Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 22/2018 | 1 (1) |
Kaupunkiympäristölautakunta |
|
| |
|
| Asia/6 | |
| 04.09.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 416
Caloniuksenkatu, katusuunnitelman hyväksyminen, nro 30907/1, Etu-Töölö
HEL 2018-004780 T 10 05 02
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Caloniuksenkadun katusuunnitelman nro 30907/1.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat projektipäällikkö Anna Tienvieri ja liikenneinsinööri Teppo Pasanen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Anna Tienvieri, projektipäällikkö, puhelin: 310 20480
anna.tienvieri(a)hel.fi
Liitteet
1 | Katusuunnitelmaselostus nro 30907/1 |
2 | Katusuunnitelmapiirustus nro 30907/1 |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Kaupunginosayhdistys | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Caloniuksenkatu on nykyinen alueellinen kokoojakatu, jolla on nupukivipäällyste. Suunnitelman lähtökohtana on kaupunkisuunnittelulautakunnan 25.4.2017, § 206 hyväksymä liikennesuunnitelma 6701-2. Liikennesuunnitelman hyväksymisen yhteydessä kaupunkisuunnittelulautakunta päätti lisäksi, että Caloniuksenkadun ajokaistat muutetaan melusyistä asfalttipinnaksi.
Kadun rakentamisen tavoitteena on kehittää Caloniuksenkadun raitioliikennettä parantamalla raitioliikenteen erottelua moottoriajoneuvoliikenteestä sekä lisätä kadun asukkaiden viihtyisyyttä. Lisäksi pyöräliikenteen olosuhteita parannetaan rakentamalla katuosuudelle kantakaupungin pyöräliikenteen pääverkon tavoitetila 2025 -suunnitelma nro 6083-7 mukaiset yksisuuntaiset pyörätiet. Katurakentamisen yhteydessä kadun kunnallistekniikkaa saneerataan.
Caloniuksenkatu on osa Etu-Töölön valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä (RKY), jossa kadun ilme kiveyksineen on kaupunkikuvallisesti arvokas.
Suunnitelma
Caloniuksenkadulle rakennetaan uudet pyörätiet kadun molemmin puolin ja raitioliikenne Runeberginkadun suuntaan erotellaan moottoriajoneuvoliikenteestä omalle, korotetulle kaistalleen. Uusien pyöräteiden alta poistuu noin 17 pysäköintipaikkaa. Kadun pohjoisreunalla moottoriajoneuvoliikenne ja raitiovaunuliikenne jakavat nykyisenlaisesti saman kaistan. Raitiovaunuliikenne on myöhemmin mahdollista erottaa omalle kaistalleen myös Mechelininkadun suuntaan kieltämällä pysäköinti.
Caloniuksenkadun ajokaistojen nupukivipintaa muutetaan asfalttipäällysteeksi, jotta melutasoa saadaan laskettua Helsingin kaupungin meluntorjunnan toimintasuunnitelman mukaisesti. Kaupungin vuonna 2017 laatiman meluselvityksen mukaan Caloniuksenkadun melutasot ovat erittäin korkeita. Meluselvityksen mukaan julkisivujen keskiäänitasot olivat noin 69 dB päiväaikaan. Valtioneuvoston hyväksymän meluntorjuntaa koskevan periaatepäätöksen (2006) mukaisesti kaupungin ympäristöpalvelut esittää meluntorjunnan toimenpiteiden suuntaamista ensisijaisesti kaduille, joilla melutaso ylittää 65 dB.
Suunnitelman lähtökohtana on ollut säilyttää Caloniuksenkadun kaupunkikuvallinen ja historiallinen ilme käyttämällä kadun vanhat reunakivet uudelleen ja hyödyntämällä kadulla nykyisiä nupukiviä. Suunnitelmassa on esitetty, että ajorata, jalkakäytävä ja pyörätie sekä pyöräkaista ovat asfalttipäällysteisiä. Raitiotielle korotettava kaista, erotusalueet sekä pysäköinnille varattu katualue päällystetään nykyisillä nupukivillä. Kaupunginmuseo ei puolla nupukiven poistamista ajoradalta, sillä Caloniuksenkatu nupukivipäällysteisenä katuna on osa Etu-Töölön valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä. Nupukivet jäävät kaupungin omaisuudeksi ja kaupunki tulee hyödyntämään ajoradalta poistettavat nupukivet kantakaupungin muissa katukohteissa. Kaupunki laatii suunnitelman, jossa aluetta ja kiveyksiä tarkastellaan kokonaisuutena.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta.
Katusuunnitelma täyttää maankäyttö- ja rakennuslain 85 §:ssä ja maankäyttö- ja rakennusasetuksen 41 §:ssä säädetyt edellytykset. Kadut sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnos oli esillä Töölön kirjastossa, kaupunkiympäristön info- ja näyttelytila Laiturissa ja Helsingin kaupungin internetsivuilla 18.4.-2.5.2018 välisen ajan. Suunnitelmaluonnoksen esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 24.4.2018 Taivallahden peruskoululla.
Katusuunnitelma oli nähtävillä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti 6.-19.6.2018 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille sekä Töölö-seuralle.
Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n 1. momentin perusteella osallisilla on oikeus tehdä muistutus katusuunnitelmaehdotuksesta. Muistutus on toimitettava kunnalle ennen nähtävillä oloajan päättymistä.
Suunnitelmasta ei ole tehty muistutuksia.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 871 000 euroa, 151 euroa/m² (alv. 0 % ).
Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 36 000 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset kasvavat nykyisestä 8 000 euroa.
Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2020 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdan 8 03 01 02 Perusparantaminen ja liikennejärjestelyt alakohdasta jalankulun ja pyöräilyn väylät.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 84-86 §, 62 §, 190 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Anna Tienvieri, projektipäällikkö, puhelin: 310 20480
anna.tienvieri(a)hel.fi
Liitteet
1 | Katusuunnitelmaselostus nro 30907/1 |
2 | Katusuunnitelmapiirustus nro 30907/1 |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Kaupunginosayhdistys | Esitysteksti |
Tiedoksi
Hallinto- ja lakipalvelut, tietopalvelut/Stenfors Piia
Maanomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelu/Haapanen Sami
Rakennukset ja yleiset alueet, tilapalvelut, Grundström Irmeli
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||