Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2016 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/1 | |
| 08.03.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Koskelan sairaalan ja pesuloiden alueen alustava liikennesuunnitelma (a-asia)
HEL 2015-013970 T 08 00 00
Hankenumero 2482_3
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6536-1 mukaisen Koskelan sairaalan ja pesuloiden alueen alustavan liikennesuunnitelman.
Tiivistelmä
Koskelan sairaalan ja pesuloiden alueen asemakaavaehdotuksen (nro 12389) mukainen liikennesuunnitelma sisältää Kunnalliskodintien uudelleenlinjauksen kadun luoteispäässä, raitiovaunujen vararaideyhteyden järjestämisen Kunnalliskodintielle, liikennejärjestelyjä Kunnalliskodintien ja Koskelantien risteyksessä sekä olemassa olevien jalankulku- ja pyöräily-yhteyksien parannustoimenpiteitä ja uusia yhteyksiä sairaalan ja pesuloiden alueelle.
Esittelijän perustelut
Alueen nykytilanne
Suunnittelualue kattaa Koskelan sairaala-alueen sekä Kunnalliskodintien pohjoispuolella sijaitsevat pesuloiden tontit. Sairaala-alue on puistomainen alue, jolla on sairaalan omia kulkuyhteyksiä.
Koskelantie on pääkatu, jonka liikennemäärä on noin 19 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Sairaalan kohdalla kadulla kulkee kolme bussilinjaa. Koskelantien ja Kunnalliskodintien risteyksessä on tapahtunut paljon onnettomuuksia ajoneuvojen välillä sekä myös henkilövahinkoihin johtaneita jalankulku- ja pyöräilijäonnettomuuksia. Risteystä ei ole valo-ohjattu ja kadut kohtaavat viistosti, joten risteyksen läpi on mahdollista ajaa vauhdikkaasti. Kunnalliskodintie on paikallinen kokoojakatu, jonka liikennemäärä on noin 8 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kadulla kulkee yksi bussilinja. Käpyläntie on alueellinen kokoojakatu, jolla kulkee kolme bussilinjaa ja noin 7 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Pyöräliikenteen verkossa on puutteita sekä ympäröivällä katuverkolla että alueen sisällä.
Liikennesuunnitelma
Kunnalliskodintielle on suunniteltu raitiovaunujen häiriötilanteita varten vararaideyhteys, joka johtaa Pohjolanaukiolta Koskelan varikolle. Kunnalliskodintien luoteispään linjausta oikaistaan, mikä mahdollistaa myös tehokkaampaa maankäyttöä. Kunnalliskodintien ja Koskelantien risteys järjestetään siten, että kadut liittyvät lähes kohtisuoraan. Liittymä valo-ohjataan.
Suunnitelma sisältää Käpyläntielle ja Kunnalliskodintielle yksisuuntaiset pyöräliikennejärjestelyt, jotka mahtuvat Kunnalliskodintielle kolmitasoratkaisuna. Myös alueen sisälle järjestetään uusia jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä, jotka palvelevat myös verkollisia tarpeita. Osalla yhteyksistä sallitaan huolto- ja tontilleajo ja jotkut osuudet ovat rasitteina tonteilla.
Pysäköinti on järjestetty pääosin kannen- tai maanalaisiin pysäköintilaitoksiin, poikkeuksena Paviljonkikujan uusille asuintaloille osoitettavat maantasoiset paikat nykyisen pysäköintialueen laajennuksena sekä viisi paikkaa Hospitaalinkululla sijaitsevan asuintalon tontille. Kadunvarsipysäköinti ympäröivillä kaduilla säilyy lähes nykyisellään; neljä paikkaa poistuu.
Bussipysäkit Kunnalliskodintien pohjoisreunassa ja Juhana Herttuan tien alussa yhdistetään uudeksi pysäkiksi Antti Korpin tielle. Nyt pysäkit sijaitsevat ahtaasti kapeilla jalkakäytävillä ja uusi sijainti mahdollistaa nykyisten mitoitusohjeiden mukaisen pysäkin.
Liikenteelliset vaikutukset
Liikennejärjestelyt parantavat Kunnalliskodintien ja Koskelantien risteyksen liikenneturvallisuutta. Jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt katujen ylitysten ja risteysten yhteydessä, jalankulun ja pyöräilyn erottelu sekä yksisuuntaiset pyöräilyjärjestelyt parantavat molempien kulkumuotojen liikenneturvallisuutta. Pyöräily sujuvoituu ja helpottuu, mikä lisää pyöräilyn houkuttelevuutta liikkumismuotona kaupungin tavoitteiden mukaisesti. Sairaalan ja pesuloiden alueelle toteutetaan uusia jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä.
Vararaideyhteys turvaa raitioliikenteen toimintaedellytyksiä ongelmatilanteissa.
Uudet asunnot, päiväkotitoiminta, monipuolinen palvelukeskus ja liiketilat tuottavat noin 3 000 autolla tehtyä matkaa päivässä, mikä jakaantuu melko tasaisesti ympäröiville kaduille. Lisäyksellä ei siten ole merkittävää vaikutusta alueen liikenteeseen. Terveyskeskuksen, muun sairaalatoiminnan ja pesuloiden poistuminen alueelta on puolestaan jo laskenut alueen liikennemääriä.
Vuorovaikutus
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävillä 29.5. - 19.6.2013. Tämän pohjalta ei tullut liikennettä koskevia kannanottoja.
Suunnitteluperiaatevaihtoehdot olivat nähtävillä 20.10. - 10.11.2014. Vaihtoehdoissa kuvailtiin eri vaihtoehtojen liikenneratkaisuja. Vastineet kannanottoihin on esitetty asemakaavaehdotuksen (nro 12389) vuorovaikutusraportissa.
Lokakuussa 2015 kerro kartalla-palvelussa julkaistiin suunnittelualueen liikennekaavio, jossa esitettiin alueen liikenteelliset ratkaisut.
Liikennesuunnitelmaa ei ole erikseen vuorovaikutettu.
Kustannukset
Kustannusten suuruudeksi on liikennejärjestelyjen osalta arvioitu 3 M€. Kustannuksissa ei ole huomioitu vararaideyhteyden järjestämistä.
Jatkotoimenpiteet
Rakennusvirasto laatii alueesta katu- ja puistosuunnitelmat. Vararaideyhteyden vaatimat liikennejärjestelyt HKR suunnittelee HKL:n kanssa. Kadut rakennetaan alueen uuden maankäytön rakentamisen tahdissa.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Jaakko Heinonen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37118
jaakko.heinonen(a)hel.fi
Paula Kinnunen, arkkitehti, puhelin: 310 37141
paula.a.kinnunen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6536-1 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Helsingin seudun liikenne | Esitysteksti |
Tiedoksi
Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen
HKL-liikelaitoksen johtokunta/Ville Lehmuskoski
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 3 | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37409 |
| FI02012566 |
|
| |||