Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

6/2020

1 (7)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/8

 

02.04.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 43

Kaupunkiympäristön toimialan uuden toimitalon kahvila-, ravintola- ja catering-palveluiden käyttöoikeussopimus (1.8.2020 - 31.7.2025)

HEL 2019-007023 T 02 08 02 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto valitsi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen ja oikeutti hallintojohtajan tekemään Helsingin kaupunkiympäristön toimialan toimitalon kahvila-, ravintola- ja catering-palveluita koskevan käyttöoikeussopimuksen ajalle 1.8.2020 - 31.7.2025 Palmia Oy:n kanssa.

Arvio ravintola-, kahvila- ja catering-palveluiden liikevaihdosta koko sopimuskauden ajalta on noin 7 500 000 euroa. Arvio ei sido kaupunkiympäristön toimialaa.

Liikehuoneiston kiinteä kuukausivuokra on 20 000 euroa (+24 % alv.). Kiinteän vuokrahinnan lisäksi Palmia Oy maksaa kaupunkiympäristön toimialalle liikevaihtosidonnaista lisävuokraa, jonka suuruus on 5,11 % ravintola-, kahvila- ja catering-palveluiden liikevaihdosta. Yritysvuokraus -yksikön päällikkö tekee Palmia Oy:n kanssa liikehuoneiston vuokrasopimuksen tarjouspyynnön liitteenä olleiden vuokrasopimusluonnoksen ja vastuunjakotaulukon mukaisin ehdoin.

Esittelijä

tekninen johtaja

Kari Pudas

Lisätiedot

Maarit Kontio, vs. yksikön päällikkö, puhelin: 310 21522

maarit.kontio(a)hel.fi

Anne Mattsson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 37078

anne.mattsson(a)hel.fi

Päivi Pakarinen, lakimies, puhelin: 310 32240

paivi.pakarinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarjousvertailu

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta
Liite 1

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala on kilpailuttanut uuden toimitalonsa ravintola- kahvila- ja catering-palvelut. Hankinta on avoimen hankintamenettelyn mukainen. Kaikki halukkaat voivat jättää tarjouksen. Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus.

Hankinta toteutetaan käyttöoikeussopimuksena. Hankintayksikkö antaa valitulle palveluntuottajalle oikeuden periä maksuja palveluja käyttäviltä asiakkailta palveluntuottajan ottaessa kantaakseen palveluntuottamiseen liittyvän riskin.

Tarjouskilpailun perusteella valitaan yksi palveluntuottaja, jonka vastuulla on henkilöstöravintola-, kahvila- ja catering-palveluiden hoitaminen. Käyttöoikeussopimus koostuu vuokrasopimuksesta ja palvelusopimuksesta. Käyttöoikeussopimus on voimassa ajalla 1.8.2020 - 31.7.2025.

Hankintamenettely

Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Hankinnasta julkaistiin ensimmäinen EU-hankintailmoitus sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi sekä TED:n ilmoitus 6.11.2019. Hankinnan ensimmäinen kilpailutus jouduttiin keskeyttämään korjausilmoituksen julkaisun epäonnistuttua Hilma-järjestelmän muutospäivityksen vuoksi. Tarjouspyyntöä oltiin korjaamassa aterioiden subventio-osuuden osalta. Tarjouskilpailun keskeyttämisestä on tehty yksikön päällikön päätös 10.1.2020 § 4.

Hankinnasta julkaistiin 9.1.2020 korjatuilla tiedoilla toinen EU-hankintailmoitus sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi sekä TED:n ilmoitus. Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 9.1.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2019-007023.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 18.2.2019 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti neljä (4) palveluntarjoajaa, jotka ovat:

        Compass Group FS Finland Oy,

        ISS Palvelut Oy,

        Palmia Oy ja

        Soupster (Toothpicks and Honey Oy).

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset, jotka ovat:

        Tarjoaja ja tarjoajan alihankkijat ovat merkitty kaupparekisteriin, ennakkoperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisäverovelvollisten rekisteriin tai tarjoajan ja/tai alihankkijoiden sijoittautumismaan vastaaviin rekistereihin.

        Tarjoaja ja tarjoajan alihankkijat ovat maksaneet lakisääteiset eläkevakuusmaksut, sosiaaliturvamaksut ja verot tai tehneet verottajan kanssa maksusuunnitelman, jota on noudatettu.

        Tarjoajan ja tarjoajan alihankkijoiden on noudatettava Matkailu-, ravintola ja vapaa-ajan palveluita koskevaa työehtosopimusta (esimiehet, työntekijät) tai muuta lain mukaista työehtosopimusta.

        Tarjoaja ja tarjoajan alihankkijat ovat huolehtineet työntekijöiden lakisääteisen työterveyshuollon järjestämisestä.

        Tarjoajalla on voimassa oleva tapaturmavakuutus ja toiminnan vastuuvakuutus.

        Tarjoajalla on asiakastiedon riskimittarin mukainen luokka 1-3, tai sitä vastaava talouden riskiluokitus.

        Tarjoajalla on vähintään kolmen vuoden kokemus hankinnan kohteena olevien vastaavan laajuisten ravintolapalvelujen tuottamisesta. Riittäväksi laajuudeksi katsotaan vähintään kolme asiakasmäärältään päivittäin keskimäärin vähintään 200 lounasta myyvää henkilöstöravintolaa viimeisen kolmen vuoden ajalta.

        Tarjoajalla on asiakaspalautejärjestelmä, joka on ollut toiminnassa vähintään 12 kk ajan.

        Tarjoaja sitoutuu pyydettäessä toimittamaan rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut otteet tarjoajan ja sen hallinto-, johto- ja valvontaelimen jäsenistä sekä edustus-, päätös- ja valvontavaltaa käyttävistä henkilöistä.

Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset, jotka ovat:

        Buffet- ja bistrolounaiden minimihinta (ruokailijan maksama osuus) vuonna 2020 on 6,80 euroa ja enimmäishinta 7,18 euroa.

        Tarjoajan tulee esittää tarjouksessaan ehdotus ravintolan ja kahvilan a) konseptista ja toimintamallista, b) henkilöstöstä, c)käyttöönottosuunnitelmasta, d) sijaistusjärjestelyistä ja e) perehdytysprosessista tarjouspyynnön liitteenä olevan Palvelukuvauksen mukaisesti.

        Työhön nimettävältä keittiömestarilta/-päälliköltä edellytetään alalle soveltuvaa vähintään toisen asteen tutkintoa tai vastaavaa sekä vähintään kolmen vuoden työkokemusta vastaavista keittiömestarin/-päällikön tehtävistä.

        Työhön nimettävältä ravintolapäälliköltä edellytetään soveltuvaa vähintään toisen asteen tutkintoa tai vastaavaa sekä vähintään kolmen vuoden työkokemusta vastaavista ravintolapäällikön tehtävistä, sisältäen esimiestehtäviä.

        Palveluntuottajan on sitouduttava osana sopimusta työllistämään sopimuskauden aikana vähintään yksi heikossa työmarkkina-asemassa oleva henkilö vähintään 9 kuukaudeksi kokoaikaiseen, työssäoloehdon täyttävään työsuhteeseen (vähintään 18 tuntia/viikossa).

        Tarjoajalta edellytetään sitoutumista KYMP-talon ravintolapalveluiden tuottamisessa toimimaan ympäristövastuullisen toiminnan edelläkävijänä tiedostaen palvelusta aiheutuvat ympäristö- ja ilmastovaikutukset, huomioiden ne toiminnassaan ja viestien asiakkailleen vastuullisista valinnoista.

        Tarjoajan tulee esittää tarjouksessaan Palvelukuvauksen kohdassa 4.5 kuvattu sisustus- ja kalustesuunnitelma kuvineen ja hinta-arvioineen eriteltynä.

Kaikissa tarjouksissa havaittiin vähäisiä puutteita ravintolakonseptin kuvauksessa, minkä vuoksi kaikille tarjoajille annettiin mahdollisuus tarkentaa tarjoustaan tarjouspyynnönmukaisuuden varmistamiseksi. Tarkennukset koskivat ravintolasalin irtokalustemäärityksiä, ravintolan aukioloaikoja, lounasvalikoimaa ja asiakaspaikkamääriä.

Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella. Vertailuperusteet ovat:

        Kiinteän vuokrahinnan (20 000 euroa/kk, alv. 0 %) ylittävä, liikevaihtoon sidottu prosenttiosuus liikehuoneiston vuokrasta: 5 pistettä 

        Hinta, joka muodostuu lounas-, kahvila- ja catering-tuotteiden painotetuista yksikköhinnoista: 30 pistettä

        Tarjoajan ehdotus ravintolan ja kahvilan konseptista ja toimintamallista, henkilöstöstä, käyttöönottosuunnitelmasta sekä sijaistusjärjestelyistä ja perehdytysprosessista: 20 pistettä

        Henkilöreferenssit vähimmäisvaatimukset ylittävin osin (ravintolapäällikkö ja keittiömestari): 10 pistettä

        Vaikeasti työllistettävien henkilöiden palkkaaminen vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin: 5 pistettä

        Asiakastyytyväisyyskysely referenssiravintoloiden yritysasiakkaille: 5 pistettä

        Kaupunkiympäristön toimialan henkilöstön keskuudesta koottu, referenssiravintoloiden lounastarjontaa arvioiva makuraati: 15 pistettä

        Ympäristösertifikaatti: 5 pistettä

        Tarjoajan Oiva-raporttien (10 viimeisintä) yleisarvosanat: 5 pistettä

Palmia Oy:n tarjous on kokonaistaloudellisesti edullisin liitteenä olevasta vertailutaulukosta ilmenevin perustein.

Sopimusmenettely

Sopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.8.2020, ja kun sopimukset on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 31.7.2025.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 15.5.2018 § 243) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaostolla on hankintavaltuudet yli 1 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Esittelijä

vs. tekninen johtaja

Sari Hilden

Lisätiedot

Maarit Kontio, vs. yksikön päällikkö, puhelin: 310 21522

maarit.kontio(a)hel.fi

Anne Mattsson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 37078

anne.mattsson(a)hel.fi

Päivi Pakarinen, lakimies, puhelin: 310 32240

paivi.pakarinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarjousvertailu

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntö

2

Tarjouspyynnön lisäkysymykset ja vastaukset

3

Palvelusopimusluonnos

4

Palvelukuvaus Helsingin kaupunki KYMP-talo ravintolapalvelut

5

Vuokrasopimusluonnos

6

Vuokrasopimuksen vastuunjakotaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta
Liite 1

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tilapalvelut Yritysvuokraus Yksikön päällikkö 10.01.2020 § 4

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566