Helsingin kaupunki | Esityslista | 30/2015 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/2 | |
| 08.12.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
2
Lapinmäentien alustava liikennesuunnitelma (a-asia)
HEL 2015-012907 T 08 00 00
Hankenro 4229_2
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6525-1 mukaisen Lapinmäentien alustavan liikennesuunnitelman.
Tiivistelmä
Lapinmäentien liikennejärjestelyjä esitetään muutettavaksi siten, että kaksisuuntaiset pyörätiet muutetaan yksisuuntaisiksi, Lapinmäentie 1:n kohdalla oleva suojatie siirretään Niemenmäentien risteykseen ja tonttiliittymän kohdalla ollut alikulku poistetaan. Järjestelyt parantavat jalankulkuliikenteen turvallisuutta ja pyöräliikenteen sujuvuutta. Liikennesuunnitelma liittyy asemakaavan muutosehdotukseen 12383 (Lapinmäentie 1). Muilta osin uusi suunnitelma vastaa kaupunkisuunnittelulautakunnassa 26.5.2011 hyväksytyn liikenneturvallisuus-suunnitelman periaatteita.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat
Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 26.5.2011 Lapinmäentien liikenneturvallisuussuunnitelman. Suunnitelmassa päätettiin
asettaa Lapinmäentielle yli 12 metristen ajoneuvojen ajokielto vähentämään liikenteen aiheuttamaa meluhaittaa,
asentaa kolme pitkää tyynyhidasteparia Lapinmäentien ylittäville suojateille hidastamaan autoilijoiden ajonopeuksia, lisäämään kadunylityskohtien turvallisuutta ja vähentämään liikenteen aiheuttamaa meluhaittaa sekä vähentämään kadun houkuttelevuutta läpiajoon,
rakentaa ajosuuntien väliin keskikoroke Lapinmäentien keskiosan pysäkeille, siirtää pysäkkikatokset ajoradan reunaan ja ohjata polkupyöräilijät ajamaan katoksen takaa. Toimenpiteillä hidastetaan autoilijoiden ajonopeuksia ja vähennetään kadun houkuttelevuutta läpiajoon. Pysäkkien siirrolla parannetaan pysäkiltä nousevien matkustajien näkyvyyttä ja turvallisuutta.
Suunnitelmasta toteutettiin vain ensimmäinen kohta. Muilta osin suunnitelman toteuttaminen lykkääntyi alueelle tehdyn runkovesijohdon saneerauksen seurauksena. Runkovesijohdon saneeraus valmistui 2015.
Varsinkin Lapinmäentien etelä- ja länsipuolen asukkaat ovat kokeneet liikenteen aiheuttaman haitan asuinalueellaan melun ja päästöjen osalta kohtuuttoman suureksi. Lapinmäentien liikenne on pääosin asuinalueen läpiajavaa liikennettä Vihdintien ja Huopalahdentien välillä. Ruuhka-aikoina Vihdintiellä Lapinmäentielle kääntymistä jonottavat autoilijat ruuhkauttavat liittymän sekä myös osittain Vihdintietä suoraa menevien kaistan ja Hakamäentien tunnelin länsipään.
Lapinmäentien läpiajoa on yritetty vähentää opastamalla sekä Vihdintieltä että Huopalahdentieltä autoilijat ajamaan Haagan liikenneympyrän kautta. Liikennevalojen ajoituksella on pyritty tukemaan haluttua ajokäyttäytymistä.
Toimenpiteistä huolimatta autoilijat käyttävät tottumuksesta mieluummin Lapinmäentietä läpiajoon kuin ajavat Haagan liikenneympyrän kautta, vaikka reitti ympyrän kautta on nopeampi ruuhka-aikaan.
Liikennesuunnitelma
Lapinmäentien 1 tonttiliittymän alikulku poistetaan ja tonttiliittymä siirtyy kokonaisuudessaan noin kymmenen metriä nykyistä lännemmäksi, tontin sisäisistä järjestelyistä johtuen. Niemenmäentien risteystä on tonttiliittymän siirron myötä linjattu uudelleen. Alikulun poistaminen mahdollistaa valo-ohjatun suojatien rakentamisen Lapinmäentien yli Niemenmäentien risteykseen. Valo-ohjattu suojatie korvaa Lapinmäentien aiemman valo-ohjaamattoman välisuojatien Huopalahdentien ja Niemenmäentien väliltä.
Esikaupunkialueiden pyöräliikenteen tavoiteverkon luonnoksessa Lapinmäentielle on esitetty yksisuuntaiset pyörätiejärjestelyt. Aiemmin tehdystä liikenneturvallisuussuunnitelmasta poiketen muutetaan Lapinmäentien kaksisuuntaiset erotellut pyörätiet yksisuuntaisiksi pyöräteiksi. Risteysjärjestelyt on suunniteltu tukemaan yksisuuntaisia pyörätiejärjestelyjä.
Ansaritien, Ruusutarhantien ja Korppaantien risteyksiä muutetaan niin, että jalkakäytävä jatkuu yhtenäisenä risteyksen yli.
Muilta osin suunnitelma vastaa kaupunkisuunnittelulautakunnassa 26.5.2011 hyväksytyn Lapinmäentien liikenneturvallisuussuunnitelman (piirustus 6006-1) periaatteita.
Liikenteelliset vaikutukset
Asemakaavan mukaisen rakentamisen arvioidaan tuottavan suurin piirtein saman verran henkilöautoliikennettä kuin aiemmin kokonaan toimistokäytössä ollut kortteli. Käyttötarkoituksen muutoksen myötä liikenteen ruuhkatunnit tasoittuvat, koska asuin- ja toimistokäytön yhdistelmän myötä liikenne jakautuu toimistokäyttöä tasaisemmin pitkin päivää.
Usean kaistan ylittävän valo-ohjaamattoman välisuojatien korvaaminen valo-ohjatulla suojatiellä risteyksessä parantaa kadun ylityksen turvallisuutta. Yksisuuntaiset pyörätiet ja pyöräkaistajärjestelyt Lapinmäentien ja Huopalahdentien risteyksessä parantavat pyöräliikenteen sujuvuutta.
Hidaste- ja korokejärjestelyt vähentävät Lapinmäentien houkuttelevuutta läpiajoon, hidastavat autoilijoiden ajonopeuksia ja parantavat kadunylityskohtien turvallisuutta.
Vuorovaikutus
Asemakaavan muutosluonnos ja selostusluonnos ovat olleet nähtävänä kaupunkisuunnitteluvirastossa, kaupungintalolla ja Munkkiniemen kirjastossa 5.5.–4.6.2015. Luonnoksesta keskusteltiin asukkaiden kanssa 12.5.2015 Munkkivuoren ostoskeskuksessa.
Kaavan vuorovaikutuksen yhteydessä esiteltiin mahdollisuus Lapinmäentie 1 tonttiliittymän yhteydessä olevan alikulun poistamisesta. Itse liikennesuunnitelmaa ei erikseen vuorovaikutettu, koska saman sisältöinen suunnitelma esiteltiin Helsingin seudun liikenne-kuntayhtymän liikennesuunnittelijoille, Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n edustajille sekä alueen asukasyhdistyksille (Pro Haaga ry ja Munkinseutu ry) vuonna 2011.
Kustannukset (alv. 0%)
Kadun rakentamiskustannukset ovat arviolta 2,5 M€. Tästä summasta 1,3 M€ on kaavasta aiheutuvia kustannuksia, joiden jaosta hankkeen ja kaupungin välillä sovitaan erillisissä neuvotteluissa.
Jatkotoimenpiteet
Alustavan liikennesuunnitelman perusteella laaditaan asemakaavan muistutusten ja lausuntojen jälkeen tarkennettu liikennesuunnitelma.
Rakennusvirasto laatii alueesta muuttuvilta osin katusuunnitelman. Katusuunnitelman rakentamisen aikataulu sovitetaan Lapinmäentie 1 rakentamishankkeen toteutumiseen.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Taina Toivanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37280
taina.toivanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6525-1 |
Oheismateriaali
1 | Piirustus 6006-1 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 3 | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37409 |
| FI02012566 |
|
| |||