Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2019 | 1 (12) |
Kaupunkiympäristölautakunta |
|
| |
|
| Asia/18 | |
| 12.03.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 139
Pasila, Ilmalanrinne 3, poikkeamishakemus
HEL 2018-012556 T 10 04 01
Asiointitunnus LP-091-2018-05935, hankenumero 5046_54
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Helsingin kaupungin 17. kaupunginosan (Pasila) korttelin 17056 tonttia 6 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 11561 seuraavasti:
Kerrosala ylitetään n. 8,5 %:lla.
Autopaikkamäärä ylitetään 28 autopaikalla.
Kellarikerrosten määrä ylitetään puolella kerroksella.
Vesikaton ylin korkeusasema ylitetään paikoin, enimmillään 7,6 m, ja ilmastointikonehuoneen paikalla on toimistotilaa.
Tontin länsireunan pihakantta ei toteuteta.
Tontin itäreunaan määrätty porrasyhteys ja sillalle johtava kulkuaukko toteutetaan rakennuksen länsireunaan sijoitettavalla porras- ja hissiyhteydellä, joka on käytettävissä julkisen liikenteen aukioloaikoina.
Rakennusalueen raja ylitetään Ilmalantorin puolella n. 2 metrillä, läntisessä päädyssä n. 1,35 metrillä ja itäpäädyssä n. 7,92 metrillä.
Tontin raja ylitetään Ilmalantorin puolella n. 1,55 m verran ulokkeena 7 m korkeudessa ja Ilmalanrinteen puolella n. 1,75 m verran ulokkeena 6-9 m korkeudessa.
Ilmalantorin alapuolista rajaseinää ei rakenneta ainakaan kokonaan maanpaineseinänä.
Hakamäentien ylittävän keveyden liikenteen sillan kantavien rakenteiden tukia ei toteuteta.
Poikkeaminen myönnetään seuraavilla ehdoilla:
Hankkeeseen ryhtyvä tekee tai teettää kiinteistön kaikkia työntekijöitä koskevan kestävän liikkumisen suunnitelman kiinteistön käyttöönottovaiheessa ja toteuttaa siinä esitetyt toimenpiteet kestävän liikkumisen edistämiseksi (kävely, pyöräily, joukkoliikenne).
Kiinteistön pysäköintilaitokseen on varattava keskeisimmältä paikalta tiloja yhteiskäyttöautoille. Kiinteistön tulee huolehtia yhteistyön käynnistämisestä yhteiskäyttöpalveluita tarjoavan yrityksen kanssa.
Kiinteistön polkupyöräpysäköinnin tulee olla sijainniltaan keskeisellä paikalla, helposti saavutettavissa, selkeästi ja näkyvästi opastettu, säältä suojassa ja laadultaan korkeatasoista. Polkupyörien pysäköintipaikkoja tulee olla pysäköintilaitoksessa vähintään 1 ppp / 90 k-m².
Kiinteistön pysäköintilaitos tulee suunnitella siten, että se mahdollistaa pysäköintipaikkojen yhteiskäytön tulevaisuudessa alueen muiden toimintojen kanssa. Tämä tarkoittaa pysäköintilaitoksen avaamista myös kiinteistön ulkopuoliselle käytölle autopaikkatilanteen niin salliessa.
Rakennuksen Ilmalanrinteen vastainen umpinainen jalustaosa tulee käsitellä taiteen tai valaistuksen keinoin.
Ilmalanrinteen ja Ilmalantorin yhdistävä julkinen porrashuoneyhteys tulee selkeästi osoittaa julkiseksi yhteydeksi myös rakennuksen julkisivuarkkitehtuurilla.
Tontin länsireunan pihakannen paikalle esitetty viherseinä tulee toteuttaa laadultaan korkeatasoisena.
Ennen rakennusluvan hakemista tulee selvittää, miten Ilmalantorin toritason alapuoli tullaan toteuttamaan ja yhteensovittaa rajapinta.
Rakennusluvan yhteydessä tulee esittää yhdessä kaupungin ja HKL:n kanssa laadittu suunnitelma Ilmalantorin puoleisen julkisivun, jalankulkualueen sekä raitiotien ja pysäkin yhteensovittamisesta.
Hakija
Hartela Etelä-Suomi Oy (jättöpäivämäärä 16.10.2018)
Rakennuspaikka
Helsingin kaupungin 17. kaupunginosan (Pasila) korttelin 17056 tontti 6
Hakemus
Hakija hakee lupaa uuden 8-kerroksisen toimisto- ja liikerakennuksen (12 050 k-m2) rakentamiseen Ilmalantorin reunaan poiketen voimassa olevasta asemakaavasta 11561 siten, että
Hakijan perustelee hakemustaan sillä, että
Säännökset, joista poiketaan
Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.
Lähtötiedot
Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 16.11.2011 hyväksytty asemakaava nro 11561.
Asemakaavan mukaan
tontin rakennusoikeus on 10 000 k-m2.
pysäköintipaikkoja saa sijoittaa KTY-korttelialueelle vähintään 1 ap/150 k-m² ja enintään 1 ap/120 k-m². Toimistorakennuksen laajuus on 10 000 k-m², jolloin pysäköintipaikkojen enimmäismäärä on 84 kpl. Pysäköintipaikat tulee sijoittaa kellarikerroksiin ja maan- tai pihakannen alle.
saa korttelialueella rakentaa enintään 3 kellarikerrosta.
Rakennuksen vesikaton ylimmän kohdan korkeusasemat ovat +57.5 ja ilmastointikonehuoneiden rakennusalalla +61.5.
tontin länsireunaan on osoitettu rakennusalan osa (c-2), jolle on rakennettava korkeatasoiseksi ja huolitelluksi istutettu terassoitu pihakansi noin tasolle +29 - +32.
tontin itäreunaan on osoitettu alueen osa (jk1), jolle tulee rakentaa torin tasolta n. +40 kadun tasolle n. +22 porras yleistä jalankulkua varten. Porras saa olla katettu ja lämmitetty ja sen saa rakentaa asemakaavakarttaan merkityn rakennusoikeuden lisäksi. Porras ja siihen liittyvät tukimuurit on rakennettava kaupunkikuvallisesti korkeatasoisesti ja luonnonkivestä.
tontilla on osoitettu rakennusalan osa (jk2), jolle tulee rakentaa torin tasolle n. +40 toritasoon liittyvä kulkuaukko yleistä jalankulkua ja pyöräilyä varten. Kulkuaukon vapaan korkeuden tulee olla kahden kerroksen korkuinen tai vähintään 6 m ja vapaan leveyden vähintään 5,0 m. Kulkuaukko on pidettävä aina avoinna yleiselle jalankululle.
tontin eteläreunaan on osoitettu n. 3 m leveä rakennusalan osa (jk3), jolle tulee rakentaa toritasoon liittyvä vähintään 2,8 m korkuinen yleiselle jalankululle varattu alue.
rakennusalan rajat ulottuvat tontin itä- ja länsireunoissa noin 16 metrin päähän tontin rajoista.
on rakennusten torinpuoleiset, toritason alapuoliset rajaseinät rakennettava maanpaineseininä. Maanpaineseinien rakenteissa on otettava huomioon myös torin raitiotieliikenteen vaikutus.
on tontilla rakennettava noin tasolle +40 Hakamäentien ylittävän kevyen liikenteen sillan kantaville rakenteille tarpeelliset tuet.
Helsingin yleiskaavan 2016 (tullut voimaan 5.12.2018) mukaan alue on merkitty kantakaupungiksi C2, jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena alueena.
Jyrkässä rinteessä sijaitseva tontti on tällä hetkellä rakentamaton. Se rajautuu pohjoisreunaltaan Ilmalanrinteen ja Ilmalanpolun katualueisiin. Tontin itäpuolelle Televisiokadun varteen on valmistunut vuonna 2017 toimistotalo KOy Ilmalan Asema. Tontin eteläpuolelle sijoittuva Ilmalantori on vielä rakentamatta. Ilmalantorin katusuunnitelma on valmistunut vuonna 2012. Ilmalantorilla tulee sijaitsemaan vuonna 2021 liikennöinnin aloittavan raitioyhteyden kääntöpaikka. Myös tontin länsipuolelle kaavoitettu toimitilatontti on vielä rakentamatta.
Osallisten kuuleminen ja lausunnot
Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (21.12.2018). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei ole esitetty. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.
Hakemuksesta on pyydetty lausunto viereen sijoittuvan raitiotien omistajalta Helsingin kaupungin liikennelaitokselta. Lausuntoa ei jätetty. Sen sijaan naapurina kuultu Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY) jätti lausunnon.
HSY toteaa lausunnossaan (16.1.2019) että, poikkeaminen ei edellytä vesihuollon lisärakentamista eikä rakennettujen vesihuoltolinjojen siirtämistä. Tontin läpi kulkeva yhteiskäyttötunneli tulee huomioida rakentamisen aikana.
Perustelut
Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska Helsingin kaupunkistrategian 2017–2021 mukaisesti Helsinki luo mahdollisuuksia kasvulle kaavoittamalla riittävästi ja ketterästi tarvittavia työpaikka-alueita. Helsinki tukee yritysekosysteemejä ja -klustereita tarjoamalla monipuolisia sijaintimahdollisuuksia hyvin saavutettavilla alueilla. Väljentämällä vuonna 2012 vahvistetun asemakaavan rakennusalaan, pysäköintinormiin ja tontin yksittäisiin alueen osiin kohdistuvia määräyksiä turvataan osaltaan elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Osa voimassa olevan asemakaavan määräyksistä perustuu myös liikenteellisiin ratkaisuihin, jotka ovat sittemmin muuttuneet.
Kerrosalapoikkeamalla saadaan korkeusasemien puolesta haastavalla tontilla sijoitettua enemmän valoisaa ja käyttötarkoituksen mukaista tilaa ylempiin kerroksiin.
Esitetty autopaikkamäärä sisältää myös tontille toteutettavan pt-kaupan asiakaspysäköinnin. Kaikki autopaikat saadaan sijoitettua maastonmuotojen johdosta omalle tontille. Kellarikerrosten määrästä poikkeaminen mahdollistaa pysäköinnin ajoyhteyden ja rakennukseen integroidun huoltopihan sijoittamisen Ilmalanrinteen tonttiliittymän yhteyteen. Autopaikkamäärän muutoksesta johtuen hankkeeseen ryhtyvältä edellytetään kestävää liikkumista tukevien toimenpiteiden toteuttamista.
Vesikattojen ylitykset korkeussuunnassa ovat kaupunkikuvallisesti perusteltuja, koska ne jatkavat vuonna 2017 valmistuneen naapurirakennuksen, KOy Ilmalan Aseman massoittelua. Ilmastointikonehuoneen sijoittaminen Ilmalantorin alapuolelle luo kattokerroksesta kaupunkikuvallisesti kiinnostavamman.
Länsireunan toteutus ilman pihakantta voi mahdollistaa turvallisemman toteutuksen tontille ajon kannalta. Laadukkaasti toteutetulla viherseinällä on mahdollista pehmentää ja tuoda eloa muurimaiseen jalustaosaan.
Ulokkeelliset tontin rajan ylitykset sopivat kaupunkikuvaan ja muodostavat katoksen Ilmalantorin puolella raitiovaunupysäkille ja Ilmalanrinteen puolella julkisen porrasyhteyden sisäänkäynnille.
Julkisen porrasyhteyden sijoittaminen tontin länsireunaan mahdollistaa selkeän yhteyden Ilmalantorille Ilmalan asemalta ja Postipuiston suunnalta, kun Ilmalansillan rakentamisesta ja siihen liittyvästä porras- ja hissiyhteydestä on luovuttu. Rakennukseen integroitu hissillinen yhteys yhdistää luontevasti pt-kaupan sisäänkäynnin ja tulevan raitiovaunupysäkin. Aukioloaikojen rajoittaminen julkisen liikenteen aikataulujen mukaiseksi on perusteltua, koska yhteys palvelee pääasiassa yhteyttä pt-kauppaan sekä pysäkkien välistä kulkua.
Hakamäentien ylittävän sillan toteutus on todettu teknistaloudellisesti haastavaksi ja sillan rakentamisesta on luovuttu Eteläisen Postipuiston asemakaavahankkeessa. Tästä syystä sillan mahdollistavia kantavia rakenteita ei ole tarvetta toteuttaa eikä siten myöskään sillalle johtavaa kulkuyhteyttä. Kulkuyhteyden poiston johdosta kaavan mukaiselle itäreunan aukolle ei ole enää tarvetta, mikä perustelee rakennusalan rajan ylityksen.
Kellarikerrosten lukumäärästä poikkeaminen, jalankulkuyhteyden sijainnin siirto sekä terassoidun pihakannen toteuttamatta jättäminen johtavat Ilmalanrinteeseen rajautuvan umpinaisen jalustaosan lisääntymiseen. Tämä edellyttää jalustaosan käsittelyä taiteen tai valaistuksen keinoin sekä pihakannen paikalle esitetyn viherseinän korkealaatuista toteuttamista. Lisäksi tasoja yhdistävän julkisen porrashuoneyhteyden tulee näkyä selkeästi rakennuksen julkisivuarkkitehtuurissa.
Mikäli Ilmalantorin alapuolelle rakennetaan tiloja, ei kaavan velvoittamaa maanpaineseinää tarvitse toteuttaa. Mikäli tiloja ei rakenneta, toteutetaan maanpaineseinä siten kuin ympäröivissä rakennushankkeissa on toimivaksi ratkaisuksi todettu.
Poikkeamisen erityinen syy on alueen kokonaissuunnitelman toteutumisen edistäminen.
Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Sovelletut oikeusohjeet
Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 1 § 2 mom. 15a kohta
Rakennusvalvontataksa 2019, 8 §
Maksu
1 500 euroa
Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet
Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kuulutusteksti kirjaamoon
Esittelijä
kaupunkiympäristön vs. toimialajohtaja
Silja Hyvärinen
Lisätiedot
Outi Ruski, arkkitehti, puhelin: 310 15207
outi.ruski(a)hel.fi
Liitteet
1 | Alustava suunnitelma ja asemapiirros |
2 | Ympäristökartta |
3 | Asemakaavaote |
Muutoksenhaku
| Hallintovalitus, poikkeamispäätös ja suunnittelutarveratkaisu |
Maksun osalta | Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakija | Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | Hallintovalitus, poikkeamispäätös ja suunnittelutarveratkaisu |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
kaupunkiympäristön vs. toimialajohtaja
Silja Hyvärinen
Lisätiedot
Outi Ruski, arkkitehti, puhelin: 310 15207
outi.ruski(a)hel.fi
Liitteet
1 | Alustava suunnitelma ja asemapiirros |
2 | Ympäristökartta |
3 | Asemakaavaote |
Oheismateriaali
1 | Hakemus perusteluineen |
2 | Lausunto, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä, Ilmalanrinne 3 |
Muutoksenhaku
| Hallintovalitus, poikkeamispäätös ja suunnittelutarveratkaisu |
Maksun osalta | Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakija | Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | Hallintovalitus, poikkeamispäätös ja suunnittelutarveratkaisu |
Tiedoksi
Kaupunkiympäristö/Hallinto- ja tukipalvelut/Koski
Maankäyttö ja kaupunkirakenne/Asemakaavoitus/Mehtonen, P. Ruotsalainen
Palvelut ja luvat/rakennusvalvontapalvelu/Tynkkynen, Hukie
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|