Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2018 | 1 (1) |
Kaupunkiympäristölautakunta |
|
| |
|
| Asia/25 | |
| 12.06.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 331
Hankintaoikaisuvaatimus ja hankinnan keskeyttäminen, Telakkarannan alueen urakoitsijan valinta
HEL 2018-002563 T 02 08 03 00
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti keskeyttää hankinnan sekä kumota kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston hankintapäätöksen 3.5.2018 § 58 koskien Telakkarannan alueen rakentamisen urakoitsijavalintaa. Samalla kaupunkiympäristölautakunta päätti jättää tutkimatta Destia Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen, koska hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös kumotaan ja hankinta keskeytetään.
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunta päätti käsitellä toimialajohtajan asian nro 25 kokouksen asiana nro 13.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Kristiina Jokinen, lakimies, puhelin: 310 39015
kristiina.jokinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikaisuvaatimus 25.5.2018 kaupunkiympäristölautakunnan päätökseen 3.5.2018 § 58, Destia Oy |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouskilpailuun osallistuneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankintaoikaisuvaatimuksesta
Destia Oy on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston 3.5.2018 § 58 päätöksestä, Telakkarannan alueen rakentaminen, urakoitsijan valinta. Destia Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on tehty 25.5.2018 määräaikaan mennessä. Destia Oy on tehnyt hankintapäätöksestä myös valituksen markkinaoikeudelle.
Destia Oy vaatii hankintaoikaisuvaatimuksessaan, että kaupunkiympäristölautakunta kumoaa 3.5.2018 hankintapäätöksen koskien Telakkarannan alueen rakennusurakkaa ja että lautakunta hylkää Pohjola Rakennus Group PRG Oy:n tarjouksen ja tekee asiassa uuden hankintapäätöksen.
Hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.
Hankintapäätöksen virheellisyys
Hankintaoikaisuvaatimusta käsiteltäessä on ilmennyt, että tarjouspyyntö on ollut virheellinen.
Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84–86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen.
Hankintalain 92 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä ilmoittaa, miten ehdokkaiden ja tarjoajien on yhdessä ryhmittymänä täytettävä 85 §:ssä tarkoitetut vaatimukset taloudellisesta ja rahoituksellisesta tilanteesta tai 86 §:ssä tarkoitetut vaatimukset teknisestä suorituskyvystä ja ammatillisesta pätevyydestä taikka 98 §:ssä tarkoitetut erityisehdot. Tällaisten ehdokkaiden ja tarjoajien ryhmittymiä koskevien lisäehtojen on oltava objektiivisesti perusteltuja ja oikeasuhteisia.
Hankintalain perusteluissa (HE 108/2016, s. 199) todetaan, että ryhmittymien toteuttamat hankintasopimukset saattavat edellyttää sellaisten ehtojen asettamista, joita ei sovelleta yksittäisiin osallistujiin. Tällaisten ehtojen olisi oltava objektiivisesti perusteltuja ja oikeasuhteisia, ja niitä voisivat olla esimerkiksi vaatimus nimetä yhteinen edustaja tai johtava kumppani hankintamenettelyä varten taikka tietojen vaatiminen niiden muodostamisesta.
Tarjouspyynnön mukaan, jos tarjouksen tekijä on ryhmittymä, on osakasyritysten yhdessä täytettävä liikevaihtoa koskeva vaatimus. Edelleen tarjouspyynnön mukaan ryhmittymän osakasyritysten liiketoiminnan tulee pääosin koostua infraurakoinnista. Tällaista liiketoimintaa koskevaa vaatimusta ei ole asetettu muille tarjoajille kuin ryhmittymille eikä sitä voida pitää hankintalain 92 §:n mukaisena sallittuna, ryhmittymää koskevana erityisehtona.
Tarjouspyynnössä asetettu, ainoastaan ryhmittymiä koskeva vaatimus asettaa ryhmittymänä tarjoavat tarjoajat selkeästi eri asemaan kuin muut tarjoajat, eikä tälle ole sellaista objektiivisesti hyväksyttävää perustetta, joka seuraisi ryhmittymänä tarjoamisesta. Tarjouspyynnön vaatimusta ei voida pitää hankintalain mukaisena, objektiivisesti perusteltuna ja oikeasuhteisena ryhmittymää koskevana lisäehtona. Tarjouspyyntö ei mainitun ehdon osalta ole ollut tasapuolinen ja syrjimätön tarjoajia kohtaan.
Hankinnan keskeyttäminen
Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.
Hankintalain 132 §:ää koskevista esitöistä ilmenee, että hankintaoikaisun lopputuloksena voi olla uuden hankintapäätöksen sijasta myös hankintamenettelyn keskeyttämispäätös silloin, kun virhe on oikeudelliselta laadultaan sellainen, että jo tarjouspyyntö on ollut lainvastainen.
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Oikeuskäytännössä muotoutuneena hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä on, että keskeyttämisen syy on todellinen ja ettei keskeyttäminen merkitse ehdokkaiden tai tarjoajien syrjivää tai epätasapuolista kohtelua.
Johtopäätökset
Hankintamenettely ei edellä esitetyn mukaisesti ole ollut julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden mukainen. Hankinnan keskeyttämiselle on siten hankintalain mukainen todellinen ja perusteltu syy. Koska virhe on ollut jo tarjouspyynnössä, voidaan virheellinen menettely korjata vain keskeyttämällä hankinta ja julkaisemalla uusi tarjouspyyntö. Hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena olevan päätöksen kumoamisen ja hankinnan keskeyttämisen johdosta hankintapäätöksestä 3.5.2018 § 58 tehdylle oikaisuvaatimukselle ei ole enää perustetta ja se jätetään tutkimatta.
Hankinnasta tullaan järjestämään uusi kilpailutus.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Kristiina Jokinen, lakimies, puhelin: 310 39015
kristiina.jokinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikaisuvaatimus 25.5.2018 kaupunkiympäristölautakunnan päätökseen 3.5.2018 § 58, Destia Oy |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouskilpailuun osallistuneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||