Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

8/2022

1 (7)

Kaupunkiympäristölautakunta

 

 

 

 

Asia/13

 

08.03.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 150

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 27.5.2021 § 86 (liukastuminen)

HEL 2021-003466 T 03 01 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 27.5.2021 (86 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 27.5.2021 (86 §) päätöksellään hylännyt 15.1.2021 osoitteessa Tuiskutie tapahtuneeseen kaatumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 15.1.2021 kello 11.30 ajoradalla Tuiskutiellä, lähellä Malmin lentokenttää tapahtuneeseen kaatumiseen liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan mm., että jos Malmin lentokentälle johtavaa yhdysväylää, jolta Tuiskutie risteää, mahdollisesti olikin hiekoitettu, niin Tuiskutie oli hakijan mukaan kuitenkin ollut vahinkopäivänä täysin hiekoittamaton. Paikalla oli hakijan mukaan aurauksen jälkeisiä jääpolanteita, joihin hakija oli kompastunut. Jäinen tienpinta polanteitten päälle astuttaessa oli hakijan käsityksen mukaan saattanut antaa lisävauhtia kaaduttaessa. Hakijan korvausvaatimuksen määrä on yhteensä 1.182,50 euroa.

Perustelut

Lautakunta viittaa yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja ottaa huomioon asiassa saadun uuden kunnossapidon selvityksen.

Saadun uuden selvityksen mukaan on ilmennyt, että vahinkopäivää edeltävänä yönä 14.1.2021 klo 3.40 suoritettu auraus ja hiekoitus ei ole kattanut kaatumispaikkaa Tuiskutien alkupäässä, kuten oikaisuvaatimuksen tekijä on arvellutkin, vaan se oli tuolloin suoritettu vain Malmin lentoaseman yhdystiellä, jolta Tuiskutie risteää. Alueella suoritetut muut kunnossapidon toimenpiteet huomioon ottaen kaupunki katsoo kuitenkin suorittaneensa myös Tuiskutien katualueen osalta kunnossapitovelvoitteensa huolellisesti ja kunnossapitolain (669/1978) sekä ko. lain 14 §:n nojalla antamiensa omien tarkempien määräystensä ja ohjeidensa mukaisesti.

Saadun selvityksen mukaan alueella oli suoritettu lumisateiden jälkeisiä aurauksia neljänä vahinkotapahtumaa edeltävänä päivänä siten, että maanantaina 11.1.2021 (klo 1.30-15.00), tiistaina 12.1.2021 (klo 6.30-17.00) ja keskiviikkona 13.1.2021 (klo 1.30-15.00) oli kunakin päivänä aurattu pääväylät eli I-luokan ajoradat ja jalkakäytävät sekä lisäksi joitain sivukatuja. Torstaina 15.1.2021 (klo 1.30-14.15) oli alkuviikon lumisateiden jälkeen alueella siivottu risteysalueita ja levitetty penkkoja lumitilan saamiseksi. Perjantaina 15.1.2021 (klo 6.30-14.00) oli suoritettu asuntokatujen ajoratojen aurausta.

Sivukatuja aurattaessa käydään läpi alue tie kerrallaan siten, että kaikki pääkaduilta poikkeavat pistokadut tulevat aurattua. Tarkkaa päivää tai ajankohtaa ei pysty enää selvittämään, milloin juuri Tuiskutien auraus viimeisen kerran ennen vahinkotapahtumaa on tapahtunut, mutta myös sen on saadun selvityksen mukaan täytynyt sisältyä aurattuihin reitteihin, joskin III-hoitoluokan katuna auraus on tapahtunut I- ja II-luokan alueiden jälkeen.

Forecan säätietojen mukaan maanantaina 11.1.2021 oli satanut lunta 15 cm ja viikon mittaan vielä jonkin verran lisää. Lämpötila oli vaihdellut Malmin lentokentän mittausasemalla tehdyissä mittauksissa -14,2 °C:n ja -22,4 °C:n asteen välillä, ollen vahinkohetkellä -21,6 °C. Yleisesti tiedettyä on, että noin 20 pakkasasteen vallitessa tienpinnat eivät ole erityisen liukkaita. Helsingin kaupungin rakennusviraston katujen talvihoitoa koskevien ohjeiden mukaisesti pakkaslumisissa keliolosuhteissa aurattua ajoradan pintaa ei yleensä hiekoiteta (ks. Helsingin kaupunki, Rakennusvirasto, Ylläpidon tuotekortit: kohta 2000 Hoito: 2100 Talvihoito, 2105 Liukkaudentorjunta).

Vahinkopaikka on III-kunnossapitoluokan tonttikatu, joka on luokiteltu ajoradaksi. Tällaisella kadulla liikuttaessa lumisissa olosuhteissa riski kompastumiseen ja/tai liukastumiseen on erityisen suuri. Edes jalkakäytävällä ei aina voida liukkaudentorjuntatoimenpiteillä täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397). Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. Tästä syystä jalankulkijan tulee noudattaa talvella erityistä varovaisuutta.

Edellä mainitut ja muut asiassa esitetyt selvitykset osoittavat, että Helsingin kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitovelvoitteitaan. Vallinneet sääolosuhteet ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti ja kunnossapitolain ja sen 14 §:n nojalla annettujen tarkempien määräysten mukaisesti.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle kaatumisen seurauksena syntyneestä vahingosta. 

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 310 24512

kymp.korvausasiat(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k)

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi e-kirjeenä 31.5.2021. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 2.6.2021 eli säädetyssä määräajassa.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 310 24512

kymp.korvausasiat(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k)

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Yksikön päällikkö 27.05.2021 § 86

HEL 2021-003466 T 03 01 00

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 16.3.2021 esittänyt kaupungille yksilöimättömän suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija on liukastunut jääpolanteeseen 15.01.2021 klo 11.30 osoitteessa Tuiskutie. Vaatimuksen mukaan tie oli jäinen ja hiekoittamaton. Vahinko on johtunut aurausurassa olleesta jääpolanteesta.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on ajorata ja kuuluu III-luokkaan.

III-luokan ajoradoilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. Aurauksen lähtökynnys on lumen osalta 7 cm ja sohjon osalta 5 cm. III-luokan ajoradat aurataan I- ja II-luokan katujen jälkeen. Toimenpideaika on arkisin kolme vuorokautta. Viikonloppuisin kunnossapitotöitä ei tarvitse aloittaa. Liukkaudentorjunnan toimenpiteiden osalta toimenpideaika on kuusi tuntia, kuitenkin niin, että klo 15-7 välillä ilmenneen liukkauden tuntuvan lisääntymisen johdosta liukkaudentorjuntatoimenpiteet tulee olla suoritettu klo 13 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun liukkaudessa on tapahtunut tuntuva lisääntyminen ja tien pinta on erittäin liukas.

Mikäli kadulla ei ole jalkakäytävää (III- luokan ajoradat), hoidetaan sen toisen reunan liukkaudentorjunta saman ylläpitoluokan kevyen väylän vaatimusten mukaan. Aurauksen lähtökynnys on lumen osalta 5 cm.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan
Tuiskutien kunnossapito hoidetaan yhdessä Malmin lentokentän yhdystien kanssa. Malmin lentokentän yhdystie on hälytysajoneuvoja varten ylläpidettävä oikotie. Alueen ajoradat on aurattu 4 kertaa vahinkotapahtumaa edeltävinä päivinä, sen viikon aikana kun vahinko on sattunut. GPS-seurantajärjestelmän mukaan vahinkopaikka on aurattu ja hiekoitettu vahinkopäivää edeltävänä yönä 14.1.2021 klo 3.40. Vahinkopäivänä 15.1 on jatkettu aurauksen jälkisiivouksia ja lumen siirtämistä.

Forecan mukaan vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut Helsinki-Malmi lentokentän mittausasemalla tehdyissä mittauksissa -14,2° C ja -22,4° C asteen välillä. Vahinkopäivänä Helsinki-Malmi lentokentän mittausasemalla lämpötila on klo 11.30 ollut -21,6° C. Sää on vahinkohetkellä ollut selkeä ja poutainen. 14.1 klo 3.40 suoritetun edellisen aurauksen ja hiekoituksen jälkeen ei ole esiintynyt lumisadetta tai sellaista muutosta sääolosuhteissa, joka olisi johtanut liukkauden tuntuvaan lisääntymiseen.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapitotyöt on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Vahinkopaikka sijaitsee III-luokan tonttikadulla, joka luokitellaan ajoradaksi. Tällaisella kadulla liikuttaessa lumisissa olosuhteissa tulee jalankulkijan noudattaa erityistä huolellisuutta.

Vahinkopaikalla on tehty kunnossapitotoimenpiteitä auraamalla ja hiekoittamalla vahinkopaikka 14.1.2021 klo 3.40. Auraukselle ei ole ollut tarvetta vahinkopäivänä ennen vahinkoa, sillä aurauskynnys 5 cm ei ole ylittynyt. Hakija on kompastunut aurausurassa olleeseen yksittäiseen jääpolanteeseen. Vahinko ei ole johtunut kaupungin talvikunnossapidon laiminlyönnistä, vaan kyseessä on valitettava tapaturma.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti ja kunnossapitolain mukaisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Lisätiedot

Sara Hagström, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 34723

kymp.korvausasiat(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Työpajankatu 8

 09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

Kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566