Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 9/2018 | 1 (1) |
Kaupunkiympäristölautakunta |
|
| |
|
| Asia/13 | |
| 27.03.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 175
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Terhi Peltokorven ym. valtuustoaloitteesta kimppakyytisovelluksen tarjoamisesta kaupunkilaisille
HEL 2018-001304 T 00 00 03
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Aloitteessa esitetty tavoite henkilöautoliikenteen vähentämiseksi on kannatettava. Helsingin kantakaupunkiin saapuvien henkilöautojen keskikuormitus on nykyään noin 1,2 henkeä/auto. Matkustajamäärän kasvattaminen henkilöautoissa tehostaa liikennejärjestelmän toimintaa ja vähentää henkilöautoilla ajettuja kilometrejä kaupungissa, millä on monia hyviä seurausvaikutuksia.
Kimppakyytien yleistymisen seurauksena on arvioitu, että osa autoilijoista luopuu oman auton käytöstä ja autojen keskikuormitus nousee.
Suurimpana haasteena on saada kimppakyytimatka oman auton käyttäjän kannalta niin sujuvaksi ja vaivattomaksi, että se kannustaa kimppakyytien käyttöön myös Helsingissä tyypillisillä lyhyillä matkoilla. Kimppakyytisovelluksen kautta saatavan kustannus- ja palvelutasohyödyn pitäisi pystyä kompensoimaan mahdollista matka-ajan pitenemistä, matkan suunnittelun ja tilaamisen vaivaa sekä varmistamaan matkustajalle edullinen, sujuva ja turvallinen matka.
Helsingissä joukkoliikennejärjestelmän palvelutaso on sen verran hyvä, että tarvetta kimppakyydeille ei liikkumisen perustarpeen tyydyttämiseksi ole. Liikkuminen joukkoliikenteellä on Helsingissä pääosin vaivatonta sekä kohtuullisen nopeaa ja halpaa. Tästä on osoituksena joukkoliikenteen korkea kulkutapaosuus moneen muuhun kaupunkiin verrattuna.
Kimppakyyteihin ja niitä mahdollistaviin sovelluksiin liittyy paljon kehittämispotentiaalia. Erilaisia matkojen yhdistelyyn ja kyytien jakamiseen tähtääviä sovelluksia on markkinoilla jo nyt monia. Myös kaupungin työntekijät voivat näitä halutessaan soveltaa omiin matkatarkoituksiinsa. Kaupunkiympäristön henkilöstön liikkumiskäytäntöjä selvitetään parhaillaan ja erilaisia liikkumisen palveluja tullaan pilotoimaan ennen siirtymistä Kaupunkiympäristötaloon 2020. Tavoitteena on ottaa käyttöön liikkumispalveluja, jotka tukevat monipaikkaista työntekoa ja kestävää liikkumista.
HSL:n ydintehtävä on tuottaa mahdollisimman korkeatasoista ja kustannustehokasta joukkoliikennettä, joka voi olla myös osa erikseen markkinanehtoisesti tarjottavaa liikkumispalvelua. Julkisen subvention käyttöä liikkumiseen tulee tarkoin harkita, jotta hyödyt kohdistuvat tarkoituksenmukaisesti eikä esimerkiksi heikennä joukkoliikenteen kannattavuutta tai houkuttelevuutta. Alan kehitystä kannattaa seurata tarkasti ja tarkkailla muodostuuko markkinoille jokin hallitseva ja laajalle levinnyt sovellus. Kimppakyyteihin liittyvään lainsäädäntöön olisi myös hyvä saada selkeät säännöt siitä, minkälaista toiminta voi olla ja minkälaisia korvauksia siitä voi maksaa tai vastaanottaa. Tässä vaiheessa ei ole perusteltua esittää erillistä taloudellista tukea kaupungin työntekijöille tai kaupunkilaisille kimppakyytisovellusten käytöstä.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Markku Granholm, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37121
markku.granholm(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuutettu Terhi Peltokorven aloite |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Valtuustoaloite
Valtuutettu Terhi Peltokorpi ja 14 muuta kaupunginvaltuutettua ovat tehneet 31.1.2018 seuraavan valtuustoaloitteen:
Helsingin kaupungin strategisena tavoitteena on olla maailman toimivin kaupunki. Niin ikään Helsingin tavoitteena on olla maailman parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki maailmassa.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kaupunki ryhtyy selvittämään kimppakyytisovelluksen tarjoamista kaikkien kaupungin työntekijöiden tai kaikkien helsinkiläisten käyttöön. Sovellus voisi olla kaupallinen tuote tai vaihtoehtoisesti HSL voisi toimia kimppakyytisovelluksen tarjoajana, jolloin kimppakyydit täydentäisivät joukkoliikennetarjontaa.
Nopeasti yleistyvien, useiden ihmisten matkatarpeita yhdistävien älysovellusten myötä Helsingin kaupunki kykenisi tehokkaasti
a) vähentämään autoliikennettä,
d) hillitsemään työmatkaliikkumiseen liittyviä kustannuksia, sekä
e) sujuvoittamaan liikkumista ennen kaikkea ruuhka-aikoina
Kimppakyytisovellusten idea on, että niihin rekisteröityneet käyttäjät ilmoittavat yhteiseen kalenteriin joko tarvitsevansa kyydin tai tarjoavansa kyytiä. Kimppakyydin tarpeessa olevat henkilöt löytävät toisensa mobiilipalvelussa ja sopivat keskenään kyydeistä.
Kimppakyytisovelluksia on kokeiltu jo esimerkiksi Tampereella sekä maailmalla laajemmin. Kimppakyytisovelluksen tarjoaminen täydentäisi kaupungin työntekijöilleen tarjoamaa työsuhdematkalippuetua. Kimppakyytisovellus huomioisi samalla ihmisten yksilöllisiä liikkumistarpeita.
Kimppakyytisovelluksen tarjoamista maksutta kaikille helsinkiläisille tulee myös harkita, mikäli kokemukset sellaisen työmatkakäyttämisestä osoittautuvat myönteisiksi. Samalla tulisi selvittää yhteisen kimppakyytisovelluksen tarjoamista kaikkien pääkaupunkiseudun kuntalaisten käyttöön.
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan valtuustoaloitteesta lausunnon kaupunginhallitukselle 6.4.2018 mennessä. Lausunto on pyydetty myös HKL:n johtokunnalta.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Markku Granholm, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37121
markku.granholm(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuutettu Terhi Peltokorven aloite |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||