Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2017 | 1 (1) |
Kaupunkiympäristölautakunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 12.12.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 271
Hämeentien, Hakaniemen torikadun, Helsinginkadun, Viidennen linjan ja Haapaniemenkadun katusuunnitelmien hyväksyminen (a-asia)
HEL 2017-009374 T 10 05 02
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä seuraavat katusuunnitelmat:
Hämeentie välillä Siltasaarenkatu Pääskylänkatu ja Hakaniemen torikatu välillä Hämeentie Sörnäisten rantatie nro 30724/1−4 (muutos A).
Helsinginkatu välillä Pengerkatu Hämeentie nro 30725/1.
Viides linja välillä Porthaninkatu Hämeentie nro 30726/1.
Haapaniemenkatu välillä Hämeentie Sörnäisten rantatie nro 30727/1.
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden rakennuttamisen palvelupäällikön tekemään hankkeen kaupunkiympäristön toimialan vastuulle kuuluvat urakkahankinnat enintään katusuunnitelman kustannusarvioiden yhteissummaan 8 500 000 euroa (alv. 0 %) asti.
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päätti määrätä maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n nojalla tämän katusuunnitelmien hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli tiimipäällikkö Jarkko Karttunen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Jarkko Karttunen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 38360
jarkko.karttunen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Katusuunnitelman selostus 30724/1-4 Hämeentie ja Hakaniemen torikatu |
2 | Piirustus 30724/1 Hämeentie (1/4) ja Hakaniemen torikatu |
3 | Piirustus 30724/2 Hämeentie (2/4) |
4 | Piirustus 30724/3 Hämeentie (3/4) |
5 | Piirustus 30724/4 Hämeentie (4/4) |
6 | Katusuunnitelman selostus 30725/1 Helsinginkatu |
7 | Piirustus 30725/1 Helsinginkatu |
8 | Katusuunnitelman selostus 30726/1 Viides linja |
9 | Piirustus 30726/1 Viides linja |
10 | Katusuunnitelman selostus 30727/1 Haapaniemenkatu |
11 | Piirustus 30727/1 Haapaniemenkatu |
12 | Muistutusten käsittely |
13 | Kaupunginvaltuuston päätös 27.4.2016 |
14 | Liikennesuunnitelman raportti (Kvston päätöksen 27.4.2016 liite) |
15 | Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunnot valtuuston toivomusponsiin 16.8.2016 |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Muistutuksen tehneet | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Kadut ovat nykyisiä olemassa olevia kokooja- ja tonttikatuja. Suunnitelmien lähtökohtana ovat kaupunginvaltuuston 27.4.2016, § 110 hyväksymät liikennesuunnitelmat 6511-1 ja 6512-7. Kaupunkisuunnittelulautakunta vastasi päätöksen yhteydessä tehtyihin ponsiin 16.8.2016. Katujen suunnittelun tavoitteena on sujuvoittaa joukkoliikennettä Hämeentiellä HSL:n hallituksen 10.2.2015 hyväksymän raitioliikenteen linjastosuunnitelman mukaisesti. Tavoitteena on myös sujuvoittaa jalankulkua sekä pyöräliikennettä rakentamalla kaduille yksisuuntaiset pyörätiet kaupunkisuunnittelulautakunnan 22.5.2012, § 198 hyväksymän kantakaupungin pyöräliikenteen tavoiteverkkosuunnitelman nro 6083-7 mukaisesti. Liikennesuunnitelman mukaisesti Hämeentie muutetaan jalankululle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle tarkoitetuksi kaduksi, jolla huolto- ja tontille ajo ovat sallittuja. Henkilöautoliikenteen läpiajo kielletään Hakaniemen torin ja Helsinginkadun välisellä osuudella. Muutoksen liikenteelliset vaikutukset kulkumuodoittain on arvioitu päätöksenteon tueksi liikennesuunnitelmien päätösvaiheessa. Suunniteltavan peruskorjauksen yhteydessä raitiotien kiskoalue ja katujen kunnallistekniikka uusitaan. Helsingin kaupungin liikennelaitos korjaa Sörnäisten metroaseman kannen vedeneristyksiä kadun rakennustöiden aikana.
Suunnitelma
Hämeentie ja Hakaniemen torikatu
Hämeentie on nykyinen alueellinen kokoojakatu ja on yksi Helsingin merkittävimmistä keskustaan johtavista joukkoliikenteen väylistä. Ajokaistoja määrä ajosuuntaa kohden vaihtelee katuväleittäin yhdestä kahteen kaistaan. Yksisuuntaiset pyörätiet erotetaan jalkakäytävästä tasoerolla. Kolmannen linjan ja Näkinkujan liittymät katkaistaan moottoriajoneuvoliikenteeltä. Neljännen linjan, Ässänrinteen, Kaikukujan, Kaikukadun, Lintulahdenkadun ja Sakarinkadun liittymät toteutetaan ylijatkettuina jalkakäytävinä.
Liikennevalo-ohjattuja liittymiä ovat Siltasaarenkadun liittymä, Hakaniemen torikadun ja Toisen linjan liittymä, Viidennen linjan ja Haapaniemenkadun liittymä, Torkkelinkadun ja Käenkujan liittymä, Helsinginkadun liittymä sekä Pääskylänkadun ja Aleksis Kiven kadun liittymä. Lisäksi Hämeentie 58 edessä on valo-ohjattu suojatie.
Raitiotien kiskoalue rakennetaan korotettuna. Raitiovaunupysäkit ja linja-autopysäkit järjestellään uudelleen ja rakennetaan uusille paikoille. Raitiovaunupysäkit Väinö Tannerin kentän kohdalta siirretään Neljännen ja Viidennen linjan väliin. Neljännen ja Viidennen linjan välillä oleva linja-autopysäkki siirretään Alli Tryggin puiston kohdalle. Hämeentie 56–58 edessä oleva raitiovaunupysäkki jaetaan kahtia ja toinen osa siirretään Hämeentie 46–52 eteen ja toinen osa Helsinginkadulle Vaasanpuistikon kohdalle.
Hämeentieltä poistuu nykyiset pysäköintipaikat. Hämeentielle sijoitetaan lastauspaikkoja kiinteistöjen ja toimitilojen huoltoa varten.
Hakaniemen torikatu on olemassa oleva linja-autoliikenteen käyttämä tonttikatu. Hakaniemen torikadulla on yksi ajokaista molempiin suuntiin. Kadun koillisreunalle rakennetaan pysäköintikaista, pyöräkaista ja jalkakäytävä. Lounaisreunaan rakennetaan jalkakäytävä. Pyörätie erotetaan jalkakäytävästä tasoerolla.
Helsinginkatu
Helsinginkatu on nykyinen alueellinen kokoojakatu. Helsinginkadulla on yksi ajokaista molempiin suuntiin. Kadun keskellä ajoratojen välissä on korotettu raitiotien kiskoalue, jolle sijoitetaan uusi raitiotiepysäkki lännen suuntaan. Kadulle rakennetaan pyöräkaistat ajoradan kanssa samaan tasoon. Helsinginkatu 4:n eteen jää nykyinen lastauspaikka.
Viides linja
Viides linja on nykyinen paikallinen kokoojakatu. Viidennellä linjalla on yksi ajokaista molempiin suuntiin. Kadun molemmille puolille rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet, jotka erotetaan jalkakäytävästä tasoerolla. Kadun molemmilla reunoilla on kadunvarsipysäköintiä. Pengerkadun ja Porthaninkadun liittymät toteutetaan ylijatkettuina jalkakäytävinä. Viidennelle linjalle sijoitetaan lastauspaikkoja kiinteistöjen ja toimitilojen huoltoa varten.
Haapaniemenkatu
Haapaniemenkatu on nykyinen alueellinen kokoojakatu, joka liittyy länsipäästään valo-ohjatulla liittymällä Hämeentiehen ja itäpäästään valo-ohjatulla liittymällä Sörnäisten rantatiehen. Haapaniemenkadulla on yksi ajokaista Hämeentien suuntaan. Sörnäisten rantatien suuntaan on yksi ajokaista, joka levenee kahdeksi kaistaksi ennen liittymää. Kadun keskellä ajoratojen välissä on 4,00 metriä leveä nykyinen keskisaareke. Kadun molemmille puolille rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet, jotka erotetaan jalkakäytävästä tasoerolla.
Haapaniemenkadulla on pysäköintipaikat kadun kummallakin puolella lähes koko kadun matkalla. Haapaniemenkadulle sijoitetaan lastauspaikkoja kiinteistöjen ja toimitilojen huoltoa varten.
Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevista suunnitelmaselostuksista.
Katusuunnitelmat täyttävät maankäyttö- ja rakennuslain 85 §:ssä ja maankäyttö- ja rakennusasetuksen 41 §:ssä säädetyt edellytykset. Kadut sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA oyj, TeliaSonera Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnokset olivat esillä info- ja näyttelytila Laiturilla ja kaupungin internetsivuilla 30.5 - 6.6.2017 välisen ajan. Katusuunnitelmaluonnoksia koskeva yleisötilaisuus pidettiin info- ja näyttelytila Laiturilla 30.5.2017.
Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry:n ja Näkövammaisten liiton kanssa on pidetty katusuunnitelmaluonnosten esittely- ja kuulemistilaisuudet 12.6.2017 ja 17.8.2017.
Katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti 27.9. – 10.10.2017 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille, Kallio-Seuralle, Alppila seuralle sekä Kalasataman asukasyhdistys ry:lle.
Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n 1 momentin mukaan katusuunnitelmaehdotus on pidettävä kunnassa julkisesti nähtävänä vähintään 14 päivän ajan. Osallisilla on oikeus tehdä muistutus ehdotuksesta. Muistutus on toimitettava kunnalle ennen nähtävänäoloajan päättymistä.
Suunnitelmista on tehty viisi muistutusta. Ne on käsitelty liitteessä 12.
Hämeentien katusuunnitelmien muutosehdotusten 3.11.2017 (muutos A) mukaisesti Hakaniemen torikadun ja Näkinkujan välisellä osuudella Hämeentien itäreunalle tehdään kolmitasopyörätie pyöräkaistan sijasta sekä pyöräilylle tehdään erilliset kulkuaukot raitiotien ja kadun ylitykseen Näkinkujan kohdalla. Muistutukset eivät aiheuta muita muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelmien arvonlisäverottomat rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 8 500 000 euroa, keskimäärin 200 euroa/m2 (alv 0%). Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:
| euroa (alv 0 %) |
Hämeentie ja Hakaniemen torikatu | 6 700 000 |
Helsinginkatu | 170 000 |
Viides linja | 650 000 |
Haapaniemenkatu | 880 000 |
Yhteensä | 8 500 000 |
Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 190 000 euroa (alv 0 %).
Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuosina 2019 - 2020.
Hanke rahoitetaan talousarviokohdan katujen perusparantaminen ja liikennejärjestelyt alakohdasta 8 03 01 02 06 jalankulun ja pyöräilyn väylät.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 84-86 §, 62 §, 190 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot
Jarkko Karttunen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 38360
jarkko.karttunen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Katusuunnitelman selostus 30724/1-4 Hämeentie ja Hakaniemen torikatu |
2 | Piirustus 30724/1 Hämeentie (1/4) ja Hakaniemen torikatu |
3 | Piirustus 30724/2 Hämeentie (2/4) |
4 | Piirustus 30724/3 Hämeentie (3/4) |
5 | Piirustus 30724/4 Hämeentie (4/4) |
6 | Katusuunnitelman selostus 30725/1 Helsinginkatu |
7 | Piirustus 30725/1 Helsinginkatu |
8 | Katusuunnitelman selostus 30726/1 Viides linja |
9 | Piirustus 30726/1 Viides linja |
10 | Katusuunnitelman selostus 30727/1 Haapaniemenkatu |
11 | Piirustus 30727/1 Haapaniemenkatu |
12 | Muistutusten käsittely |
13 | Kaupunginvaltuuston päätös 27.4.2016 |
14 | Liikennesuunnitelman raportti (Kvston päätöksen 27.4.2016 liite) |
15 | Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunnot valtuuston toivomusponsiin 16.8.2016 |
Oheismateriaali
1 | Muistutukset |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, katusuunnitelman tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksyminen |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Muistutuksen tehneet | Esitysteksti |
Tiedoksi
Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit
Rakennukset ja yleiset alueet/Tilapalvelut
HATU/Hallinto- ja lakipalvelut/Tietopalvelu/Pia Stenfors
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 1 A | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||