Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2020

1 (7)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

 

 

 

 

Asia/8

 

23.01.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 12

Kadunrakennustyöt, puitejärjestely 1.2.2020 - 31.12.2021

HEL 2019-011862 T 02 08 03 00

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi Työyhteenliittymä LANDE:n (VM Suomalainen Oy/Asfalttikallio Oy) tarjouksen hinnaltaan poikkeuksellisen alhaisena. Tarjoajan antama selvitys ei tyydyttävästi selitä tarjottujen yksikköhintojen alhaista tasoa.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki tarjouskilpailusta Autio Infrapalvelut Oy:n, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettua soveltuvuuden vähimmäisvaatimusta liikevaihdon osalta.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto oikeutti rakennuttaminen -palvelun tekemään kadunrakennustöiden puitesopimukset 1.2.2020 alkavaksi suunnitellulle ja 31.12.2021 päättyvälle sopimuskaudelle seuraavien tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneiden kolmen (3) urakoitsijan kanssa:

Hyvinkään Tieluiska Oy

VRJ Etelä-Suomi Oy

GRK Infra Oy

 

Hankintaan sisältyy yksi kahden (2) vuoden optio. Rakennuttaminen -palvelun tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 40 000 000 euroa (alv. 0 %). Edellä mainitussa summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava kahden (2) vuoden optiokausi.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Esittelijä

vs. tekninen johtaja

Sari Hilden

Lisätiedot

Erkki Nurmi, vs. rakennuttamispäällikkö, puhelin: 310 38306

erkki.nurmi(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Kysymyksessä on EU-kynnysarvot ylittävä urakkahankinta. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Hankintailmoitus julkaistiin 18.11.2019 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla Internet-osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi.

Puitesopimuksen piiriin kuuluvat tehtävät koostuvat pääasiassa yksittäisistä kadunrakennustöistä. Tarjoukset pyydettiin yksikköhintaluettelona, jossa yksikköhintoja painotetaan suoritemäärillä. Yksikköhintaluettelosta muodostuu yksikköhintojen ja suoritemäärien pohjalta tarjouksen vertailuhinta.

Puitesopimuskaudella tilattavista töistä pyydetään aina kattohintatarjous, jossa käytetään puitesopimuksen mukaisia tarjottuja yksikköhintoja.

Puitejärjestelyyn osallistuvien toimijoiden enimmäismääräksi ilmoitettiin 3 kpl.

Hankinnan kohteeseen kuuluvien töiden tilausmenettely

Tilaukset puitesopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen puitesopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta, tilaus tehdään etusijajärjestyksessä seuraavalta puitesopimustoimittajalta.

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos etusijajärjestyksessä ensisijaisella puitesopimustoimittajalla ei ole vaadittua erityisosaamista, resursseja tilauksen toteuttamiseen tai etusijajärjestyksessä ensisijainen toimittaja kieltäytyy tarjotusta työstä. Tällöin valitaan etusijajärjestyksessä seuraava puitesopimustoimittaja.

Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja palveluntuottajalta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille toimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan osuus on 100 %. Hintavertailuun perustuva kilpailutus on perusteltu, koska ainoastaan tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttävät yritykset pääsevät mukaan vertailuun ja laatutekijät on huomioitu asetetuissa soveltuvuusvaatimuksissa.

Hankinnan kohde muodostaa kokonaisuuden, jonka jakaminen osiin ei hankintayksikön näkemyksen mukaan ole tarkoituksenmukaista, koska yksittäiset hankinnat koostuvat usein eri osista ja tarve koordinoida eri osien sopimuskumppaneita voisi vakavasti vaarantaa hankintojen asianmukaisen toteuttamisen ja riskinä on jakamisesta syntyvä eri osien yhteensopimattomuus.

Saadut tarjoukset

Tarjouksen jätti määräaikaan mennessä yhteensä yksitoista (11) urakoitsijaa:

Terrawise Oy

Kreate Oy

Autio Infrapalvelut Oy

Louhintahiekka Oy

TYL LANDE (VM Suomalainen Oy/Asfalttikallio Oy)

VRJ Etelä-Suomi Oy

TYL KAPU (Recset Oy/Kuljetus ja Maanrakennus P. Salonen Oy)

E.M. Pekkinen Oy

GRK Infra Oy

Destia, Maa- ja kalliopalvelut

Hyvinkään Tieluiska Oy

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin ehdokkaiden soveltuvuus sekä tarkastettiin, täyttävätkö ehdokkaat asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjoajan rahoituksellista ja taloudellista tilannetta koskevat vähimmäisvaatimukset:

Liikevaihdon kolmelta viimeksi kuluneelta vahvistetulta tilikaudelta on oltava infraurakoinnissa vähintään 10 000 000 euroa/tilikausi (tilikauden pituus 12 kk). Jos tarjouksen tekijä on ryhmittymä, on osakasyritysten yhdessä täytettävä liikevaihtoa koskeva vaatimus. Tarjoajan liiketoiminnan tulee pääosin koostua infraurakoinnista. Tarjoajan on ladattava tarjouksensa liitteeksi aiesopimus ryhmittymän perustamisesta.

Tarjoajan tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet on oltava kunnossa.

Tarjoajan tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vähimmäisvaatimukset:

Tarjoajalta vaadittiin RALA-pätevyys työlajista 18.6a tai 18.9a tai 18.11 tai RALA-pätevyyden puuttuessa muulla tavoin osoitettu vastaava pätevyys.

RALA-pätevyyttä 18.6a vastaavana pätevyytenä pidetään 3 kpl referenssiä pääurakoitsijana toimimisesta tavanomaisissa teiden ja katujen korjaustenrakennustöissä viimeisen 5 vuoden aikana.

RALA-pätevyyttä 18.9a vastaavana pätevyytenä pidetään 3 kpl referenssiä pääurakoitsijana toimimisesta tavanomaisissa maa- ja vesirakennustöissä viimeisen 5 vuoden aikana.

RALA-pätevyyttä 18.11 vastaavana pätevyytenä pidetään 3 kpl referenssiä pääurakoitsijana toimimisesta viher- ja ympäristörakennustöissä viimeisen 5 vuoden aikana.

Tarjoajilta vaadittiin vähintään yksi infrarakentamisen referenssi, jossa tarjoaja on toiminut pääurakoitsijana kaupunkialueella, jossa urakka-alueen läpi on kulkenut urakka-ajan toimiva joukkoliikenne (linja-auto-, raitio-, metro- tai junaliikenne).

Urakoitsijan vastuulliselta työnjohtajalta vaadittiin vähintään rakennusmestarin koulutus. Hänellä tulee olla valmistumisen jälkeen vähintään 3 vuotta vastuullisen työnjohtajan työkokemusta. Lisäksi hänen tulee olla suorassa työsuhteessa urakoitsijaan.

Vastuullisella työnjohtajalla vaadittiin näyttöä siitä, että hän tuntee Suomen rakentamismääräykset ja viranomaisvaatimukset sekä yleiset sopimusehdot YSE 98 siinä laajuudessa mitä vastuullisen työnjohtajan tehtävien hoitaminen edellyttää.

Vastuulliselta työnjohtajalta, työnjohdolta sekä urakoitsijan hankkeeseen osallistuvilta muilta avainhenkilöiltä vaadittiin tyydyttävää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa. Urakoitsijan kaikkien hankkeeseen osallistuvien toimihenkilöiden tulee olla suorassa työsuhteessa urakoitsijaan.

Määräaikaan mennessä saapuneista tarjouksista kymmenen (10) tarjousta on tarjouspyynnön mukaisia ja täyttävät tilaajan asettamat vähimmäisvaatimukset.

Tarjoajan sulkeminen pois tarjouskilpailusta

Autio Infrapalvelut Oy ei täytä tarjouspyynnössä asetettua liikevaihtovaatimusta: 10 000 000 euroa/tilikausi kolmelta viimeksi kuluneelta vahvistetulta tilikaudelta. Autio Infrapalvelut Oy tulee siten sulkea tarjouskilpailusta.

Tarjouksen hylkääminen

Tarjousten yksikköhintoja verrattiin toisten tarjoajien yksikköhintoihin sekä tilaajan omiin laskennallisiin yksikköhintoihin. Tarkastelua tehtäessä havaittiin, että Työyhteenliittymä LANDE:n tarjous sisälsi useita (12 kpl) erittäin alhaisia yksikköhintoja. Alhaiset yksikköhinnat painottuivat kasvillisuusrakenteisiin ja vesihuollon järjestelmiin.

Hankintalain 96 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Työyhteenliittymä LANDE:lta pyydettiin 30.12.2019 kirjallista selvitystä, joka tyydyttävästi selittäisi tarjottujen yksikköhintojen poikkeuksellisen alhaista tasoa.

Tarjoajan antaman selvityksen mukaan he ovat painottaneet eri yksikköhintoja taloudelliseen näkemykseensä ja kokemukseensa perustuen, jolloin kaikki yksikköhinnat muodostavat urakassa kokonaisuuden. Tarjoajan selvityksen mukaan osa yksikköhinnoista voi näin olla keskihintaan nähden alhaisia ja toiset hieman suurempia ja että kokonaisuus pitää sisällään kaikki tarjouspyynnön mukaiset kustannukset. Tarjoajan mukaan tarjous ei ole alihintainen eikä tarjouksen hyväksyminen tarkoita riskiä toimituksen laiminlyönnistä taikka puutteellisuudesta eikä tarjouksen taso johdu lakisääteisten velvollisuuksien laiminlyönnistä.

Puitesopimuksen perusteella tilattavat urakkatyöt kohdistuvat osaan yksikköhintaisista työsuoritteista. Tämän vuoksi kaikkien tarjottujen yksikköhintojen tulee olla sellaisia, että ne sisältävät kaikki suoritteen tekemiseksi tarvittavat työt ja niiden kustannukset. Työyhteenliittymä LANDE:n yksikköhinnat ovat, niiltä osin, mistä selvitystä on pyydetty, niin alhaisia, ettei näin voida katsoa olevan. Lisäksi kun tarjoaja ei ole pystynyt tyydyttävästi selvittämään, mihin poikkeuksellisen alhaiset yksikköhinnat perustuvat, hankintayksikkö katsoo, että hankinnan asianmukaiseen toteuttamiseen liittyvien riskien välttämiseksi Työyhteenliittymä LANDE:n tarjous tulee hylätä poikkeuksellisen alhaisena.

Hankintalain 96 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan tai kustannuksiltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen, jos tarjoajan antama selvitys ja muu toimitettu näyttö ei tyydyttävästi selitä tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa.

Urakoitsijoiden valinta

Hyväksyttävät tarjoukset asetettiin edullisuusjärjestykseen halvimman vertailuhinnan perusteella. Vertailuhinta laskettiin tarjouspyynnössä mainittujen tarjouksen yksikköhintojen ja ilmoitettujen suoritemäärien perusteella.

Tarjouksen tekijä                               Vertailuhinta, euroa

Hyvinkään Tieluiska Oy                           772 874

VRJ Etelä-Suomi Oy                                876 280

GRK Infra Oy                                           987 000

TYL KAPU (Recset Oy ja Kuljetus ja
Maanrakennus P. Salonen Oy)            1 078 330

Destia Oy                                              1 086 460

Terrawise Oy                                        1 130 030

Louhintahiekka Oy                                1 166 090

E.M. Pekkinen Oy                                 1 242 661

Kreate Oy                                              1 412 320

Esitetään, että 1.2.2020 alkavaksi suunnitellulle ja 31.12.2021 päättyvälle sopimuskaudelle valitaan kolme (3) puitesopimusurakoitsijaa. Lisäksi hankintaan sisältyy kaksi (2) optiovuotta. Tilaaja päättää option käytöstä viimeistään kolme (3) kuukautta ennen voimassa olevan sopimuskauden päättymistä.

Tilaaja on tarkastanut puitesopimusurakoitsijoiksi esitettävien yritysten tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n mukaiset tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Päätöstoimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (15.5.2018 § 243) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on yleishankintavaltuus yli yhden (1) miljoonan euron hankinnoissa. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Esittelijä

vs. tekninen johtaja

Sari Hilden

Lisätiedot

Erkki Nurmi, vs. rakennuttamispäällikkö, puhelin: 310 38306

erkki.nurmi(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Tiedoksi

Rya/rakennuttaminen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566