Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 18/2018 | 1 (1) |
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto |
|
| |
|
| Asia/10 | |
| 14.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 235
Tupakkalain mukaisten kieltojen ja uhkasakkojen asettaminen My Lololle
HEL 2018-010402 T 11 02 04
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa koskien poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden polttamista tupakoinnille tarkoitetussa erillisessä tilassa, jota ei ole hyväksytty tupakointiin maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) nojalla, poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden vähittäismyynnin omavalvontavelvoitteiden laiminlyöntiä, poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden myyntiä tupakkalain vastaisissa vähittäismyyntipakkauksissa sekä myynnin ikärajoista kertovan ilmoituksen esilläpidon laiminlyöntiä:
Päätökseen velvoitettu
My Lolo, Kaarenjalka 4 C 189, 00940 Helsinki, y-tunnus 2842212-5
Asian vireilletulo
Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut on tehnyt tupakkalain mukaisen tarkastuksen yksityisen elinkeinonharjoittaja My Lolon omistamaan Paris Shisha Cafe (Ostostie 4, 00940 Helsinki) kahvilaan havaittuaan vesipiippukahvilatoimintaa muiden kohteiden tarkastuskäyntien yhteydessä 30.1.2018.
Taustaa
Tarkastuksella 30.1.2018 todettiin, että poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita poltettiin kahvilassa tupakoinnille tarkoitetussa erillisessä tilassa, jota ei ole hyväksytty tupakointiin maankäyttö- ja rakennuslain nojalla. Elinkeinonharjoittajalla ei ollut poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden omavalvontasuunnitelmaa toimipaikassa, joten ei voitu varmistua siitä, miten elinkeinonharjoittaja toimii tupakkalain 53 §:n 1 ja 2 momentissa säädettyjen kieltojen noudattamiseksi. Myynnin ikärajoista kertovaa ilmoitusta ei ollut asiakkaiden hyvin havaittavissa. Poltettavaksi tarkoitetut kasviperäiset tuotteet myytiin kuluttajille ilman tupakkalain ja sen nojalla annettujen säännösten sekä asiaa koskevan EU:n lainsäädännön mukaisia vähittäismyyntipakkauksia.
Ympäristöpalvelut teki uusintatarkastuksen kahvilaan 20.4.2018. Tarkastuksella todettiin, että poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita poltettiin edelleen ravintolassa tupakoinnille tarkoitetussa erillisessä tilassa, jota ei ole hyväksytty tupakointiin maankäyttö- ja rakennuslain nojalla. Elinkeinonharjoittajalla ei ollut poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden omavalvontasuunnitelmaa toimipaikassa. Myynnin ikärajoista kertovaa ilmoitusta ei ollut asiakkaiden hyvin havaittavissa. Poltettavaksi tarkoitetut kasviperäiset tuotteet myytiin kuluttajille ilman tupakkalain ja sen nojalla annettujen säännösten sekä asiaa koskevan EU:n lainsäädännön mukaisia vähittäismyyntipakkauksia.
Ympäristöpalvelut tarkasti toisella uusintatarkastuksellaan 29.9.2018 Paris Shisha Cafen tupakointitilan ja poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden vähittäismyynnin. Tarkastuksella todettiin, että poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita poltettiin edelleen ravintolassa tupakoinnille tarkoitetussa erillisessä tilassa, jota ei ole hyväksytty tupakointiin maankäyttö- ja rakennuslain nojalla. Elinkeinonharjoittajalla ei ollut poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden omavalvontasuunnitelmaa toimipaikassa. Myynnin ikärajoista kertovaa ilmoitusta ei ollut asiakkaiden hyvin havaittavissa. Poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden vähittäismyyntipakkaukset eivät olleet tupakkalain ja sen nojalla annettujen säännösten sekä asiaa koskevan EU:n lainsäädännön mukaisia. Poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden vähittäismyyntipakkauksista puuttuivat suomen- ja ruotsinkieliset varoitukset tuotteen aiheuttamista terveyshaitoista. Poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden vähittäismyyntipakkauksissa oli merkintöjä tuotteen sisältämästä nikotiinista sekä siitä, etteivät ne sisällä tupakkaa.
Kuuleminen
My Loloa on kuultu tupakkalain 96 §:n mukaisista kielloista ja niiden tehosteiksi asetettavista uhkasakoista 16.10.2018 päivätyllä kirjeellä. My Lolo vastasi kuulemiseen määräajan jälkeen 21.11.2018. Vastineessaan My Lolo kertoo, että tupakointiin tarkoitetun tilan oviaukkoon on asennettu paine-eroa osoittava mittari, ja että tupakointiin tarkoitetulle tilalle haetaan rakennuslupaa viikolla 48.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu
Päävelvoitteet
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto antaa velvoitetulle (My Lolo) tupakkalain 96 §:n nojalla seuraavat kiellot:
1. Poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden polttaminen on kielletty tilassa, jota ei ole hyväksytty tupakointiin maankäyttö- ja rakennuslain nojalla.
2. Tupakkalain mukaisen tupakan vastikkeiden vähittäismyynnin omavalvontavelvoitteen laiminlyönti on kielletty.
3. Poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden myynti kuluttajille tupakkalain vastaisissa vähittäismyyntipakkauksissa on kielletty.
4. Myynnin ikärajoista kertovan ilmoituksen tulee olla asiakkaiden hyvin havaittavissa. Ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti on kielletty.
Kiellot ovat voimassa välittömästi, kun päätös saa lainvoiman.
Perustelut päävelvoitteille
Tupakkalain 74 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan tupakoida ei saa rakennuksen, kulkuneuvon tai muun vastaavan paikan sisätiloissa, jotka ovat yleisön tai työntekijöiden käytettävissä taikka elinkeinotoiminnassa tuotettujen tai julkisten palvelujen tarjoamista varten asiakkaiden käytettävissä. Ympäristöpalveluiden tietojen mukaan Paris Shisha Cafen tupakoinnille tarkoitettua erillistä tilaa ei ole hyväksytty käyttöön maankäyttö- ja rakennuslain nojalla, eikä elinkeinonharjoittaja ole toimittanut tietoa ko. hyväksymisestä ympäristöpalveluille.
Tupakan vastikkeita (poltettavaksi tarkoitetut kasviperäiset tuotteet) myyvän elinkeinonharjoittajan on kustannuksellaan laadittava ja toteutettava omavalvontasuunnitelma tupakkalain 53 §:n 1 ja 2 momentissa säädettyjen kieltojen noudattamiseksi (tupakkalaki 54 §). Tarkastuksilla elinkeinonharjoittajalla ei ole ollut esittää omavalvontasuunnitelmaa (sosiaali- ja terveysministeriön asetus tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden vähittäismyynnistä (30.6.2016/593) 3 ja 4 §).
Poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita saa myydä kuluttajille ainoastaan tupakkalain ja sen nojalla annettujen säännösten sekä asiaa koskevan EU:n lainsäädännön mukaisissa vähittäismyyntipakkauksissa (tupakkalaki 31 §). Poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen vähittäismyyntipakkauksessa on oltava suomen- ja ruotsinkieliset varoitukset tuotteen aiheuttamista terveyshaitoista (tupakkalaki 39 §). Poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden vähittäismyyntipakkausten merkinnät eivät saa sisältää mitään tietoja tuotteen sisältämästä nikotiinista eikä tuotteessa tai sen vähittäismyyntipakkauksissa saa todeta, että tuotteessa ei ole lisäaineita taikka maku- tai aromiaineita (tupakkalaki 33 §). Tarkastuksella on todettu, että elinkeinonharjoittaja myy poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita tupakkalain ja asiaa koskevan EU:n lainsäädännön vastaisissa vähittäismyyntipakkauksissa. Pakkauksissa ei ollut suomen- ja ruotsinkielisiä varoituksia tuotteen aiheuttamista terveyshaitoista ja niissä oli tietoja tuotteen sisältämästä nikotiinista sekä pakkauksissa oli todettu, etteivät ne sisällä tupakkaa.
Tupakan vastikkeiden myyntipisteessä on oltava myynnin ikärajoista kertova ilmoitus, joka on asiakkaiden hyvin havaittavissa (tupakkalaki 53 §). Tarkastuksilla on todettu, että myyntipisteessä ei ole asiakkaiden hyvin havaittavissa myynnin ikärajoista kertovaa ilmoitusta.
Kunnan tupakkalakia valvova viranomainen voi kieltää tupakkalain tai sen nojalla annettujen säännösten vastaisen toiminnan (tupakkalaki 96 §).
Uhkasakon asettaminen
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto asettaa My Lololle päävelvoitteen 1 noudattamisen tehosteeksi 15 000,00 euron uhkasakon, päävelvoitteen 2 noudattamisen tehosteeksi 2 500,00 euron uhkasakon, päävelvoitteen 3 noudattamisen tehosteeksi 5 000,00 euron uhkasakon ja päävelvoitteen 4 noudattamisen tehosteeksi 500,00 euron uhkasakon. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto voi tuomita uhkasakot maksettavaksi, ellei velvoitteita ole noudatettu määräaikaan mennessä, eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.
Perustelut uhkasakon asettamiselle
Tupakkalain 105 §:n mukaan kunta voi asettaa lain säännösten perusteella antamansa kiellon tai määräyksen tehosteeksi uhkasakon tai uhan, että asetetun määräajan jälkeen tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.
Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Uhkasakkolain 7 §:n mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakon asettaminen määräyksen tehostamiseksi on tarpeen, koska päätökseen velvoitettu ei ole lopettanut lainvastaista toimintaa kehotuksista huolimatta.
Uhkasakon asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksellaan havaitsee, ettei päävelvoitetta ole noudatettu, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi.
Päätöksen voimassaolo
Kiellot tulevat voimaan, kun päätös saa lainvoiman. Päätös tulee lainvoimaiseksi muutoksenhakuajan loputtua, ellei päätöksestä ole valitettu.
Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa
Jos edellä mainittu kiinteä omaisuus tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on toimitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Valvontaviranomainen lähettää maanmittauslaitokselle tiedon kiinteistöä 91-47-21-11 koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Sovelletut oikeusohjeet
Tupakkalaki (549/2016) 31, 33, 39, 53, 54, 76, 96, 105 ja 106 §
Sosiaali- ja terveysminiteriön asetus tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden vähittäismyynnistä (593/2016) 3 ja 4 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 22, 23 ja 24 §
Päätöksen tiedoksianto
Päätös toimitetaan velvoitetulle saantitodistuksella.
Esittelijä
yksikön päällikkö
Pertti Forss
Lisätiedot
Pia Malm, vs. terveysinsinööri, puhelin: +358 9 310 32034
pia.malm(a)hel.fi
Liitteet
1 | Paris Shisha cafe tarkastuspöytäkirjat 30.1.2018, 20.4.2018, 29.9.2018 |
2 | Paris Shisha Cafe kuuleminen allekirjoitettu |
3 | Vastine, 21.11 |
4 | Kuva, Ravintola Paris Shisha Coffee |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, tupakkalain mukainen päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosainen | Hallintovalitus, tupakkalain mukainen päätös |
Ympäristöterveysyksikkö |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijä
yksikön päällikkö
Pertti Forss
Lisätiedot
Pia Malm, vs. terveysinsinööri, puhelin: +358 9 310 32034
pia.malm(a)hel.fi
Liitteet
1 | Paris Shisha cafe tarkastuspöytäkirjat 30.1.2018, 20.4.2018, 29.9.2018 |
2 | Paris Shisha Cafe kuuleminen allekirjoitettu |
3 | Vastine, 21.11 |
4 | Kuva, Ravintola Paris Shisha Coffee |
Muutoksenhaku
Hallintovalitus, tupakkalain mukainen päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosainen | Hallintovalitus, tupakkalain mukainen päätös |
Ympäristöterveysyksikkö |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58235 | Viikinkaari 2 A | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 79 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||