Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

9/2017

1 (1)

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

 

 

 

 

Asia/4

 

24.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 86

Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman 2015–2019 päivitys 2018

HEL 2017-012064 T 11 00 03

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti
hyväksyä liitteenä olevan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman 2015-2019 päivityksen vuodelle 2018.

Sovelletut säännökset

Elintarvikelaki (23/2006, muut. 1153/2016) 47 §
Eläinlääkintähuoltolaki (765/2009) 8 §
Terveydensuojelulaki (763/1994, muut. 942/2016) 4 a §
Tupakkalaki (549/2016, muut. 1374/2016) 83 §
Helsingin kaupungin hallintosääntö 16 luku 2 §

Esittelijä

vs. ympäristöjohtaja

Riikka Åberg

Lisätiedot

Riikka Åberg, yksikön päällikkö, puhelin: 310 32010

riikka.aberg(a)hel.fi

Pertti Forss, yksikön päällikkö, puhelin: 310 32002

pertti.forss(a)hel.fi

Liitteet

1

Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma 2015-2019, päivitys 2018

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Etelä-Suomen aluehallintovirasto (Helsingin toimipaikka)

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmavelvoitteesta on säädetty elintarvikelain 48 §:ssä, eläinlääkintähuoltolain 10 §:ssä, terveydensuojelulain 6 §:ssä ja tupakkalain 84 §:ssä.

Ympäristöterveydenhuollon yhteisen valtakunnallisen valvontaohjelman mukaan kunnan valvontasuunnitelman yhteisessä osiossa on todettava ympäristöterveydenhuollon käytettävissä olevat voimavarat ja niiden jakautuminen eri toimialoille. Valvontasuunnitelmassa on esitettävä valvonnan painopisteet sekä valtakunnalliseen valvontaohjelmaan liittyvät yhteiset ja toimialakohtaiset hankkeet ja projektit. Muita valvontasuunnitelmaan sisällytettäviä asioita ovat laboratoriot ja ulkopuoliset asiantuntijat, joihin valvonta tukeutuu, valvonnasta perittävät maksut, koulutussuunnitelma, varautuminen erityistilanteisiin ja viestintä.

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ovat päivittäneet valtakunnallisen ympäristöterveydenhuollon yhteisen valvontaohjelman vuosille 2018-2019. Valtakunnallinen yhteinen ohjelma ja lakikohtaiset ohjelmat on huomioitu suunnitelman päivittämisessä.

Yhteisessä osiossa on kuvattu toimintaympäristön muutokset, joista merkittävin on kaupungin organisaatiomuutos sekä tuleva maakuntauudistus, jonka toteutumisen myötä ympäristöterveydenhuolto siirtyisi maakunnan järjestämisvastuulle 2020. Ympäristöpalveluissa varaudutaan lain mahdollistaman ympäristöterveydenhuollon erityisratkaisun ja siihen liittyvien sopimusten valmisteluun.

Valtakunnallinen ympäristöterveydenhuollon keskitetty toiminnanohjaus- ja tiedonhallintajärjestelmähanke VATI on korvaamassa kuntien nykyisin käyttämät ympäristöterveydenhuollon valvontatietojärjestelmät vuoden 2019 alusta lähtien, jos hanke toteutuu suunnitellussa aikataulussa. Tietojärjestelmän vaihtoon on varattava tavanomaista enemmän valvontahenkilöstön voimavaroja suuren valvontakohdemäärän vuoksi.

Ympäristöpalveluissa on ympäristöterveydenhuoltoon vuonna 2018 käytettävissä henkilöresursseja yhteensä 63 htv. Lisäksi käytössä on sihteeriresursseja 4 htv. Tarkempi resurssijakauma ja valvontakohteiden määrät on esitetty suunnitelmassa.

Elintarvikevalvonnassa arvioidaan olevan kolmen tarkastajan vaje suhteessa Eviran valtakunnallisiin riskiperusteisiin tarkastustavoitteisiin. Korkeasaaren säätiöitymisen myötä Korkeasaaren eläinlääkärin hoitamat eläinten tuonti- ja vientitehtävät siirtyvät vuoden 2018 alusta lähtien ympäristöpalveluiden valvontaeläinlääkäreille, mikä lisää entisestään tarvetta yhteen lisävakanssiin. Terveydensuojelu- ja tupakkavalvonnassa ei nykyisillä resursseilla päästä Valviran antamiin suosituksiin tarkastusmääriä ja –tiheyksiä koskien. Resurssivajetta on pyritty korjaamaan riskiperusteisen valvonnan tehostamisella, voimakkaalla priorisoinnilla sekä sähköisen asioinnin edistämisellä muun muassa tarkastuslomakkeita uudistaen.

Henkilöresurssien vajeet tuodaan esille toimialan talousarviota valmisteltaessa. Lisäksi valvontasuunnitelmissa on esitetty tehtävien priorisointia ja muita työn sujuvoittamiseksi tehtyjä toimenpiteitä.

Laboratoriopalvelut hankitaan MetropoliLab Oy:stä. Lisäksi suunnitelmassa on huomioitu valtakunnallisen ohjeistuksen mukaisesti valvontamaksut, valvontahenkilöstön koulutus, viestintä ja erityistilanteisiin varautuminen. Painopistealueet sekä tarkastus- ja näytteenottosuunnitelmat on esitetty lakikohtaisissa suunnitelmissa.

Elintarvikevalvontasuunnitelma

Elintarvikevalvonnassa tavoitteena on, että riskiperusteisen valvontasuunnitelman tarkastusmäärästä toteutuu vähintään 85 % eli vähintään 2700 suunnitelmallista tarkastusta. Muita painopistealueita ovat Oiva-tarkastuksissa havaittujen epäkohtien korjaamisen varmistaminen ja Oiva-yleisarvioiden kehitys (vähintään 85 % hyviä tai oivallisia), uusien elintarvikehuoneistojen ja toimijan vaihdosilmoitusten sujuva käsittely ja kaupungin sisäisen yhteistyön kehittäminen, yhteistyön kehittäminen eri viranomaisten välillä elintarvikepetoksiin ja lainsäädännön rikkomuksiin liittyen sekä ympäristöterveydenhuollon valtakunnalliseen tietojärjestelmähankkeeseen (VATI) osallistuminen.

Pääkaupunkiseudun yhteistä suurtalouksien ja ravintoloiden pintojen puhtautta kartoittavaa näytteenottoprojektia jatketaan vuonna 2018. Muita pääkaupunkiseudun yhteisiä projekteja ovat sushin mikrobiologisen laadun kartoitus sekä salmonellan ja kampylobakteerin esiintyminen ulkomaisessa siipikarjanlihassa. Helsingin omia projekteja ovat liikkuvien elintarvikehuoneistojen veden laadun selvitys sekä toreilla myytävien sienten kemiallinen laatu. Lisäksi kaupunkiympäristössä kasvatettujen vihannesten kemiallista laatua selvitetään yhteistyössä kaupunkiviljelijöiden kanssa.

Terveydensuojelun valvontasuunnitelma

Terveydensuojelun suunnitelmallisen valvonnan painopistealueita ovat talousveden, uimaranta- ja uima-allasveden valvonta sekä terveydellisten olojen valvonta sellaisissa kohteissa, joita lapset ja nuoret käyttävät, kuten päiväkodit, koulut, kerho- ja nuorisotilat sekä leikkipuistorakennukset. Terveydensuojelun valvontaa kohdennetaan myös erityisesti ihoa läpäisevää hoitoa tarjoaviin kohteisiin. Terveydensuojelulain mukaisten ilmoitusten sujuva käsittely, riskinarvioinnin kehittäminen eri kohdetyyppejä koskien, toimijan omavalvonnan edistäminen sekä aktiivinen osallistuminen valtakunnallisen tietojärjestelmähankkeen kehittämiseen ovat muita terveydensuojelun valvonnan painopistealueita vuonna 2018.

Tupakka- ja lääkelain mukainen valvontasuunnitelma

Tarkastuksia kohdennetaan tupakkalain valtakunnallisen valvontaohjelman painopisteinä oleviin erikoisliikkeisiin, myyntipaikoissa myynnissä oleviin vähittäismyyntipakkauksiin, tupakkajäljitelmien mainonnallisen esillepanon valvontaan ja tupakkatuotteiden, tupakan vastikkeiden, sähkösavukkeiden, nikotiininesteiden ja niiden tavaramerkkien esilläpidon valvontaan erityisesti alueille, joissa tiedetään oleskelevan paljon nuoria. Myös ravintoloiden tupakointitilat kuuluvat valvonnan painopistealueisiin. Aiempina vuosina havaittujen puutteiden johdosta on tarkoituksenmukaista kohdentaa tupakkalain mukaista valvontaa vuonna 2018 myös ulkoalueilla järjestettäviin yleisiin tilaisuuksiin. Aktiivinen osallistuminen valtakunnallisen tietojärjestelmähankkeen kehittämiseen koskee myös tupakka- ja lääkelain mukaista valvontaa.

Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontasuunnitelma

Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontasuunnitelmassa on kuvattu eläinsuojelu- ja eläintautivalvonnan kohteet, tehtävät ja niihin liittyvät velvoitteet. Painopistealueena niukkojen resurssien vuoksi yritetään edelleen löytää uusia keinoja toiminnan tehostamiseksi ja sujuvoittamiseksi. Toimintaa sopeutetaan lisääntyviin tehtäviin kuten Korkeasaaren eläintarhan virkaeläinlääkäritehtäviin ja eläinten lisääntyviin vientitarkastuksiin.

Valvonnan vaikuttavuus varmistetaan seuraamalla säännöllisesti eläinsuojeluvalvonnan uusintatarkastusten toteutumista, yhteistyöllä aluehallintoviraston kanssa pitkittyneiden eläinsuojelutapausten hoitamisessa sekä tekemällä poliisille tutkintapyyntöjä aina, kun eläinsuojelurikoksen tunnusmerkit täyttyvät.

Esittelijä

ympäristöjohtaja

Esa Nikunen

Lisätiedot

Riikka Åberg, yksikön päällikkö, puhelin: 310 32010

riikka.aberg(a)hel.fi

Pertti Forss, yksikön päällikkö, puhelin: 310 32002

pertti.forss(a)hel.fi

Liitteet

1

Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma 2015-2019, päivitys 2018

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Etelä-Suomen aluehallintovirasto (Helsingin toimipaikka)

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Ympäristöterveysyksikkö

Elintarviketurvallisuusyksikkö

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 500

Viikinkaari 2 A

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 79

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566