Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

15/2019

1 (9)

Kaupunkiympäristölautakunta

 

 

 

 

Asia/6

 

21.05.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 256

Raide-Jokerin katu-, puisto- ja siltasuunnitelmat; osa 2

HEL 2019-003107 T 10 05 02

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektipäällikkö Ville Reihe. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Pöydällepanoehdotus:
Mika Välipirtti: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle

Esittelijä

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Ville Reihe, projektipäällikkö, puhelin: 310 38803

ville.reihe(a)hel.fi

Olli Haanperä, projektipäällikkö, puhelin: 310 38237

olli.haanpera(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat katu-, puisto- ja siltasuunnitelmat:

HAAGA

        Eliel Saarisen tie välillä Vihdintie–Alppiruusupuisto, nro 30924/1-3

OULUNKYLÄ

        Pirkkolantie välillä Metsäpurontie–Pirjontie, nro 30925/3

        Lampuotilanpuisto, nro VIO 5993

        Pirjontie välillä Maunulantie–Pakilantie, nro 30926/1

        Pakilantie välillä Pirjontie–kortteli 28169, nro 30927/1-3

        Oulunkyläntie välillä Norrtäljentie–Maaherrantie, nro 30930/1

        Maexmontaninpuisto, nro VIO 5997

        Maaherrantie välillä Oulunkyläntie–kortteli 36063, nro 30931/1-5 ja 22.4.2019 muutetut suunnitelmapiirustukset nrot 30931/4-5

        Tulvaniitynpolun silta S105, nro 30931/405

        Vantaanjoen raitiotiesilta S106, nro 30931/404

VIIKKI

        Viikinkaari välillä Pihlajamäentie-Viikintie, nro 30933/1-2

VARTIOKYLÄ

        Viilarintie välillä Viikintie-Laippatie, nro 30935/1-4

        Raaseporintie, Turunlinnantie, Itäkeskuksen joukkoliikenneterminaali, nro 30937/1  

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää määrätä näiden katusuunnitelmien hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat ja tavoitteet

Kadut ovat alueellisia tai paikallisia kokoojakatuja, pääkatuja tai joukkoliikennekatuja. Katusuunnitelmat perustuvat voimassa oleviin asemakaavoihin (asemakaavanumerot esitetty kohdassa Suunnitelma) ja liikenne- ja katusuunnittelupalvelun laatimiin liikennesuunnitelmiin, joita on tarkennettu Raide-Jokerin raitiotieallianssissa. Katusuunnitelmissa on huomioitu valmisteilla olevien asemakaavojen 12527, 12550 sekä Kauppamyllyntien ympäristöä koskevan asemakaavan muutokset. Pakilantien katusuunnitelmat sijoittuvat osittain asemakaavoittamattomalle alueelle, joka on pääosin valtion, mutta myös osin kaupungin omistuksessa.

Katusuunnitelmilla mahdollistetaan Raide-Jokerin pikaraitiotien sekä asemakaavojen mukaisten kortteleiden rakentaminen. Lisäksi parannetaan jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä sekä liikenneturvallisuutta.

Suunnitelmat

Eliel Saarisen tie välillä Vihdintie–Alppiruusupuisto suunnitelmapiirustukset nrot 30924/1−3 (liitteet 2−4)

Eliel Saarisen tie on pääosin kaksikaistainen paikallinen kokoojakatu, joka on välillä Isonnevankuja−Aino Acten tie joukkoliikennekatu. Katu alittaa Isonnevantien, Huopalahden rautatieaseman ja Laajasuontien alikulkutunnelissa. Joukkoliikennekatuosuudella raitiotie rakennetaan nykyiselle ajoradalle. Muulla osuudella raitiotie rakennetaan kadun keskelle. Huopalahden aseman yhteydessä olevat raitiovaunu- ja bussipysäkit sijoittuvat alikulkutunneliin, joilta on mm. hissiyhteys junalaitureille. Eliel Saarisen tiellä on yksi ajokaista suuntaansa. Kadulle rakennetaan kaksisuuntaiset pyörätiejärjestelyt ja jalankulkuväylät kummallekin puolelle katua. Länsipuolella on pääpyörätieyhteys junaradan pohjoispuolelle saakka. Itäpuolinen pyöräyhteys päättyy Huopalahden asemalle.

Suunnitelma perustuu asemakaavoihin nro:t 3261, 5948, 11526, 11938, 12392 ja 12400. Laadittu katusuunnitelma sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöön. Raidejokerin pysäkkien kohdalla pohjoispuolinen pääpyörätieyhteys leikkaa pieneltä osin puistoaluetta. Linjaus tehdään pysäkkijärjestelyiden vaatimien tilavarausten johdosta. Pääpyörätieyhteys liitetään puistoalueella olemassa olevaan jalkakäytävään ja pyörätieyhteyteen. Puistoalueen muutokset esitetään puiston rakennussuunnitelmassa, koska muutos puistoalueella ei ole merkityksellinen.

Pirkkolantie välillä Metsäpurontie–Pirjontie suunnitelmapiirustus nro 30925/3 (liite 6)

Pirkkolantie on alueellinen kokoojakatu. Raide-Jokerin ratalinja rakennetaan kadun eteläreunalle. Raitiotiepysäkit rakennetaan Metsäpurontien liittymän länsipuolelle. Kadun pohjoisreunaan rakennetaan pyörätie ja jalkakäytävä. Kadun eteläreunalla Lampuotilanpuiston ja Maunulantien välille rakennetaan jalkakäytävä. Suunnitelma perustuu asemakaavoihin nro:t 9423, 12185 ja 12420.

Lampuotilanpuisto suunnitelmapiirustus nro VIO 5993 (liite 8)

Puistosuunnitelma käsittää koillisosan Maunulanpuiston retkeily- ja ulkoilualueesta ja Lampuotilanpuiston puistoalueen, joka on nykyisellään osittain osa Maunulanpuiston ulkoilu- ja virkistysmetsää, käyttö- ja suojaviheraluetta ja maisemapeltoa. Puistossa on merkittäviä luontoarvoja, kuten Maunulan puiston itäosan merkittävät lintukohteet, sekä merivaelteisen taimenen esteetön nousuyhteys yläjuoksulle.

Raide-Jokeri pikaraitiotie rakennetaan puiston pohjoispuolelle Pirkkolantien katualueelle. Puistoalueelle rakennetaan pohjoisreunaan puistoraitti ja muutetaan nykyisen länsireunan puistoraitin linjausta. Puronuoma siirretään Pirkkolantien nykyisestä hulevesiviemäristä puistoon avouomaan. Puiston itäisen osan nykyistä avouomaa levennetään ja jatketaan puiston länsiosaan. Uomaan rakennetaan tulvantasausaltaita ja taimenille kutualtaita. Uoman ja uusien raittien vaatimat maaston muotoilut sovitetaan ympäröiviin tontteihin ja metsäympäristöön. Suunnitelma perustuu asemakaavoihin nro:t 12185 ja 12420.

Pirjontie välillä Maunulantie–Pakilantie suunnitelmapiirustus nro 30926/1 (liite 10)

Pirjontie on alueellinen kokoojakatu. Moottoriajoneuvoliikenneyhteys katkeaa Maunulantien kohdalla, Pirjontien länsiosalle. Katualueen eteläreunaan rakennetaan jalkakäytävä ja Raide-Jokeri pikaraitiotie. Raitiotien ja sen pohjoispuolelle rakennettavan ajoradan väliin tulee erotuskaista. Kadun pohjoisreunaan rakennetaan erotusraidalla erotettuna kaksisuuntainen pyörätie ja jalkakäytävä. Suunnitelma perustuu asemakaavoihin nro:t 3691, 9423, 11031 ja 12420.

Pakilantie välillä Pirjontie–kortteli 28169 suunnitelmapiirustukset nro 30927/1-3 (liitteet 12-14)

Pakilantie on alueellinen kokoojakatu. Katualueen keskelle rakennetaan Raide-Jokeri pikaraitiotie. Raitiotien molemmin puolin rakennetaan ajokaistat. Katualueen reunoille rakennetaan jalkakäytävät ja yksisuuntaiset pyörätiejärjestelyt.

Suunnitelma perustuu asemakaavoihin nro:t 3691, 4844, 5722, 6835, 11326, 11847, 12025, 12420 ja 12445. Laadittu katusuunnitelma sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöön. Pakilantien ja Suursuon-aidan välisessä kulmauksessa jalankulku- ja pyörätie leikkaa pieneltä osin puistoaluetta. Muutos puistoalueella ei ole merkityksellinen ja jalkakäytävä jo nykyään sijaitsee puistoalueen puolella. Tuusulanväylän kohdalla nykyinen Pakilantie sijaitsee asemakaavoittamattomalla alueella. Suunnitelmassa olemassa olevalle kadulle rakennetaan raitiotie ja samalla on katsottu tarkoituksenmukaiseksi parantaa jalankulku- ja pyörätiejärjestelyitä olemassa olevalle sillalle. Tuusulanväylän kohdalla maanomistaja on valtio. Rakentamisesta kyseiselle alueelle tehdään toteuttamissopimus ELY-keskuksen kanssa.

Oulunkyläntie välillä Norrtäljentie–Maaherrantie suunnitelmapiirustus nro 30930/1 (liite 16)

Oulunkyläntie on alueellinen kokoojakatu. Raitiotien rakentamisen yhteydessä muun moottoriajoneuvoliikenteen yhteys Maaherrantielle katkaistaan. Raide-Jokeri -pikaraitiotie rakennetaan katualueen keskelle. Raitiotien molemmin puolin rakennetaan ajokaistat. Katualueen molemmin puolin rakennetaan jalkakäytävät. Ajoradan ja jalkakäytävän väliin rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiejärjestelyt. Oulunkyläntien ylittävää Oulunkylänpolun nykyistä siltaa levennetään.

Suunnitelma perustuu asemakaavoihin nro:t 3313, 5787, 7754, 8202, 10201 ja 12440. Laadittu katusuunnitelma sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöön. Pääradan itäpuolella uusi jalankulku- ja pyörätieyhteys Oulunkyläntien ja Oulunkylänpolun välillä sijaitsee asemakaavan mukaisella puistoalueella ja toteutetaan erillisen puiston rakennussuunnitelman mukaisesti. Muutos puistoalueella ei ole merkityksellinen.

Maexmontaninpuisto suunnitelmapiirustus nro VIO 5997 (liite 18)

Puistosuunnitelma käsittää Maexmontanin puistoalueen pohjoisen osan, johon Raide-Jokeri -pikaraitiotien toteutuksen mukaiset muutokset ulottuvat. Puistosuunnitelma on asemakaavan nro 12440 VP-aluemerkinnän mukainen. Nykyisellään alue on rakennettua puistoa.

Puistosuunnitelmassa nykyistä Maaherrantietä linjataan uudelleen raitiotietä palvelevaksi yhteydeksi sekä sen rinnalla kulkevaksi erotelluksi jalankulku- ja pyörätieyhteydeksi. Raitiotien pohjoispuolelle osoitetaan puistokäytäviä sekä näiden risteysalueelle laajempi keskusaukio. Puistosuunnitelmassa on otettu historialliset arvot huomioon ja pyritty säästämään mahdollisimman paljon olemassa olevia puita, käytäviä ja linjauksia.

Maaherrantie välillä Oulunkyläntie–kortteli 36063 suunnitelmapiirustukset nrot 30931/1-5 (liitteet 20-26)

Maaherrantie on osittain kokoojakatu ja osittain pääkatu, joka on pääasiassa joukkoliikenteen käytössä. Raitiotie rakennetaan nykyisen ajoradan kohdalle tai hieman sen viereen. Kadulta poistuu autoliikenne. Raitiotien viereen rakennetaan pyöräilyn laatukäytävä, Oulunkylän juna-aseman kohdalla raitiotien pohjoispuolelle ja Jokiniementien länsipuolelta alkaen raitiotien eteläpuolelle. Katuosuudella rakennetaan kolme liikennevalo-ohjattua raitiotien ylityskohtaa: Maexmontaninpuistoon johtava jalankulku- ja pyörätie, Veräjän länsipuolella jalankulku- ja pyörätie sekä Veräjän katu. Katuosuudella rakennetaan kolme uutta siltaa: Oulunkylänpolun alikäytävä S101 (suunnitelmapiirustus 30931/402, liite 27) ja sen viereinen uusi jalankulku- ja pyörätiesilta S116, sekä Vantaanjoen raitiotiesilta S106 (suunnitelmapiirustus 30931/404, liite 28). Mykyinen Tulvaniitynpolun silta S105 levennetään (suunnitelmapiirustus 30931/405, liite 29).

Katusuunnitelma on pääosin voimassa olevien asemakaavojen nro:t 12440 ja 10770 mukainen. Alueella on valmisteltu asemakaavamuutos (nro 12527) yhteistyössä kiinteistöjen omistajien kanssa, joka on hyväksytty Kaupunkiympäristölautakunnassa 19.3.2019 (§ 150). Katusuunnitelmassa on huomioitu tulevan asemakaavan 12527 mukaiset ratkaisut siten, että jalkakäytävä, joka suunnitelmassa sijaitsee osittain nykyisen voimassa olevan asemakaavan nro 7386 ja nro 10770 mukaisilla tonteilla 28006-2, 28009-12, 28009-11 ja 28009-7 sekä LP-alueella, osoitetaan asemakaavamuutoksessa katualueeksi. Rakentaminen voidaan toteuttaa vaiheittain siten, että nykyisellä tonttialueella olevat jalankulkualueet toteutetaan vasta uuden asemakaavan voimaantulon jälkeen.

Viikinkaari välillä Pihlajamäentie-Viikintie, suunnitelmapiirustukset nro 30933/1-2 (liitteet 31-32)

Viikinkaari on paikallinen kokoojakatu, joka on joukkoliikenteen sekä tonttiliikenteen käytössä. Raitiotie rakennetaan nykyisen ajoradan kohdalle sekaliikennekaistalle. Kadun reunoihin rakennetaan jalankulku- ja pyörätiet, pohjoisreunaan eroteltuna ja eteläreunaan yhdistettynä.

Laadittu katusuunnitelma on pääosin voimassa olevien asemakaavojen nro:t 10435 ja 10035 mukainen. Katualueella sijaitsevalle asemakaavan nro 10710 mukaiselle LPA-tontille on katusuunnitelmassa esitetty nykyisen pysäköinnin poistaminen. Pysäköinnin poistaminen on tarpeellista raitiotien sujuvan ja turvallisen liikenteen varmistamiseksi. Erotuskaistalle on suunniteltu yhteiskäyttöpylväitä sekä asemakaavan mukainen puurivi. Maanomistajan kanssa on sovittu LPA-tontin pysäköinnin poistamisesta syksyllä 2018. Asiasta laaditaan erillinen sopimus.

Viilarintie välillä Viikintie−Laippatie, suunnitelmapiirustukset nro 30935/1-4 (liitteet 34-37)

Viilarintie on alueellinen kokoojakatu. Raitiotie rakennetaan ajoratojen keskelle välillä Viikintien kiertoliittymä−Kauppamyllyntie ja ajoradan länsipuolelle Kauppamyllyntien raitiotiepysäkin eteläpuolella. Valo-ohjaus rakennetaan viiteen kohteeseen: Myllärintien liittymä, Kauppamyllyntien liittymä (kiertoliittymä korvataan tasoliittymällä), Kauppamyllyntien eteläpuolella ajoradan ja raitiotien risteyskohta, raitiotievarikon liittymä sekä Varikkotien liittymä. Viilarintien molemmin puolin on reunakivellä erotetut jalkakäytävä ja yksisuuntainen pyörätie. Pyörätie välillä Viikintie Kauppamyllyntie kuuluu tavoitteelliseen pyöräilyn laatukäytäverkkoon.

Laadittu katusuunnitelma sopeutuu pääosin voimassa olevien asemakaavojen nro:t 12400, 8725 ja 11682 mukaiseen ympäristöön. Kahdessa kohdassa jalkakäytävä ja ajorata sijaitsevat osittain tonteilla 45200-1 ja 45196-20. Tontilla 45196-20 on käynnistymässä asemakaavamuutos, jossa tuleva katualueen tilantarve huomioidaan. Molemmilla tonteilla on maanomistajana Helsingin kaupunki ja tontin 45200-1 vuokralaisen kanssa sovitaan muutoksesta vuokrasopimukseen.

Raaseporintie, Turunlinnantie, Itäkeskuksen joukkoliikenneterminaali, suunnitelmapiirustus nro 30937/1 (liite 39)

Raaseporintie välillä Varikkotie ja Marjaniementie on paikallinen kokoojakatu. Raitiotie rakennetaan kadun ajoradan eteläpuolelle omalle väylälleen. Raaseporintien reunaan rakennetaan eroteltu jalankulkutie ja kaksisuuntainen pyörätie (tavoitteellinen pääreitti). Itäkeskuksen joukkoliikenneterminaaliin pohjoisreunaan rakennetaan raitiotien päätepysäkki. Turunlinnantien liikennejärjestelyt säilyvät periaatteiltaan nykyisen mukaisina.

Laadittu katusuunnitelma sopeutuu pääosin voimassa olevien asemakaavojen nro:t 4959, 8210 ja 9851 mukaiseen ympäristöön. Raaseporintien ja Kajaaninlinnantien liittymässä jalkakäytävä ja pyörätie sijaitsevat osittain tontilla 45061-1. Tontilla on maanomistajana Helsingin kaupunki ja tontin vuokra-laisen kanssa sovitaan muutoksesta vuokrasopimukseen.

Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevista suunnitelmaselostuksista nro 30924/1-3 (liite 1), nro 30925/1 (liite 5), nro VIO 5993 (liite 7), nro 30926/1 (liite 9), nro 30927/1-3 (liite 11), nro 30930/1 (liite 15), nro VIO 5997 (liite 17), nro 30931/1-5 (liite 19), nro 30933/1-2 (liite 30), nro 30935/1-4 (liite 33), nro 30937/1 (liite 38).

Kadut ja puistot sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus

Katu- ja puistosuunnittelu on toteutettu Raide-Jokerin raitiotieallianssissa yhteistyössä liikenne- ja katusuunnittelupalvelun, kaupunkitila- ja maisemasuunnittelupalvelun kanssa sekä ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy. Kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa.

Katu- ja puistosuunnitelmaluonnokset ovat olleet esillä kahdessa osassa kaupunkiympäristön Sörnäistenkadun asiakaspalvelupiste Tellingissä ja Helsingin kaupungin internetsivuilla 8.– 21.10.2018 sekä 5.– 18.11.2018 välisenä aikana. Pitäjänmäen ja Oulunkylän välisen alueen suunnitelmaluonnoksien esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 10.10.2018 Pohjois-Haagan yhteiskoululla. Oulunkylän ja Itäkeskuksen välisen alueen suunnitelmaluonnoksien esittelytilaisuus pidettiin 7.11.2018 Viikin Ympäristötalolla. Viikinkaaren katusuunnitelma on ollut nähtävillä 30.1.–28.2.2019 välisen ajan. Muut katusuunnitelma ovat olleet nähtävillä 6.3.−4.4.2019 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta on ilmoitettu virallisessa lehdessä sekä kaupungin verkkosivuilla. Suunnitelmista on tehty neljä muistutusta.

Muistutusten käsittely

Muistutukset on käsitelty erillisessä muistutusten käsittely –liitteessä nro 39. Muistutukset eivät aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin.

Kustannukset ja aikataulu

Katu-, silta- ja puistosuunnitelmien rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 146 600 000 euroa (alv. 0 %). Kustannuksista Raide-Jokerin pikaraitiotien osuus on 119 100 000 euroa (alv. 0 %), josta vastaa Helsingin kaupungin liikelaitos (HKL).  Muu kadun rakentamisen osuus on 27 500 000 euroa (alv. 0 %), josta vastaa Maankäyttö- ja kaupunkirakenne palvelukokonaisuus. Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:

Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 950 000 euroa (alv. 0 %).

Muu kadun rakentaminen rahoitetaan talousarvion kohdista 8 03 01 01 Uudisrakentaminen ja 8 03 01 02 Perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 90 §, 62 §, 202 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §. Hallintosääntö 16 luku 1 § 2 mom. kohta 11

Tiedoksianto

Päätös toimitetaan yleistiedoksiantona, koska vastaanottajia on yli 30. Asiakirjan nähtäville asettamisesta ilmoitetaan Virallisessa lehdessä ja viranomaisen ilmoitustaululla.

Esittelijä

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Ville Reihe, projektipäällikkö, puhelin: 310 38803

ville.reihe(a)hel.fi

Olli Haanperä, projektipäällikkö, puhelin: 310 38237

olli.haanpera(a)hel.fi

Liitteet

1

Suunnitelmaselostus nro 30924/1-3

2

Suunnitelmapiirustus nro 30924/1

3

Suunnitelmapiirustus nro 30924/2

4

Suunnitelmapiirustus nro 30924/3

5

Suunnitelmaselostus nro 30925/3

6

Suunnitelmapiirustus nro 30925/3

7

Suunnitelmaselostus nro VIO 5993

8

Suunnitelmapiirustus nro VIO 5993

9

Suunnitelmaselostus nro 30926/1

10

Suunnitelmapiirustus nro 30926/1

11

Suunnitelmaselostus nro 30927/1-3

12

Suunnitelmapiirustus nro 30927/1

13

Suunnitelmapiirustus nro 30927/2

14

Suunnitelmapiirustus nro 30927/3

15

Suunnitelmaselostus nro 30930/1

16

Suunnitelmapiirustus nro 30930/1

17

Suunnitelmaselostus nro VIO 5997

18

Suunnitelmapiirustus nro VIO 5997

19

Suunnitelmaselostus nro 30931/1-5

20

Suunnitelmapiirustus nro 30931/1

21

Suunnitelmapiirustus nro 30931/2

22

Suunnitelmapiirustus nro 30931/3

23

Suunnitelmapiirustus nro 30931/4/nähtävillä

24

Suunnitelmapiirustus nro 30931/4/revisio

25

Suunnitelmapiirustus nro 30931/5/nähtävillä

26

Suunnitelmapiirustus nro 30931/5/revisio

27

Pääpiirustus nro 30931/402 Oulunkylänpolun alikäytävä

28

Pääpiirustus nro 30931/404 Vantaanjoen raitiotiesilta

29

Pääpiirustus nro 30931/405 Tulvaniitynpolun silta

30

Suunnitelmaselostus nro 30933/1

31

Suunnitelmapiirustus nro 30933/1

32

Suunnitelmapiirustus nro 30933/2

33

Suunnitelmaselostus nro 30935/1-4

34

Suunnitelmapiirustus nro 30935/1

35

Suunnitelmapiirustus nro 30935/2

36

Suunnitelmapiirustus nro 30935/3

37

Suunnitelmapiirustus nro 30935/4

38

Suunnitelmaselostus nro 30937/1

39

Suunnitelmapiirustus nro 30937/1

40

Muistutusten käsittely

Oheismateriaali

1

Muistutukset

Muutoksenhaku

Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen

Tiedoksi

Maaomaisuuden kehttäminen ja tontit -palvelu/Haapanen Sami

Rakennukset ja yleiset alueet, tilapalvelut/Grundström Irmeli

Hallinto- ja lakipalvelut, tietopalvelut/Krook Tanja

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566