Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2022 | 1 (5) |
Kaupunkiympäristölautakunta |
|
| |
|
| Asia/9 | |
| 08.03.2022 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 146
Zaidankatu välillä Meilahdentie−Missisipinraitti, katusuunnitelman hyväksyminen, Meilahti
HEL 2021-003309 T 10 05 02
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Zaidankatu välillä Meilahdentie−Missisipinraitti katusuunnitelman nro 31476/1, jota on 21.1.2022 muutettu nähtävillä olon jälkeen.
Lisäksi lautakunta päätti määrätä tämän katusuunnitelman hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Petra Rantalainen, projektinjohtaja, puhelin: 310 39795
petra.rantalainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suunnitelmaselostus nro 31476/1 |
2 | Suunnitelmapiirustus nro 31476/1 |
3 | Vuorovaikutusmuistio |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Muistuttaja | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Zaidankatu on nykyinen, LP-alueelle päättyvä katu. Zaidankadun eteläpäädyssä on pysäköintialue sekä kulku Meilahden liikuntakeskukseen. Zaidankadulta on lisäksi ajoyhteys maanalaiseen pysäköintilaitokseen. Zaidankadun koillisreunassa on jalankulun ja pyöräilyn (baana) väylät.
Katusuunnitelma perustuu voimassa olevaan asemakaavaan nro 11642 (hyväksytty 13.02.2008). Katusuunnitelmassa on huomioitu liikennesuunnitelmaluonnos, päivätty 9.6.2020.
Katusuunnitelmalla mahdollistetaan asemakaavan nro 15643 mukaisen korttelin rakentuminen sekä jalankulun ja pyöräilyn uudelleenjärjestelyt.
Suunnittelualue rajautuu liito-oravan ydinalueeseen. Tässä ydinalueen kohdassa ei ole kuitenkaan liito-oravan papanapuita, pesäpuita tai soveltuvia kolopuita. Liito-oravien ydinalueelta ei kaadeta puustoa.
Suunnitelma
Zaidankatu ja LP alue suunnitelmapiirustus nro 31476/1, muutettu 21.1.2022 (liite 2)
Zaidankatu ja LP-alue on nykyinen päättyvä tonttikatu. Kadun itäpuolelle, Zaidankadun ja Paciuksenkadun väliin, rakennetaan sairaalarakennus, Tammisairaala. Kadun tasausta lasketaan hieman ja katua levitetään itäreunasta. Ajorata pysyy pääasiassa nykyisellä sijainnilla, itäreunaan rakennetaan baana sekä reunakivellä erotettu jalkakäytävä. Kadun eteläreunassa olevia kadunvarsipysäköintiä sekä kadun päässä olevaa pysäköintialuetta järjestellään uudestaan. Pysäköintialueella varaudutaan linja-auton pysäköintiin. Lisäksi sairaalan oven eteen mahdollistetaan jättöpaikka saattoliikenteelle.
Kadulla on myös pyöräilyn kaksisuuntainen baanareitti. Baanareitin tavoiteleveyteen ei tilanpuutteen johdosta päästä. Leveys on pääosin 3,50 m ja uuden silmäsairaalan rakennuksen kohdalla n. 20 m matkalla 3 m. Baanan jalankulun ylitykseen rakennetaan korotettu suojatie turvaamaan Tammisairaalan asiakkaiden kulku pysäköintialueelta sairaalan ovelle.
Katusuunnitelmaan ja suunnitelmaselostukseen lisättiin nähtävillä olon jälkeen tieto liito-oravan ydinalueesta suunnittelualueen tuntumassa. Suunnitelmalla ja rakentamisella ei ole vaikutusta ydinalueen puustoon.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31476/1 (liite 1), muutettu 21.1.2022.
Katu sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus
Katusuunnitelmat on laadittu yhteistyössä Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymän (HSY), Helen sähköverkko Oy:n, Elisa Oyj:n, Telia Finland Oyj:n ja suunnittelualueelle rakentuvan 15643 sairaalakorttelia rakennuttavan HUS Kiinteistöpalvelut sekä sairaalaa suunnittelevan Tähti-Set Oy ja urakoitsijan YIT kanssa.
Katusuunnitelmaluonnos on ollut esillä Helsingin kaupungin verkkosivulla 18.11.-4.12.2020 välisenä aikana.
Esilläolosta saadut palautteet on esitetty liitteessä 3.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 24.3.-6.4.2021 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille.
Suunnitelmasta on jätetty 1 muistutus.
Muistutuksen käsittely
Muistutus 1
Muistutuksessa esitetään, että Baanojen suunnitteluohje (Kaupunkiympäristön aineistoja 2019:9) ohjaa suunnittelua baanaverkon osuuksilla Helsingissä. Helsingin kaupungin karttapalvelussa näkyvän pyöräliikenteen tavoiteverkon kartan mukaan Zaidankadulla kulkee baana. Katusuunnitelmaehdotuksen selostuksessa 31476/1 kerrotaan, että Zaidankadun kautta kulkee yksi jalankulun ja pyöräilyn pääreitti. Mielestäni samassa yhteydessä on oleellista mainita, onko kyseessä baana-laatutason pääreitti ja sovelletaanko suunnittelussa edellä mainittua Baanojen suunnitteluohjetta.
Muistutuksessa esitetään, että katusuunnitelmassa esitetty jalankulkualueen ja pyörätien välinen kaide tulee sijoittaa mahdollisimman kauas pyörätiestä, jotta pyöräliikenne voi käyttää pyörätien koko leveyttä. Polkupyörää kallistetaan kääntäessä, joten sisäkaarteen puolella ei tulisi olla kaidetta. Omalla kaistalla pysytään paremmin, jos kaarteen puolelle voi kallistaa. Kuvassa 1 on esitetty kaiteen osa, joka muistutuksen mukaan tulisi poistaa niin, että kaide alkaisi kohdassa, jossa pyörätien linjaus on suora.
Kuva 1. Kaistalla pysyminen varmemmaksi, kun kaartuvalla osalla ei ole kaidetta.
Esittelijän vastaus muistutukseen
Kaiteen tarkoitus on ohjata heikkonäköisiä jalankulkijoita eksymästä baanalle, joten mutkassa kaide on erityisen tärkeä. Pyöräilijät mahtuvat ajamaan kaarteessa omilla kaistoillaan ja kaide on matalammalla kuin pyörän ohjaustanko. Kaarretta on jo loivennettu aiemmassa suunnitteluvaiheessa, joten mutka ei ole vaaraksi. Kaide on reunakiven takana ja 50 cm etäisyydellä pyöräilijän turvallisesta ajolinjasta reunakiveen nähden.
Muistutus ei aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman rakennuskustannukset ovat yhteensä noin
630 000 euroa (alv. 0 %).
Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 34 200 euroa (alv. 0 %).
Rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2025 alkaen. Kadun rakentaminen yhteen sovitetaan sairaalahankkeen valmistumisen kanssa.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 Perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, 202 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Petra Rantalainen, projektinjohtaja, puhelin: 310 39795
petra.rantalainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suunnitelmaselostus nro 31476/1 |
2 | Suunnitelmapiirustus nro 31476/1 |
3 | Vuorovaikutusmuistio |
Oheismateriaali
1 | Muistutus 6.4.2021 |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Muistuttaja | Esitysteksti |
Tiedoksi
Hallinto- ja lakipalvelut, tietopalvelut
Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelu
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Työpajankatu 8 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
Kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|