Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 35/2019 | 1 (5) |
Kaupunkiympäristölautakunta |
|
| |
|
| Asia/13 | |
| 03.12.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 624
Lauttasaaressa olevan Lauttasaarentie välillä Meripuistotie-Lauttasaaren silta katusuunnitelman hyväksyminen
HEL 2019-009364 T 10 05 02
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Lauttasaarentie välillä Meripuistotie–Lauttasaaren silta katusuunnitelman nro 31160/1.
Lisäksi lautakunta päätti määrätä tämän katusuunnitelman hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli tiimipäällikkö Kati Kiyancicek. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Kati Kiyancicek, tiimipäällikkö, puhelin: 310 64734
kati.kiyancicek(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suunnitelmaselostus nro 31160/1 |
2 | Suunnitelmapiirustus nro 31160/1 |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Muistuttajat | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Lauttasaarentie on olemassa oleva alueellinen kokoojakatu. Suunnittelukohteena oleva katuosuus liittyy länsipäästään jo peruskorjatun Lauttasaarentien osuuteen ja itäpäästään kunnostettavana olevaan Lauttasaaren siltaan. Pääasiallisia käyttäjiä ovat alueen asukkaat.
Katusuunnitelma perustuu voimassa oleviin asemakaavoihin nrot 2948, 4441 ja 6209 sekä kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymään liikennesuunnitelmaan (nro 6893).
Suunnitelma
Lauttasaarentielle, suunnitelmapiirustus nro 31160/1 (liite 2), rakennetaan ajoradan kumpaankin reunaan jalkakäytävä ja pyörätie. Suunniteltu ratkaisu on kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymän liikennesuunnitelman 6893 mukainen.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31160/1 (liite 1).
Katu sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj ja Telia Finland Oyj. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnos on ollut esillä kaupunkiympäristön Sörnäistenkadun asiakaspalvelupiste Tellingissä ja Helsingin kaupungin internetsivuilla 22.5.–4.6.2019 välisen ajan.
Katusuunnitelma on ollut nähtävillä 25.9.−8.10.2019 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille.
Suunnitelmasta on tehty kaksi muistutusta.
Muistutusten käsittely
Muistutus
Muistutuksessa esitetään, että Lauttasaarentielle välille Meripuistotie Lauttasaaren silta tarvitaan välttämättä lisäajokaista, jotta liikenne sujuu joustavasti valo-ohjatun Meripuistotien risteyksen läpi, eikä jonoudu Meripuistontielle. Hyvänä on nähty Lauttasaarentien lisäpysäköintipaikat, jotta asiointi alueen liikkeissä helpottuu. Hyvää on myös sillan pohjoispuolelle sijoitetut portaat. Pyöräteiden mitoitus koko suunnittelualueella, erityisesti Meripuistotien ja Lauttasaarentien risteysalueella, on liian suuri. Meripuistotieltä länteen Lauttasaarentielle kääntyvän pyöräilyliikenteen valo-ohjaus tulisi saada painonappitoimiseksi, jotta se ei pysäytä koko muuta liikennettä. Vaihtoehtoisesti länteen kääntyvä pyörätie voitaisiin poistaa kokonaan, koska pyöräliikenne Meripuistotieltä länteen jäänee hyvin vähäiseksi. Pyöräliikenneyhteyttä Pohjoiskaaren alkupäästä Lauttasaarentielle on pidetty vaarallisena, erityisesti kahvila Mutterin kohdalla, jossa pyöräilijöiden suuret ajonopeudet Lauttasaarentien alamäessä aiheuttavat jalankulkijoille vaaratilanteita. Keinoja niiden rajoittamiseksi tulee etsiä edelleen sekä väylien suunnittelulla että vaikuttamalla muutoin.
Lisäksi muistutuksessa tuodaan esille, että katusuunnitelmaehdotus perustuu Lauttasaaren sillan kolmikaistaisuuteen. Etelä-Suomen aluehallintoviraston mukaan hälytysajoneuvot eivät pääse saarelle säädetyssä ajassa. Koska sillalla on vain yksi kaista keskustan suuntaan, sairasajoneuvot eivät myöskään pääse kyllin nopeasti pois saarelta.
Esittelijän vastaus muistutukseen
Katusuunnittelussa esitetty kadun poikkileikkaus ja sen mitoitus noudattaa kaupunkiympäristölautakunnan 27.11.2018 hyväksymää liikennesuunnitelmaa. Kaistamäärät ja niiden leveydet ovat liikennesuunnitelman mukaisia. Liikennesuunnitelman hyväksymisen yhteydessä esitettiin liikenteen toimivuustarkasteluiden tulokset, joiden mukaan suunnitellussa olevat liikennejärjestelyt ovat riittävät myös autoliikenteen toimivuuden osalta.
Mikäli pyöräilijöiden ajonopeudet kasvavat liian suuriksi, mahdollisia keinoja niiden rauhoittamiseksi ovat massaraidat tai muut liikenteenohjauskeinot. Liikenteenohjausasiat esitetään liikenteenohjaussuunnitelmassa. Pyöräliikenteen selkeä erottaminen kävelijöistä parantaa molempien liikenneturvallisuutta.
Liikennesuunnitteluvaiheessa on tehty yhteistyötä pelastusviranomaisten kanssa ja he ovat hyväksyneet katusuunnitelman mukaisen ratkaisun.
Muistutus
Muistutuksessa esitetään, että Klaarantieltä olisi jatkossa mahdollisuus kääntyä polkupyörillä myös vasemmalle kohti keskustaa. Lisäksi on kysytty mahdollisuutta lisätä suojatie esimerkiksi Meripuistotien risteykseen.
Sillalta on omat autojen kääntyvien kaistat alle 2 000 ajon./vrk oleville tonttikaduille, joiden säilyttämisestä kysytään. Kaistojen vaatima tila pitäisi mieluummin käyttää esimerkiksi puille ja penkeille. Myös kysytään, miksei valoristeykseen pääsuunnalle voisi lisätä pyörätaskuja mahdollistamaan vasemmalle kääntymiset ja miten nyt esitetyssä katusuunnitelmassa on tarkoitus pyöräilyn kääntyä sillan suunnasta sekä Lauttasaaren suunnasta vasemmalle pohjoiskaarelle.
Esittelijän vastaus muistutukseen
Liikenteen ohjauksen yksityiskohdat ratkaistaan liikenteenohjaussuunnitelmassa. Siinä voidaan sallia Klaarantieltä tuleville pyöräilijöille kääntyminen myös vasemmalle muusta ajoneuvoliikenteestä poiketen. Suojatien lisäämistä Meripuistotien risteyksen itäpuolelle tutkittiin, mutta siitä jouduttiin luopumaan, koska ehdotettu suojatie heikentäisi kohtuuttomasti moottoriajoneuvoliikenteen toimivuutta koko alueella. Meripuistotien ja Pohjoiskaaren välinen katuosuus on melko lyhyt, joten koko liikennejärjestelyn toimivuus perustuu siihen, että valot toimivat yhteen. Lännestä tulevat suunnat saavat vuorotellen vihreän vaiheen Meripuistotien risteyksessä. Kun toisella suunnalla on punainen, saa jalankulku vihreää.
Sillalta tulevien kääntyvien kaistojen tarpeessa kyse on liikennevalojen toimivuudesta. Vasemmalle kääntyvien kaistojen täytyy olla valo-ohjattuja, ja eri risteyksissä olevat kääntymiskaistat saavat vihreän valon keskenään samaan aikaan. Pohjoiskaaren risteyksessä on vain yksi suoraan keskustaan menevä kaista, minkä tulee toimia esteettä. Koska oikealle kääntyvien tulee väistää vilkasta suoraan ajavaa pyöräliikennettä, oma kaista oikealle on välttämätön, jotta kääntyvät autot eivät aiheuta viivettä suoraan ajaville. Meripuistotien risteyksessä ei voi kääntyä oikealle etelään. Lauttasaarentielle istutetaan kaksi puuriviä. Kadun eteläreunalla puille on varattu tavanomaista enemmän tilaa, joten tarvittaessa sinne mahtuu muutakin, kuten penkkejä.
Muistutukset eivät aiheuta muutoksia laadittuun katusuunnitelmaan.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 1 230 000 euroa (alv. 0 %) ja 145 euroa/m² (alv. 0 %). Portaiden rakentamiskustannus on noin 30 000 euroa (alv. 0 %).
Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 76 000 euroa (alv. 0 %).
Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2020−2021 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 Perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, 202 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Hallintosääntö 16 luku 1 § 2 mom. kohta 11.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Kati Kiyancicek, tiimipäällikkö, puhelin: 310 64734
kati.kiyancicek(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suunnitelmaselostus nro 31160/1 |
2 | Suunnitelmapiirustus nro 31160/1 |
Oheismateriaali
1 | Muistutus 8.10.2019, Lauttasaari-Seura - Drumsö-Sällskapet ry |
2 | Muistutus 8.10.2019 |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Muistuttajat | Esitysteksti |
Tiedoksi
Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelu/Haapanen Sami
Hallinto- ja lakipalvelut, tietopalvelut/Krook Tanja
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|