Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 4/2020 | 1 (5) |
Kaupunkiympäristölautakunta |
|
| |
|
| Asia/15 | |
| 04.02.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 66
Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöksestä 1.11.2019 105 § (pysäköintipaikkojen siirtäminen Kauppatorilla)
HEL 2019-010555 T 08 01 03
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti jättää tutkimatta kaupunkiympäristön toimialan liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöksestä 1.11.2019 (105 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.
Muutoksenhaun kohteena oleva päätös
Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö on päätöksellään 1.11.2019 (105 §) päättänyt siirtää Keisariluodonlaiturilla olleet pysäköintipaikat Kauppatorille lähemmäksi Pohjoisesplanadia piirustuksen 7010 mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Oikaisuvaatimusoikeus
Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Lopputulos
Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö on päätöksellään 1.11.2019 (105 §) päättänyt pysäköintipaikkojen siirtämisestä Keisariluodonlaiturilta Kauppatorille lähemmäksi Pohjoisesplanadia.
Muutoksenhaun kohteena oleva 1.11.2019 (105 §) tehty päätös on asetettu nähtäville yleiseen tietoverkkoon 1.11.2019. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Näin ollen hakijan katsotaan saaneen tiedon päätöksestä 8.11.2019.
Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Koska hakijan katsotaan saaneen tiedon päätöksestä 8.11.2019, on oikaisuvaatimus tullut tehdä viimeistään 22.11.2019.
Hallintolain 49 c § 2 momentin mukaan oikaisuvaatimus jätetään tutki-matta, jos sitä ei ole tehty määräajassa. Oikaisuvaatimuksen tutkimatta jättäminen merkitsee, että esitettyä vaatimusta ei tutkita sisällöllisesti.
Oikaisuvaatimus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 27.12.2019, säädetyn määräajan jälkeen. Oikaisuvaatimus on siten tehty myöhässä, eikä sitä voida hallintolain 49 c §:n 2 momentin perusteella tutkia.
Hakijan oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöksestä 1.11.2019 (105 §) jätetään tutkimatta edellä esitetyin perustein.
Lopputulos
Hakijan oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan liikenne- ja katu-suunnittelupäällikön päätöksestä 1.11.2019 (105 §) jätetään tutkimatta liian myöhään tehtynä.
Sovelletut lainkohdat
Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §, 138 §, 140 §.
Hallintolaki (434/2003) 5 §, 20 §, 49 c §.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 310 22093
liisa.makela(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Oikaisuvaatimuksen tekijä | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset
Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt kunnan jäsen.
Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on asetettu nähtäville yleiseen tietoverkkoon 1.11.2019. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 27.12.2019 eli säädetyn määräajan jälkeen.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 310 22093
liisa.makela(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Oikaisuvaatimuksen tekijä | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristön toimiala Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuus Liikenne- ja katusuunnittelu Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö 01.11.2019 § 105
HEL 2019-010555 T 08 01 03
Päätös
Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan Kauppatorin ja Lyypekinlaiturin pysäköintijärjestelyt piirustuksen 7009 mukaisesti siihen asti, kunnes Biennaalin aikaiset liikennejärjestelyt Lyypekinlaiturilla toteutetaan piirustuksen 7010 mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 5.6.2018 Kauppatorin ja Lyypekinlaiturin pysäköintikokeilun. Pysäköintikokeilu päättyi 31.10.2019. Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 13.12.2016 Kauppatorin alueen suunnitteluperiaatteet. Yhtenä suunnitteluperiaatteena on, että torin ydinalueilta poistetaan niille soveltumattomat toiminnot, kuten autojen pysäköinti. Kauppatorin pysäköinti on tämän suunnitteluperiaatteen pohjalta esitetty lähemmäksi Pohjoisesplanadia.
Kesän 2017, 2018 ja 2019 aikana on tehty pysäköinti- ja oleskelutilatutkimus. Pysäköintipaikkojen käyttöaste ennen pysäköintipaikkojen vähentämistä Keisariluodonlaiturilla vaihteli päivän aikana 51 % - 88 % välillä. Paikkojen vähentämisen jälkeen vuonna 2018 käyttöaste vaihteli 72 % - 100 % ja vuonna 2019 95 % - 113 %. Pysäköintipaikkojen tarve on osittain ylittänyt paikkamäärän, jonka vuoksi Kauppatorille on lisätty 3 asiointipysäköintipaikkaa ja yksi invalidien pysäköintipaikka (asiointipysäköintipaikkoja 27 kpl ja 1 invalidien pysäköintipaikka). Pysäköintipaikoilta vapautuneen alueen (Keisariluodonlaituri) käyttöä on lisätty ja sinne tuodut penkit sekä lavarakenteet ovat olleet hyvin käytössä.
Pysäköintikokeilun ja Biennaalin järjestelyjen väliseksi ajaksi pysäköintijärjestelyt Kauppatorilla ja Lyypekinlaiturilla säilytetään kokeilun mukaisena (piirustus 7009). Pysäköintipaikkojen käyttöaste on kokeilun aikana osoittanut, ettei paikkojen vähentämisestä ole ollut merkittävää haittaa.
Helsingissä järjestetään Biennaali Vallisaaressa vuonna 2020. Kuljetukset saareen lähtevät Lyypekinlaiturilta, jonne rakennetaan paviljonki palvelemaan näyttelyssä kävijöitä. Biennaalin järjestelyt edellyttävät pysäköinnin poistamista ja pyörätien siirtämistä Lyypekinlaiturilta. Kauppatorin pysäköintijärjestelyjä muutetaan vastaamaan tulevan asemakaavan suunnitteluperiaatteita. Myös alueen suojatiejärjestelyjä muutetaan vastaamaan uutta järjestelyä (Etelärannasta poistetaan kaksi suojatietä ja Pohjoisesplanadilta yksi suojatie).
Kustannusennuste
Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennuttaminen 25 000 euroa
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.
Lisätiedot
Pekka Nikulainen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37122
pekka.nikulainen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|