Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2020

1 (16)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/5

 

06.02.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 17

Katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluita koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2020 - 2022 (optiokausi 2022 - 2024)

HEL 2019-008843 T 02 08 02 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi seuraavat kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti maankäyttöjohtajan tekemään katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluita koskevat puitesopimukset alla mainittujen tarjoajien kanssa osa-aluekohtaisesti:

Osa-alue 1: Monialaiset suunnittelukokonaisuudet, yleis- ja rakennussuunnittelu

  1. Ramboll Finland Oy
  2. WSP Finland Oy
  3. Sitowise Oy
  4. Ryhmittymä Sweco Ympäristö Oy ja Sweco Infra & Rail Oy
  5. FINNMAP Infra Oy

Osa-alue 2: Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot

  1. Formacad Oy
  2. Sitowise Oy
  3. Destia Oy
  4. FINNMAP Infra Oy
  5. AFRY Finland Oy (entinen toiminimi Pöyry Finland Oy)
  6. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
  7. A-Insinöörit Civil Oy
  8. WSP Finland Oy

Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut

  1. Ramboll Finland Oy
  2. Ryhmittymä Sweco Ympäristö Oy ja Sweco Infra & Rail Oy
  3. Sitowise Oy
  4. FINNMAP Infra Oy
  5. WSP Finland Oy

Osa-alue 4: Monialaiset kehittämis- ja selvityspalvelut

  1. WSP Finland Oy
  2. Sitowise Oy

Osa-alue 5: Valaistussuunnittelu, alue- ja rakennussuunnittelu, sähkötekninen suunnittelu

  1. LiCon-AT Oy
  2. Ramboll Finland Oy

Osa-alue 6: Ulkovalaistuksen tarveselvitykset ja yleissuunnitelmat

  1. Valoa design rhs Oy
  2. LiCon-AT Oy
  3. WSP Finland Oy
  4. Sitowise Oy

Osa-alue 7: Liikennevalojen putkitus-, sähkö- ja kaapelointisuunnittelu

  1. Nodeon Finland Oy
  2. WSP Finland Oy
  3. Sitowise Oy
  4. Suomen Energia-Urakointi Oy

Osa-alue 8: Kaupunkitekniikan valokuituverkon yleissuunnittelu

  1. Nodeon Finland Oy
  2. Despro Engineering Oy
  3. Sitowise Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy:n tarjouksen osa-alueen 3 osalta tarjouskilpailusta, koska yritys ei täytä osa-alueen tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Ramboll Finland Oy:n tarjouksen osa-alueen 4 osalta tarjouskilpailusta, koska yritys ei täytä osa-alueen tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Sitowise Oy:n, Suomen Energia-Urakointi Oy:n, Valoa design rhs Oy:n, Despro Engineering Oy:n ja WSP Finland Oy:n tarjoukset osa-alueen 5 osalta tarjouskilpailusta, koska yritykset eivät täytä osa-alueen tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu kuitenkin siten, että sopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.3.2020. Sopimus päättyy 28.2.2022. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella 1.3.2022 - 29.2.2024.

Optiokauden käyttöönotosta päättävät tilaajat yhdessä. Päätilaaja (Helsingin kaupunki) ilmoittaa optiokauden käyttöönotosta alustavasti konsulteille viimeistään kolme kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 114 430 000,00 euroa. Kokonaisarvo jakaantuu osa-alueiden kesken seuraavasti:

Osa-alue 1: 88 850 000,00 euroa; Osa-alue 2: 12 730 000,00 euroa; Osa-alue 3: 8 000 000,00 euroa; Osa-alue 4: 950 000,00 euroa; Osa-alue 5: 2 500 000,00 euroa; Osa-alue 6: 600 000,00 euroa; Osa-alue 7: 200 000,00 euroa; Osa-alue 8: 600 000,00 euroa.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan osuus hankinnan yhteenlasketusta kokonaisarvosta arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 102 400 000,00 euroa ja muiden tilaajien osuus arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 11 130 000,00 euroa.

Yhteinen kunnallistekninen työmaa -yhteistoimintasopimuksen mukaisten tilauksien arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 900 000,00 euroa.

Kaikissa edellä mainituissa, arvioiduissa arvoissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava kahden (2) vuoden optiokausi.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun kaikki hankintarenkaan osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet päätilaajan hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet sekä voimassa olevat todistukset tarjoajan toiminnan- ja konsulttivastuuvakuutuksesta.

Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Käsittely

Asian aikana kuultavana olivat projektinjohtaja Eva-Lisa Karlsson ja tiimipäällikkö Sauli Hakkarainen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä

vs. tekninen johtaja

Sari Hilden

Lisätiedot

Eva-Lisa Karlsson, projektinjohtaja, puhelin: 310 64387

eva-lisa.karlsson(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailuperusteet

2

Vertailutaulukko

3

Laatupisteet

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Tilaajat

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinnan perustiedot

Puitejärjestelyllä hankitaan yksilöimättömiä katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluita.

Hankinta toteutetaan hankintarenkaana, jossa tilaajina ovat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL), HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä, Helen Sähköverkko Oy sekä Helen Oy. Helsingin kaupunki toimii hankinnassa päätilaajan roolissa.

Hankintarenkaan osapuolet tekevät hankinnasta omat samansisältöiset hankintapäätöksensä ja yhteisen puitesopimuksen.

Hankinta on jaettu kahdeksaan (8) eri osa-alueeseen seuraavasti:

Osa-alue 1: Monialaiset suunnittelukokonaisuudet, yleis- ja rakennussuunnittelu
Osa-alue 2: Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot
Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut
Osa-alue 4: Monialaiset kehittämis- ja selvityspalvelut
Osa-alue 5: Valaistussuunnittelu, alue- ja rakennussuunnittelu, sähkötekninen suunnittelu
Osa-alue 6: Ulkovalaistuksen tarveselvitykset ja yleissuunnitelmat
Osa-alue 7: Liikennevalojen putkitus-, sähkö- ja kaapelointisuunnittelu
Osa-alue 8: Kaupunkitekniikan valokuituverkon yleissuunnittelu

Tarjoajan tarjous voi koskea kaikkia osa-alueita.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 28.2.2022 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.

Puitejärjestelyyn kuhunkin osa-alueeseen valitaan sopimuskonsultit tarjouspyynnössä esitetyn mukaisesti:

Osa-alue 1, osa-alue 3, osa-alue 4, osa-alue 5, osa-alue 7 ja osa-alue 8: Kilpailutuksen perusteella osa-alueelle valitaan viisi (5) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

Osa-alue 2: Kilpailutuksen perusteella osa-alueelle valitaan kahdeksan (8) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

Osa-alue 6: Kilpailutuksen perusteella osa-alueelle valitaan neljä (4) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 19.11.2019 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2019-008843 sekä alkuperäisen tarjouspyynnön korjausilmoituksiin 20.11.2019 ja 18.12.2019. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 19.11.2019 TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. 

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 8.1.2020 mennessä tarjouksen jätti 15 tarjoajaa:

  1. Pöyry Finland Oy (toiminimi 1.1.2020 alkaen AFRY Finland Oy)
  2. Ramboll Finland Oy
  3. Sitowise Oy
  4. Ryhmittymä Sweco Ympäristö Oy ja Sweco Infra & Rail Oy
  5. WSP Finland Oy
  6. A-Insinöörit Civil Oy
  7. Destia Oy
  8. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
  9. FINNMAP Infra Oy
  10. Formacad Oy
  11. Suomen Energia-Urakointi Oy
  12. Valoa design rhs Oy
  13. Despro Engineering Oy
  14. LiCon-AT Oy
  15. Nodeon Finland Oy

Jätetyt tarjoukset osa-alueittain on tuotu esille taulukossa 1.

Tarjoaja

Osa-alue 1

Osa-alue 2

Osa-alue 3

Osa-alue 4

Osa-alue 5

Osa-alue 6

Osa-alue 7

Osa-alue 8

Pöyry Finland Oy

x

x

 

 

 

 

 

 

Ramboll Finland Oy

x

x

x

x

x

x

 

 

Sitowise Oy

x

x

x

x

x

x

x

x

Ryhmittymä SwecoYmpäristö Oy ja Sweco Infra & Rail Oy

x

x

x

 

 

 

 

 

WSP Finland Oy

x

x

x

x

x

x

x

 

A-Insinöörit Civil Oy

x

x

 

 

 

 

 

 

Destia Oy

x

x

 

 

 

 

 

 

FCG Suunnittelu jatekniikka Oy

x

x

x

 

 

 

 

 

FINNMAP Infra Oy

x

x

x

 

 

 

 

 

Formacad Oy

 

x

 

 

 

 

 

 

Suomen Energia-Urakointi Oy

 

 

 

 

x

 

x

 

Valoa design rhs Oy

 

 

 

 

x

x

 

 

Despro Engineering Oy

 

 

 

 

x

x

 

x

LiCon-AT Oy

 

 

 

 

x

x

 

 

Nodeon Finland Oy

 

 

 

 

 

 

x

x

Taulukko 1

 

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan ja sen alikonsultin edellytettiin täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien oli pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset.

Tarjoajalla on oltava hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tarjoajalla tulee olla asiakastiedon riskimittarin mukainen luokka 1-3, tai sitä vastaava talouden riskiluokitus.

Tarjoajan ammatillista pätevyyttä ja teknistä suorituskykyä koskevat vaatimukset ja niiden täyttymiseksi vaaditut selvitykset ilmoitettiin tarjouspyynnössä.

Tarjoajan teknistä pätevyyttä arvioitiin tarjoajan tarjouksessa esitettyjen yritysreferenssien perusteella.

Tarjouspyynnön liitteessä 2 Yrityksen referenssit on ilmaistu mm. seuraavaa:

”Tarjoajalla tulee olla kokemusta vähintään kolmesta (3) hankkeesta viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta. Tarjoajalta vaadittu referenssi on kuvattu jokaisen osa-alueen kohdalla erikseen tarjouspyynnön kohdassa "Hankinnan kohteen kriteerit" kohta "Osa-alueen yleiset kriteerit"."

”Tarjoaja, jolla ei ole pakollisten vaatimuksien mukaista referenssiä, suljetaan tarjouskilpailusta.”

”Pakollisien vaatimuksien toteutumiseen liittyvät puutteelliset tiedot voivat johtaa tarjouksen sulkemiseen tarjouskilpailusta.”

Tarjouspyynnön kysymykset ja vastaukset osiossa oli esitetty kysymys koskien tarjouspyynnön liitettä 2 Yrityksen referenssit:

”Kysymys: Tarjoajalla tulee olla kokemusta vähintään kolmesta hankkeesta. Yritysreferenssilomakkeen sisältöä ei saa muuttaa. Onko mahdollista lisätä lomakkeen rivejä mikäli halutaan esittää enemmän kuin 3 hanketta?
Vastaus: Tarjouspyynnön liitteeseen 2 Yrityksen referenssit voidaan halutessaan lisätä rivejä. Tarjouspyynnössä on asetettu vähimmäisvaatimukseksi, että tarjoajalla tulee olla kokemusta vähintään kolmesta hankkeesta, jotka on tarjouspyynnössä tarkemmin määritelty kunkin osa-alueen osalta kohdassa ”Tarjoajan referenssit”. Yritysreferenssejä ei vertailla, vaan laatuvertailussa arvioidaan vain henkilöreferenssejä.”

Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut

Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut kohta ”Osa-alueen yleiset kriteerit” kohta ”Tarjoajan referenssit” on ilmaistu seuraavasti: ”Tarjoajalla tulee olla kokemusta vähintään kolmesta (3) osa-aluetta vastaavasta hankkeesta viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta.”

Tarjouspyynnön liitteessä 1 Palvelukuvaus on ilmaistu mm. seuraavasti: ”Osa-alueen toimeksiannot sisältävät erilaisia infra-alaan liittyviä tietomallintamisen asiantuntijatehtäviä. Toimeksiantoja voi olla mm. tilaajan tietomallikoordinaattorin tehtävät, tietomallintamisen tekniset asiantuntijatehtävät ja tiedonhallintaan liittyvät selvitykset, kehittämistyöt ja asiantuntijatehtävät.”

FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy:n tarjouksen liitteestä "Yrityksen referenssit" esitetyistä referenssihankkeista ei käy ilmi, ovatko toteutuneet hankkeet tietomallinnukseen liittyviä vai ovatko kohteet ainoastaan suunnittelukohteita, joiksi ne tarjoukset tarkastanut työryhmä on arvioinut. Työryhmän arvion mukaan esitetyt yritysreferenssihankkeet eivät ole osa-alueen kuvauksen mukaisia vastaavia hankkeita.

FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy:n tarjous ei siten täytä asetettuja soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksia osa-alueen 3 yritysreferenssien osalta. Tarjousta ei oteta mukaan vertailuun osa-alueen 3 osalta.

Osa-alue 4: Monialaiset kehittämis- ja selvityspalvelut

Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” Osa-alue 4: Monialaiset kehittämis- ja selvityspalvelut kohta ”Osa-alueen yleiset kriteerit” kohta ”Tarjoajan referenssit” on ilmaistu seuraavasti: ”Tarjoajalla tulee olla kokemusta vähintään kolmesta (3) osa-aluetta vastaavasta hankkeesta viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta.”

Tarjouspyynnön liitteessä 1 Palvelukuvaus on ilmaistu mm. seuraavasti: ”Osa-alueen toimeksiannot sisältävät monialaisia kehittämis- ja selvityspalveluja, jotka kohdentuvat yleisten alueiden sopimusohjaukselliseen yhteisrakentamisen kokonaisuuteen Yhteinen kunnallistekninen työmaa yhteistoimintasopimuksen periaatteiden mukaisesti (tarjouspyynnön liite 9 Yhteinen kunnallistekninen työmaa, yhteistoimintasopimus) sekä työmaiden haitattomuuden edistämiseen, haittatekijöiden tunnistamiseen ja niiden hallintaan.”

Ramboll Finland Oy:n tarjouksen liitteessä "Yrityksen referenssit" on esitetty yhteensä kolme (3) referenssihanketta. Yksi hankkeista ei maisemasuunnittelukohteena vastaa osa-alueessa pyydettyjä yhteisrakentamisen ja katutöistä aiheutuvien haittojen hallinnan kehittämisen referenssejä. Esitetty referenssihanke ei ole osa-alueen kuvauksen mukainen.

Ramboll Finland Oy:n tarjous ei siten täytä asetettuja soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksia osa-alueen 4 yritysreferenssien osalta. Tarjousta ei oteta mukaan vertailuun osa-alueen 4 osalta.

Osa-alue 5: Valaistussuunnittelu, alue- ja rakennussuunnittelu, sähkötekninen suunnittelu

Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” Osa-alue 5: Valaistussuunnittelu, alue- ja rakennussuunnittelu, sähkötekninen suunnittelu kohta ”Osa-alueen yleiset kriteerit” kohta ”Tarjoajan referenssit” on ilmaistu seuraavasti: ”Tarjoajalla tulee olla kokemusta vähintään kolmesta (3) valaistussuunnittelu- ja tapahtumasähkösuunnittelutyöstä kaupunkiympäristössä viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta. Valaistussuunnittelutehtävien tulee olla yhteiskäyttökohteiden suunnittelutehtävistä raitioverkon kohteissa. Esitetyt referenssit valaistussuunnittelu- ja tapahtumasähkösuunnittelutyö kohteista tulee olla erillisinä suunnittelutehtävinä toteutettuja.”

Sitowise Oy:n tarjouksen liitteessä "Yrityksen referenssit Sitowise" on esitetty yhteensä neljä (4) referenssihanketta. Referensseinä on esitetty kaksi tapahtumasähkösuunnittelutyötä sekä yksi valaistussuunnittelutehtävä yhteiskäyttökohteiden suunnittelutehtävistä raitioverkon kohteissa. Tarjoaja ei ole esittänyt vaadittua kolmea referenssiä yhteiskäyttökohteiden suunnittelutehtävistä raitioverkon kohteissa eikä kolmesta tapahtumasähkösuunnittelutyöstä.

Suomen Energia-Urakointi Oy:n tarjouksen liitteessä "Yrityksen referenssit SEU" on esitetty yhteensä kolme (3) referenssihanketta. Referensseinä on esitetty yksi tapahtumasähkösuunnittelutyö sekä yksi valaistussuunnittelutehtävä yhteiskäyttökohteiden suunnittelutehtävistä raitioverkon kohteissa. Tarjoaja ei ole esittänyt vaadittua kolmea referenssiä yhteiskäyttökohteiden suunnittelutehtävistä raitioverkon kohteissa eikä kolmesta tapahtumasähkösuunnittelutyöstä.

Valoa design rhs Oy:n tarjouksen liitteessä "Yrityksen referenssit" on esitetty yhteensä neljä (4) referenssihanketta. Referensseinä on esitetty yksi tapahtumasähkösuunnittelutyö sekä kaksi valaistussuunnittelutehtävää yhteiskäyttökohteiden suunnittelutehtävistä raitioverkon kohteissa. Tarjoaja ei ole esittänyt vaadittua kolmea referenssiä yhteiskäyttökohteiden suunnittelutehtävistä raitioverkon kohteissa eikä kolmesta tapahtumasähkösuunnittelutyöstä.

Despro Engineering Oy:n tarjouksen liitteessä "Yrityksen referenssit" on esitetty yhteensä kolme (3) referenssihanketta. Referensseinä ei ole esitetty yhtään tapahtumasähkösuunnittelutyötä. Liitteessä on esitetty yksi valaistussuunnittelutehtävä yhteiskäyttökohteiden suunnittelutehtävistä raitioverkon kohteissa. Tarjoaja ei ole esittänyt vaadittua kolmea referenssiä yhteiskäyttökohteiden suunnittelutehtävistä raitioverkon kohteissa eikä kolmesta tapahtumasähkösuunnittelutyöstä.

WSP Finland Oy:n tarjouksen liitteessä "Yrityksen referenssit" on esitetty yhteensä neljä (4) referenssihanketta. Referensseinä on esitetty yksi valaistussuunnittelutehtävä yhteiskäyttökohteiden suunnittelutehtävistä raitioverkon kohteissa. Tarjoaja ei ole esittänyt vaadittua kolmea referenssiä yhteiskäyttökohteiden suunnittelutehtävistä raitioverkon kohteissa.

Sitowise Oy:n, Suomen Energia-Urakointi Oy:n, Valoa design rhs Oy:n, Despro Engineering Oy:n ja WSP Finland Oy:n tarjoukset eivät siten täytä asetettuja soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksia osa-alueen 5 yritysreferenssien osalta. Tarjouksia ei oteta mukaan vertailuun osa-alueen 5 osalta.

Kaikkien tarjoajien soveltuvuutta koskevat selvitykset on tarkastettu lukuun ottamatta seuraavia selvityksiä, jotka tarkastetaan ennen mahdollisen puitesopimuksen tekemistä:
- tarjoajan toiminnan vastuuvakuutus
- tarjoajan konsulttivastuuvakuutus
- hankintalain 80 §:n mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki vertailuun hyväksytyt tarjoajat täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
- Hinta, painoarvo 30 %
- Laatu, painoarvo 70 %

Jokainen osa-alue vertaillaan omana kokonaisuutena.

Osa-alueen vertailuhintana käytetään osa-alueelle annettua SKOL 01 hintaa. Hintapisteet lasketaan kolmen (3) desimaalin tarkkuudella.

Laatuarvioinnissa arvioidaan osa-alueelle vertailuun esitettyjen projektipäälliköiden ja suunnittelijoiden kokonaislaatua, joka jakaantuu henkilöryhmien kesken ”henkilöryhmä projektipäälliköt” ja ”henkilöryhmä suunnittelijat”. Henkilöryhmille muodostuneet kokonaispisteet pyöristetään kahden (2) desimaalin tarkkuuteen.

Hinnan ja laadun vertailuperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä 1 Vertailuperusteet (tarjouspyynnön liite 5 Vertailuperusteet).

Kunkin tarjoajan saamat hintapisteet, henkilöryhmien laatupisteet sekä tarjoajan sijoitus osa-alueittain käyvät ilmi päätöksen liitteestä 2 Vertailutaulukko.

Kullakin osa-alueella tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen, josta muodostuu osa-alueen vertailupisteet. Tarjoajat asetetaan saatujen vertailupisteiden perusteella etusijajärjestykseen jokaisella osa-alueella erikseen. Tarjouspyynnön mukaan vertailupisteiden ollessa tasan, muodostuu etusijajärjestys tältä osin korkeimpien laatupisteiden mukaisesti. Tarjoukset arvioi Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan muodostama arviointiryhmä. Arviointiryhmä antaa jokaiselle arviointikriteerille yhteispisteet.

Laadun arviointi

Laadun arvioinnissa käsiteltiin osa-alueittain kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttävien ja vertailuun hyväksyttyjen tarjoajien tarjoukset.

Laatuarvioinnin vertailuperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä 1 Vertailuperusteet (tarjouspyynnön liite 5 vertailuperusteet).

Päätöksen liitteessä 1 Vertailuperusteet on ilmaistu, että esitetyistä henkilöreferensseistä tulee käydä selvästi ilmi valintaperusteisiin liittyvät ja osa-alueen arviointiin vaikuttavat tiedot.

Päätöksen liitteessä 1 Vertailuperusteet arviointitaulukko 1 ja 5 osalta on ilmaistu, että tilaaja huomioi ainoastaan ne referenssit, jotka vastaavat osa-alueen kuvausta.

Laatuvertailussa on annettu arviointitaulukoista 1 ja 5 nolla (0) pistettä niiden henkilöiden referensseistä, joiden referenssikohteet eivät ole osa-alueen kuvauksen mukaisia tai referenssilomakkeessa on ollut puutteita, jotka ovat estäneet referenssikohteen arvioinnin.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Osa-alueiden 1, 2, 3 ja 4 osalta toimeksiantojen tilaajina ovat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL), HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä, Helen Sähköverkko Oy sekä Helen Oy.

Osa-alueiden 5, 6, 7 ja 8 osalta toimeksiantojen tilaajana on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala.

Mikäli joku tilaajista toimii hankkeessa sopimuksen liitteenä olevan Yhteinen kunnallistekninen työmaa -yhteistoimintasopimuksen mukaisessa päätilaajan roolissa, toimeksiantojen tilaajina voivat olla myös seuraavat sopimuksen ulkopuoliset yhteisöt: Elisa Oyj, DNA Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Telia Oyj ja Cinia Oy.

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL), HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä, Helen Sähköverkko Oy sekä Helen Oy käyttävät sopimusta yhteishankkeissa Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tai muiden mukana olevien tilaajien kanssa. Selvyyden vuoksi todetaan, että Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala voi käyttää sopimusta yksin tai yhdessä muiden mukana olevien tilaajien kanssa.

Tarjouspyynnössä osa-alueille 4 ja 5 ilmoitetut prosenttiosuudet toimeksiantojen kohdentamisesta sopimuskauden aikana on muutettu osa-alueelle valittujen tarjoajien määrän muututtua, koska kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia saatiin vähemmän kuin tarjouspyynnössä esitettiin valittavien sopimuskonsulttien määräksi.

Tarjouspyynnön liitteessä 6 Sopimusluonnos on ilmoitettu, että mikäli hyväksyttyjä alkuperäisiä tarjouksia ei saada osa-alueittain esitettyjä määriä, muutetaan prosenttiosuuksia kyseisen osa-alueen osalta kuitenkin säilyttäen hyväksyttyjen sopimuskonsulttien suhteelliset osuudet.

Kullekin sopimuskonsultille kohdennetaan toimeksiantoja sopimuskauden aikana osa-alueittain esitettyjen prosenttiosuuksien suhteessa euromäärien mukaan seuraavasti:

Osa-alue 1: Monialaiset suunnittelukokonaisuudet, yleis- ja rakennussuunnittelu

Sija 1: Ramboll Finland Oy 40 - 20 %
Sija 2: WSP Finland Oy 30 - 15 %
Sija 3: Sitowise Oy 25 - 10 %
Sija 4: Ryhmittymä Sweco Ympäristö Oy ja Sweco Infra & Rail Oy  20 - 5 %
Sija 5: FINNMAP Infra Oy 15 - 0 %

Osa-alue 2: Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot

Sija 1: Formacad Oy 40 - 20 %
Sija 2: Sitowise Oy 30 - 15 %
Sija 3: Destia Oy 25 - 10 %
Sija 4: FINNMAP Infra Oy 20 - 10 %
Sija 5: AFRY Finland Oy (entinen toiminimi Pöyry Finland Oy) 15 - 5 %
Sija 6: FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy  10 - 0 %
Sija 7: A-Insinöörit Civil Oy 5 - 0 %
Sija 8: WSP Finland Oy 5 - 0 %

Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut

Sija 1: Ramboll Finland Oy 40 - 20 %
Sija 2: Ryhmittymä Sweco Ympäristö Oy ja Sweco Infra & Rail Oy 30 - 15 %
Sija 3: Sitowise Oy 25 - 10 %
Sija 4: FINNMAP Infra Oy 20 - 5 %
Sija 5: WSP Finland Oy 15 - 0 %

Osa-alue 4: Monialaiset kehittämis- ja selvityspalvelut

Sija 1: WSP Finland Oy 70 - 40 %
Sija 2: Sitowise Oy 60 - 30 %

Osa-alue 5: Valaistussuunnittelu, alue- ja rakennussuunnittelu, sähkötekninen suunnittelu

Sija 1: LiCon-AT Oy 80 - 60 %
Sija 2: Ramboll Finland Oy 40 - 20 %

Osa-alue 6: Ulkovalaistuksen tarveselvitykset ja yleissuunnitelmat

Sija 1: Valoa design rhs Oy 60 - 40 %
Sija 2: LiCon-AT Oy 40 - 20 %
Sija 3: WSP Finland Oy 25 - 10 %
Sija 4: Sitowise Oy 15 - 0 %

Osa-alue 7: Liikennevalojen putkitus-, sähkö- ja kaapelointisuunnittelu

Sija 1: Nodeon Finland Oy 70 - 40 %
Sija 2: WSP Finland Oy 30 - 15 %
Sija 3: Sitowise Oy 25 - 10 %
Sija 4: Suomen Energia-Urakointi Oy 20 - 5 %

Osa-alue 8: Kaupunkitekniikan valokuituverkon yleissuunnittelu

Sija 1: Nodeon Finland Oy 70 - 40 %
Sija 2: Despro Engineering Oy 30 - 15 %
Sija 3: Sitowise Oy 25 - 10 %

Prosenttijakauman mukaisesta järjestyksestä voidaan poiketa, jos konsultin sopimusta koskevat toimeksiannot sopimuskauden aikana myöhästyvät konsultista johtuvasta syystä tai toimeksiantojen laatu ei vastaa toimeksiannoissa edellytettyä tasoa ja tilaaja on reklamoinut näistä kirjallisesti konsultille. Konsultilta tehdään uusia tilauksia, kun reklamoidut puutteet on korjattu ja konsultti on antanut tilaajalle luotettavan selvityksen, miten toimeksiannot jatkossa hoidetaan sovittujen ehtojen mukaisesti. Edellä mainitun perusteella prosenttijakaumasta poikkeaminen vaikuttaa myös saman osa-alueen sisällä toisten sopimuskonsulttien suhteellisiin osuuksiin.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 15.5.2018 § 243) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaostolla on hankintavaltuudet yli 1 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Esittelijä

vs. tekninen johtaja

Sari Hilden

Lisätiedot

Eva-Lisa Karlsson, projektinjohtaja, puhelin: 310 64387

eva-lisa.karlsson(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailuperusteet

2

Vertailutaulukko

3

Laatupisteet

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntö

2

Palvelukuvaus

3

Sopimusluonnos

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Tilaajat

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Tiedoksi

Maka/Liikenne- ja katusuunnittelu

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566