Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2018

1 (6)

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

 

 

 

 

Asia/26

 

23.03.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 71

Postilaatikoiden paikan määrääminen, tontti 34074/8, Alkutie 46

HEL 2018-001822 T 10 04 10

Fakta 34-35-17-HAL

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti määrätä tontin 34074/8, Alkutie 46, postilaatikoiden sijaintipaikaksi postin määräämän ja merkitsemän paikan Alkutieltä tontille johtavan ajo- ja kulkuliittymän vasemmalla puolella tontilla 8, johon asunnon D postilaatikko on jo siirretty.

Päätös tiedoksi saantitodistuskirjeellä postinsaajien asiamiehelle ja Posti Oy:lle. Postinsaajien asiamiehen on ilmoitettava päätöksestä ja sen tiedoksisaannista asuntojen B, C ja D postinsaajille.

Päätöksen perustelut

Kyseessä ovat kahden paritalon postilaatikot. Posti on määritellyt postilaatikot sijoitettavaksi Alkutieltä tontille johtavan ajo- ja kulkuliittymän vasemmalle puolelle Alkutien jalkakäytävän viereen tontille 8. Postilaatikot ovat aiemmin sijainneet kahdessa kahden laatikon ryhmässä paritalojen autotallien pohjoisseinillä noin viiden metrin päässä Alkutiestä.

Asuntojen A ja C kaikki asukkaat ovat vähintään 75 vuoden ikäisiä. Heillä on postin saajina pyynnöstään oikeus saada postinsa jaetuksi joko tontin rajalle ajo- ja kulkuliittymään sijoitettuun postilaatikkoon, asunnon ulko-oven välittömään läheisyyteen sijoitettuun postilaatikkoon taikka huoneistokohtaiseen postiluukkuun.

Postilaatikoiden sijaintia koskevan määräyksensä rakennusvalvontaviranomainen perustelee seuraavasti:

Etäisyys asunnoista postilaatikoille muuttuu aiempaan verrattuna vain hyvin vähäisesti. Postilaatikot sijaitsevat kohtuullisen matkan päässä asunnoista tontin kulkuliittymän vieressä. Postilaatikoiden sijoittamisesta tähän paikkaan ei ole katsottava aiheutuvan tarpeetonta vaaraa liikenteelle eikä olennaista haittaa yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidolle tai muulle käytölle.

Sovelletut säännökset ja määräykset

Postilaki 43 §, 44 §, 45 § ja 48 §.

Hallintolaki 55 §, 56 § ja 60 §.

Viestintäviraston määräys postilaatikkojen sijoittelusta (61/2011 M) 3 §, 4 §, 6 §, 7 § ja 8 §.

Postinsaajien vaatimus rakennusvalvontaviranomaiselle

Helsingin rakennusvalvontaviranomaiselle osoitetun vaatimuksen ovat tehneet Asunto Oy Yhteislähtö ja sen osakkaat ja asukkaat, **********

Huoneiston A asukas on asianajaja ja hän on laatinut ja allekirjoittanut vaatimuskirjelmän omasta puolestaan, asunto-osakeyhtiön hallituksen puheenjohtajana sekä muiden allekirjoittaneiden valtuuttamana asiamiehenä.

Vaatimuskirjelmässä vaaditaan, että postin päätös postilaatikoiden siirtämisestä kadun varteen on oikaistava ja kumottava ja rakennusvalvontaviranomaisen on päätettävä, että yhtiömme postilaatikot pysytetään entisillä paikoillaan yhtiön autotallien seinällä. Lisäksi postia on heti kiellettävä panemasta täytäntöön uhkaustaan postin jakelun keskeyttämisestä, kunnes rakennusvalvontaviranomaisen päätös on annettu.

Vaatimusta perustellaan muun ohella seuraavasti:

Kysymyksessä on postin räikeä harkintavallan väärinkäyttö. Postilaatikot on sijoitettu taloyhtiön arkkitehdin aikanaan määrittelemään kaupunkikuvallisesti oikeaan sopusuhtaisaan paikkaan. Yhtiössä on kaksi paritaloa. Kaksi laatikkoa on sijoitettu yhden autotallin pohjoissivuun ja vastaavasti kaksi toisen autotallin pohjoisseinään, kaikki vajaan viiden metrin päähän kadun jalkakäytävästä. Kulku laatikoille on asfaltoitu autotallien vuoksi. Kulku niille on talvisinkin hyvä, koska yhtiö pitää hyvää huolta lumenluonnista jo autotallien käytön vuoksi. Sen sijaan postin määrittelemä laatikoiden sijainti on lumisena talvena ongelmallinen. Kaupunki näet auraa lumet ajoradan puolivälistä jalkakäytävälle ja
edelleen jalkakäytävältä juuri laatikoiden määritellyn paikan eteen ja kohdalle. Postinjakajalle saattaa olla vaikeuksia päästä laatikolle. Ainakin viivästys voi olla melkoinen.

Postin vaatimus kahden laatikon siirtämisestä jalkakäytävän viereen on järjetön. Kokeellisesti yksi laatikko on väliaikaisesti siirretty postin osoittamaan paikkaan, mikä on oitis havaittu liikenneturvallisuusriskiksi laatikon peittäessä näkyvyyttä pihalta kadulle ajettaessa. Yksi lain määrittämä kriteeri laatikon sijaintiin on nimenomaan liikenteen huomioonottaminen.

Järjetön postin vaatimus on senkin vuoksi, että asunnoilla A ja C on oikeus asukkaiden iän, yli 75 vuotta, nojalla siirtää laatikkonsa ulko-ovelleen. Tällöin postinjakajan kantomatka pitenee 50 metriä (30+20) eikä tavoiteltua ajan säästöä koidu. Voidaan lisäksi mainita, että asunnot A ja C ovat saaneet postin hyväksymisen laatikoittensa pitämiseksi paikoillaan tai siirtämiseksi ulko-ovelleen.

Posti Oy:n vastine

Posti toteaa lausuntonaan seuraavaa:

Osoitepaikka Alkutie 46 muodostaa useamman postinsaajan osoitepaikan, jonka postilaatikoiden ryhmittelyssä tulee noudattaa Viestintäviraston määräyksen 61/2011 6 §:ää. Säännöksen ensimmäisen momentin mukaan: Useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitepaikassa postilaatikot tai -lokerikot on sijoitettava tontille tai tontin kulkuliittymään, asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteyteen esimerkiksi huolto- tai muuhun vastaavan rakennukseen tai katokseen.

Posti on ehdottanut ryhmän paikaksi tontin kulkuliittymää, mitä postinsaajat ovat vastustaneet 21.6.2017 päivätyllä Helsingin rakennusvalvontaviranomaiselle osoittamallaan kirjelmällä. Postilaatikoiden paikan
määrittelee ensisijaisesti yleispalveluvelvollinen postiyritys (Postilaki 44 §). Voimassa olevia lähilaatikkosopimuksia ei tule ottaa huomioon laatikkoryhmän paikkaa määrättäessä, koska sopimukset eivät ole henkilökohtaisen luonteensa vuoksi pysyviä, vaan ne aiheuttavat ainoastaan tilapäisen muutoksen jakelutapaan poiketen ryhmittelyn mukaisesta jakelujärjestyksestä. Postilaatikon paikka määritellään osoitepaikalle, eikä postinsaajakohtaisesti.

Posti on käyttänyt laatikon paikan määritellessään sille kuuluvaa harkintavaltaa lain ja viranomaisten säädösten sallimissa puitteissa, kun se on osoittanut ryhmän paikaksi tontin kulkuliittymän asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteydessä. Tämä on lisäksi ainoa vaihtoehto ryhmittelyn kannalta, jolla postilaatikot voidaan asettaa yhtenäiseen ryhmään kulkureitin varrelle, poiketen nykytilanteesta, jossa laatikot ovat kahdessa erillisessä ryhmässä tontin pihan perällä.

Posti on myös keskustellut Helsingin kaupungin tienhoidosta vastaavien viranomaisten kanssa, ja toimittanut näille ryhmittelysuunnitelmansa lausuttavakseen. Kaupungin tienhoidosta vastaava viranomainen ei ole esittänyt kyseistä paikkaa koskevia huomautuksia.

Postin osoittama paikka muodostaa sekä postinjakelun järjestelyiden tarkoituksenmukaisen järjestämisen kannalta että liikenne- ja työturvallisuuden kannalta parhaan paikan, kun ylimääräistä liikennettä liittymän läpi tontin pihalle voidaan jatkossa välttää. Asettamalla laatikkorivi liittymän yhteyteen ajotien suuntaisesti voidaan posti jakaa kaikilla jakelutavoilla tehokkaasti ja liikenneturvallisesti. Postin näkemyksen mukaan laatikkorivi muodostaa vain vähäisen näköesteen tielle liityttäessä, eikä näin vaaranna liikenneturvallisuutta.

Postinsaajien tekemä oikaisuvaatimus tulee hylätä ja postilaatikkoryhmän paikaksi tulee osoittaa Postin sille määrittelemä paikka.

Postinsaajien vastaselvitys

Vaatimuksen tekijät toteavat vastaselvityksessään muun ohella seuraavaa:

Alkutie 46:n postilaatikot oli sijoitettu Viestintäviraston määräyksen 61/2011 6 §:n ensimmäisen momentin säännöksen mukaisesti tontille asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteyteen autotallisiiven seinään. Niiden kadunpuoleiset seinät ja postilaatikot ovat 4 metrin päässä jalkakäytävän reunasta. Posti on ehdottanut ryhmän paikaksi tontin kulkuliittymää, mitä postinsaajat ovat vastustaneet.

Asunto Oy:ssä on kaksi taloutta, joiden kaikki asukkaat ovat yli 75-vuotiaita. Näillä talouksilla on elinikäinen oikeus saada posti lähimpään laatikkoon eli vähintäänkin jo aiemmin mainituilla seinillä sijaitseviin laatikoihin tai kotioven välittömässä läheisyydessä sijaitseviin laatikoihin. Yksi näistä on tähän ratkaisuun väliaikaisesti päätynytkin ainakin siihen asti, kunnes postin mielivaltainen päätös oikaistaan kaikkien osapuolien sujuvamman arjen mahdollistamiseksi.

Posti on väärinkäyttänyt laatikon paikan määritellessään sille kuuluvaa harkintavaltaa muka lain ja viranomaisten säädösten sallimissa puitteissa, kun se on osoittanut ryhmän paikaksi tontin kulkuliittymän asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteydessä. Tämä ei suinkaan ole ainoa vaihtoehto ryhmittelyn kannalta, jolla postilaatikot voidaan asettaa yhtenäiseen ryhmään kulkureitin varrelle. Kaikki neljähän voisivat olla samalla seinällä, mikä olisi todella postin ratkaisua turvallisempi ja sujuvoittaisi kaikkien arkea. Epäilyksittä nykytilanne, jossa laatikot ovat kahdessa erillisessä ryhmässä, on joka suhteessa paras. Postin perätön väite, tontin pihan perällä, on kuvaavaa vääristelyä. Laatikot ovat lähes
jalkakäytävän vieressä neljä metriä siitä. Pihan perälle on yli 30 metriä.

Postin osoittama paikka muodostaa sekä postinjakelun järjestelyiden epätarkoituksenmukaisuuden että liikenne- ja työturvallisuuden kannalta vaarallisimman ratkaisun. Postin virheellisen näkemyksen mukaan
laatikkorivi muodostaa vain vähäisen näköesteen tielle liityttäessä. Sijainti todella vaarantaa liikenneturvallisuutta.

Esittelijä

yksikön päällikkö

Pentti Ruuska

Lisätiedot

Juha Vehviläinen, rakennuslakimies, puhelin: 310 26225

juha.vehvilainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Sijaintikartat

2

Asemapiirros

3

Postinsaajien vaatimus ja vastaselvitys

4

Postin vastine

5

Valokuvia

6

Asemakaava

7

Viestintäviraston määräys

Muutoksenhaku

Hallintovalitus, todisteellinen tiedoksianto

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Postinsaaja

Hallintovalitus, todisteellinen tiedoksianto
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7

Posti Oy

Hallintovalitus, todisteellinen tiedoksianto
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

yksikön päällikkö

Pentti Ruuska

Lisätiedot

Juha Vehviläinen, rakennuslakimies, puhelin: 310 26225

juha.vehvilainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Sijaintikartat

2

Asemapiirros

3

Postinsaajien vaatimus ja vastaselvitys

4

Postin vastine

5

Valokuvia

6

Asemakaava

7

Viestintäviraston määräys

Muutoksenhaku

Hallintovalitus, todisteellinen tiedoksianto

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Postinsaaja

Hallintovalitus, todisteellinen tiedoksianto
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7

Posti Oy

Hallintovalitus, todisteellinen tiedoksianto
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58234

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566