Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2017 | 1 (1) |
Kaupunkiympäristölautakunta |
|
| |
|
| Asia/17 | |
| 12.12.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 280
Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnan päätöksestä koskien asuntotontin myymistä Asunto Oy Helsingin Kommodorille vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja varten
HEL 2017-009576 T 10 01 01 01
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä ********** kaupunkiympäristölautakunnan päätöksestä 26.9.2017 (120 §) koskien asuntotontin myymistä Asunto Oy Helsingin Kommodorille vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja varten tekemän oikaisuvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Kaupunkiympäristölautakunta on päätöksellään 26.9.2017 (120 §) myynyt Asunto Oy Helsingin Kommodorille Länsisataman Jätkäsaaresta asuntotontin 20070/1 vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja varten. Po. päätöksestä on jätetty oikaisuvaatimus, jossa vaaditaan, että kaupunkiympäristölautakunnan päätös tulisi kumota. Perusteluina esitetään, että päätös on syntynyt väärässä järjestyksessä vastoin kuntalain 130 §:ää ja että ko. tontin luovutus olisi tullut kilpailuttaa avoimella luovutuskilpailulla. Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, ottaen muun ohella huomioon varsin tuoreen oikeuskäytännön, ettei kuntalain 130 § aseta kunnalle yleistä kiinteistön kilpailuttamisvelvollisuutta ja että asiassa on menetelty kuntalain edellyttämällä tavalla, kun ennen tontin myyntipäätöstä on hankittu kuntalain 130.2 §:n edellyttämällä tavalla puolueettoman arvioijan lausunto kiinteistön markkina-arvosta. Näin ollen asiassa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta kaupunkiympäristölautakunnan päätöstä 26.9.2017 (120 §) olisi muutettava tai joiden johdosta päätös olisi kumottava.
Muutoksenhaun kohteena oleva päätös
Kaupunkiympäristölautakunta on päätöksellään 26.9.2017 (120 §) myynyt Asunto Oy Helsingin Kommodorille Länsisataman Jätkäsaaresta asuntotontin 20070/1 vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja varten.
Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet
Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että kaupunkiympäristölautakunnan päätös tulisi kumota.
Perusteluina esitetään, että päätös on syntynyt väärässä järjestyksessä vastoin kuntalain 130 §:ää ja että ko. tontin luovutus olisi tullut kilpailuttaa avoimella luovutuskilpailulla.
Päätöksen perustelut
Asian tausta
Kaupunginhallitus päätti 2.5.2016 (426 §) varata ilman tontinluovutuskilpailua Länsisataman Jätkäsaaren asuinkerrostalotontin 20070/1 Asunto Oy Helsingin Kommodorille Kehittyvä kerrostalo -projektin puitteissa tapahtuvan vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen rakentamista tarkoittavan hankkeen suunnittelua varten.
Kaupunginhallitus päätti 22.5.2017 (573 §) oikeuttaa kiinteistölautakunnan (nyk. kaupunkiympäristölautakunta) myymään Länsisataman Jätkäsaaren asuinkerrostalotontin 20070/1 tai siitä muodostettavan, vapaarahoitteiseen vuokra-asuntotuotantoon toteutettavan tontin muun ohella ehdoin, että tontin 20070/1 kauppahinta on vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen osalta 1 150 euroa/k-m².
Edellä mainittujen päätösten perusteella kaupunkiympäristölautakunta päätti 26.9.2017 (120 §) myydä tontin 20070/1 sen varauksensaajalle kaupunginhallituksen vahvistamaan hintaan.
Kuntalain 130 §:n sisältö ja sen asettamat velvoitteet
Kunnan on noudatettava kuntalain (410/2015) 130 §:ssä säädettyjä menettelytapoja kiinteistöä luovutettaessa tai tehtäessä pitkäaikaista yli 10 vuoden kestävää vuokrasopimusta kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan tahon, kuten yrityksen kanssa.
Kuntalain 130.1 §:n mukaan kunta voi luovuttaa tai antaa vuokralle vähintään kymmeneksi vuodeksi omistamansa kiinteistön kilpailutilanteessa markkinoilla toimivalle tarjouskilpailulla, jolle ei aseteta ehtoja. Tarjouskilpailun on oltava avoin ja siitä on tiedotettava riittävästi.
Kuntalain 130.2 §:n mukaan kunnan luovuttaessa tai antaessa vuokralle vähintään kymmeneksi vuodeksi omistamansa kiinteistön ilman 1 momentin mukaista tarjouskilpailua puolueettoman arvioijan on arvioitava kiinteistön markkina-arvo tai markkinaperusteinen vuokrataso.
Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, ettei kuntalain 130 § aseta kunnalle yleistä kiinteistön kilpailuttamisvelvollisuutta tilanteessa, jossa se luovuttaa tai antaa vuokralle vähintään kymmeneksi vuodeksi omistamansa kiinteistön kilpailutilanteessa markkinoilla toimivalle taholle. Kunnan on kuntalain 130.2 §:n sanamuoto huomioon ottaen täysin mahdollista menetellä siten, että se luovuttaa kiinteistön ilman tarjouskilpailua, kunhan puolueeton arvioija on arvioinut kiinteistön markkina-arvon tai markkinaperusteisen vuokratason.
Tältä osin viitataan myös tuoreeseen Helsingin hallinto-oikeuden 18.10.2017 antamaan päätökseen (diaarinumero 05836/16/2299), jossa oli kysymys kiinteistöjen luovuttamisesta ilman tarjouskilpailua. Päätöksessä todettiin muun ohella, että ko. kaupunki oli voinut harkintavaltansa nojalla päättää myydä kiinteistöt valitsemilleen ostajille käyttämällä kohteen markkinaehtoisen hinnan selvittämisessä kuntalain 130 §:n 2 momentin ja komission tiedonannossa julkisten viranomaisten tekemiin maa-alueita ja rakennuksia koskeviin kauppoihin sisältyvistä tuista tarkoitettua arviota. Kaupunki oli kyseisessä tapauksessa siten voinut päättää tonttien myymisestä ilman tarjouskilpailua.
Kaupungin toimenpiteet kuntalain 130 §:ssä asetettujen velvoitteiden täyttämiseksi
Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että ennen kyseisen tontin myyntipäätöstä, joka nyt siis on oikaisuvaatimuksen kohteena, on hankittu kuntalain 130.2 §:n edellyttämällä tavalla puolueettoman arvioijan lausunto (Catella Property Oy, 28.6.2016) kiinteistön markkina-arvosta. Kaupunginhallituksen päätöksellä 22.5.2017 (573 §) vahvistettu tontin kauppahinta perustuu kyseiseen arviolausuntoon, joten sen voidaan katsoa vastaavan ko. tontin markkina-arvoa. Kaupunkiympäristölautakunta on edelleen päättänyt ko. tontin myymisestä mainitun kaupunginhallituksen päätöksen edellyttämällä tavalla ja sen vahvistamalla hinnalla. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että tontin myyntipäätös ei ole syntynyt vastoin kuntalain 130 §:ää eikä ko. tontin luovutusta olisi pitänyt kilpailuttaa.
Johtopäätös
Edellä esitettyjen seikkojen nojalla kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta kaupunkiympäristölautakunnan päätöstä 26.9.2017 (120 §) olisi muutettava tai joiden johdosta päätös olisi kumottava.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Teuvo Sarin, kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 36419
teuvo.sarin(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Oikaisuvaatimuksen tekijä | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Muutoksenhakuoikeus
Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset
Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Tässä tapauksessa päätös on asetettu nähtäville yleiseen tietoverkkoon 4.10.2017. Oikaisuvaatimus on toimitettu kaupunkiympäristölautakunnalle säädetyssä määräajassa 17.10.2017.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Teuvo Sarin, kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 36419
teuvo.sarin(a)hel.fi
Oheismateriaali
1 | oikaisuvaatimus kirjelmä |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Oikaisuvaatimuksen tekijä | Esitysteksti |
Tiedoksi
Make/Tontit-yksikkö/Berlin
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristölautakunta 26.09.2017 § 120
HEL 2017-009576 T 10 01 01 01
Bermudankatu
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti myydä Helsingin kaupungin 20. kaupunginosan (Länsisatama) korttelin nro 20070 tontin nro 1 (kiinteistötunnus 91-20-70-1, pinta-ala 1 941 m2, os. Bermudankatu) Asunto Oy Helsingin Kommodorille (Y-tunnus 2747328-9, jäljempänä ”ostaja”) asuntotarkoituksiin 6 053 600,00 euron kauppahinnalla ja liitteenä nro 1 olevan kauppakirjaluonnoksen mukaisilla ehdoilla sekä jäljempänä mainituin ehdoin:
1
Tontin kauppakirja on tehtävä ja allekirjoitettava mahdollisimman pian, kun kaupunkiympäristölautakunnan myyntiä koskeva päätös on tullut lainvoimaiseksi.
Mikäli kiinteistökaupan tekeminen viivästyy, tarkistetaan kauppahintaa 1.1.2019 alkaen sen nykyarvon säilyttämiseksi 3 prosentin vuotuisella korolla kaupan tekemiseen asti.
2
Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, ettei kaupunki vastaa ostajalle aiheutuvista kustannuksista ja mahdollisista vahingoista, kuten suunnittelu- ja muista kuluista, joita ostajalle saattaa aiheutua esimerkiksi siitä, että tontin myyntiä koskeva päätös oikaisuvaatimuksen, kunnallisvalituksen tai ylemmän toimielimen päätöksen johdosta muuttuu tai kumoutuu tai etteivät hanketta koskevat luvat tule lainvoimaisiksi tai niiden myöntäminen pitkittyy tai estyy.
Samalla kaupunkiympäristölautakunta päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja tukipalvelujen kiinteistölakimiehen allekirjoittamaan edellä mainitun kauppakirjan ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä korjauksia ja tarkennuksia.
Lopuksi kaupunkiympäristölautakunta päätti merkitä päättymään tonttia 20070/1 koskevan lyhytaikaisen vuokrauksen (kiinteistöviraston tonttiosaston asuntotonttitoimiston toimistopäällikkö 26.4.2017, 139 §, A1120-367) tontin kauppakirjan allekirjoittamisen yhteydessä.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Kristian Berlin, kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 36438
kristian.berlin(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||