Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2020

1 (10)

Kaupunkiympäristölautakunta

 

 

 

 

Asia/16

 

25.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 110

Hankintaoikaisuvaatimus infrayksikkö 2:n yksikön päällikön 09.12.2019 § 57 päätöksestä koskien Malminkartanon kuntoportaiden peruskorjauksen urakoitsijan valintaa

HEL 2019-008732 T 02 08 03 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Ykkös Infra Oy:n tekemän  hankintaoikaisuvaatimuksen infrayksikkö 2:n yksikön päällikön 09.12.2019 § 57 päätöksestä koskien Malminkartanon kuntoportaiden peruskorjauksen urakoitsijan valintaa.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden perusteella infrayksikkö 2:n yksikön päällikön päätöstä tulisi muuttaa.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Mikko Aho

Lisätiedot

Kristiina Jokinen, lakimies, puhelin: 310 39015

kristiina.jokinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankintaoikaisuvaatimus

2

Hankintaoikaisuvaatimuksen liitteet, selvitys ja tilinpäätökset

3

Hankintaoikaisuvaatimuksen liite, KHO_2109_145

4

Hankintaoikaisuvaatimusta koskeva tiedustelu

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Uudenmaan Takuurakenne Oy

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä hankintaoikaisun tekemistä tai hankintaoikaisun käsittelyä.

Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden rakennuttaminen-palvelun infrayksikkö 2:n yksikön päällikön tekemä päätös muutoksenhakuohjeineen annettiin tiedoksi tarjoajille sähköpostitse 9.12.2019.

Ykkös Infra Oy on tehnyt päätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen hankintayksikölle sekä valituksen markkinaoikeuteen.

Ykkös Infra Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 11.12.2019. Hankintaoikaisuvaatimusta pyydettiin täydentämään perusteluiden osalta 14.1.2020. Hankintaoikaisuvaatimus asiassa on tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Hankintamenettely ja hankintapäätös

Malminkartanon kuntoportaiden peruskorjausta koskevan kokonaisurakan hankinnasta toimitettiin julkaistavaksi avoimeen menettelyyn perustuva kansallinen hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 25.10.2019. Hankintasopimuksen sopimuskaudeksi ilmoitettiin 9.12.2019–31.5.2020. Tarjousvertailussa kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteeksi ilmoitettiin halvin hinta. Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä 11 tarjousta.

Infrayksikkö 2:n yksikön päällikkö teki 9.12.2019 päätöksen § 57, jolla tarjouskilpailusta suljettiin Ykkös Infra Oy, koska yritys ei täyttänyt asetettua soveltuvuuden vähimmäisvaatimusta tarjouspyynnössä edellytetyn vähimmäisliikevaihdon osalta. Samalla yksikön päällikkö päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Uudenmaan Takuurakenne Oy:n tarjouksen kokonaisurakan töistä arvolisäverottomaan 273 000 euron kokonaishintaan.

Uudenmaan Takuurakenne Oy:n tarjous ylitti 1 000 eurolla suunnittelijan laatiman kustannusarvion, joka oli 272 000 euroa (alv 0 %).

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että liikevaihdon kolmelta viimeksi kuluneelta vahvistetulta tilikaudelta on oltava keskimäärin vähintään 540 000 euroa/tilikausi (tilikauden pituus 12 kk).

Ykkös Infra Oy:ltä pyydettiin lisäselvitystä vähimmäisliikevaihtoa koskevan vaatimuksen täyttymisen osalta. Ykkös Infra Oy:n antaman selvityksenkään (13.11.2019) perusteella vähimmäisliikevaihtoa koskeva vaatimus ei täyttynyt.

Asianosaisen kuuleminen

Tarjouskilpailun voittaneelle Uudenmaan Takuurakenne Oy:lle on hallintolain 34.1 §:n mukaisesti varattu mahdollisuus lausua tehdyn hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta. Uudenmaan Takuurakenne Oy ei ole lausunut asiasta.

Hankintaoikaisuvaatimus

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä Ykkös Infra Oy vaatii, että hankintayksikkö kumoaa tehdyn hankintapäätöksen ja valitsee hankinnan kohteen urakoitsijaksi uudella hankintapäätöksellä Ykkös Infra Oy:n. Ykkös Infra Oy katsoo hankintaoikaisuvaatimuksessa, että sen tarjous täytti asetetut vaatimukset hankintalainsäädännön mukaisesti ja oli halvin tarjous, joten sen tulee saada hankinnan kohteesta hankintasopimus tarjouspyynnön mukaisesti.

Hankintaoikaisuvaatimuksen perusteluiden osalta Ykkös infra Oy viittaa hankintaoikaisuvaatimuksen täydentämistä koskevassa sähköpostiviestissään (14.1.2020) hankintayksikölle lisäselvityksenä lähettämiinsä sähköpostiviesteihin (21.11.2019 ja 28.11.2019) liitteineen.

Ykkös Infra Oy:n antama selvitys/hankintaoikaisuvaatimuksen perustelut

Ykkös Infra Oy:ltä pyydettiin ennen hankintapäätöksen tekemistä lisäselvitystä vähimmäisliikevaihtoa koskevan vaatimuksen täyttymisen osalta.

Ykkös Infra Oy toimitti lisäselvityksenä tarjouksessakin liitteenä olleen asiakirjan "Selvitys liikevaihtovaatimukseen" sekä yrityksen tilinpäätösasiakirjat tilikausilta 2017-2018 ja 2018-2019.

Ykkös Infra Oy toteaa selvityksessään 21.11.2019 muun muassa seuraavaa:

”Toimitan ohessa asiaan selvityksen ja tiedot yhtiön liikevaihdosta sekä tilinpäätöstiedot kertomani tueksi (ks. sieltä etenkin tase ja sen mukaan saadut suoritukset). Kokonaistuloutusjärjestelmä toimii näin, että tehtyä työtä ja siitä kertynyttä myyntiä ei kirjanpitoteknisesti tulouteta liikevaihtona ennen vastaanottotarkistuksen tai tilisuhteiden selvittämisen tekemistä. Siksi yhtiöstä Ykkös Infra Oy on kaksi erilaista liikevaihtolukemaa ja asiakastieto käsittelee vain tuota tuloutettua osaa, eli vain pientä osaa tosiasiallisesta liikevaihdosta. Ykkös Infra Oy täyttää siis hankintalain ja siten myös tarjouspyynnön mukaisen 2 kertaisen maksimi lv vaatimuksen keskimääräisellä vuosi liikevaihdollaan. Tarkasteluhan tulee tehdä kahden ed. päättyneen tilikauden perusteella, koska kolmas jo päättynyt (ensimmäinen) ei ole ollut 12 kk mittainen joten sitä ei voida ottaa mukaan tarjouspyynnön valossa koska se ei ole 12 kk
mittainen. Hankintalain mukaan tulee tarkastelun alla olla ne tilikaudet, joista tieto on saatavilla ja sen voi tarjoaja toimittaa".

Ykkös Infra Oy:n selvityksen mukaan sen keskimääräinen liikevaihto on ollut 445 500 euroa/tilikausi. Ykkös Infra Oy katsoo myös, että liikevaihtovaatimus voisi Ykkös Infra Oy:n kohdalla olla hankintalain mukaisesti korkeintaan kaksinkertainen sen antamaan tarjoushintaan nähden eli 394 000 euroa .

Hankintayksikkö totesi selvityksen osalta Ykkös Infra Oy:lle 28.11.2019 seuraavaa:

"Hankintalain 85 §:n 2 momentin mukaan ehdokkailta ja tarjoajilta vaadittava vuotuinen vähimmäisliikevaihto saa olla enintään kaksi kertaa hankintasopimuksen ennakoidun arvon suuruinen. Perustellusta syystä vähimmäisliikevaihtoa koskeva vaatimus voi olla korkeampi. Edelleen hankintalain 27 §:n 1 momentin mukaan hankinnan ennakoitua arvoa laskettaessa perusteena on käytettävä suurinta maksettavaa kokonaiskorvausta ilman arvonlisäveroa. Arvioinnin on perustuttava ilmoittamisajankohdan tai muun hankintamenettelyn alkamisajankohdan arvoon. Lain esitöiden (HE 108/2016) mukaan lähtökohtana olisi hankintayksikön oma arvio hankintasopimuksen arvosta. Toisaalta hankintayksikön on asianmukaisesti ja riittävän tarkasti asiaa selvittäen arvioitava hankinnan arvo, koska jos arvo on laskettu perusteettomasti väärin ja toteutuneiden tarjousten hinnat ylittävät merkittävästi hankintayksikön ennakoidun arvion ja kynnysarvo ylittyy, olisi hankinnasta julkaistava uusi ilmoitus. Tässä tapauksessa hankintayksikkö on määrittänyt hankinnan arvon suunnittelijan kustannusarvion perusteella, jonka arvio on 272 000 euroa.

Ehdokkailta ja tarjoajilta vaadittava vuotuinen vähimmäisliikevaihto saa olla enintään kaksi kertaa hankintasopimuksen ennakoidun arvon suuruinen. Tässä tapauksessa hankintayksikkö on määrittänyt liikevaihtovaatimukseksi 540 000 euroa, joka on kaikille tarjoajille sama riippumatta jätetyn tarjouksen arvosta".

Edelleen Ykkös Infra Oy esittää viestissään 28.11.2019, että mahdollisuus yli 2-kertaisen liikevaihtovaatimuksen osalta liittyy poikkeuksellisiin tilanteisiin ja että vaatimuksen pitäisi olla jo tarjouspyynnössä perusteltu hankinnan kohteen kannalta. Ykkös Infra Oy katsoo, että perustelua ei ole ollut tarjouspyynnössä eikä hankinnan kohteeseen liittyen.

Ykkös Infra Oy katsoo lisäksi, että halvin tarjoushinta on määräävä liikevaihtovaatimuksen suuruuden suhteen ja että arviointi ja lain tulkinta tulee tehdä, kun tarjoukset ovat hankintayksiköllä.

Ykkös Infra Oy:n mukaan hankinnan kohteen kannalta yli 2-kertainen liikevaihtovaatimus ei ylipäätään olisi ollut perusteltua, koska kyseessä on ihan normaali rakennuskohde, joten lähtökohtaisesti vaatimuksen tulisi hankinnan kohteen kannalta olla vähempi tai ei liikevaihtovaatimusta ylipäätään ollenkaan. Soveltuvuutta koskevat vaatimukset tulee aina liittyä ja perustua hankinnan kohteeseen ja sen suorittamiseen.

Ykkös Infra Oy:n näkemyksen mukaan heidän tarjoushintansa liittyy suoraan hankinnan kohteeseen, koska "sillä hinnalla kohde operoidaan".

Ykkös Infra Oy on liittänyt selvityksensä liitteeksi korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjapäätöksen (KHO:2019:145).

Hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetyistä seikoista

Hankinnan ennakoidun arvon määrittely

Hankinnan ennakoidun arvon laskemisella pyritään selvittämään, mitkä hankintalain säännöt soveltuvat hankintaan vai jääkö se arvonsa puolesta hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle (pienhankinta). Lähtökohtana voidaan pitää hankintayksikön omaa arviota hankintasopimuksen arvosta. Arvioinnin on perustuttava ilmoittamisajankohdan tai muun hankintamenettelyn alkamisajankohdan arvoon. Hankintayksikön on asianmukaisesti ja riittävän tarkasti asiaa selvittäen arvioitava hankinnan arvo.

Hankinnan ennakoidun arvon määrittelemiseksi hankintayksikkö on hankkinut ennen kilpailutuksen käynnistämistä hankkeesta suunnittelijan kustannusarvion, joka on ollut 272 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa esitettyä arvonlisäverotonta kokonaiskustannusta 272 000 euroa on pidettävä hankinnan ennakoituna arvona, jonka hankintayksikkö on asianmukaisesti ja tarkasti selvittänyt teettämällä siitä kustannusarvion.

Liikevaihtoa koskeva soveltuvuusvaatimus

Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä.

Tarjouspyynnössä oli asetettu soveltuvuuden vähimmäisvaatimukseksi liikevaihdon osalta seuraava vaatimus: "Liikevaihdon kolmelta viimeksi kuluneelta vahvistetulta tilikaudelta oltava keskimäärin vähintään 540 000 €/tilikausi (tilikauden pituus 12kk). Jos tarjouksen tekijä on ryhmittymä, on osakasyritysten yhdessä täytettävä liikevaihtoa koskeva vaatimus. Ryhmittymän osakasyritysten liiketoiminnan tulee pääosin koostua infraurakoinnista".

Vähimmäisliikevaihtoa koskeva vaatimus on liittynyt asianmukaisesti sen arviointiin, onko tarjoajalla edellytykset toteuttaa hankinta. Hankintayksiköllä tulee olla mahdollisuus varmistaa, että urakoitsija on riittävän toimituskykyinen.

Hankintalain 85 §:n 2 momentin mukaan ehdokkailta ja tarjoajilta vaadittava vuotuinen vähimmäisliikevaihto saa olla enintään kaksi kertaa hankintasopimuksen ennakoidun arvon suuruinen. Perustellusta syystä vähimmäisliikevaihtoa koskeva vaatimus voi olla korkeampi.

Koska kysymyksessä on kansallinen urakkahankinta eikä EU-kynnysarvon ylittävä urakkahankinta, hankintayksiköllä ei olisi velvollisuutta soveltaa hankintalain 85 §:n 2 momentin vaatimusta siitä, että vuotuinen vähimmäisliikevaihto saa pääsääntöisesti olla enintään kaksi kertaa hankintasopimuksen ennakoidun arvon suuruinen. Hankintayksikön asettama liikevaihtovaatimus ei ole kuitenkaan ollut tämän vaatimuksen tai hankinoissa noudatettavan suhteellisuusperiaatteen vastainen, sillä liikevaihtovaatimus on joka tapauksessa ollut alle kaksinkertainen hankinnan ennakoituun arvoon nähden. Lisäksi vaatimus on koskenut keskimääräistä liikevaihtoa, mikä tarkoittaa, että joinakin kolmesta tarkastellusta tilikaudesta liikevaihto on saanut olla vähemmän kuin 540 000 euroa, jos muina tilikausina liikevaihto on ylittänyt 540 000 euroa vähintään samassa suhteessa.

Koska liikevaihtovaatimus on ollut alle kaksinkertainen hankinnan ennakoituun arvoon nähden, asetettua liikevaihtovaatimusta ei ole tarvinnut perustella tarjouspyynnössä, kuten hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä esittää.

Tarjoajille asetettavat soveltuvuusvaatimukset on ilmoitettava hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Liikevaihtovaatimusta ei siten arvioida eikä voida arvioida saatujen tarjousten perusteella Ykkös Infra Oy:n esittämällä tavoin.

Ykkös Infra Oy:n 21.11.2019 lisäselvityksessä toteamalla seikalla siitä, että joltain osin myyntiä ei ole kirjanpitoteknisesti tuloutettu liikevaihtona ennen vastaanottotarkistuksen tai tilisuhteiden selvittämisen tekemistä, ei ole merkitystä liikevaihtovaatimuksen arvioinnin kannalta. Sellaista myyntiä, jota ei ole tuloutettu ja kirjattu tuloslaskelmaan liikevaihdoksi, ei voida määritelmällisesti pitää sellaisena liikevaihtona, jota liikevaihtoa koskeva soveltuvuusvaatimus koskee. Toimitettujen tilinpäätösasiakirjojen perusteella Ykkös Infra Oy:n keskimääräinen vuotuinen liikevaihto ei ole laskutavasta riippumatta ylittänyt 540 000 euroa, tai ollut keskimäärin edes Ykkös Infra Oy:n esittämän 445 500 euron suuruinen. Vaikka tarkastelun perusteeksi otettaisiin Ykkös Infra Oy:n esittämä keskiarvoinen liikevaihto 445 500 euroa tilikautta kohden, Ykkös Infra Oy:n esittämä liikevaihto ei kuitenkaan täyttäisi tarjouspyynnön vaatimusta siitä, että liikevaihdon tulee olla keskimäärin vähintään 540 000 euroa tilikautta kohden.

Ykkös Infra Oy:n selvitykseensä liittämien tilinpäätösasiakirjojen perusteella hankintayksikkö ei ole voinut katsoa, että Ykkös Infra Oy täyttäisi tarjouspyynnössä asetetun liikevaihtovaatimuksen.

Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö ei voi soveltaa hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksia niistä poikkeavasti.

Johtopäätökset

Hankinta on toteutettu hankintalain mukaisesti. Ykkös Infra Oy ei ole täyttänyt asetettua soveltuvuuden vähimmäisvaatimusta liikevaihdon osalta ja se on tullut sulkea tarjouskilpailusta. Edellä esitetyillä perusteilla Ykkös Infra Oy:n tekemä hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa infrayksikkö 2:n yksikön päällikön tekemää hankintapäätöstä.

Kaupunkiympäristölautakunnan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Mikko Aho

Lisätiedot

Kristiina Jokinen, lakimies, puhelin: 310 39015

kristiina.jokinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankintaoikaisuvaatimus

2

Hankintaoikaisuvaatimuksen liitteet, selvitys ja tilinpäätökset

3

Hankintaoikaisuvaatimuksen liite, KHO_2109_145

4

Hankintaoikaisuvaatimusta koskeva tiedustelu

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Uudenmaan Takuurakenne Oy

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 2 Yksikön päällikkö 09.12.2019 § 57

HEL 2019-008732 T 02 08 03 00

Päätös

Yksikön päällikkö päätti sulkea tarjouskilpailusta Ykkös Infra Oy:n, koska yritys ei täyttänyt asetettua soveltuvuuden vähimmäisvaatimusta tarjouspyynnössä edellytetyn vähimmäisliikevaihdon osalta.

Yksikön päällikkö päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Uudenmaan Takuurakenne Oy:n tarjouksen Malminkartanon kuntoportaiden peruskorjaus, kokonaisurakan töistä arvonlisäverottomaan 273 000 euron kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Yleistä rakennuskohteesta

Urakka käsittää Malminkartanon kuntoportaiden peruskorjaustyöt urakka-asiakirjojen osoittamassa laajuudessa.

Kustannukset

Uudenmaan Takuurakenne Oy:n tarjous, 273 000 euroa, ylittää 1 000 eurolla suunnittelijan laatiman kustannusarvion, joka on 272 000 euroa (alv 0 %).

Tarjouspyyntömenettely

Urakan hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva kansallinen hankintailmoitus 25.10.2019 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimuksen täyttävistä tarjouksista hinnaltaan halvin.

Saadut tarjoukset

Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä 11 tarjousta.

Ykkös Infra Oy:n tarjous on suljettava tarjouskilpailusta, koska yritys ei täyttänyt asetettua soveltuvuuden vähimmäisvaatimusta tarjouspyynnössä edellytetyn vähimmäisliikevaihdon osalta.

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että liikevaihdon kolmelta viimeksi kuluneelta vahvistetulta tilikaudelta on oltava keskimäärin vähintään 540 000 euroa/tilikausi (tilikauden pituus 12 kk). Ykkös Infra Oy:ltä pyydettiin lisäselvitystä vähimmäisliikevaihtoa koskevan vaatimuksen täyttymisen osalta. Ykkös Infra Oy:n antaman selvityksenkään (13.11.2019) perusteella vähimmäisliikevaihtoa koskeva vaatimus ei täyty.

Muut saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät rakennuttajan asettamat vaatimukset. Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt Uudenmaan Takuurakenne Oy.

Urakkatarjoukset

Rakennuttaminen -palvelu on saanut seuraavat pyytämänsä kokonaisurakkatarjoukset (tarjoushinnat on ilmoitettu verottomana):

1. Uudenmaan Takuurakenne Oy  273 000 euroa

2. MPV-Infrarakenne Oy   346 857 euroa

3. Destia Oy, Rakennustekniset palvelut              399 780 euroa

4. Harpa Oy    405 600 euroa

5. ViherRakennus Oy   424 800 euroa

6. YPR Yleinen Pohjarakennus Oy  435 000 euroa

7. Oteran Oy                                                          437 000 euroa

8. VM Suomalainen Oy   470 000 euroa

9. Silvertek Oy   563 100 euroa

10. GRK Infra Oy   620 000 euroa

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 2 Yksikön päällikkö 23.09.2019 § 39

Lisätiedot

Touko Leppänen, projektipäällikkö, puhelin: 310 21834

touko.leppanen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566