02 08 03 00

Päätös

Tiimipäällikkö päätti valita Kutomokuja 3:n ja Kotitorpan uudisrakennuksien vuokrahankkeiden tarjoajiksi seuraavat:

Kutomokuja 3
- Hoivatilat Oyj
- Hoivarakentajat Oy
- Ryhmittymä Toivo Care: Arkta Rakennuskultti ja Toivo Group Oyj

Kotitorppa
- Hoivatilat Oyj
- Hoivarakentajat Oy
- Ryhmittymä Toivo Care: Arkta Rakennuskultti ja Toivo Group Oyj

Tiimipäällikkö päätti poissulkea tarjouskilpailusta seuraavat ehdokkaat Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt ja Hemsö Suomi Oy:n, koska ehdokkaat eivät täyttäneet kaikilta osin hankinta-asiakirjoissa esitettyjä vaatimuksia ehdokkaan soveltuvuuden osalta.

Päätöksen perustelut

Kutomokuja 3:n ja Kotitorpan uudisrakennuksien vuokrahankkeiden hankinnan kilpailutus toteutetaan neuvottelumenettelynä. Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 10.12.2021 sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa.

Osallistumishakemukset tuli jättää 24.01.2022 kello 13.00 mennessä.  Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti seitsemän (7) tarjoajaehdokasta:
- Adapteo Finland Oy
- Ryhmittymä Toivo Care (Arkta Rakennuskultti ja Toivo Group Oyj)
- Hemsö Suomi Oy (alihankkija Hemsö Fastighets AB)
- Hoivatilat Oyj
- Hoivarakentajat Oy
- Ryhmittymä: MVH-Kiinteistöhallinnointi Oy ja Rakennusurakointi S.Tikakoski Oy
- Erikoissijoitusrahasto eQ Hoivakiinteistöt (rahaston nimi Tarjouspalvelussa nimenä sekä Erikoissijoitusrahasto eQ Hoivakiinteistöt että Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt)

Osallistumishakemukset avattiin 24.1.2022 klo 14.10. Tämän jälkeen tarkastettiin, täyttävätkö kaikki hakemukset hankinta-asiakirjoissa esitetyt vaatimukset.

Kuudelle ehdokkaalle toimitettiin täsmennyspyynnöt koskien joko vuokra- tai palvelusopimuksen kestoaikaa, liikevaihtoa, yrityksen nimeä, keskeisten työehtojen kuvausta tai referenssikohteen kantavaa puurakennetta. Kaikki kuusi ehdokasta toimitti täsmennyksen määräaikaan mennessä. Viisi osallistumishakemusta täytti täsmennysten jälkeen hankinta-asiakirjoissa esitetyt vaatimukset.

Osallistumishakemuksen jättäneiden ehdokkaiden soveltuvuutta koskevien vaatimusten täyttyminen on arvioitu liitteessä 1.

Tarjouspyynnön kohdissa 5.1 ja 5.2 on esitetty keskeiset ehdokasta, ehdokasryhmittymää ja sen yksittäistä jäsenyritystä sekä alihankkijaa koskevat ehdot. Soveltuvuusvaatimukset ja vaatimusten täyttymisen edellyttämät selvitykset on esitetty yksityiskohtaisesti sekä ESPD:ssä että tarjouspyynnön liitteissä H.1 (Soveltuvuusvaatimukset) ja H.2 (Yritysreferenssit ja tarjoajien valintaperusteet).

Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt on rahasto ja ehdokkaan oman ilmoituksen mukaan se ei ole itsenäinen oikeushenkilö, minkä vuoksi rahastoa ei ole merkitty kaupparekisteriin eikä sillä ole henkilöstöä. Ehdokkaan tulee täyttää tarjouspyynnön ESPD:ssä ja liitteessä H.1 esitetyt vähimmäisvaatimukset. Rahaston oikeudellisen muodon vuoksi ehdokas ei ole esittänyt selvitystä ESPD:llä sekä liitteessä H.1 esitettyjen vaatimusten täyttymisestä, pois lukien luottoluottoluokitusta koskeva vaatimus, minkä voidaan katsoa täyttyneen ehdokkaan toimittaman selvityksen perusteella. Ehdokas on ilmoittanut ESPD-lomakkeella, ettei se osallistu hankintamenettelyyn yhdessä muiden kanssa eikä käytä hyväkseen muiden yksikön voimavaroja täyttääkseen soveltuvuutta koskevat vaatimukset.

Hemsö Suomi Oy ehdokkaana ei täytä ehdokkaalta ESPD:ssä ja tarjouspyynnön liitteessä H.1 edellytettyä liikevaihtovaatimusta toisen tilikauden osalta. Liikevaihtoa koskeva vaatimus: ” 8. Ehdokkaan liikevaihdon on oltava vähintään 15 M € kummaltakin kahdelta viimeiseltä päättyneeltä 12 kk mittaiselta tilikaudelta.

Edellä mainittujen lisäksi, mikäli kyseessä on ehdokasryhmittymä, jokaisen ehdokasryhmittymän jäsenenä olevan yrityksen liikevaihdon on oltava vähintään 1,5 M € kahdelta viimeiseltä päättyneeltä 12 kk mittaiselta tilikaudelta.”.

Vaatimus koskee nimenomaan ehdokasta eikä sen täyttämiseksi voi käyttää alihankkijan resursseja. Liitteessä H.1 on esitetty täsmennys: ” Vaatimus 8 tulee täyttyä ko. kohdassa mainitun mukaisesti.”.

Hankinta-asiakirjoissa on kerrottu, että neuvotteluvaiheeseen kutsutaan osahankintakohtaisesti 3 parasta ehdokasta, jotka ovat ilmoittaneet vaaditut tiedot ja toimittaneet vaaditut selvitykset ja niiden perusteella täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Ehdokkaat asetettiin paremmuusjärjestykseen pisteytettävien yritysreferenssien perusteella. Referenssien pisteytys on esitetty liitteessä 1.

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialan Tilat palvelun tiimipäällikön oikeus tehdä päätös osallistujien valinnasta perustuu kaupunkiympäristölautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista kaupunkiympäristön toimialalla 11.5.2021 § 248.

Lisätiedot

Hanna Lehtiniemi, projektinjohtaja, puhelin: 310 87723

hanna.lehtiniemi(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566