Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

17/2018

1 (1)

Kaupunkiympäristölautakunta

 

 

 

 

Asia/25

 

12.06.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 331

Hankintaoikaisuvaatimus ja hankinnan keskeyttäminen, Telakkarannan alueen urakoitsijan valinta

HEL 2018-002563 T 02 08 03 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti keskeyttää hankinnan sekä kumota kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston hankintapäätöksen 3.5.2018 § 58 koskien Telakkarannan alueen rakentamisen urakoitsijavalintaa. Samalla kaupunkiympäristölautakunta päätti jättää tutkimatta Destia Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen, koska hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös kumotaan ja hankinta keskeytetään.

Käsittely

Kaupunkiympäristölautakunta päätti käsitellä toimialajohtajan asian nro 25 kokouksen asiana nro 13.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Mikko Aho

Lisätiedot

Kristiina Jokinen, lakimies, puhelin: 310 39015

kristiina.jokinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 25.5.2018 kaupunkiympäristölautakunnan päätökseen 3.5.2018 § 58, Destia Oy

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouskilpailuun osallistuneet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta
Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintaoikaisuvaatimuksesta

Destia Oy on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston 3.5.2018 § 58 päätöksestä, Telakkarannan alueen rakentaminen, urakoitsijan valinta. Destia Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on tehty 25.5.2018 määräaikaan mennessä. Destia Oy on tehnyt hankintapäätöksestä myös valituksen markkinaoikeudelle.

Destia Oy vaatii hankintaoikaisuvaatimuksessaan, että kaupunkiympäristölautakunta kumoaa 3.5.2018 hankintapäätöksen koskien Telakkarannan alueen rakennusurakkaa ja että lautakunta hylkää Pohjola Rakennus Group PRG Oy:n tarjouksen ja tekee asiassa uuden hankintapäätöksen.

Hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Hankintapäätöksen virheellisyys

Hankintaoikaisuvaatimusta käsiteltäessä on ilmennyt, että tarjouspyyntö on ollut virheellinen.

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84–86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen.

Hankintalain 92 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä ilmoittaa, miten ehdokkaiden ja tarjoajien on yhdessä ryhmittymänä täytettävä 85 §:ssä tarkoitetut vaatimukset taloudellisesta ja rahoituksellisesta tilanteesta tai 86 §:ssä tarkoitetut vaatimukset teknisestä suorituskyvystä ja ammatillisesta pätevyydestä taikka 98 §:ssä tarkoitetut erityisehdot. Tällaisten ehdokkaiden ja tarjoajien ryhmittymiä koskevien lisäehtojen on oltava objektiivisesti perusteltuja ja oikeasuhteisia.

Hankintalain perusteluissa (HE 108/2016, s. 199) todetaan, että ryhmittymien toteuttamat hankintasopimukset saattavat edellyttää sellaisten ehtojen asettamista, joita ei sovelleta yksittäisiin osallistujiin. Tällaisten ehtojen olisi oltava objektiivisesti perusteltuja ja oikeasuhteisia, ja niitä voisivat olla esimerkiksi vaatimus nimetä yhteinen edustaja tai johtava kumppani hankintamenettelyä varten taikka tietojen vaatiminen niiden muodostamisesta.

Tarjouspyynnön mukaan, jos tarjouksen tekijä on ryhmittymä, on osakasyritysten yhdessä täytettävä liikevaihtoa koskeva vaatimus. Edelleen tarjouspyynnön mukaan ryhmittymän osakasyritysten liiketoiminnan tulee pääosin koostua infraurakoinnista. Tällaista liiketoimintaa koskevaa vaatimusta ei ole asetettu muille tarjoajille kuin ryhmittymille eikä sitä voida pitää hankintalain 92 §:n mukaisena sallittuna, ryhmittymää koskevana erityisehtona.

Tarjouspyynnössä asetettu, ainoastaan ryhmittymiä koskeva vaatimus asettaa ryhmittymänä tarjoavat tarjoajat selkeästi eri asemaan kuin muut tarjoajat, eikä tälle ole sellaista objektiivisesti hyväksyttävää perustetta, joka seuraisi ryhmittymänä tarjoamisesta. Tarjouspyynnön vaatimusta ei voida pitää hankintalain mukaisena, objektiivisesti perusteltuna ja oikeasuhteisena ryhmittymää koskevana lisäehtona. Tarjouspyyntö ei mainitun ehdon osalta ole ollut tasapuolinen ja syrjimätön tarjoajia kohtaan.

Hankinnan keskeyttäminen

Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Hankintalain 132 §:ää koskevista esitöistä ilmenee, että hankintaoikaisun lopputuloksena voi olla uuden hankintapäätöksen sijasta myös hankintamenettelyn keskeyttämispäätös silloin, kun virhe on oikeudelliselta laadultaan sellainen, että jo tarjouspyyntö on ollut lainvastainen.

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Oikeuskäytännössä muotoutuneena hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä on, että keskeyttämisen syy on todellinen ja ettei keskeyttäminen merkitse ehdokkaiden tai tarjoajien syrjivää tai epätasapuolista kohtelua.

Johtopäätökset

Hankintamenettely ei edellä esitetyn mukaisesti ole ollut julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden mukainen. Hankinnan keskeyttämiselle on siten hankintalain mukainen todellinen ja perusteltu syy. Koska virhe on ollut jo tarjouspyynnössä, voidaan virheellinen menettely korjata vain keskeyttämällä hankinta ja julkaisemalla uusi tarjouspyyntö. Hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena olevan päätöksen kumoamisen ja hankinnan keskeyttämisen johdosta hankintapäätöksestä 3.5.2018 § 58 tehdylle oikaisuvaatimukselle ei ole enää perustetta ja se jätetään tutkimatta.

Hankinnasta tullaan järjestämään uusi kilpailutus.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Mikko Aho

Lisätiedot

Kristiina Jokinen, lakimies, puhelin: 310 39015

kristiina.jokinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 25.5.2018 kaupunkiympäristölautakunnan päätökseen 3.5.2018 § 58, Destia Oy

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouskilpailuun osallistuneet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta
Esitysteksti

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566